Strona 2 z 4

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 5 czerwca 2017, 23:34
przez Atlis
Ja do nich nic nie mam. ;-)

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: wtorek, 6 czerwca 2017, 09:56
przez dewertus
Malowanie jest bardzo fajne, zastanawiam się tylko czy pasuje akurat do MT-208... Wdzianko "fińskie" dostał w lipcu 1944 a już 9 września było "pozamiatane" (podpisany rozejm z ZSRR). Od września/października z samolotów fińskich znikają swastyki i pojawiają się kokardy. Nie wiem czy w niepełne dwa m-ce Mietek by a z tak wypłowiał... ;o) Z brudzeniem też bym za mocno nie szalał.

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: wtorek, 6 czerwca 2017, 12:43
przez Murek
A gdzie on wypłowiały? Kolega zapewne miał na myśli modelarskie techniki oszukiwania oka ludzkiego stosowane szeroko przez modelarzy w celu wizualnego podniesienia walorów artystycznych ich wytworów ;o)

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: wtorek, 6 czerwca 2017, 20:37
przez Jacek Bzunek
dewertus napisał(a):Z brudzeniem też bym za mocno nie szalał.

W Finlandii nie byłem (jak na razie) i nie wiem jakie tam okoliczności przyrody latem występują ale co do "brudzenia" wystarczy jeden raz z zabłoconym pasem startowym, układ chłodzenia albo smarowania szczelny inaczej czy dźwignia przepustnicy za długo wciśnięta w pozycje "ile Daimler z Benzem dał" ;)

Tematu styrania MT-208 jak na razie nie analizowałem, wiedzy za dużej w tym temacie nie mam (poprzednią 109 zlepiłem w... 1989 i było to jakieś vacu na kształt i podobieństwo Emila z Hiszpanii). Przyjdzie czas będę googlował/szukał/pytał.

Murek napisał(a):A gdzie on wypłowiały? Kolega zapewne miał na myśli modelarskie techniki oszukiwania oka ludzkiego stosowane szeroko przez modelarzy w celu wizualnego podniesienia walorów artystycznych ich wytworów ;o)

Otototototo, dokładnie tak! Znaczy ma być bajerancko ;o)

dewertus napisał(a):MOd września/października z samolotów fińskich znikają swastyki i pojawiają się kokardy.

Przypadkiem nie od marca 1945?

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: sobota, 10 czerwca 2017, 11:53
przez Jacek Bzunek
Podobno to forum ze 150 str o 109 więc nieśmiało wrzucę zapytanie czy nietaktem nie będzie przyklejenie klap za chłodnicami silnika:
- górna poziomo,
- dolna wychylona jak Edek zaprojektował.
Nie mam pojęcia jak one działały - czy wychylały się razem czy górna/dolna wychylały się niezależnie?

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: sobota, 10 czerwca 2017, 23:30
przez Kuba P.
A było na forum, dawaj pesel!
I podobno na tym forum "to głownie 150 stron pieprzenia o tym ktory model meserszmita Jest najlepszy bo ma tam takie te a tam takie o..."

Dolna tak jak klapa lądowania na max w dół, górna nieco niżej niż tył owiewki łączenia skrzydło-kadłub i to będzie ok przy pełnym otwarciu chłodnic. Dla pełnej poprawności powinna być też opuszczona taka mała klapka na krawędzi wlotu do chłodnicy, ale to jest odlane razem z elementem i wymaga cięcia.

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: sobota, 10 czerwca 2017, 23:51
przez Jacek Bzunek
Podziękował
Kuba P. napisał(a):A było na forum, dawaj pesel!

Werke Nummer 14743 po fińsku MT-208

Jeszcze jedno pytanie - czy klapy chłodnic wychylały się niezależnie od klap (głównych) to jest jeśli w moim ulepku zamontowałem klapy na baczność to jest poziomo to dolne klapy od chłodnic mogą być opuszczone?

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 00:10
przez Kuba P.
ech...wszystko było :-/ dawaj pesel. Przy klapach wciągniętych posłuż się rysunkiem jak niżej.

http://kurfurst.org/Performance_tests/1 ... 15_en.html

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 11:42
przez Jacek Bzunek
Za linka podziękował.
Kuba P. napisał(a):http://kurfurst.org/Performance_tests/109G_MT215/109G2_MT215_en.html


Znalazłem obrazek-natchnienie.
Obrazek
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... 09g6-late/

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 14:41
przez Kuba P.
Ten model ma niestety klapy za chłodnica nieprawidłowo ułożone.

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 17:04
przez Atlis
Powinne być ciut bliżej siebie, ale generalnie taka pozycja jest jak najbardziej w porządku. I nawet nie trzeba ciąć przednią klapę, bo w tej pozycji klap za chłodnicą mogła być w pozycji neutralnej.

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 17:58
przez Kuba P.
Absolutnie nie. Dolna klapa opuszczala się razem z klapa do ladowania i ta górna unosiła się lub opuszczała. Taka pozycja jak na modelu jest niemozliwa do ustawienia w sprawnym samolocie.

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 18:30
przez Atlis
Ale ja piszę o klapach chłodnicy. W tej pozycji powinna być oczywiście klapa do lądowania pod tym samym kątem co dolna klapa chłodnicy.

Czyli tak:

Obrazek
Obrazek

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: niedziela, 11 czerwca 2017, 22:24
przez Jacek Bzunek
Klapy w/g obrazka - niedomknięte.
Obrazek

Tymczasem - germański element.
Obrazek

Re: Bf 109 G-2 Eduard 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 12 czerwca 2017, 11:42
przez Kuba P.
A tymczasem dodając 106 stronę "pieprzenia o meserszmitach" materiał poglądowy jak pracują klapy w 109 G:

https://www.youtube.com/watch?v=qcMjhihuuX8

Widać, jak równolegle z opuszczaniem klap opuszczają się też klapy za chłodnicą i teraz w zakresie w jakim się przestawiają one mogą się wzajemie jeszcze rozchylać pełniąc swoją funkcję otwierania i przymykania przepływu powietrza.

I tu jeszcze materiały edukacyjne: http://109lair.hobbyvista.com/techref/s ... _flaps.htm

An oft seen error when positioning flaps on a '109 is the relationship between the split cooler flaps and the mid-span landing flaps. In relation to the landing flaps (which appear to be at the 40 degree full down position), with the cooler flaps full open, the lower flap would be in line with the landing flap and the top flap would be about 10 degrees below the top surface of the wing (in line with the trailing edge of the wing fillet.) With landing flaps full down, in the automatic setting on start-up from cold, the flaps would motor shut, leaving the lower flap stationary whilst the top flap motored closed to leave a gap of about 125mm. Viewed in plan, this would mean that you would see the lower flap protruding beyond the upper. If the pilot were to then raise the flaps prior to taxiing, the cooler flaps would then come to a position where they were symmetrically positioned with the chord of the wing with little more than a 10mm gap at the trailing edge.