[OPG1] MesserSpit- Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1 (1:48)

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 7 marca 2008, 11:14

Blaszka jest stosunkowo cienka, ale mimo wszystko dość mocna, zwłaszcza tak mały jej kawałek, pokrzepiony dodatkowo z obu stron odrobiną CA. W trakcie 'produkcji' rur dwa razy musiałem wymieniać blaszane fragmenty - raz za bardzo zalałem klejem środek i drugi, bardziej interesujący przypadek - kiedy zgniotłem blaszkę próbując lekko ją spłaszczyć na wylocie. Okazało się, że ukształtowana w owal i wzmocniona klejem jest tak mocna, że trzeba było użyć dość znacznej siły, by choć trochę zmienić jej kształt. Oczywiście w końcu zadziałałem zbyt mocno i zgniotłem ją całkowicie, ale wytrzymała sporo.

Ta Super Blaszka to zwykłe zabezpieczenie puszki z mlekiem w proszku. Nie pamiętam już, czy było to jakieś Bebiko, czy może inny produkt. Minęło kilka lat. W razie czego podpytam żonę ;o). Blaszka była 'ryflowana' - miała wyciśnięte na całej powierzchni kółka (może kreski), które jednak bez problemu można wyrównać paznokciem. Jest to chyba najlepszy materiał tego typu na drobne elementy - dość cienki, bardzo plastyczny i jednocześnie stosunkowo wytrzymały. Polecam, choć dla samej blaszki chyba lepiej nie fundować sobie bobasa, tylko rozejrzeć się wśród znajomych, młodych rodziców ;o).

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Reklama

modele polskich samolotów

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » piątek, 7 marca 2008, 12:00

Dzięki za informację. Genialne !!! Jak ja pomyślę ile takich puszek wrzuciłem swego czasu do kosza :evil:
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez LukaszS » wtorek, 11 marca 2008, 22:23

Czesc Jarku,

Dzis przeglądając książkę Wojtka Matusiaka natrafilem na bardzo interesujące informacje na temat "The German DB605-powered Spitfire" - zresztą, zobacz sam Jarku:
Obrazek

Zwróć uwagę na podkreślony fragment. W wolnym tłumaczeniu: "uzbrojenie zostało zdemontowane, niemieckie akcesoria wpasowane(!), instalacja elektryczna została zmodyfikowana pod niemieckie 24voltowe standardy."

Z tego można wysnuć różne wnioski. Moim zdaniem "modified" oznacza że nie wymieniono całej tablicy, a jedynie zegary. Co więcej nie wszystkie, tylko te najbardziej potrzebne (bo po co wymieniać sztuczny horyzont? ;o) ).
Znalazłem jeszcze sylwetkę (planszę barwną) zdobycznego spita. Może schemat malowania coś Ci podpowie ;o)

Obrazek
Pozdrowka,
Lukasz
Avatar użytkownika
LukaszS
 
Posty: 583
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 21:56
Lokalizacja: Brisbane / Bali / Pobierowo

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez gzt » środa, 19 marca 2008, 21:12

Wlasnie pracuje nad ME109G Hasegawy i planuje wykorzystac Twoj pomysl z rurami.
Zastosuje blaszke z pokrycia puszek z herbata formy Twinings. Sa bardzo plastyczne a jednosczesnie dosc mocne. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Moze sproboje z pokryciem korkow z butelek do wina :)
Grzegorz
Avatar użytkownika
gzt
 
Posty: 992
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 16:57
Lokalizacja: Massachusetts

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Murek » środa, 19 marca 2008, 23:41

Witam
Spróbuj z wieczkami z serka Bieluch - są one cienkie i z jednej strony polakierowane, co w przypadku aluminium jest dużym ułatwieniem przy klejeniu, gdyż farba trzyma się o wiele mocniej gołego alu niż klej CA.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3022
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 23:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez caughtinthemiddle » środa, 19 marca 2008, 23:55

Murek napisał(a):Witam
Spróbuj z wieczkami z serka Bieluch - są one cienkie i z jednej strony polakierowane, co w przypadku aluminium jest dużym ułatwieniem przy klejeniu, gdyż farba trzyma się o wiele mocniej gołego alu niż klej CA.
Pozdrawiam


Obawiam się, że w MA serek ten może być ciężki do dostania ;)
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1767
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez gzt » czwartek, 20 marca 2008, 00:31

I tu mozesz sie mylic :) Wbrew pozorom sporo polskich artykulow jest tu dostepnych. Niestety nie ma Model Hobby czy Samoloty z Szachwonica :( ale Auto Motor Sport juz jest :mrgreen:
Grzegorz
Avatar użytkownika
gzt
 
Posty: 992
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 16:57
Lokalizacja: Massachusetts

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Murek » czwartek, 20 marca 2008, 23:20

To nie musi być koniecznie Bieluch (zwłaszcza, że są w sprzedaży serki z dwoma rodzajami wieczek - gładkim i porowatym). Może to być przykrywka z jogurtu - nam, budującym modele, nie chodzi przecież o zawartość ;o)
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3022
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 23:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Jarek Gurgul » niedziela, 23 marca 2008, 12:03

LukaszS napisał(a):...przeglądając książkę Wojtka Matusiaka natrafilem na bardzo interesujące informacje...

Najciekawsza z tego, co podajesz Łukasz jest informacja, że na EN830 testowano 'różne silniki'. Nigdzie do tej pory nie znalazłem wzmianki o tym, by do tego Spita wstawiono coś poza DB605. Bardzo interesujące, tylko czy prawdziwe? Zakładając, że tak, trzeba by się zastanowić, co według autora znaczy 'various'? Sformułowanie 'various engines' można w tym wypadku różnie zinterpretować. Na przykład, że były to różne egzemplarze DB605 lub różne wersje silników Daimler-Benz, ewentualnie silnik/silniki DB, ale także inne konstrukcje. Wzmianka o różnych silnikach może być również pewnym nieporozumieniem. Niemcy wiosną 1941 zdobyli innego Spitfire'a (I lub II), do którego zamierzali wstawić DB601. Nic z tego jednak nie wyszło, pomysł połączenia Spita z niemieckim silnikiem zarzucono, aż do eksperymentów z 'naszym' EN830. Być może połączenie tych dwóch historii dało w efekcie te 'różne silniki'?

Przy okazji - znalazłem w sieci parę ciekawostek związanych z 'krzyżówkami' Spitfire-Messerschmitt.

Jeśli ktoś miałby ochotę polatać MesserSpitem, a raczej SchmittFire'm - może spróbować tutaj...
http://forum.mutleyshangar.com/viewtopi ... 16caf7f4dd

Fantazja 'na temat' - Spit z silnikiem i płatem Bf 109E...
Obrazek

I na koniec mała 'kryptoreklama' - na płytce z najnowszego Super Modelu można znależć gotowego MesserSpita w 1:48 - fotka z E-Day (mam nadzieję, że Mariusz nie będzie miał mi za złe)...
Obrazek
Jak widać, podstawą do konwersji był model Fujimi. Nos, co ciekawe, to prawdopodobnie samoróbka. Do tej pory znalazłem w sieci kilka gotowych MesserSpitów - we wszystkich stosowano konwersję z Fusion do modelu Tamiyi. Model z E-Day ma kilka 'byków' (przesunięty do tyłu wydech, jednobarwny kamuflaż górnych powierzchni, wzmocnienia nad komorami podwozia), ale i tak mi się podoba...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Jarek Gurgul » poniedziałek, 24 marca 2008, 12:48

I właśnie takie drobiazgi przekonują mnie o wyższości jednych świąt na drugimi. W tym wypadku Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem ;o). Miałem chwilę spokoju, więc udało mi się dokończyć drugi wydech.

Tak jak zakładałem, jest trochę lepszy od 'prototypu' - przede wszystkim ma poprawniejszy kształt - rury na wylocie są bardziej płaskie. Dodałem również drucik (łączenie) od wewnętrznej, bliższej silnika strony, choć tak naprawdę w ogóle tego nie widać.

Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

W tej chwili dorabiam pozostałe detale okapotowania silnika i cały czas walczę z pokusą, żeby model jednak ponitować, mimo, że podstawowe podzespoły - kadłub, płat i usterzenie poziome - są już połączone, co utrudnia taką zabawę. Miałem nadzieję zdążyć z modelem na konkurs OPG1 i pierwotnie w planach nie było nitowania. Teraz mogę nad nim siedzieć, jak długo będę chciał (he, he), więc kto wie?...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 26 marca 2008, 00:38

Kolejne elementy wykonane metodą 'na blaszkę'. Tym razem chwyty powietrza, znajdujące się na okapotowaniu Messerschmitta Bf 110G.
Blaszka jest cieńsza, niż ta zastosowana do rur wydechu - o ile dobrze pamiętam to folia aluminiowa używana w kwiaciarniach.
Jak widać, można wykonać w ten sposób naprawdę małe elementy - wloty mają mniej więcej wymiary 0,5x0,8mm (i zostaje jeszcze sporo miejsca w środku) na 2,5mm długości.

Obrazek

Obrazek Obrazek

Wloty umieszczone zostaną w rowkach wykonanych w okapotowaniu, tak że mniej więcej ich 1/4 znajdzie się pod powierzchnią blachy.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

S.O.S.

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 27 marca 2008, 23:31

Przymierzam się powoli do nitowania modelu. Założyłem, że zacznę od blach silnika, pojawił się jednak problem. O ile dokładnych zdjęć nitowania Spitfire'a, czy Bf 109 można znaleźć mnóstwo, to z Bf 110G jest już dużo gorzej. Przeszukałem już najciemniejsze zakamarki moich półek z literaturą, dysk ze zbiorami z ostatnich kilkunastu lat oraz sieć i niestety d... blada.

Tak więc, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie, gdzie znajdę dobrej jakości fotki okapotowania Messerschmitta Bf 110G, na których da się dojrzeć nity lub ewentualnie zna plany samolotu z wiarygodnym układem nitowania - proszony jest o pomoc.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez spiton » środa, 14 maja 2008, 11:34

Rury wydechowe i pokrętło trymera to moje ulubione!!:-)) Na prawdę budzi respekt!!!!!!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez el Rozito » środa, 31 marca 2010, 00:11

Jarku, jak to możliwe, że posiadając takie umiejętności, nie przyprawiłeś Nas wszystkich o kompleksy pokazując gotowy model?
Twoje rury wydechowe to najlepsza autoprodukcja jaką do tej pory dane było mi zobaczyc w dziedzinie rzeczonych wydechów i nie tylko ;o) . Czekam z niecierpliwością na jakieś ukończone dzieło.
Pozdrawiam, Michał.
Avatar użytkownika
el Rozito
 
Posty: 464
Dołączył(a): poniedziałek, 15 marca 2010, 18:42
Lokalizacja: Łódź

Re: [OPG1] MesserSpit, czyli Spitfire Vb z silnikiem DB 605A-1..

Postprzez Jarek Gurgul » środa, 31 marca 2010, 09:02

el Rozito napisał(a):Jarku, jak to możliwe,... pokazując gotowy model?

W sumie sam nie wiem, czemu go nie skończyłem do tej pory. Dużo nie zostało do zrobienia - z tego, co pamiętam, muszę w nim dokończyć nitowanie, dorobić kilka detali zewnętrznych, dorobić łopaty śmigła, pomalować. Do tego jeszcze kalki lub maski na oznaczenia kodowe, plus numerek seryjny na stateczniku pionowym (kalka). I to wszystko.

W międzyczasie pojawiły sie kolejne interesujące dla mnie tematy i dlatego pewnie MesserSpit nie może wyleźć z szuflady.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6074
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości