Witam,
Tym razem mam przyjemnośc zaprezentować Wam rezultat mojego ostanio zakończonego projektu z serii "Korea 1950-53": F-51D Mustang w barwach 51 Provisional Fighter Squadron ROKAF pilotowanego przez jego dowódcę maj. Deana E. Hessa. Model wykonałem z zestawu Academy w skali 1/72.
Rys historyczny
W dniu ataku Korei Północnej (25.06.1950) lotnictwo Korei Południowej nie miało w swym składzie ani jednej jednostki bojowej. Przeznaczony do zadań pomocniczych ROKAF posiadał na stanie samoloty obserwacyjno-łącznikowe L-4 i L-5 oraz pewną niewielką liczbę szkolnych T-6. Szybka zmiana tego stanu rzeczy miała nie tylko wymiar militarny, ale głównie propagandowy. Decyzja została podjęta przez rząd USA już w dniu 27.06.1950 (projekt Bout One).
Na bazie personelu 6146 Bazy Lotniczej dowodzonej przez maj. D.E. Hessa utworzona została grupa instruktorów, która miała przeszkolić na F-51D południowokoreańskich pilotów (w większości służyli oni wcześniej w lotnictwie armii lub marynarki Cesarstwa Japonii). Już 02 lipca 1950 roku personel koreańsko-amerykański został przeniesiony do bazy Daegu, gdzie pod dowództwem maj. Hessa został utworzony pierwszy bojowy dywizjon ROKAF – 51 Tymczasowy Dywizjon Myśliwski. Początkowo wyposażenie stanowiło 10 Mustangów zebranych naprędce z innych jednostek USAF stacjonujących na terenie Japonii. Pomimo jawnego braku w wyszkoleniu dywizjon został bardzo szybko skierowany do walki w rejonie Deagu działając głownie, jako wsparcie dla walczącej w tym rejonie amerykańskiej 24 dywizji piechoty. Duże straty ponoszone zwłaszcza przez pilotów koreańskich uwidoczniły wielkie braki w wyszkoleniu i efektywnym użyciu posiadanych środków (Koreańczycy praktycznie nie mówili po angielsku, – co czyniło jakąkolwiek współpracę pomiędzy jednostkami koreańskimi i amerykańskim niemożliwą). W związku z tym już pod koniec lipca w dowództwie ONZ zapadła decyzja o wcieleniu dywizjony w struktury USAF i uzupełnienie składu pilotami amerykańskimi. Temu ostro sprzeciwił się Hess, co skutkowało pozostawieniem 51 PFS w ROKAF, ale większość personelu amerykańskiego została wycofana – w dywizjonie postał tylko Hess, jeden instruktor i 13 osób obsługi technicznej. Hess postanowił konturować intensywny trening Koreańczyków (jednostka zostaje przeniesiona kolejno do: Sacheon i Chinhae (tutaj jednostka sporadycznie brała udział w walkach nad rzeką Naktong w ramach obrony tzw. Worka Pusańskiego. Działania Hessa przyniosły pozytywny rezultat i w grudniu 1950 roku jednostka zostaje przeniesiona do Daejon i czynnie wspiera wojska ONZ. Powodzenie projektu skutkowało dalszą rozbudową sił ROKAF.
Na bazie 51 PFS powstało 10 skrzydło myśliwskie ROKAF dowodzone przez płk. Kim Young Hwan (jednego z pierwszych pilotów przeszkolonych przez Hessa). W sierpniu 1951 roku projekt został oficjalnie zamknięty, zaś jednostki ROKAF uzyskały pełną autonomię operacyjną w styczniu 1952 roku.
Maj. D.E.Hess rozpoczął służbę w USAF podczas II WŚ. Na europejskim teatrze działań wykonał 63 loty bojowe na P-47. Po wojnie został zwolniony do cywila, by już w 1948 zostać ponownie powołanym do służby czynnej - trafia do Japonii. W chwili wybuchu wojny koreańskiej niezwłocznie został przeniesiony do Korei. Koreę opuszcza w czerwcu 1951 roku po wykonaniu przeszło 250 lotów bojowych (liczba lotów szkolnych nie jest podana, ale musiała być spora, skoro z okazji 60 lecia ROKAF wymurowany został cokół z tablica upamiętniająca maj. Hessa z informacją, że dziennie wykonywał ponad trzy loty).
Jednak największym sukcesem Hessa w Korei było uratowanie około 1000 koreańskich sierot. Pierwszy sierociniec utworzył na ternie bazy lotniczej, lecz jego szybki rozrost spowodował ostrą reakcję przełożonych i Hess musiał znaleźć inne miejsce. Sierociniec przeniósł do Seulu. W momencie zagrożenia miasta ofensywą komunistów (zima 1950/51 – włączenie się CHRL do wojny), Hess organizuje (chyba nie do końca legalnie) 15 samolotów C-54 i wywozi dzieci na wyspę Cheju (operacja Kiddy Car).
Wątek warsztatowy
Proces budowy opisany jest w wątku viewtopic.php?f=12&t=9076 . Model malowany pędzlem, farbami i lakierami Agamy. Wash wykonany przy pomocy markerów Gunze, brudzenie to naniesione metodą suchego pędzla Humbrole 53 i 70. Drugi zestaw kalkomanii otrzymałem od kolegi barwaz09 - jeszcze raz wielkie dzięki. Kalki tradycyjnie położone z zastosowaniem Mr. Mark Softer.