P-38 H-1, Academy, 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez michalp78 » czwartek, 22 kwietnia 2010, 16:01

Zaczynając ten warsztat muszę z góry uprzedzić, że tempo będzie żółwie, ale obiecuję, że kiedyś skończę - mam nadzieję, że pomożecie.
Model:
Obrazek

Pełny In Box znajdziecie tu: http://www.mojehobby.pl/academy-12208-p-38f-glacier-girl-p-1-401153.html, a recenzje np. tu: http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/aca/kit_aca_12208.shtml
Recenzja była zachęcająca, ale chyba trochę przesadnie entuzjastyczna.
Model ma parę istotnych wad.
Najgorsze jest to:
Obrazek
Może ktoś podpowie jak z powyższego kuriozum wyczarować to:
Obrazek
zdjęcie D&S 057
Druga kicha to koła.
Obrazek
Są tragiczne. Ta guma to beznadziejny pomysł. Trudniejsza w obróbce niż tradycyjny plastik, a na dodatek nie ma nawet próby odwzorowania bieżnika.
Czekam na zamówione u Daniela Martoli takie kółka:
Obrazek
ale nie wiem czy się przydadzą. Jak dotąd nie udało mi się jeszcze ustalić jakie stosowano w połowie 43 r. na Lightningach H (dekle czy rozetki, cegiełka czy rowki). Wszelkie tropy mile widziane. Może ktoś ma odpowiednie i mógłby np. poratować odlewem. Zdaje mi się, że obecnie "cegiełka" do P-38 nie jest dostępna od żadnego producenta, ale w tej relacji: http://www.pme.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=295&Itemid=1 Tomka Gronczewskiego jest wzmanka o tym, że przednie kółko True Details robi za główne w FM-2.
Póki co podjąłem pierwszą i nieudolną próbę odwzorowania cegiełki na tych gumach. Trochę te oponki przeszlifowałem, żeby zmniejszyć obwód, na to dałem warstwe szpachli w płynie. Potem naciąłęm rowki czeską piłką. Na tym etapie plan się posypał, bo źle wymierzyłem odległość od brzegu i szpacla się wykruszyła. Z cegiełką już więc nie walczyłem specjalnie dokładnie tylko tak z grubsza naciąłem poprzecznie, żeby zobaczyć czy to ma sens. Po warstwie surfacera mogę stwierdzić, że ta metoda ma jakiś potencjał i może spróbuję jeszcze.
Obrazek Obrazek

Kolejnym problemem (naszczęście mniejszym) jest skrzydło trzeba się będzie pozbyć wlewów do zbiorników zewnętrznych
Obrazek
i dorobić wyloty z intercoolerów:
Obrazek
zdjęcie D&S 057

Jeszcze taki drobiazg jak wloty do turbo na bokach belek. W zestawie są takie:
Obrazek
i to są chyba duże stosowane od serii H-5. Ja potrzebuję małych. Jakiś pomysł z czego by to pożyczyć, albo jak wykonać?

Pewien problem mam też z kabiną. Na razie kupiłem dwa mini-zestawy od Eduarda:
Obrazek
Już widzę, że będzie problem z wyposażeniem kabiny. Zdaje się, że na etapie produkcji H zaszły tam spore zmiany.
Może wiecie jaka powinna być tablica w H-1, jakie radio?

Kolejny problem to malowanie.
Wymyśliłem sobie paszczatego (i tego muszę się trzymać). Przyszły takie kalki Tally Ho:
Obrazek
Niestety nie wygrzebałem zdjęć całej sylwetki. Rozważam też zmianę koncepcji na budowę F-ki, której zdjęcia znam (np."33")

Jeśli jest coś co powinienem jeszcze wiedzieć o wadach zestawu, szczegółach wyposażenia albo malowania proszę znak-sygnał.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Reklama

modele polskich samolotów

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez greatgonzo » czwartek, 22 kwietnia 2010, 17:35

Sprawdź sobie te koła. Wczesne Lightningi miały pneumatyki gładkie. Bywały też składaki np. z przednim kołem w cegiełkę i głównymi gładkimi. Możliwe są oczywiście dowolne polowe modyfikacje, ale gładkie opony to typowa sprawa dla P-38.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez michalp78 » czwartek, 22 kwietnia 2010, 22:59

greatgonzo napisał(a):Sprawdź sobie te koła.

Usiłuję i sztywnych reguł nie widzę. Najczęściej widuję faktycznie gładkie, albo tylko przód w cegiełkę. Na G pojawia się też romboidalny na przednim. Ale naprzykład F, "33" z 39th sqn ma cegiełkę na głównych (to mnie zmyliło). Niestety wszystkie trzy koła rzadko widać na jednym zdjęciu.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 23 kwietnia 2010, 00:04

Wystarczą dwa ;).

Po zastanowieniu jednak nie wystarczą. Wcale nie zdziwiłbym się gdyby wszystkie trzy były różne, tak jak w Mustangach np.
Ja zdecydowałem się na cegiełkę na przodzie i gładkie główne. Nie mam żadnej wiedzy o moim P-38 w tym względzie, ale traktuję to jako informację o samolocie i o czasach. A na to potwierdzenie akurat jest. Wiadomo, że używano gładkich opon na Lightningach (nietypowa sprawa w makroskali). Wiadomo, że nie szczypano się z doborem opon w obliczu prowadzenia operacji powietrznych. Pewności bez jednoznacznego zdjęcia nie nabędziesz. Szczególnie, gdy sam nie wiesz na pewno, który samolot chcesz zrobić.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez Kuba P. » piątek, 23 kwietnia 2010, 09:46

Panowie, ale przecież trwałość ogumienia była dość ograniczona. Nie wiem na ile cykli obliczano opony P-38 ale obstawiałbym, że przy szorstkich lądowaniach opony były do zrzucenia po kilku dniach operacji.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 23 kwietnia 2010, 18:48

W RAF nie przewidywano czasu życia opony. Jej przydatność oceniano podczas rutynowych przeglądów, podobnie jak uprząż pilota np. Przypuszczam, że w lotnictwie amerykańskim nie było inaczej. Tak czy srak można raczej bezpiecznie założyć, że Kuba ma rację i amerykanie rzeczywiście wymieniali zepsute opony w swoich samolotach. Wydaje mi się jednak, że Michała bardziej nurtuje pytanie 'na jakie?'.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez Gienek » piątek, 23 kwietnia 2010, 22:10

Chronologicznie wprowadzano opony:
gładkie (tak naprawdę z delikatnymi rowkami) – cirumferential
w romby – diamond
w kostkę – brick

Na różnych publikowanych zdjęciach bardziej decyduje data niż wersja samolotu. Widać na przykład „L” z gładkimi” czy „F” z „kostką” (ale i odwrotnie). Zresztą w powszechnie znanej literaturze o samych oponach stosowanych w Lightningach niewiele jest napisane. Dla przykładu w „WalkAround” jest tylko zdawkowa informacja przy fotografiach wersji „J” (wyposażonej z przodu w diamond a na głównych w cirumferential), że jest to jedna z wielu opcji ogumienia. W "FAotW" są dwa zdjęcia wersji „H” z tej samej jednostki, 459FS i tego samego okresu:
s/n 42-67024 - opony brick
s/n 42-67002 – opony cirumferential


Warto więc chyba wybrać najpierw wersję i malowanie a następnie poszukać zdjęć konkretnego egzemplarza. Jeżeli to będzie niemożliwe to Lightningów z tej jednostki, czasu i miejsca. Zresztą przy braku stosownej dokumentacji fotograficznej, po drugiej połowie 43’ wszystkie wersje (z powodu częstej wymiany opon) można uznać za możliwe (tyle, że im później tym mniej prawdopodobna pierwsza).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez spiton » piątek, 23 kwietnia 2010, 22:54

michalp78 napisał(a):Może ktoś podpowie jak z powyższego kuriozum wyczarować to:
Obrazek


Myślałem kiedyś nad tym problemem(zaliczam się bowiem do lajtingo-lubów). I doszedłem do wniosku, że najprościej będzie wypełnić środek plastikowej pokrywy silnika jakąś masą typu MS, i po prostu wypiłować pilnikiem. Oczywiście to wypełnienie powinno być ograniczone płytką plastiku w miejscu w którym kończy się blacha, a zaczyna filtr.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez trex73 » piątek, 23 kwietnia 2010, 23:03

Te koła quickboosta nie są przypadkiem w skali 1/32?
Pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
trex73
 
Posty: 196
Dołączył(a): czwartek, 15 stycznia 2009, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez greatgonzo » sobota, 24 kwietnia 2010, 00:28

True Details robi w 1/48 bieżnikowane. Wiem bo mam :).

Jak patrzę na te wloty to chyba użyłbym igły strzykawkowej albo plastikowej rurki, wklejonej na płytkach plastikowych i oprofilowanej jakąś szpachlą. Łatwo mi teoretyzować bo Hasegawa Bardziej się postarała :).

Do H z 459th dorzucam do puli jeszcze Diamond (Haleakala Sealego). Gienek, to zdjęcie z gładkimi to musisz pokazać! Nie kojarzę, żadnego z 459th z takimi kołami, a dywizjon jest mi bliski.
Tylko przykład akurat z innej bajki, bo chyba jeszcze większe zadupie niż Salomony i okolice ;).

Przy okazji, diamondy w pełnym zbliżeniu nie są wcale rombami. To takie romboidalne koniczynki. Fakt, że w skali pomijalna sprawa.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez michalp78 » poniedziałek, 26 kwietnia 2010, 15:59

Powoli dojrzewa w mojej głowie szatański pomysł scenki z Sylwestra 1942.
Obrazek
AotA 014, Osprey
Może macie to zdjęcie większe, lepszej jakości.
Że z kołami w Lightningach na Nowej Gwinei kombinowano świadczy inna fotka prawdopodobnie tego samego samolotu:
Obrazek
ML-70, AJ-Press

Żeby taką dioramkę spłodzić trzebaby mi jeszcze pojazdów.
Szukałem tego ciągnika, ale modelu w 48 nie znalazłem.
Myślę, że może chodzić o pojazd Clark 6:
Obrazek
źródło: http://docthrock.com/clarktug.shtml
Wiem , że Tamiya robi traktor z lotnikowca (razem z Corsairem 1-D) - inny. Ale czy ktoś zetknął się z tym modelem? Czy np. koła nie nadawałyby się do przeszczepu?
Czy ten drugi (widoczny przód) to Willys czy coś innego?

Zacząłem coś rzeźbić z tymi wlotami. Wyciąłem cały frament z wytłoczonymi dziurami i próbuję na początek dopasować tam kawałek uformowanej na ciepło płytki polistyrenowej. Potem będę wycinał dziury i z jakichś rurek (może słomki) postaram się uformować kanały dolotowe. Chwilowo nie ma co pokazywać. Jak uda mi się jedna strona to będzie mniej niż połowa sukcesu, bo ciężko będzie o dwa identyczne elementy. Będę próbował.
A jakie waszym zdaniem ten "33" ma opony? Oprócz tego, że niektóre dziurawe.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez hacz » poniedziałek, 26 kwietnia 2010, 16:22

Na p-38 to ja się nie znam, ale jeśli chodzi o pojazd to szukaj tego. http://images.google.pl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1
Zestaw Promodeler ma już swoje lata, ale na alegro można czasem znaleźć.
Avatar użytkownika
hacz

BoB 3 miejsce
 
Posty: 1416
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 19:32
Lokalizacja: Kraśnik

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez Czarny » poniedziałek, 26 kwietnia 2010, 18:26

michalp78 napisał(a):A jakie waszym zdaniem ten "33" ma opony? Oprócz tego, że niektóre dziurawe.


Okrągłe, ale też tylko niektóre ;o) ;o) ;o)

Czy możesz powiedzieć coś więcej na temat swoich spostrzeżeń nt. 33 na drugim zdjęciu a dokładnie machinacji z jego kołami?
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez michalp78 » poniedziałek, 26 kwietnia 2010, 18:54

Niewiele widać, ale chyba ma dekiel na przednim kole. Na pierwszym - wszystkie "alufele".
Dzięki hacz za wskazówkę moto-tuga. Gdyby komuś walał się taki po strychu to chętnie odkupię.
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: P-38 H-1, Academy, 1:48

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » poniedziałek, 26 kwietnia 2010, 19:16

michalp78 napisał(a):Wiem , że Tamiya robi traktor z lotnikowca (razem z Corsairem 1-D) - inny. Ale czy ktoś zetknął się z tym modelem? Czy np. koła nie nadawałyby się do przeszczepu?


Zdaje się, ze revell/pro modeller w zestawi sprzętu obsługi naziemnej miał model tej maszyny. sprawedze, białem napewno.

EDIT: http://www.small-wonder.org/Projects/Ground_Equipment/Revell_Ground_Support_Equipment_WWII_3410.jpg
Kamil Feliks Sztarbała
 

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości