Strona 10 z 12

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: niedziela, 16 grudnia 2018, 20:24
przez net_sailor
Po pierwsze ten najpolszy to podobno z "1" latał, bo był pierwszy jako dostarczony. Szło to tak:
290-1 - Mk.I L1066
290-2 - Mk.I P9566 (Class B reg - N-22)
290-3 - Mk.I P9567 (Class B reg - N-23)
Po drugie. Stawiam na kwadraty na spodzie. Na ten przykład podam modele trzech uczonych z tamtego rejonu:
http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... az/00.shtm
http://www.hyperscale.com/galleries/200 ... ihua_1.htm
http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... ur/00.shtm

Po trzecie strasznie mi się podoba co tutaj wyczyniasz i nawet pomyślałem o sprofanowaniu w ten sposób swojego Airfixa a może nawet Hurricana z Arma Hobby :twisted:

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: niedziela, 16 grudnia 2018, 20:40
przez Atlis
Są na tym forum już dwa wątki o L1066 i nie wynika z nich, jak prawie polska maszyna wyglądała i jaki miała numer.

viewtopic.php?t=3044
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?t=5696

W Polish Wings jest zaś taki tekst:

Obrazek

Więc medal temu kto udowodni jak ta maszyna wyglądała.

Ja wybrałem "3", kto się nie zgadza, niech zrobi "1" lub "2".

Kwadraty prysnę, do profanacji zachęcam. :)

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: niedziela, 16 grudnia 2018, 22:17
przez Jacek Bzunek
net_sailor napisał(a):nawet pomyślałem o sprofanowaniu w ten sposób swojego Airfixa a może nawet Hurricana z Arma Hobby :twisted:

Mam podobne myśli
Obrazek

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: niedziela, 16 grudnia 2018, 22:42
przez Atlis
Oni mieli A3 czy A4? Pomysł zacny. Ovetreesy w sumie mam. 8-)

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: niedziela, 16 grudnia 2018, 23:17
przez Jacek Bzunek
Atlis napisał(a):Oni mieli A3 czy A4?

A-3a
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... h-service/

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 21:57
przez Atlis
Panowie,

przez przypadek udało mi się zdobyć trochę dodatkowych informacji na temat tureckich Spitów.

Wrzucając dziś zdjęcie modelu na fejsa, odezwał się do mnie pan o imieniu Ufuk Aydiner, który jest autorem kilku materiałów na temat tureckiego lotnictwa, w tym o Spitach i jak najbardziej potwierdził seriale Spitów Mk.Ia dostarczonych Turcji: L-1066, P9566 i P9567, co nie jest zaskoczeniem. Jednak ciut bardziej skomplikowana sprawa jest z numerami bocznymi i oczywiście z malowaniami.

Ostrzegam, że tylko przekazuję informację z jednego źródła, można się śmiało nie zgadzać.

Ufuk Aydiner:

"Tak, L1066 został zamówiony przez Polskę. Należał do pierwszych partii Spitfire'ów serii 301, które niosły maszt rurowy, nieopancerzoną przednią szybę i przybył do Turcji razem z Fairey Battle. P9566 i P9567 były 2 z 15 samolotów zbudowanych na zamówienie przez Turcję. Kiedy te dwa samoloty dotarły do Turcji jako 2902 i 2903, L1066 był już wycofany ze służby ze względu na brak części zamiennych. Te dwa samoloty (P9566 i P9567) otrzymały numery boczne 1 i 2. Po 7 miesiącach służby zostały numery zmienione na 2 i 3, kołpaki śmigieł pomalowano na biało, prawe połówki płatów też pomalowano na biało, i nie był to standardowy schemat schemat Night & Day, niestety nie wiem dlaczego tak zrobiono. Te dwa samoloty 2 i 3 pożniej wysłano do Egiptu na szkolenie pilotów, następnie je przekazano do RMAF, po czym otrzymały pustynny kamuflaż."

Zdjęć L1066 jak nie było, to nie ma. Nie wiadomo jak był pomalowany i czy nosił jakikolwiek numer boczny.

Co do malowań, opracowane zostały przez Ufuka i innego autora z Turcji - Omera Erkmena.

P9566 i P9567 po dostawie do Turcji (schematy B i A, spód cały czarny, czarny kołpak, brak opancerzenia i lusterka):

Obrazek

Obrazek

Po zmianie numerów bocznych (schematy A i B, spód pseudo N&D, biały kołpak, brak opancerzenia i lusterka):

Obrazek

Obrazek

Dodatkowe info - nie było standardu malowania kwadratów, Mk.Ia miały większe niż Mk.V. Co do taśm przez karabiny - tak, ale tylko po 1941.

Tak więc tyle.

Dla mnie to oznacza, że jeśli chcę mieć model w miarę merytorycznie poprawny, muszę zamalować "3", prysnąć "1" i usunąć taśmy. Wtedy będę miał P9566 "1" z czarnym spodem.

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 22:36
przez net_sailor
Zawsze to dobrze posłuchać co mają do powiedzenia lokalni historycy. Brzmi to całkiem wiarygodnie. No to szkoda, że nie ma zdjęć polskiego Spitfire. Ale chyba z samego zamiaru pomalowania czegoś po turecku nie zrezygnuję. Podoba mi się to zestawienie kolorystyczne.

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 23:07
przez Soris000
Mam tylko wrażenie (subiektywne), że cyfry -2 i 3 są w "kolorowankach" za niskie i za "chude". Twoja 3 Atlis, też wydaje się być zbyt "chuda". Ale to tylko moje wrażenie.
Obrazek

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 23:15
przez Atlis
Co do jedynki to się zgadzam absolutnie.

Ja użyłem brytyjskiej czcionki, podobnie jak Blackbird Models:

Obrazek

Jest podobno tylko jedna fotka "3". Nie widziałem jej.

A i jeszcze jedna ważna rzecz! Wszystkie napisy eksploatacyjne były podobno po turecku. :) Zdjęć nie ma, są tylko jakieś wzmianki w kwitach

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 23:29
przez Soris000
To jest kompletnie nie mój temat, ale na moje oko 2 jest jest tej samej budowy i wysokości jak 1 i przez analogię 3 powinna być taka sama :?: Zresztą Hurricane'y mają podobnie "grubą" czcionkę co ta 1.

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: poniedziałek, 17 grudnia 2018, 23:50
przez Atlis
Analogia spoko, moja trójka jest inna, na brytyjskiej wzorowana, ale pogrubiona.

Obrazek

Na Hurricanach widać nawet litery malowane pędzlem oidp...

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: wtorek, 18 grudnia 2018, 00:48
przez Jacek Bzunek
Soris000 napisał(a):Zresztą Hurricane'y mają podobnie "grubą" czcionkę co ta 1.

Dobry wieczór :lol:
Obrazek

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: wtorek, 18 grudnia 2018, 07:36
przez Soris000
A dzień dobry :D
a i tak uważam, że te turczynki, to grubsze i wyższe są, ale to nie mój harem :P

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: wtorek, 18 grudnia 2018, 08:10
przez Atlis
2710 widać też na fotce ze Spitami. Numery białe i krój pisma inny, chyba bardziej regularny. :-)

Re: Spitfire Mk.I, 1/48, Tamiya - inbox, warsztat

PostNapisane: środa, 19 grudnia 2018, 01:01
przez Atlis
Taśmy z karabinków usunięte (tak mi się podobały :-/ ), jedynka zastąpiła trójkę i wleciały kwadraty na spód płata.

Obrazek

Obrazek

Oczywiście P9566 "1" jest dość dobrze udokumentowana, widać inny układ plam chociażby na kadłubie, ale na tę chwilę mój czujnik podejścia merytorycznego wywaliło w zakres "mam wyje*ane", to już tak zostanie.

Dziś jeszcze wleci mat, jutro być może oleje, ale koniec zabawy dopiero w styczniu, ponieważ w czwartek wyjeżdżam na Święta.