PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » piątek, 18 kwietnia 2014, 19:49

PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Witam wszystkich Kolegów, dziś chciałbym rozpocząć relację z budowy jednego z najbardziej ekstremalnych samochodów końcówki lat 80-tych ubiegłego wieku. Samochodem tym jest PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK Był to samochód przygotowany tylko i wyłącznie do jednego celu: jak najszybszego wspięcia się na szczyt PIKES PEAK czyli wygrania Pikes Peak International Hill Climb "Wyścigu w chmury"

Szczyt Pikes Peak leżący 16 km na zachód od Colorado Springs jest miejscem, gdzie rozgrywany jest jeden z najbardziej wymagających wyścigów na świecie. Trzy różne rodzaje nawierzchni i 156 zakrętów. Ale to, co odróżnia Pikes Peak od innych wyścigów, to kilkusetmetrowe przepaści i 1438 m różnicy wysokości do pokonania – oczywiście pod górę. Pikes Peak International Hill Climb to dwadzieścia morderczych kilometrów, podczas których kierowcy zmagają się tą arcytrudną trasą. Już samo dojechanie do mety można uznać za sukces.

W 1988 roku PEUGEOT postanowił spróbować swoich sił modelem 405 Turbo 16 PIKES PEAK, prowadzonym przez Ari Vatanena, który nie dość, że wygrał "wspinaczkę" to dodatkowo ustanowił rekord przejazdu wynoszący: 10 minut 47sekund 220 tysięcznych.

A tak prezentuje się Lew w górskim wydaniu:

Obrazek

Fimik w przejazdu Vatanena:

http://www.youtube.com/watch?v=C01ipEiEgmQ

oraz prezentacja 405-ki PP w studio:

http://www.youtube.com/watch?v=QEkAeqyodIg

Do zbudowania miniatury posłuży model firmy Tamiya PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Paris-Dakar Rally Winner 1989 numer katalogowy 24092:

Obrazek

Transkit firmy REJI Model:

Obrazek

Świeża kalkomania PIONEER firmy SHUNKO:

Obrazek

Obrazek

oraz zestaw części fototrawionych firmy RENAISSANCE:

Obrazek

Ja zdecydowałem się zbudować wersję z roku 1988, ponieważ jak już pisałem Ari Vatanen wygrał "wspinaczkę" z tego sezonu i ustanowił nowy rekord oraz samochód miał na sobie kilka dodatkowych naklejek:
- naklejka upamiętniająca zwycięstwo 405-ki w Konkursie na Samochód Roku 1988, która znajdowała się na masce;
- dodatkowa naklejka firmy Pioneer na dachu oraz kilka mniejszych reklam na dolnym bocznym pasie wyścigówki. Auto wyglądało dokładnie tak:

Obrazek

Na razie tylko tyle tytułem wstępu... aktualnie oczekuję jeszcze na transkit oraz "blaszki", prace nad silnikiem i wnętrzem są w trakcie.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Reklama

modele polskich samolotów

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » środa, 23 kwietnia 2014, 18:05

Cześć, dziś dotarły do mnie brakujące elementy projektu:

Dwa rodzaje nitów:

Obrazek

Carbon o "krzyżowej" strukturze:

Obrazek

oraz Transkit:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W oczekiwaniu na wyżej wymienione elementy, popracowałem nad silnikiem, skrzynią biegów i nadkolami, które okleiłem Kevlarem:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » czwartek, 24 kwietnia 2014, 13:54

Dziś mała aktualizacja. Na pierwszy ogień z elementów transkitu poszedł przedni spojler. Na początek zostały wykonane linie podziału, ponieważ Reji błędnie uznała konstrukcję spojlera za monolityczną. Dodatkowo zostały wywiercone otwory pod nity. Całość prac została wykonana wg dokumentacji fotograficznej otrzymanej w dużej mierze do Krzyśka szpaku86 za co serdeczne dzięki.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przymiarka spojlera do kasty modelu:

Obrazek

Obrazek

Po przymiarce okazało się, że szerokość "kłów" spojlera jest zbyt wąska i będę musiał poszerzyć ten element o około 0,5-0,7mm na stronę, ponieważ 405-ka Pikes Peak miała założone przednie błotniki z charakterystycznym schodkiem, który z kolei wykonam z pomocą szpachlówki.

Zdjęcie przedstawiające wspomniany "schodek"

Obrazek

A teraz zdjęcia elementów, których będę musiał się pozbyć z kasty:

- belka poniżej dolnego wlotu powietrza:

Obrazek

- wyłączniki bezpieczeństwa na podszybiu, których próżno szukać w wersji Pikes Peak:

Obrazek

- klapki wlotów powietrza do kabiny oraz oba wystające wloty powietrza do silnika znajdujące się na dachu (wersja Pikes Peak jak widać na zdjęciach posiadał na dachu jeden wlot powietrza o mniej agresywnej charakterystyce aerodynamicznej):

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » piątek, 25 kwietnia 2014, 17:35

Na początek dzisiejszej aktualizacji przedstawiam zestaw chemii:

Obrazek

Obrazek

w jej skład wchodzą:

- podkład do elementów żywicznych;
- biały podkład do elementów plastikowych;
- biały połysk Dupli-Color do nadwozia modelu;
- TS-23 Light Blue to odcień osłony pod cały samochód;
- TS-44 Brilliant Blue to odcień niebieskich elementów na nadwoziu (kolor dobrałem na podstawie analizy zdjęć z prób)

A teraz kilka rzeczy, które udało mi się zrobić.

Zespół silnika wraz z tylnym zawieszeniem:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Elementy zawieszenia dostarczone przez Tamiye zostały przemodelowane na wzór żywicznych odpowiedników REJI, które mają niższą charakterystykę. Zdecydowałem się na przemodelowanie elementów plastikowych, ponieważ ich wytrzymałość jest większa od żywicznych odpowiedników oraz prezentują się o niebo lepiej.

Obrazek

popracowałem również nad układem wydechowym. Turbosprężarka oraz końcowy tłumik to produkty REJI, a zawór upustowy pochodzi z zestawu Tamiya.

Obrazek

Obrazek

orginalny tłumik z zestawu z modelem nie nadaję się do wersji PIKES PEAK, ponieważ wychodził na zewnątrz przy prawym tylnym nadkolu. Wersja PP miała wydech wypuszczony centralnie.

Kolejna rzecz to osłona pod spód auta:

Obrazek

Osłona została zmodyfikowana poprzez odcięcie jej tylnej części:

Obrazek

część o tym kształcie była stosowana tylko w wersji Dakarowej

Obrazek

dodatkowo osłona została uzupełniona w zestaw nitów:

Obrazek

Obrazek

Na koniec dzisiejszej aktualizacji zdjęcia dokumentujące postępy przy kaście:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i przymiarka spojlera oraz pokrywy w wersji PP:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez Slash » sobota, 26 kwietnia 2014, 00:16

Mogę napisać jedynie, że oglądam z przyjemnością.
Avatar użytkownika
Slash
 
Posty: 3046
Dołączył(a): środa, 28 maja 2008, 17:50

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » wtorek, 29 kwietnia 2014, 13:34

Dzięki za zainteresowanie projektem.
Dziś pracowałem nad poszerzeniem przedniego skrzydła. Po otrzymania niezbędnego materiału od Kolegi VVitka i dłuższej chwili szlifowania otrzymałem taki oto efekt:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez Dorotka » wtorek, 29 kwietnia 2014, 13:37

Sorry za OT ale mam małe pytanie... Często kupujesz w Spot Model? Realizowałeś u nich większe zamówienia? Jak oceniasz?

Pozdrawiam
:)
Skończyć nie mogę :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Dorotka
 
Posty: 2492
Dołączył(a): środa, 10 kwietnia 2013, 11:31

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » wtorek, 29 kwietnia 2014, 19:10

Dorotka napisał(a):Sorry za OT ale mam małe pytanie... Często kupujesz w Spot Model? Realizowałeś u nich większe zamówienia? Jak oceniasz?

Pozdrawiam
:)


Kupowałem u nich kilka razy. Sklep bardzo dobry, super kontakt i szybka wysyłka (zestaw z transkitem i dodatkami dotarł po 8 dniach, a był to okres przedświąteczny gdy zamówiłem)
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez Dorotka » wtorek, 29 kwietnia 2014, 20:02

Dzięki!
Skończyć nie mogę :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Dorotka
 
Posty: 2492
Dołączył(a): środa, 10 kwietnia 2013, 11:31

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » środa, 30 kwietnia 2014, 19:56

Cześć, dziś aktualizacja z prac nad kolejnymi przeróbkami w kaście 405-ki.
Przeróbce musiałem poddać wnęki wlotów powietrza znajdujących się na masce. Widok elementu przed zmianami z zaznaczonym obszarem do wycięcia:

Obrazek

Obrazek

Po wycięciu zaznaczonych powierzchni, detal został zaszpachlowany i poddany szlifowaniu. Dodatkowo musiałem usunąć dwa "garby", które występowały tylko w wersji Dakarowej. Po kilku dłuuuuższych chwilach pracy otrzymałem taki efekt:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z detalu zniknęły "garby" oraz półokrągły "brzuszek"

Następnie przyszedł czas na wklejenie przedniego skrzydła, zaszpachlowanie połączeń oraz wykonanie charakterystycznych dla wersji PIKES PEAK "ząbków" na przednich błotnikach.
"Ząbki" zostały wykonane z dwuskładnikowej Szpachlówki Poliestrowej dostępnej w każdym sklepie z materiałami do remontów.

Obrazek

Obrazek

Efekt po pierwszych pracach szlifierskich:

Obrazek

Obrazek

Po kilku godzinach "rzeźbienia" otrzymałem to:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez Marcin_Matejko » środa, 30 kwietnia 2014, 22:10

Fajna projekt i robota :shock:
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1339
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » piątek, 2 maja 2014, 14:58

Witam wszystkich Kolegów, dziś kolejna mała aktualizacja. Elementy kast po pierwszej warstwie szarego podkładu (jest to podkład do elementów żywicznych, który można stosować również do plastiku) Pierwsza warstwa ma na celu wykrycie wszelkich porowatości, którym udało się ukryć podczas szlifowania. Po ich uzupełnieniu i oszlifowaniu kasta zostanie jeszcze raz pomalowana szarym podkładem i jeśli wszystko będzie OK części (po uprzednim przeszlifowaniu drobnym papierem ściernym) zostanie pomalowana tym razem białym podkładem, który będzie bazą dla białego lakieru.
A teraz kilka fotek elementów po pierwszym malowaniu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następną częścią, którą się zająłem było tylne skrzydło, które zostało wstępnie przeszlifowana pod podkład. Z tym elementem było troszkę pracy, ponieważ trzeba było wyciąć i obrobić szczelinę pomiędzy płatami oraz uzupełnić wszystkie porowatości:

Obrazek

Obrazek

Na koniec dzisiejszej aktualizacji, kilka zdjęć z prac nad wnętrzem modelu. Kabina 405-ki została uzupełniona o elementy charakterystyczne tylko dla wersji PIKES PEAK, czyli dodatkowe perforowane wzmocnienia i przemodelowaną podłogę pod nieobecnym fotelem pilota:

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » poniedziałek, 5 maja 2014, 20:43

Dziś mała aktualizacja prac nad wnętrzem, które zostało pomalowane czarnym matem oraz stopniowo uzupełniane o brakujące elementy:
takie jak:
- wał sterujący skrętem tylnych kół;
- dźwignia zmiany biegów wraz z stelażem i cięgnem;
- okablowanie

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez powerpablo » wtorek, 6 maja 2014, 16:04

Chłopaki ale wy szalejecie. też bym tak chciał a tu o czasu brak...
Piotrek kawał dobrej i czystej roboty.... na prawdę to co Ty wraz z Krzyśkiem wyprawiacie to szkoda gadać.
Bacznie podglądam poczynania .

pozdrawiam
Paweł
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
powerpablo
 
Posty: 809
Dołączył(a): środa, 2 września 2009, 21:41
Lokalizacja: Łomża

Re: PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

Postprzez STI22B » środa, 7 maja 2014, 21:49

Hej, dziś krótka aktualizacja z prac nad tylnym skrzydłem. Spojler został pomalowany dwoma warstwami podkładu, następnie dwoma warstwami czarnego mata. Po wyschnięciu farby całość została oklejona carbonem, na który poszły 2 warstwy "Dymu" TS-71 Smoke. Zdecydowałem się na dwie warstwy, które dość mocno przyciemniły strukturę włókna węglowego, ponieważ skrzydło w rzeczywistym samochodzie było wykonane z bardzo ciemnego rodzaju kompozytu. A teraz kilka zdjęć gotowego elementu, który został już oklejony stosownymi kalkami oraz polakierowanym dwoma warstwami TOPCOAT.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 56 gości