Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » sobota, 17 stycznia 2015, 10:21

Hmm... taka mała zagwozdka w sprawie malunków.

Spitfire jest z okresu zima/wiosna '40. Schemat malowania wdł. 3D-Kits to spód B/W. Z drigiej strony w monografii Matusiaka w cz.4 jest piękne zdjęcie P9450 z lutego '40 opisane jako spód skrzydeł B/W, reszta kadłuba w aluminium.
To samo mniej więcej jest napisane w SAM:

April 1939 - standard factory finish as from April 24, with White port, Night starboard and rest of the undersides in Aluminium.

A że kolejna zmiana w malowankach to dopiero czerwiec '40 więc wychodzi, że mój Spitfajer tak naprawdę jest od spodu trzykolorowy... :mrgreen:
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Reklama

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez macias13_84 » sobota, 17 stycznia 2015, 11:53

Jestem skłonny przychylić się do tej tezy :mrgreen:

P9450 - Alfred Price The Spitfire Story str.76
Obrazek
Dolne okapotowanie silnika(widać delikatną linię podziału koloru przed chwytem powietrza do gaźnika,jak i podobne przejście koloru za klapą) oraz spód kadłuba wydają się być ciemniejsze nieznacznie niż skrzydło, natomiast usterzenie poziome jest ewidentnie ciemniejsze
Ostatnio edytowano sobota, 17 stycznia 2015, 12:23 przez macias13_84, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » sobota, 17 stycznia 2015, 13:52

macias13_84 napisał(a):P9450 - Alfred Price The Spitfire Story str.76

Dokładnie to samo zdjęcie jest u Matusiaka. :mrgreen:

Ciężko mi się dopatrzyć na obrazku tego Aluminium, ale za opisami przyjmuję, ze po prostu jest.
Trójkolorowy spód będzie w modelu wyglądał stanowczo bardziej atrakcyjnie.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez macias13_84 » sobota, 17 stycznia 2015, 14:24

HK1886 napisał(a):Ciężko mi się dopatrzyć na obrazku tego Aluminium, ale za opisami przyjmuję, ze po prostu jest.
Trójkolorowy spód będzie w modelu wyglądał stanowczo bardziej atrakcyjnie.

Ja obecnie na monitorze widzę tę różnicę różnicę(różnicę w odcieniach skrzydło-kadłub) dość wyraźnie, możliwe że jest to kwestia matrycy
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez Dominik » sobota, 17 stycznia 2015, 16:53

Jeśli budujesz Spita I z 54 dywizjonu, do którego malowania daje 3D-Kits to w necie jest zdjęcie KL-O z boku, na którym widać biel na całej połowie spodu. Teraz piszę ze smartphona in nie mam dostępu do mojej bazy zdjęć, ale na Spitfire Performance jest to zdjęcie na 100%. A tak przy okazji, też mam takiego Spita w planach, tylko w 1/72.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » sobota, 17 stycznia 2015, 16:59

Na pierwszej stronie wątku jest:

Obrazek

Dominik napisał(a):zdjęcie KL-O z boku, na którym widać biel na całej połowie spodu

I widać jednolity kolor całej maszyny...
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » sobota, 17 stycznia 2015, 18:03

Poleciałem preszejding. XF 19 na całość, od spodu XF 24, góra XF 63 plus biały tu i tam.
Na kadłubie trochę intensywnie wyszło, ale się przygasi kolorem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na lewym skrzydle zabiegi dopiero będę robił, ale to po położeniu srebrnego i białego.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez macias13_84 » sobota, 17 stycznia 2015, 18:45

HK1886 napisał(a):Obrazek

Zdjęcie zrobione prawdopodobnie z ciepłym filtrem, wtedy różnice przy jasnych kolorach aluminium i biały powinny się "zlać" - felga koła która powinna być w alu jest biała


Zerknijcie na ten skan a dokładnie na podpis grupowego zdjęcia z 315dyw.
Obrazek
Całość wrzuciłem jakiś czas temu tutaj:
http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=7847&start=15


To zdjęcie przekonuje mnie że jest to Day/Night/Aluminium
Obrazek
Zdecydowanie widzę różnicę w odcieniu spód silnika/skrzydło(mam skalibrowany kolorymetrem monitor RGB)

Swoją drogą jesteś pewien że KL-O to P9450? jakoś wielkość kokard mi się nie zgadza
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez Dominik » sobota, 17 stycznia 2015, 19:37

Co do felgi to niekoniecznie musi być aluminium. Są zdjęcia, na których widać, że felgi też mogły być białe. Dlatego też uważam, że opcja malowania spodu na Day/Night jest całkowicie możliwa. Później, jak wrócę do domu i przejrzę książki, napiszę co i jak.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez macias13_84 » sobota, 17 stycznia 2015, 19:57

zastanawiam się nad sensem malowania aluminowych odlewów felgi
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » sobota, 17 stycznia 2015, 19:58

macias13_84 napisał(a):Swoją drogą jesteś pewien że KL-O to P9450?

Stanowczo NIE. Nigdy nawet takiego założenia nie zrobiłem.

KLoO czy KLoT to samoloty sfotografowane pod koniec zimy 1940 podobnie jak P9450.
Stąd analogia i stąd odwołanie do zdjęcia. A seriala maszyn z 54 sqnu nie znam.

macias13_84 napisał(a):felga koła która powinna być w alu jest biała

Co do goleni, felgi i wewnętrznej strony pokrywy to póki co jest opcja na biało (i analogicznie druga strona - czarny).
Jakoś jednak mnie to aluminium nie przekonuje na zdjęciu.
Ostatnio edytowano sobota, 17 stycznia 2015, 21:56 przez HK1885, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez RAV » sobota, 17 stycznia 2015, 21:34

A czy w ogóle istniał taki schemat, że lewe skrzydło jest czarne, a reszta spodu biała? Z czarnym skrzydłem znam trzy schematy:
  1. Cała lewa strona czarna, prawa biała;
  2. Lewe skrzydło czarne, prawe białe, reszta (w tym usterzenie) srebrne;
  3. Lewe skrzydło czarne, reszta Sky.
Moim zdaniem próbujecie wynaleźć nowy schemat, który były czymś w rodzaju schematu 3 (który był znacznie późniejszy), ale z białym zamiast Sky. Skąd ten pomysł?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez Dominik » sobota, 17 stycznia 2015, 23:27

Dobra, wróciłem do domu. Znalazłem poniższe zdjęcia w książkach i w necie. Udowadniają, że 50/50 było tez używane. Dlatego stawiałbym, że budowany tu Spitfire miał malowanie Day/Night. A także, że felgi mogły być malowane albo i nie.

Obrazek
Obrazek

Poniższe zdjęcie jest najciekawsze. Wygląda na to, ze pomalowano część zostawioną w aluminium. Ale felgi i reszta podwozia wygląda na pomalowane na biało.

Obrazek

Pozdrawiam

Dominik

Edit:
W monografii Spita cz.4, W. Matusiak napisał, że:
- 27.04.1939 wprowadzono dwubarwne malowanie spodu, potem je upraszczając (malowano tylko skrzydła, z tym, że w jednostkach często malowano też tak resztę spodu kadłuba) ;
- po wybuchu wojny przywrócono malowanie spodu kadłuba i skrzydeł na czarno i biało (do lutego 1940);
- w lutym wrócono do malowania tylko i wyłącznie skrzydeł.
A potem wprowadzono Sky.

To tyle na dziś. Dobrej nocy wszystkim życzę.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » niedziela, 18 stycznia 2015, 08:12

:arrow: Dominik
Bardzo ciekawe zdjęcia, dzięki.
Ewidentnie widać, że felgi i golenie bywały kolorowane.

:arrow: RAV
Nikt niczego nie wymyśla. Próbuję wyknuć coś ze zdjęć, na których niewiele widać.
Więc przyjmuję rozkazy z Fighter Command na gębę.

Natomiast cała sytuacja dosyć jasno udowadnia, że nawet w temacie Spitfajera poruszamy się po grząskim terenie.
Tak czy owak jasność w temacie malowanek mam.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Re: Spitfire Mk I / Tamiya 1:48

Postprzez HK1885 » niedziela, 18 stycznia 2015, 12:05

Tutaj jeszcze mały suplement.

K 9792 po wypadku 03.11.1938, niewątpliwie spód w Aluminium

Obrazek

K 9912, zdjęcie z marca 1939, tuż przed dostarczeniem do 65 sqn.
Spód również w Aluminium.

Obrazek
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 13:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 16 gości