greatgonzo napisał(a):Wprawdzie, o ile wiem, mody były tworzone dla poszczególnych Mk oddzielnie, nawet jeśli były identyczne w treści i wystarczyłby sam tytuł. Jednak zdarzają się mody, gdzie właśnie w treści wymienia się dodatkowe Mk. których mod dotyczy.
Nie, nie tak. Te modyfikacje dotyczyły samolotu, a nie konkretnej wersji, o ile wyraźnie nie zaznaczono w tekście jakiej wersji dotyczy. To tylko autorzy wypisują nam listę: te numery modów aplikują do Mk1, a te do Mk5 itd. W ten sposób lista modów dla Mk5 zawiera poprawki wprowadzone w 1945, bo aplikowano je na jeszcze istniejących maszynach, chociaż Mk5 od dawna nie produkowano (akurat ta z 45 to zmiana znaków rozpoznawczych - tylko taki przykład).
Dodatkowo, działa specyfika języka angielskiego. Lista ma nazwę "Modifications to MkV" co w tym przypadku tłumaczy się jako listę modów "na" konstrukcji MkV (czyli co zrobić, ale już nie ma znaczenia co aktualnie produkujemy, np np MkVII) a nie "dla". Ona nie jest specyficzna dla konkretnej wersji (MkV).
Podsumowując mod 931 obowiązywał wszystko, co było w danej chwili na linii (i naturalnie później produkowane o ile następny mod nie tego nie zmienił - casus z tymi światłami), a nie tylko MkV. W tekście nie ma wymienionej żadnej wersji.
Przykład: książkowa lista modyfikacji dla Mk5: nr 1025 delete rudder pedal straps (all marks) - tu nawet w opisie wyraźnie piszą że dotyczy wszystkich wersji.
Drugi przykład: nr1377 introduce MkVII bottom fuel tank all rear view a/c - tutaj jest dopiero śmiesznie bo mod dotyczy samolotów z kroplową osłoną kabiny. Ani to nie były MkV ani MkVII
Trzeci przykład: 678 delete tail ballast VB & VC only - tu mamy jasność, chociaż warto zauważyć że opisy sa lakoniczne. W fabryce to wystarczało.
Czwarty przykład z lat wcześniejszych, lista na MkI: 189 introduce pilot's plastic seat - i ten plastikowy fotel pilota obowiązywał przez wszystkie następne wersje, nie numerowano dla każdego MkII, MKV itd tej zmiany. Od tego momentu montowano plastik i tyle.
greatgonzo napisał(a):No i fajnie byłoby sprawdzić ten mod z 11.08.1944. Datę mam od Edgara Brooksa, który korzystał z oryginalnych dokumentów źródłowych. Jeżeli mod 931 dotyczy tylko MkV, to znaczy, że dla Mk IX powinien być oddzielny.
Nie udało mi się znaleźć na listach żadnej takiej daty (co nie oznacza z automatu że poprawka z tą datą nie istniała). Może numer lub jej treść dała by jakieś światło na sprawę. Wydaje się że chodzi o jakąś pomyłkę lub inny kwit, nie związany z modyfikacjami.
greatgonzo napisał(a):Jeżeli mod 931 dotyczy tylko MkV, to znaczy, że dla Mk IX powinien być oddzielny.
Nie, Mod 931 dotyczy wszystkich maszyn, produkowanych od jego wprowadzenia. Ale bardzo słuszna uwaga ze te daty to tylko orientacyjny punkt na osi czasu. Bardzo często zapis poprawki sankcjonował zmianę która już nastąpiła na linii. Oczywiście bywało też odwrotnie i zanotowana zmiana jeszcze długo nie była wprowadzana.
A wracając do tematu wątku i nie zaśmiecając go więcej - dajmy Skuszowi skończyć karetę.