LANCIA δ S4 Grupa B

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » niedziela, 14 września 2014, 10:46

LANCIA δ S4

Obrazek

czyli Lancia Delta S4 jedna z ikon Grupy B, grupy, która swoją genezę miała w roku 1982.
Początkiem lat 80-dziesiątych w rajdach zapanowało wielkie zamieszanie za przyczyną firmy Audi, która modelem Quattro niejako wskazała kierunek, w którym będą ewoluowały rajdówki. Quattro całkowicie zdominowało rywalizację na odcinkach specjalnych, które wygrywało z innymi (czytaj: tylnonapędowymi) konstrukcjami nie o sekundy, a o minuty. Sytuacja ta zmusiła ówczesne FISA do zdecydowanej reakcji, reakcji, która zaowocowała powstaniem kultowej dziś Grupy B

Regulamin Grupy B czyli "obszerny" załącznik J

Wytyczne dotyczące budowy samochodu Grupy B zostały zawarte na niecałej stronie w/w załącznika, który mówił:

1. Producent chcący wystawić rajdówkę Grupy B musi wyprodukować 200 sztuk do homologacji oraz 20, które zostaną przeznaczone do dalszego rozwoju.
2. Masa minimalna samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 3000 ccm musi wynosić 1000 kg.
3. Samochody z silnikami o mniejszej pojemności muszą ważyć minimum 960 kg.

Jak widać regulamin był bardzo liberalny i nie narzucał na konstruktorów prawie żadnych ograniczeń. Dzięki temu, na salony Rajdowych Mistrzostw Świata mogła bez żadnych problemów zawitać technologia rodem z Formuły 1.

Pierwszym "pełnokrwistym" samochodem Grupy B wbrew pozorom nie było Audi Quattro, lecz LANCIA 037 Rally

Obrazek

Obrazek

Jak wiemy Lancia 037 była samochodem tylnonapędowym, więc teoretycznie nie miał szans z Audi Quattro, ale zdecydowanie większa moc przy znacznie niższej masie dały zespołowi Lancii mistrzostwo producentów w roku 1983 (warto odnotować, że Lancia 037 była ostatnią tyno-napędową rajdówką, która zdobyła Mistrzostwo Świata)
W roku 1984 oba mistrzostwa padły już (niestety dla zespołu Lancii) łupem AUDI Sport.

Obrazek

Obrazek

Przegrana ta oraz pojawienie się tak doskonałego konkurenta w postaci PEUGEOT'a 205 Turbo 16 zmusiła włoskich inżynierów do wytężonej pracy, której owocem była LANCIA δ S4

Obrazek

Prototyp LANCII zbudowany był na rurowej ramie, poszycie wykonano z lekkiego kevlaru, a silnik został osadzony centralnie za plecami załogi.

Obrazek

Samochód zadebiutował w kończącym sezon 1985 Rajdzie RAC, w którym za jego kierownicą zwyciężył fin Henri Toivonen. Zwycięstwo z całą pewnością nie było przypadkiem, ponieważ na drugim miejscu zameldowała się druga δ S4 prowadzona przez Markku Alen'a.
Ostatni rajd sezonu stał się równocześnie sygnałem ostrzegawczym dla zespołu Peugeot Talbot Sport i zapowiadał bardzo ciężką walkę w nadchodzącym sezonie '86

Otwierający sezon 1986 Rajd Monte Carlo zakończył się efektownym zwycięstwem Henri Toivonena, który po przejechaniu 867 km w 36 odcinkach specjalnych wyprzedził drugiego Timo Salonena prowadzącego Peugeota 205 Turbo 16 Evo 2 o ponad 4 minuty.

Obrazek

Lancia δ S4 wygrała w sezonie '86 w sumie 4 rajdy:
Rajd Monte Carlo; Rajd Argentyny, Rajd San Remo (załogi Lancii zajęły całe podium) oraz Rajd Stanów Zjednoczonych.

Sezon 1986 był w Rajdowych Mistrzostwach Świata swoistym wyścigiem zbrojeń pomiędzy zespołami. Powstały takie "potwory" jak AUDI SPORT Quattro E2, Ford RS200, Renault 5 Turbo, Toyota Celica TCT czy Citroen BX. Rajdówki o masie niespełna tony dysponowały silnikami o mocach przekraczających 500KM. Samochody z każdym dodatkowym koniem mechanicznym stawały się coraz szybsze czego wyraźnym dowodem był test przeprowadzony na torze Formuły 1 Estoril, na którym Toivonen osiągnął czas dający mu teoretycznie 6 pole startowe do wyścigu Grand Prix.

Z wielkiego niebezpieczeństwa, które niosły z sobą kolejne rekordy mocy i przyspieszeń zaczęli zdawać sobie sprawę sami kierowcy. Henri Toivonen powiedział: "Jeśli nic nie zrobimy w kwestii bezpieczeństwa, niedługo wszyscy się pozabijamy"

Dziś można powiedzieć, że Toivonen przepowiedział swoją przyszłość, ponieważ w majowym Rajdzie Korsyki prowadzona przez niego Lancia wypadła z drogi i stanęła w płomieniach. Załoga zginęła na miejscu...

Obrazek

Obrazek

Wypadek ten stał się "gwoździem do trumny" Grupy B.
Po tym wypadku FISA ogłosiła zakaz startu samochodów Grupy B, który wszedł w życie z początkiem sezonu 1987.

Tyle tytułem wstępu. Reasumując chciałbym zaprosić do relacji z mojego nowego projektu, którym będzie wyżej przedstawiony samochód.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Reklama

modele polskich samolotów

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez Jaro1941 » niedziela, 14 września 2014, 11:32

Przeczytałem calutki wstęp i bardzo mi się podobał! Czekam na warsztat ;o)
Avatar użytkownika
Jaro1941
 
Posty: 533
Dołączył(a): niedziela, 23 stycznia 2011, 22:51
Lokalizacja: Lublin/Lesko

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez powerpablo » poniedziałek, 15 września 2014, 15:07

Piotrze trzymam kciuki za dwa warsztaty jakie zacząłeś na dniach zważywszy, iż masz jeszcze trzeci....jak się nie-mylę.
Ale ten będzie bardziej egzotyczny i mam nadzieję, że bardziej obszerniejszy...

pozdrawiam
Paweł
ObrazekObrazek
Avatar użytkownika
powerpablo
 
Posty: 809
Dołączył(a): środa, 2 września 2009, 21:41
Lokalizacja: Łomża

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » poniedziałek, 15 września 2014, 19:27

powerpablo napisał(a):Piotrze trzymam kciuki za dwa warsztaty jakie zacząłeś na dniach zważywszy, iż masz jeszcze trzeci....jak się nie-mylę.
Ale ten będzie bardziej egzotyczny i mam nadzieję, że bardziej obszerniejszy...

pozdrawiam
Paweł


Jeśli chodzi o warsztaty z Focusami to na razie zostaną zawieszone (jedynie w wolnych chwilach będę kończył Focusa Marko)
Prawie całość "mocy produkcyjnych" :D zostanie rzucona na warsztat δ S4.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » wtorek, 16 września 2014, 18:44

Witam, dziś chciałbym przedstawić zestaw, który posłuży do budowy projektu.
Zestaw pochodzi z firmy MODELER'S

Obrazek

Zestaw składa się z kasty i płyty podłogowej wykonanych z żywicy, elementów zawieszenia, felg i części wnętrza wykonanych z metalu...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

oraz kalkomanii. Kalkomania pozwala na zbudowanie modelu z jednego z dwóch rajdów tj. Monte Carlo lub Tour de Corse z sezonu 1986. W tej chwili jeszcze zastanawiam się, którą wersję wybrać.

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » niedziela, 21 września 2014, 15:53

Cześć, dziś pierwsza (de facto) aktualizacja z samej budowy modelu. Zestaw dotarł do mnie w piątek i od razu przystąpiłem do prac nad kastą. Na pierwszy ogień poszły imitacje siatek we wlotach powietrza w przedniej części nadwozia oraz na kalpie przedziału silnikowego. Nie wiedzieć dlaczego, ale producent popełnił ten sam błąd, który bezustannie popełnia francuska firma Heller, czyli kompletnie zaślepił wloty powietrza imitacjami siatek. Po kilku godzinach wiercenia i piłowania udało mi się pozbyć raz na zawsze "niechcianych" elementów.
Kolejna rzecz, którą należało zrobić to odbłyśniki lamp samochodu, które także zostały całkowicie pominięte przez producenta. Operacja ta polegała na centralnym wywierceniu otworów fi1 w zaślepkach lamp i stopniowym ręcznym wierceniu czasz odbłyśników przy pomocy wierteł fi5 oraz fi5,5. Dodatkowo zostały usunięte boczne żywiczne kierunkowskazy, które zostaną zastąpione transparentynymi odpowiednikami. Pogłębiłem linie podziału, wywierciłem otwory pod antenę, lusterka, zapinki oraz nity w przednim zderzaku Lancii.
Musze powiedzieć, że pomijając sprawę "siatkowy imitacji" kasta jest wykonana w sposób bardzo dobry. Jakościowy nawet nieznacznie przewyższa produkty firm Renaissance czy Reji Model.

Po oszlifowaniu kasty została ona lekko pomalowana białym podkładem w celu "wyłuskania" wszelkich niedoskonałości, które muszą zostać usunięte przed fazą lakierowania. Kasta po wszystkich wymienionych operacjach prezentuje się następująco:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po całkowitym wyschnięciu podkładu, cała kasta zostanie kolejny raz oszlifowana drobnym papierem ściernym w celu likwidacji wszelkich nierówności i mankamentów.
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » środa, 24 września 2014, 20:46

Cześć, w zawiązku z tym, że oczekuję na niezbędną chemię do kasty, postanowiłem zająć się podwoziem modelu.
Niestety podwozie przygotowane przez producenta zestawu pozostawia bardzo wiele do życzenia. Podłoga, chłodnica, silnik, kolektor wydechowy, tłumik, turbosprężarka i kompresor stanowią monolit, czego skutkiem jest niska szczegółowość w/w elementów. Dodatkowym wielkim minusem jest uproszczenie tylnego zawieszenia oraz jego całkowity brak z przodu (producent wymyślił sobie mocowanie przednich kół przy pomocy jednego pręta, stanowiącego przednią oś) Takie rozwiązanie rzecz jasna uniemożliwia skręt kół i wygląda tragicznie.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wszystkie te niedoskonałości spowodowały, że postanowiłem wykorzystać mój pierwszy model samochodu, którym była LANCIA 037 Rally Monte Carlo 1983. Model został rozebrany na części i poddany obróbce chemicznej niezawodnym Dotem 4 :D Po oczyszczeniu elementów z niechcianej farby, zacząłem pasować poszczególne elementy do kasty Delty S4.
Na początek przystąpiłem do dopasowania podłogi kabiny:

Obrazek

podłoga z zestawu posłużyła jak szablon, który pozwolił na naniesienie na podłogę "dawcę" pól, które należy usunąć (czerwony kolor):

Obrazek

Obrazek

W następnej kolejności zająłem się podwoziem 037, które także należało zwęzić, żeby pasowało do kasty. Podłogę kabiny oraz podwozie należało zwęzić o 1,2mm na stronę.

Obrazek


Usunąłem 4 sworznie mocujące podwozie do kasty. Sworznie zostaną później wklejone w odpowiednie miejsca.

Obrazek

Następnym elementem, który należało spasować z podłogą kabiny była ramka szyby, która oddziela załogę od "maszynowni"

Obrazek

Po zakończeniu obróbki wycinania i szlifowania, wszystkie elementy zostały "na sucho" poskładane w całość:

Obrazek

Obrazek

i wstawione do kasty w celu sprawdzenia spasowania:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na dziś do wszystko. Pozdrawiam Piotrek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez MesserDesign » czwartek, 25 września 2014, 14:39

Rewelacja! Brawo za podjęcie tematu podłogi jak należy i poświęcenie starego modelu :)
Rozumiem, że silnik, przednie światła i kilka innych elementów też przeszczepisz z 037?


Pozdrawiam
MesserDesign
Avatar użytkownika
MesserDesign

Animal Planet
 
Posty: 1198
Dołączył(a): wtorek, 2 listopada 2010, 22:40

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » piątek, 26 września 2014, 07:51

MesserDesign napisał(a):Rewelacja! Brawo za podjęcie tematu podłogi jak należy i poświęcenie starego modelu :)
Rozumiem, że silnik, przednie światła i kilka innych elementów też przeszczepisz z 037?


Pozdrawiam
MesserDesign


Dokładnie tak, układ napędowy będzie pochodził z 037, ale zostanie obrócony o 180 stopni, ponieważ skrzynia biegów w δ S4 znajdowała się przed silnikiem (patrząc od przodu samochodu) z niej wychodził wał napędowy na przednie koła oraz wałek do tylnego dyferencjału. Obrócenie silnika wymusi kilka innych zmian, ale o nich przy nastęnej aktualizacji projektu. Pozdrawiam
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » wtorek, 30 września 2014, 21:53

Cześć, dziś mała aktualizacja z prac nad podwoziem modelu.
Podłoga została uzupełniona o 2 płyty z tyłu, które dochodzą przed tylne koła.

Obrazek

Następnie zająłem się budową przedniej części ramy, która stanowi podstawę przedniego zawieszenia, stelaża pod chłodnicę oraz "półkę" pod koło zapasowe. Rama została wykonana z miedzianego drutu na podstawie zdjęcia spalonej Delty Toivonena.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z tyłu pojawił się perforowany płaskownik oraz jego stelaż, który także wykonałem z miedzianego drutu. Następnie "wyrzeźbiłem" trapezowe wzmocnienia tylnego zawieszenia oraz poziomą rurę klatki przedziały silnikowego.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Całość została pomalowana na srebrno.

Na koniec przerobiłem tylny zestaw amortyzatorów uzupełniając go o metalowe sprężyny:

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez szpaku86 » środa, 1 października 2014, 16:21

Bez dwóch zdań - MISTRZOWSKA ROBOTA !
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » poniedziałek, 6 października 2014, 17:53

Dzięki Krzyśku za dobre słowo :)
Dziś mała aktualizacja. Dwa zdjęcia z założonym tylnym zawieszeniem:

Obrazek

Obrazek

oraz kilka zdjęć z etapu oklejania kalkami. Zdecydowałem się na zbudowanie modelu z tragicznego dla Toivonen i Cresto Ture De Corse 1986. Kalki, które aktualnie są położone na kastę, pochodzą z dwóch firm: Modeler's-a i Renaissance. Zdecydowałem się na wykożystanie elementów z kalek Rene, ponieważ cyferki 4 przygotowane przez producenta zestawu były za duże. Dodatkowo czarne napisy Pirelli na tylny pas były również ogromne i praktycznie nachodziłyby na tylne lampy.
Co do "układalności" kalek Modeler's to nie było najgorzej, ale niestety kalki mają już swoje lata, więc trzeba strasznie uważać przy ich aplikowaniu oraz używać ciepłej wody i płynów w celu ich zmiękczenia.
Jeśli chodzi o pasy Martini, to zostawiłem je na koniec, ponieważ oczekuję na 2 komplet.

A teraz fotki:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez szpaku86 » wtorek, 7 października 2014, 12:02

Zaczynam coraz zazdrośniej patrzeć na Twój model Piotrze !

Pozdrawiam
Krzysztof
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » sobota, 11 października 2014, 18:07

Dziś mała aktualizacja z prac nad kabiną rajdówki.
Podłoga kabiny wymagała kilku zmian.
Po pierwsze musiałem dorobić 1,5mm podstawę pod ramkę szyby oddzielającej kabinę od przedziału silnikowego.
Po drugie konieczne było wykonanie dwóch trapezowych zastrzałów po bokach.
Po trzecie należało zrobić wyższy tunel środkowy, ponieważ w Delcie S4 skrzynia znajdowała się przed silnikiem.
Po wykonaniu w/w elementów całość została sklejona, a następnie pomalowana na srebrno. Po wyschnięciu farby przystąpiłem do "okevlarowania" kabiny i oklejeniu jej folią odbijającą ciepło. Grodź od strony kabiny była cała oklejona tą folią, podobnie jak tunel na skrzynię biegów. Wszystko to, po to b załoga nie czuła się jak w klimacie tropikalnym, a tak serio to by choć trochę obniżyć temperaturę, która panowała w kabinie w czasie ekstremalnej pracy jednostki napędowej.

A teraz kilka zdjęć:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I zdjęcia podłogi przymierzonej "na sucho" do płyty podłogowej:

Obrazek

Obrazek

Jak widać, tylne stelaż został zrobiony od nowa, ponieważ...a to już w następnej aktualizacji.
Pozdrawiam Piotrek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: LANCIA δ S4 Grupa B

Postprzez STI22B » poniedziałek, 20 października 2014, 20:31

Dziś mała aktualizacja.
Na początek skończone przednie zawieszenie. Z przodu został zainstalowany także przedni dyferencjał.

Obrazek

Obrazek

Kabina w wstawioną szybą, która została przyciemniona:

Obrazek

Na ramie szyby z tyłu pojawił się jeden ze zbiorników:

Obrazek

Boczki drzwiowe oklejone kevlarem:

Obrazek

Boczek kierowcy wzbogacony o podpórkę na lewe kolano (detal wykonany wg dokumentacjo fotograficznej):

Obrazek

Prace nad układem wydechowym, element przygotowany przez producenta zestawu nie bardzo przypadł mi do gustu:

Obrazek

więc został wykonany od nowa:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

aktualnie tłumik schnie po malowaniu i przypalaniu.

Na koniec dwa zdjęcia dokumentujące prace nad silnikiem i jego rozbudowanym "uzbrojeniem":

Obrazek

Obrazek

Więcej szczegółów na temat jednostki napędowej następnym razem.
Pozdrawiam Piotrek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 22:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości