Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » czwartek, 15 lipca 2010, 11:29

Chwyt jest prosty według mnie.
Pytałem o osłony, bo masz nisko pociągniętą belkę od 'siedziska' do pierwszej wręgi za kabiną. Zresztą sama wręga 'fotelowa' też jest niska. Kiedyś dwa dni poświęciłem na przeglądanie dokumentacji pod kątem wyczajenia jak rozwiązany był element na styku tej beleczki i szkła. Wyszło mi, że był to rodzaj teownika, w którym górna półka zrobiona była z czegoś w rodzaju ceowników, w które wchodziły dwa elementy oszklenia tyłu. Mógł to być też zwykły teownik i szkło wchodziło pod półkę.
Nie mam pewności, że tak było. Niewiarygodne jak trudno jest to wytropić. Oczywiście to co piszę to układ umowny. Te teowniki i ceowniki wymieniam dla zobrazowania wyglądu, a nie szczegółów konstrukcyjnych.
Możliwa jest też wersja, w której jeden płat szkła leży na teowniku, ale to tyko dlatego, ze nie mogę jej całkowicie wykluczyć.
Jeszcze będę z tym walczył. Ktoś chętny załatwić ten problem?
Tak, czy inaczej jedno jest pewne: w modelu szkło musi leżeć na tej beleczce na styk.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4055
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Kuba P. » czwartek, 15 lipca 2010, 12:09

Ty piszesz o tej listwie od zagłówka do wręgi? Ona powinna się stykać z tylną częścią osłony kabiny, tj plexi powinno na niej leżeć?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez K.Y.Czart » czwartek, 15 lipca 2010, 13:05

A to było to jakoś inaczej rozwiązane w IX niż w XVI? Pytam, bo w Topshots na stronie 10-11 widać dość wyraźnie, jak to jest zrobione. I raczej nie budzi wątpliwości, że ta listwa, to rodzaj teownika, między którym a wygiętym arkuszem pleksi tylnej osłony jest jeszcze płaskownik z jakiegoś tworzywa, stanowiący "podkładkę". Pleksi nie jest dzielone wzdłuż tej belki/listwy. Mocowana jest jest uchwytami w kształcie litery Y do płyty "zagłówka" i pierwszej wręgi za kabiną.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » czwartek, 15 lipca 2010, 18:37

Cholera, nie znam tego zdjęcia. Zapomniałem, że mam jeszcze dwie książki i z nich wynika, że jest tak jak pisze Krzysiek, ale na 90%. No ale skoro Krzysiek ma zdjęcie jednoznaczne to gitara. Z punktu widzenia prac modelarskich chodziło mi o ustalenie czy wzmocnienie jest pod 'szkłem', czy też na nim jest ramka. Tu u Mecenasa głównie chodzi o to, że beleczka wyjdzie z dystansem pod szybką, jak się obawiam.

Ciekawe, że w Mk VIII z Warszawy nie ma nic takiego, a zamiast tego jest rurka i dystans do plexi. Ale nijak się to ma do wojennych zdjęć IX.
Może uda się dorwać jakieś rysunki techniczne?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4055
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez K.Y.Czart » czwartek, 15 lipca 2010, 19:31

greatgonzo napisał(a):Cholera, nie znam tego zdjęcia. Zapomniałem, że mam jeszcze dwie książki i z nich wynika, że jest tak jak pisze Krzysiek, ale na 90%. No ale skoro Krzysiek ma zdjęcie jednoznaczne to gitara.


Mam nadzieję, że nie naruszę praw autorskich wklejając te zdjęcia. Jeśli tak, to proszę zainteresowanych o wybaczenie, ale czynię to wyłącznie w niekomercyjnych celach dyskusyjno-poznawczych. Zdjęcie niebieskiego Spitfira pochodzi z Internetu, pozostałe trzy z książki G. Szymanowskiego i T. Szlagora "Spitfire LF Mk.XVIe (seria Topshots) wyd. Kagero.

Obrazek

Rzeczywiście dystansu między belką a pleksi być nie powinno, w modelu Mecenasa trzeba by tą wręgę niestety przerobić :(
Ostatnio edytowano piątek, 16 lipca 2010, 13:25 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez Mecenas » piątek, 16 lipca 2010, 08:26

Dzięki za taki odzew w temacie, znowu się czegoś mądrego dowiedziałem. Niestety pomiędzy pleksą a belką w moim modelu powstanie dość spora szczelina, rzędu 1,5mm. Niestety aby ją wyeliminować należałoby najlepiej wymienić oryginalną wręgę Airfixa oraz przerobić blaszkę z Eduarda. Wręga Airfixa jest robiona pod kątem pancernej grubości imitacji pleksy, razem pasują dość ciasno ale przy zastosowaniu cienkiej osłony waku wszystko się rozjeżdża.

Ze zdjęć, które miałem pod ręką, głównie Matusiaka, wynikało, że powinien być zastosowany zwykły teownik. Poduszka na nim na której spoczywała pleksa osłony to zapewne gruby filc. Jeśli spróbuję zrobić jego imitację to odstęp nieznacznie się zmniejszy, ale niestety obawiam się że go nie wyeliminuję. Trzeba się z tym pogodzić.

Poniżej przedstawiam jeszcze dwa zdjęcia z innego ujęcia mojego modelu ilustrując belkę.

Obrazek

Obrazek

Oraz jeszcze jedno z powstawania chwytu powietrza. Przepraszam za jego jakość, robiłem komórką z braku lepszego aparatu w danym dniu. Za wzór służył rysunek z SAMI "The Merlin Spitfires" (czy jakoś tak)

Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4834
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 16 lipca 2010, 09:08

Kiedy poprawka byłaby dość prosta. Oderwij belkę, naklej jeden do kilku pasków cienkiego tworzywa na brzeg wręgi. Można ewentualnie zostawić u góry nieco szczeliny i wypełnić ją szpachlówką. Doklej belkę jeszcze troszkę wyżej, pomaluj i gotowe.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9951
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez tomhajzler » piątek, 16 lipca 2010, 10:44

Cześć!
Na twoim miejscu poszedłbym za radą Piotrka i podwyższył wręgę za fotelem. Nie będzie to wielki problem, a przy już włożonej pracy w udoskonalenie modelu jest to wręcz konieczne.
Pozdrawiam, Tomek.
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 16 lipca 2010, 12:04

Też uważam, że robisz sceny. Taka przeróbka dla Ciebie to śmiech na sali.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4055
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 16 lipca 2010, 12:15

greatgonzo napisał(a):Też uważam, że robisz sceny. Taka przeróbka dla Ciebie to śmiech na sali.


Przy okazji, można by wymienić płytę pancerną, tą do której jest mocowana belka, na cieńszą - mniej więcej o połowę.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 16 lipca 2010, 12:17

Ale belka mocowana jest do wręgi. Płyta nie jest taka zła ;).
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4055
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 16 lipca 2010, 12:26

Przy okazji, można by wymienić płytę pancerną, tą do której jest mocowana belka, na cieńszą - mniej więcej o połowę.


Chodzi Ci o wręgę? Bo płyta pancerna to ta blaszka przed nią. To już nie będzie takie proste. Cała wklejona wręga raczej łatwo się nie wyjmie i nie obrobi, zwłaszcza, że przez nią przechodzą już pasy.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9951
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 16 lipca 2010, 12:30

Macie oczywiście rację, chodziło mi o wręgę za płytą :oops: ;o) Tutaj w Mk.V i Mk.I

Obrazek Żródło: Internet

Ja pocieniłbym ją i nadsztukował od góry polistyrenem. Na zdjęciu Mk.V widać, że wręga jest nieco wyższa niż płyta, akurat o tyle by podnieść belkę. W Topshots w Mk.XVI wygląda to podobnie.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez greatgonzo » piątek, 16 lipca 2010, 16:56

A jak chcesz pocienić bez wyrywania?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4055
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire IXc, Airfix, 1:48

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 16 lipca 2010, 20:36

greatgonzo napisał(a):A jak chcesz pocienić bez wyrywania?


Na pewno spróbowałbym wąskim pilnikiem, jest tam sporo miejsca. Ty zdaje się robiłeś większe akrobacje w swoim Spicie ;o) . Ale jeśli nie da rady, to też bólu nie ma.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 23:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 47 gości