PZL.37 Łoś - Mastercraft 1:72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

PZL.37 Łoś - Mastercraft 1:72

Postprzez Maciek » środa, 10 października 2007, 09:46

Witam serdecznie wszystkich.
Piszę w sprawie łosia. Chciałbym kupić go w skali 1:72 (to już by był trzeci) ponieważ dotychczasowe przestały mnie zadowalać pod względem wykonania. I tu moje pytanie. Czy warto zainwestować w blaszki do tego zestawu (bądź inne zestawy dodatkowe)? Byłyby to również pierwsze blaszki jakie bym “składał”. Jednocześnie planuję po raz pierwszy zmienić linie podziału na wgłębne.
Liczę na rady starszych kolegów.
Pozdrawiam,
Maciek
Maciek
 

Reklama

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez łsobota » środa, 10 października 2007, 10:49

Obawiam się, że jak przeryjesz linie na wgłębne to popełnisz wielki błąd ;o) Akurat w Łosiu linie wypukłe są jak najbardziej w porządku.
Łukasz Sobota Obrazek
Avatar użytkownika
łsobota
 
Posty: 183
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 10:49
Lokalizacja: Czechowice Dziedzice / Kraków (coraz rzadziej niestety)

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Pit » środa, 10 października 2007, 11:59

W najnowszym numerze "Super Modelu" jest fajny artykuł na temat budowy Łosia w 1:72. Autor zastosował kilka kompletów blach Parta (warto!), żywiczne silniki i kilka drucików od siebie. Owiewka wygląda na wytłoczkę, oddzielone są powierzchnie sterowe. Widać, że z modelu "Plastyka" można zrobić porządną miniaturkę. Polecam poczytać.
Piotrek Suska (kolejny nawrót choroby modelarskiej...)
http://www.ciap-trek.pl
Avatar użytkownika
Pit
 
Posty: 180
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 08:13
Lokalizacja: Rybnik

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Greszi » środa, 10 października 2007, 15:07

Pit napisał(a):W najnowszym numerze "Super Modelu" jest fajny artykuł na temat budowy Łosia w 1:72. Autor zastosował kilka kompletów blach Parta (warto!), żywiczne silniki i kilka drucików od siebie. Owiewka wygląda na wytłoczkę, oddzielone są powierzchnie sterowe. Widać, że z modelu "Plastyka" można zrobić porządną miniaturkę. Polecam poczytać.


Artykuł rzeczywiście niezły. Pierwsze co zrobiłem po jego przeczytaniu, to nabyłem do swojego Łosia żywiczne silniki (blaszki już miałem).
Nie jestem pewien, czy owiewka to wytłoczka. Autor pisał, że model jest stary, jeszcze z pierwszych serii. Może dlatego owiewka wyglądała przyzwoicie.

A tak przy okazji, czy komuś udało się wytłoczyć samemu przednie oszklenie? Wygląda to na dość trudną sprawę, a gotowych wytłoczek nigdzie nie widziałem.

łsobota napisał(a):Obawiam się, że jak przeryjesz linie na wgłębne to popełnisz wielki błąd Akurat w Łosiu linie wypukłe są jak najbardziej w porządku.


Według autora artykułu w SM część linii trzeba przeryć. Podobno monografia monografia AJ-Pressu wyjaśnia sprawę.
Tomek
Avatar użytkownika
Greszi
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » środa, 10 października 2007, 19:54

Dzięki wielkie za wskazówki. Podejrzewam, że zacznę od owego artykułu. Blaszki raczej uwzględnię przy budowie, ale co do żywicznych silników mam wątpliwości. Wydaje mi się że silniki są raczej słabo widoczne, a żywica do tanich imprez nie należy. Z wytłaczaniem owiewek też raczej będą problemy, ale to się jeszcze okaże.
A tak przy okazji. Czy ktoś dysponuje znajomością cen owych silników, pisma, monografii bądź linkami do odpowiednich stron www? Osobiście mam pewne problemy ze znalezieniem tych rzeczy.
Jeśli projekt doczeka się realizacji, będę zamieszczał tu relację z budowy.
Jeszcze raz dziękuję za wskazówki i pozdrawiam.
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Piotrek.S. » środa, 10 października 2007, 20:02

Koszt silnika Pegasus z ARDPOLU to jeżeli się nie myle 5,5 zł +wysyłka. Razem koszt powinien się zamknąć w cenie jednej blaszki.
Umysł ludzki jest jak spadochron.
Działa lepiej kiedy jest otwarty.
Avatar użytkownika
Piotrek.S.
 
Posty: 215
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 07:48
Lokalizacja: Oborniki

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Greszi » czwartek, 11 października 2007, 07:59

Silniki (Ardpol AC-001) kupowałem w bezpośrednio w Jadarze po 8 PLN - ale odchodziły koszty przesyłki.
Plaszki PARTa:
Part S72049 - PZL P-37 ŁOS (elem. zewnętrzne) - 38 PLN
Part S72050 - PZL P-37 ŁOŚ (elem. wnętrza) 38 PLN

Do tego można jeszcze dokupić blaszki z karabinami (w zależności od modelu)
Part S72064 - Vickers wz.F - 12 PLN
Part S72065 - wz.37 SZCZENIAK - 12PLN
Na każdej z blaszek znajdują się po 3 karabiny.

Wszystko powyżej kupiłem w Jadarze http://www.jadarhobby.waw.pl/
Ale w Łodzi masz sklep DA-TA http://www.da-ta.com.pl/
Tam bym sprawdził w pierwszej kolejności - nigdy nie korzystałem z ich usług, ale czytałem sporo pochlebnych opinii.


Monografia Łosia to koszt niestety 180-200 PLN
Super Model (13/2007)- kilkanaście złotych, powinien być w Empiku, albo we wspomnianych wyżej sklepach. Jeśli nie, to bezpośrednio u wydawcy http://www.kagero.pl/
Tomek
Avatar użytkownika
Greszi
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » piątek, 12 października 2007, 23:44

Witam.
Po pierwsze chciałbym podziękować za wszystkie wskazówki i wiadomości.
A teraz konkrety. Postaram się kontynuować wątek i budować “publicznie” łosia. Udało mi się zdobyć model firmy Mastercraft, a po wstępnych oględzinach doszedłem do wniosku że to te same wypraski co w Plastyku. Z tymi samymi błędami. Tzn.: Nadlewki przesunięcia kiepskie szczegóły grube oszklenie itd. Wszyscy chyba znają ten model. Natomiast arkusz kalek zawiera napisy eksploatacyjne, których nie ma w Plastyku. Instrukcja (którą zagubiłem podczas porządków, jeśli ktoś dysponuje ową proszę o skan) zawiera 4 wersje malowania: dwie z Okęcia jedną szkoleniową skądś, nie pamiętam teraz, i rumuńską. Instrukcja przewiduje tylko budowę wersji A, ale części są do obu.
Co do zestawów dodatkowych. Zaopatrzę się w nie w poniedziałek. Będą to blaszki zewnętrzne i wewnętrzne, blaszka z Vikersami oraz silniki jeśli takowe dostanę, a jeśli nie zamówię.
Na monografię, na razie przynajmniej, nie mogę sobie pozwolić, natomiast jeśli już przyszły zaopatrzę się w SuperModel.
Ponad to powierzchnie sterowe powycinam, tak jak już to widać w ogonie.
Mam teraz pytanie. A raczej wracam do kwestii podziału blach. Nie potrafię tego dostrzec na zdjęciach, więc mają być wgłębne czy wypukłe? Na stronie PWM jest w galerii łoś 1:72 i tam autor zrobił wszystkie linie wgłębne.
Jeszcze kwestia owiewek. Domyślam się że są za grube, jednak sam nie będe w stanie zrobić nowych. Co z tym fantem zrobić?
Na konkretne malowanie się jeszcze nie zdecydowałem.
Teraz zdjęcia:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Przepraszam za jakość zdjęć, innych nie potrafię zrobić... jeszcze.
To chyba wszystko jak na ten czas. Proszę o wszelkie dalsze rady i pomoc przy tym projekcie.
Pozdrawiam serdecznie.
Ostatnio edytowano sobota, 13 października 2007, 12:29 przez Maciek, łącznie edytowano 7 razy
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » wtorek, 16 października 2007, 14:13

Witam.

Oto moje poniedziałkowe zakupy:
Chyba wszystkim znane blaszki (Wewnętrzne, zewnętrzne i Vikersy):

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oraz Super model z artykułem o budowie łosia:

Obrazek

Podczas swoich prac będę się wspierał tym artykułem, galerią ze strony PWM, zdjęciami z Encyklopedii Uzbrojenia Ministerstwa Obrony oraz waszymi wskazówkami.:D Na monografię narazie mnie nie stać.:/

Co do silników jeszcze muszę na nie poczekać, ale zanim dotrę do silników trochę czasu mini, więc i z nimi zdążę.

Patrząc na blaszki widzę, że będę miał kilka pytań, ale zadam je później podczas budowy. Oczekuję troszkę wyrozumiałości. Jak już pisałem wcześniej to moje pierwsze blaszki. Wszelki wskazówki ich dotyczące mile widziane.

Pozdrawiam.
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » środa, 17 października 2007, 22:34

Witam.

Oto pierwsze efekty prac:

Obrazek

Oczywiście mam kilka pytań:
1)Jak zamontować karabin do tej półksiężycowatej części (przepraszam nie wiem jak się to poprawnie nazywa)?
2)Jak zamontować karabin z przodu?
3)Czy do zamontowania karabinu w dolnej części kadłuba użyć części z zestawu czy nie zauważyłem takowej w blaszkach?
4) No i jak w ogóle zabrać się do dziobowej owiewki? (Obróka owiewki i instalacja blaszek)

Jeden karabin nie ma celownika świadomie. Zostanie zamontowany gdy dowiem się jak go montować w owiewce.

Swoją drogą wiem że zacząłem od d*** strony. No ale, nie mogłem się powstrzymać.
Dalsze prace wkrótce.

Pozdrawiam.
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez piotr dmitruk » środa, 17 października 2007, 23:16

Hm, przewiduję pewne trudności. Chcesz zrobić "wypasiony model", co się chwali, z drugiej strony praktycznie nie masz dokumentacji, co nie ułatwi Ci zadania. To tak jakbyś kupił te blaszki bez instrukcji. Gdyby to chociaż był jakiś samosklejacz, a tu porwałeś się na trudny model. Będziesz potrzebował dużo samozaparcia. Najtrudniej będzie Ci z przednim szkłem. Musisz od razu zrobić założenie: albo wstawiasz oszklenie z modelu, wtedy odstaw blaszki, bo ich nie będzie widać, albo musisz zrobić nową, a wtedy potrzebujesz choćby dokumentacji wyglądu tej szklarni. Zrobić nową też nie będzie łatwo, w całości raczej nie naciągniesz na ciepło, trzeba by dzielić na połówki, a potem dołożyć stanowisko kaemu i drzwiczki celownika bombowego. Inny układ raczej nie ma sensu. Zacznij od obmyślenia oszklenia bo tutaj to kluczowy element.

Poszukaj w sieci, krążyły dobre ruskie zdjęcia łosia, a może ktoś gdzieś "zgubił" jakąś monografię, np:
http://www.farposst.ru/phpBB2/viewtopic ... pzl+37+los
http://www.farposst.ru/phpBB2/viewtopic ... pzl+37+los
http://www.farposst.ru/phpBB2/viewtopic ... pzl+37+los
A o szczegóły możesz też tu pytać.
Dużo wyzwań, ale trzymam kciuki, postaraj się, Łoś zasługuje na to.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Greszi » czwartek, 18 października 2007, 08:29

piotr dmitruk napisał(a): Najtrudniej będzie Ci z przednim szkłem. (...) Zrobić nową też nie będzie łatwo, w całości raczej nie naciągniesz na ciepło, trzeba by dzielić na połówki, a potem dołożyć stanowisko kaemu i drzwiczki celownika bombowego. Inny układ raczej nie ma sensu. Zacznij od obmyślenia oszklenia bo tutaj to kluczowy element.


Piotrek, to co proponujesz jest tak proste, że aż genialne. Od dłuższego czasu kombinuję jak to oszklenie zrobić samemu, ale coś takiego do głowy mi nie przyszło. Łatwo nie będzie, ale chyba łatwiej niż naciągać całość oszklenia.

I jeszcze pytanie do Maćka.
Planujesz wykorzystać kalkomanie dołączone do modelu? Mam ten sam model i nie wyglądają one solidnie.
Kiedyś próbowałem sklejać model Ławoczkina Mastercrafta. Po nałożeniu kalek skończył jako złom modelarski. Kalki oczywiście były tylko kroplą, która przelała czarę goryczy - model był okropny.
Szkoda byłoby zepsuć przyzwoitą replikę marnymi kalkomaniami. Myślałeś o kalkach Techmodu?
Możesz też sprawdzić wcześniej, jak kładą się kalki "rumuńskie" na jakimś złomie modelarskim. Moje może nawet bardzo się nie świeciły, ale za to pięknie rwały.
Tomek
Avatar użytkownika
Greszi
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » czwartek, 18 października 2007, 20:15

Witam.

Co do “wypasionego” modelu to przesada. Po prostu chcę żeby ten model wyglądał trochę lepiej niż poprzedni.(Np. żeby karabiny nie wyglądały jak pukawki na korek) Mam pełną świadomość że mój model nie będzie wypasiony i pozbawiony błędów. Wypasiony to będzie F-18 którego buduje Wojtek.

Co do dokumentacji jest prawdą że w zasadzie żadnej konkretnej nie mam.

Jednak moje pytania nie wynikają z braku dokumentów, bo nie staram się zrobić 100%owej repliki konkretnej maszyny, ale z tego że:
1) na zdjęciach do których mam dostęp (modeli i oryginałów) nie widać wszystkiego,
2)nie wiem jeszcze do końca jak sie obsługiwać z blaszkami.

Ponad to blaszki nie będą jedyną nowością w tym modelu. Jak juz pisałem chcę przerobić linie podziału i jak dostanę, wstawić silniki żywiczne (również po raz pierwszy).

Co do oszklenia kabin... poszperam na forum i zobaczę czy dam radę zrobić nowe.

Na temat kalek też się zastanawiam. Być może wymienię. Mam jeszcze trochę czasu na decyzję. Muszę go najpierw złożyć i pomalować.

Pozdrawiam
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez Maciek » czwartek, 18 października 2007, 20:25

Pod dość szybkim przejżeniu forum znalazłem coś takiego:
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hp?t=32018
Czy taka metoda będzie wystarczająca?
Maciek
 

Re: Pzl 37 1:72

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 19 października 2007, 00:54

Mogłaby być, ale jak napisałem, mam wątpliwości, czy uda się dobrze "obciągnąć", bo oszklenie jest około 2 x dłuższe niż jego szerokość. Łatwiejsza może być w/w opisana metoda połówkowa.
Jeśli chodzi o jakieś szczegóły, których zdjęć nie masz- pytaj.
Blaszki nie są takie trudne (tylko małe :D )- w razie czego-pytaj

A jeśli chodzi o linie podziałowe, to z tymi wypukłymi to nie do końca prawda
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości