Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez dewertus » wtorek, 16 listopada 2010, 14:25

Witam,
Kolej na prezentację drugiego ŁaGGa - czerwonoarmisty. Model* zbudowany w oparciu o leciwy i bardzo prosty zestaw EMHART'a przedstawia maszynę pilotowaną przez kapt. Siemiona Lwowa z 3 GIAP WWS KBF, Leningrad, zima 1942-43.

* Model w rozumieniu modelu poglądowego - NIE REDUKCYJNEGO!

Rys historyczny.
Karierę wojskową Lwow rozpoczyna w 1935 wstępując do Floty Bałtyckiej gdzie zostaje wysłany na szkolenie lotnicze. W 1937 roku kończy Wojskową Szkołę Lotniczą i zostaje przydzielony do Floty Pacyfiku, gdzie w 1938 roku bierze udział w walkach nad jeziorem Hassan. W 1939 zostaje przeniesiony do Floty Bałtyckiej i uczestniczy w Wojnie Zimowej 1939/40. Od 1941 walczy w przełamaniu blokady i obronie Leningradu. W lutym 1943 zostaje dowódcą eskadry elitarnego 3 GIAP WWS KBF wchodzącego w skład 61 Brygady Lotnictwa Myśliwskiego Floty Bałtyckiej. Służbę frontową kończy w stopniu kapitana w lutym 1943 i zostaje przeniesiony do Głównego Zarządu Sił Powietrznych Marynarki Wojennej. Do tego czasu na jego koncie widnieje 7 zwycięstw indywidualnych i 22 zespołowe uzyskane w 96 walkach podczas 280 lotów bojowych. W lipcu otrzymuje tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. Odznaczony orderami: Lenina (dwukrotnie), Czerwonej Flagi (czterokrotnie), Czerwonej Gwiazdy, Wojny Ojczyźnianej 1-go stopnia.

Głównym rejonem "działalności bojowej" Lwowa była osłona "Drogi Życia" biegnącej przez zamarznięte jezioro Ładoga i wojsk jej broniących. To nad nią uzyskał większość zwycięstw. Podczas służby pilotował głównie LaGGa-3, ale wykonywał loty bojowe także na Jakach-1 i Hurricanach.

Pierwsze zwycięstwo nad samolotem fińskim uzyskał 3 grudnia 1941 nad wyspą Hogland (pilotował Jaka-1). W tym dniu wykonując wraz z dwoma innymi Jakami (Myasnikow i Chepełkin) lot na osłonę jednostek transportowych przechwycił parę Fokkerów D.XXI. Pierwszego Fokkera zestrzelili na spółkę Myasnikow i Chepełkin, drugiego Lwow. Podczas walki Finowie poważnie uszkodzili Jaka Chepełkina tak, że pilot z trudem dociągnął do lotniska. W/g danych jakie mam musiały to być Fokkery z silnikiem Waspe - pod tą datą nie figuruje żaden Fokker z silnikiem Mercury.

W dniu 26 stycznia 1943 kapt. S.I. Lwow wykazuje się niesubordynacją, za którą otrzymuje.... podziękowanie. Ten dzień był dla Lwowa bardzo pracowity. W pierwszym locie udaje mu się zestrzelić Bf-110 atakującego piechotę. W czasie ataku celna seria z działka odstrzeliła w 110-tce ogon. Parę godzin później Lwow prowadzi osłonę piechoty, która jest atakowana przez jednostki niemieckie. W ramach wsparcia przeprowadza kilka ataków na niemieckie pojazdy w wyniku czego niszczy ciężarówkę (lub transporter). Kończąc patrol (już po otrzymaniu rozkazu powrotu) Lwow dostrzega czwórkę FW-190, które atakują Szturmowiki przybyłe na pomoc piechocie. Pomimo rozkazu oraz kończącego się paliwa i amunicji Lwow daje podkomendnym rozkaz do ataku. Dwie Foki zostały zestrzelone natychmiast, pozostała dwója ratowała się ucieczką w stromym nurkowaniu. Szturmowiki zebrały szyk i wykonały zadanie. Lwow odprowadził jeszcze Iły nad własne terytorium, po czym bezpiecznie wrócił do bazy. Zdarzenie miało miejsce ok godz. 15 w okolicy Schlisselburga.

Ostatni lot bojowy nad Leningradem wykonany przez Lwowa także miał nietypowy przebieg... W dniu wyjazdu Lwow czekając na łącznikowego Po-2 siedzi w dowództwie pułku, gdy do jego kompana (Igora A. Cubero(?) - także Bohatera ZSRR) podchodzi dowódca pułku z poleceniem zebrania 8 samolotów i wykonaniem osłony wojsk w rejonie Sinyavino. Na uwagę, że dostępnych jest tylko 7 pilotów Lwow wyciąga z bagażu pilotkę, słuchawki i stwierdza, że chętnie się przeleci. Podczas lotu nad Leningradem trafiają na samotnego Dorniera, po kilkuminutowej wspinaczce Lwow przeprowadza udany atak na intruza - samolot spada w okolicy Iwanowa na północnym brzegu Newy. Po wylądowaniu przesiada się do Pociaka i leci do Moskwy.

M. Bykow w książce "Zwycięstwa sokołów Stalina" weryfikuje zwycięstwa sowieckich asów, w tym także Lwowa. W/g niego z 7+22 zgłoszonych zwycięstw potwierdzenie znajduje 6 zwycięstw indywidualnych i 10 zespołowych:

21.08.1941, 1 x Hs-126 (zespołowo - 1 / 2)
16.09.1941, 1 x Ju-87 (zespołowo - 1 / 2)
17.09.1941, 1 x Ju-88 (zespołowo - 1 / 2)
26.11.1941, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)
03.12.1941, 1 x Fokker D. XXI
28.01.1942, 1 x Bf-109
17.08.1942, 2 x Fokker D. XXI (zespołowo - 2 / 6)
05.09.1942, 1 x Bf-109
11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)
11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)
26.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)
29.09.1942, 1 x Bf-109
23.01.1943, 1 x Bf-109
24.01.1943, 1 x Bf-110 (zespołowo - 1 / 2)
26.01.1943, 1 x Bf-109


Opis budowy
Samej budowy nie relacjonowałem na forum, ten model dołaczył do wątku Fińskiego ŁaGGa na etapie malowania, jego opis znajduje się w viewtopic.php?f=12&t=12639 . Z modelu Rodena przeszczepiłem wydechy i maszt antenowy. Malowanie wykonałem pędzlem (kamuflaż podstawowy) i aerografem (kolor biały) z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY i MODEL MASTER. Wash i niewielkie przybrudzenia zrobione przy pomocy Neutral Wash’a firmy MIG, zadrapań nie wykonałem (nie dopatrzyłem się ich na zdjęciach). Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta wacikiem do uszu nasączonym rozcieńczalnikiem do emalii HUMBROL. Kalki producenta wsparte zostały przez MR. MARK SOFTER. Koła przybrudzone markerem do wash’a GUNZE. Odrapania białej farby wykonałem w/g wskazówek udzielonych mi podczas budowy drobnym papierem ściernym.

Serdecznie dziękuję za zainteresowanie, propozycje, sugestie, podpowiedzi i uwagi przekazane podczas budowy.



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano wtorek, 16 listopada 2010, 21:50 przez dewertus, łącznie edytowano 2 razy
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez Jaho63 » wtorek, 16 listopada 2010, 18:43

Model jest na poziomie "ponadakceptowalnym" ;o) , a biorąc pod uwagę produkt wyjściowy to nawet całkiem niezłym. Jak już wcześniej pisałem, podobają mi się te przetarcia, jak na eksperymenty w tym zakresie to dobra, lepsze niż moje. Staranna antenka.
A teraz pilot! Ja wiem, że pewnie tylko ja to sprawdzam, ale przynajmniej nie kusi Ciebie napisać co ślina na... palce przyniesie. :lol:
Siemion Iwanowicz Lwow, na mojej liście jest tylko pozycją, z resztą nieco niżej bo z 6+22 zwycięstwami. Pan Bykow w książce "Asy Wiejlkoj Otjeczjestwjennoj" ostro koryguje większość sowieckich asów np. Pokryszkina na 46 zwycięstw. Z drugiej strony niektórym podnosi, np. Rjeczkałow na 61v! Niestety w w/w książce Lwowa ni ma! Tak więc muszę się oprzeć na tym co Ty napisałeś. Niestety dla mnie najmniej wiarygodne źródło to takie które zaprzecza samo sobie, jak np. Twoja lista zwycięstw Lwowa i jego zwycięstwa wymienione w tekście. No, ale pewnie tak było napisano...
Jeśli chodzi o wybór pilota to fiński chcę zrobić ten sam co Ty, ale sowiecki jeszcze "szukam".
Biorę pod uwagę Kostyliewa [20+34] też z 3 GIAP, albo Gnido [34+6] ale bokorys ostatniego jest mało wiarygodny.
Z tych których bokorys by mnie uszczęśliwił to:
Najlepszy pilot 3 GIAP – Mudrow [38+7v]
Najlepszy pilot ŁaGGa – Kułagin [32+7v] w tym 26 na ŁaGG-3
ewentualnie Skomorochow [46+8v], Popkow [41+1v] czy Kamozin [36+13] – ale na tych malowań niet.
Czy masz tam jakieś informacje od kiedy Lwow latał w 3 GIAP? (ten powstał dopiero w listopadzie 1941, wcześniej jako 155 IAP).
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez dewertus » wtorek, 16 listopada 2010, 21:49

Jaho63 napisał(a):Niestety dla mnie najmniej wiarygodne źródło to takie które zaprzecza samo sobie, jak np. Twoja lista zwycięstw Lwowa i jego zwycięstwa wymienione w tekście. No, ale pewnie tak było napisano...

No to nie jesteś osamotniony... W kilku innych miejscach także spotkałem się z informacją o 6+22. Co więcej w/g wspomnień (przynajmniej tak zrozumiałem tekst) Lwowa we wrześniu 1941 nad Kronsztadem miał zestrzelić dwa Ju-88, a pierwsze zwycięstwo odnieść w dniu 17.08.1941 (Junkers, ale nie wiadomo który: 87? 88?). To ostatnie zestrzelenie (Dornier) jest opisywane przez Igora A. Cubero w książce "W oczach - swastyka" (podobno)...
Jaho63 napisał(a):Czy masz tam jakieś informacje od kiedy Lwow latał w 3 GIAP? (ten powstał dopiero w listopadzie 1941, wcześniej jako 155 IAP).

Służbę w lotnictwie KBF Lwow rozpoczyna w 5 IAP, na początku 1942 jednostka ta zostaje włączona w skład 3 Gwardyjskiej Armii Lotniczej. W styczniu 1942 dostaje awans na kapitana, a od lutego 1942 zostaje dowódcą eskadry w 3 GIAP WWS KBF. Od listopada 1942 pełni funkcję dowódcy 2 dywizjonu (?) owego pułku.


P.S. Ze swojej strony nadal staram się dokopać do źródeł Fińskich aby potwierdzić / zweryfikować te Fokkery D.XXI...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez Jaho63 » wtorek, 16 listopada 2010, 22:18

Z jednostką to ja się machnąłem, pomyliłem 3 GIAP z 3 GIAP FB (Floty Bałtyckiej).
A ten powstał właśnie z 5 IAP FB (w styczniu 1942).
Z wyposażenia jednostki wynika, że na ŁaGGu latał od października 1942, czyli na nim miał ostatnie 2 indywidualne i jedno grupowe. I dobrze, lubię maszyny, na których pilot miał sukcesy.

Co do zwycięstw, to wiadomo, różnie z tym bywało w rzeczywistości. Niestety dokładają do tego chaosu jeszcze historycy, swoją... niesystematyczność. Bardzo często w opracowaniach zdarzają się takie sytuacje. W tekście jedno, w zestawieniach i tabelach, co innego. Jak to poważnie traktować?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez dewertus » wtorek, 16 listopada 2010, 22:52

Jaho63 napisał(a):Z wyposażenia jednostki wynika, że na ŁaGGu latał od października 1942


No nie wiem. Z moich kwitów wynika, że jednostka miała skład mieszany (Jaki-1 i ŁaGGi-3) już w listopadzie 1941... (chyba, że masz na myśli tą "czerwoną 30-tkę").
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez Jaho63 » wtorek, 16 listopada 2010, 23:00

5 IAP = 3 GIAP (oczywiście FB)

I-16 – 06.1941
06.1941 – 04.1942 miał MiG-3,Jak-1,ŁaGG-3
04.1942 – 10.1942 Hurricane
10.1942 – 1943 ŁaGG-3 (Twój "30" jest z zimy 1942-43)
1943 – Ła-5
W sumie mógł latać też wcześniej.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72

Postprzez spiton » środa, 17 listopada 2010, 00:16

Jeden z Twoich najlepszych modeli !!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości