Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 16 grudnia 2010, 00:48

Witam,
Mam przyjemność zaprezentować Szanownym Kolegom drugi italiański myśliwiec zbudowany w ramach serii „Malta 1940-43”. Kontynuatorem serii jest Reggiane Re.2001 zbudowany podobnie jak poprzednik (Re.2000) z zestawu Supermodel w skali 1/72. Model* przedstawia jedną z dwóch maszyn w wersji G.V ze składu 22 Gruppo, które 12 sierpnia 1942 brały udział w najsławniejszej bitwie o konwój skierowany na Maltę (Operacja Pedestal).

* Model w rozumieniu modelu poglądowego - NIE REDUKCYJNEGO!


Rys historyczny
Pierwsze prace nad następcą Re.2000 podjęto już w lipcu 1939. Następca oprócz zmiany jednostki napędowej otrzymał przeprojektowane zbiorniki paliwa, wzmocnienie konstrukcji i poprawioną ochronę wrażliwych elementów konstrukcji. Pierwszy lot nowy samolot wykonał w lipcu 1940. Wyposażony w oryginalny silnik DB601A-1. Prototyp „wyciągnął” 568 km/h na wysokości 5500m. Produkcja seryjna ruszyła dopiero w lutym 1941 (problemem były małe ilości produkowanego na licencji silnika). Do końca 1941 roku udało się wyprodukować „aż” 10 samolotów z serii przedprodukcyjnej i 37 sztuk serii I. Samolot był budowany w zasadzie w dwóch wersjach: Re.2001 C.B „Caccia Bombardiere” (39 sztuk w ramach serii I ) i Re.2001 C.N „Caccia Notturno” (pozostałe 47 sztuk serii I i wszystkie pozostałe wyprodukowane w ramach kolejnych trzech serii). Łącznie cała produkcja zamknęła się liczbą 237 sztuk. Pomimo, że zdecydowana większość została wykonana w wersji nocnego myśliwca była stosowana głównie jako myśliwiec dzienny.

Samoloty Re.2001 w pierwszej kolejności trafiły do 2 Gruppo, która miała wziąć udział w ofensywie na Maltę. Pierwsze maszyny trafiły do jednostki w styczniu 1942. Gotowość bojową grupa osiągnęła w kwietniu 1942. W maju zostaje przeniesiona na Sycylię i rozpoczyna operacje przeciwko Malcie. Niestety dla pilotów Re.2001 nie jest to najlepszy moment, bowiem w tym czasie Luftwaffe wycofała zdecydowaną większość jednostek na inne fronty tym samym pozostawiając główny ciężar walk na barkach RA. Na domiar złego w tym samym czasie na Malcie zakończyła się era Hurricana – dywizjony RAF otrzymały wreszcie upragnione Spitfire’y. Do listopada 1942 roku niebo nad Maltą było praktycznie jedynym obszarem działalności bojowej Re.2001. Tym samym stał on się przysłowiowym „koniem roboczym” ofensywy Reggia Aeronauitca. W trakcie walk przez jednostkę przewinęło się 64 Re.2001. Do wyróżniających się pilotów walczących na Re.2001 należeli mjr. Giuseppe Scarpetta (6 zwycięstw - zginął w dniu 11 sierpnia 1942 podczas eskorty torpedowych He-111, które atakowały brytyjski konwój "Operacja Pedestal", pogromcą najprawdopodobniej był Flt. Lt. Johnson ze 126 Sqn. RAF), por. Agostino Celentano (6 zwycięstw), Cesare Di Bert (6 zwycięstw), por. Giorgio Pocek (5 zwycięstw), Olindo Simionato (5 zwycięstw). 2 Gruppo była jednostką, która najintensywniej walczyła nad Maltą stosując samoloty Re.2001.

Mój model przedstawia wersję Re.2001 G.V., która powstała w… czterech egzemplarzach. Historia jej powstania jest związana z włoskimi poszukiwaniami skutecznej walki z okrętami RN. Por. Rinaldo Galimberti i por. Riccardo Vaccari przedstawili dość interesującą koncepcję zwalczania jednostek pływających: zakładała ona atak na okręt z lotu poziomego z małej wysokości przeprowadzony na pełnej prędkości przez samolot myśliwski uzbrojony w ciężką bombę. Piloci otrzymali od Ministerstwa Lotnictwa zgodę na wykonanie badań. Cztery samoloty Re.2001 zostały wzmocnione i dostosowane do przenoszenia 640 kg bomby powstałej z 381 mm pocisku okrętowego. Oznaczenie samolotów zmieniono na G.V. pochodzące od nazwisk pomysłodawców. Ku rozczarowaniu pilotów próby zostały niespodziewanie przerwane wczesnym latem 1942 zaś samoloty i piloci wcieleni do 22 Gruppo. Jak się miało wkrótce okazać to zdarzenie umożliwiło owym pilotom praktyczną weryfikację własnej koncepcji…

Okazja nadeszła bardzo szybko, bowiem 22 Gruppo już w czerwcu rozpoczęła przygotowania do działań wymierzonych w Maltę. Debiut bojowy nastąpił w dniu 12 sierpnia 1942 podczas najbardziej znanej bity konwojowej na Morzu Śródziemnym – słynne dostarczenie zaopatrzenia (w tym ekstremalnie cennego paliwa) na Maltę – Operacja Pedestal. W tym dniu por. Vaccari i por. Robone, którzy uczestniczyli w testach (por. Galimberti zginął wcześniej w wypadku lotniczym) wystartowali na dwóch Re.2001 G.V. uzbrojonych niestety tylko w lekkie bomby burzące (50 kg) z zadaniem zaatakowania brytyjskich okrętów. Szczęśliwie dla nich udało im się odnaleźć nowoczesny lotniskowiec HMS Victorius i przeprowadzić podręcznikowy atak. Brytyjczycy zupełnie im nie przeszkadzali sądząc, że są to wracające z patrolu Sea Hurricany. Obaj uzyskali bezpośrednie trafienia, jednak lekkie bomby nie były w stanie wyrządzić poważnych szkód – w wyniku ataku zginęło 6 marynarzy. Tuż po ataku por. Vaccari miał zestrzelić jednego Sea Hurricana, który niespodziewanie pojawił się przed nim. Po powrocie z lotu obaj piloci chcieli ponowić atak, ale tym razem z wykorzystaniem bomb 640 kg. Na to jednak nie zgodziło się Ministerstwo ponieważ stwierdzono uszkodzenie zapalników podczas uderzenia bomby. 22 Gruppo (359, 362 i 269 Squadriglie) wykonywały loty bojowe przeciwko Malcie od września do listopada 1942. W połowie listopada jednostka zostaje przebazowana na Sardynię i zostaje skierowana do ataków na port Bone w Afryce Płn. Na początku 1943 22 Gruppo zostaje przeniesiona w okolice Neapolu i przezbrojona w Re.2005, MC.202 i …. D.520C. Kolejne walki grupa toczy już w obronie tego ważnego dla Włoch węzła przemysłowego.

Opis budowy
Cały proces budowy znajduje się w viewtopic.php?f=230&t=12385 . Malowanie wykonałem pędzlem z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY. Wash i brudzenia wykonałem za pomocą „natul wash’a” firmy MIG. Przy pomocy tego samego specyfiku (ale znacznie rozcieńczonego) wykonałem filtr na górnych i dolnych powierzchniach. Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta drobnym pędzlem moczonym w rozcieńczalniku do emalii Humbrola. Kalki Techmodu (od Re.2005) wsparte zostały przez Mr. Mark Softer. Kabinkę pomalowałem zgodnie z patentem podpatrzonym na filmie „HOW TO: Paint and fix canopies on to your models (A Basic Tutorial, Pt.1)” do znalezienia na YouTubie. Opony zostały przybrudzone delikatnie markerem GUNZE w kolorze beżowo-popielatym.

A tak wygląda model w postaci ostatecznej:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano czwartek, 16 grudnia 2010, 01:08 przez dewertus, łącznie edytowano 2 razy
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez crustian » czwartek, 16 grudnia 2010, 00:52

Bardzo fajnie Ci wyszedł,a co takie małe te fotki?
Nigdy nie kłóć się z głupim, bo postronni nie zauważą różnicy.
Obrazek Inowrocławskie Stowarzyszenie Modelarzy Redukcyjnych
Avatar użytkownika
crustian
 
Posty: 389
Dołączył(a): czwartek, 13 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Inowrocław-Hohensalza/Arrasate-Mondragon

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 16 grudnia 2010, 01:06

Picassa mi zdurniała i nie zapisała zmian... Już podmieniłem ;o)
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez Jaho63 » czwartek, 16 grudnia 2010, 01:31

Hubercik! Jak zwykle ujmujesz mnie przygotowaniem "prezentacji". ;o)
Modelik się podoba. Kabinka ;o) choć sam wolę inne metody to wyszła całkiem ładnie.
Nie byłbym sobą jakbym nie wtrącił swojego 0,3 złotego:
dewertus napisał(a):Do wyróżniających się pilotów walczących na Re.2001 należeli mjr. Giuseppe Scarpetta (6 zwycięstw - zginął w dniu 11 sierpnia 1942 podczas eskorty torpedowych He-111, które atakowały brytyjski konwój "Operacja Pedestal", pogromcą najprawdopodobniej był Flt. Lt. Johnson ze 126 Sqn. RAF), por. Agostino Celentano (6 zwycięstw), Cesare Di Bert (6 zwycięstw), por. Giorgio Pocek (5 zwycięstw), Olindo Simionato (5 zwycięstw). 2 Gruppo była jednostką, która najintensywniej walczyła nad Maltą stosując samoloty Re.2001.

Scarpetta zginął 14-go, tak, prawdopodobnie za sprawą asa 126squ Johnsona(4+3v), który w tej walce zgłosił 2 MC.202 (faktycznie walczyli z 2Gr, a drugim zestrzelonym mógł być Pocek (5v).
Celentano 7 zwyycięstw (choć 6 również podają, mój typ na model Re.2001)
Simionato 6+20 grupowych (stary wyga z wojny w Hiszpanii) ze zwycięstwami na CR.32(1),G.50(1),Re.2001(4).
Nie wymieniłeś jeszcze:
Roberto Fassi - 7v (dowódca 150 sqa)
Annibale Sterzi - 6v (dowódca 358 sqa)
Cezare Di Bert - 6v (150 sqa)
Luigi Jelici - 7 or 5v (150 sqa)
Carlo Seganti - 5v (358 sqa)
Wszyscy ze zwycięstwami na Re.2001. :)
Niemniej, gratuluję udanego modelu. Rosnącej, ciekawej kolekcji.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 16 grudnia 2010, 01:46

Jaho63 napisał(a):Scarpetta zginął 14-go, tak, prawdopodobnie za sprawą asa 126squ Johnsona(4+3v), który w tej walce zgłosił 2 MC.202 (faktycznie walczyli z 2Gr, a drugim zestrzelonym mógł być Pocek (5v).


Lubię te dyskusje :mrgreen:

Data się zgadza - pomyliłem akapity :? W tym samym locie duet Johnson / Marshall zestrzelili jeszcze wymienionego przez Ciebie Poceka (uratowany przez Do-24T należący do Luftwaffe) i ppor. Isidoro Disinta (zginął).


Jaho63 napisał(a):Nie wymieniłeś jeszcze:
Cezare Di Bert - 6v (150 sqa)


Nieprawda - wymieniłem :P
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez Rumcajs » czwartek, 16 grudnia 2010, 08:40

Całkiem fajny model wyszedł, ale mam mała uwagę - a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.
Za rys historyczny bardzo wysokie noty. :)
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 166
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 18:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 16 grudnia 2010, 16:03

Rumcajs napisał(a):a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.


Nie ma, bo byc jej tam nie powinno ;o) Dodatkowa szybka była montowana w prototypie Re.2001 G Silurante - jest to dobrze zilustrowane w "Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni - Il Caccia Re.2001".
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez Rumcajs » czwartek, 16 grudnia 2010, 19:38

dewertus napisał(a):
Rumcajs napisał(a):a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.


Nie ma, bo byc jej tam nie powinno ;o) Dodatkowa szybka była montowana w prototypie Re.2001 G Silurante - jest to dobrze zilustrowane w "Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni - Il Caccia Re.2001".


Właśnie w wymienionej przez Kolegę publikacji widać na zdjęciach, że Re 2001GV zewnętrzną szybe pancerną na wiatrochronie posiadały. :) Może początkowo nie, ale na kilku zdjęciach ją widać. Jest to widoczne zwłaszcza na zdjęciu z boku, gdzie widać to trójkątne godło na kadłubie, które Kolega umieścił na modelu. Polecam dobrze przyjrzeć się zdjęciom i szybę pancerną dorobić. :)
Pozdrawiam
Marcin Surzyn
Avatar użytkownika
Rumcajs
 
Posty: 166
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 18:22
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez Aleksander » piątek, 17 grudnia 2010, 01:04

Bardzo ładny Włoch, pochwalę zwłaszcza malowanie. Ocenę, moim zdaniem, lekko obniża dość masywny maszt antenowy - wiem, że to skala 1/72, ale mógłby być trochę "chudszy". Zdjęcia "dla MacEyki" (z włączonym silnikiem :lol: ) trochę nieudane - ostatnie nieco lepsze. Ale ogólnie - fajny!
Obrazek
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7962
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez MIRO » piątek, 17 grudnia 2010, 10:05

Gratuluję kolejnego udanego modelu. Ogólnie jest ok, ale jak dla mnie nieco za mocno się błyszczy.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 10:36
Lokalizacja: Opole

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

Postprzez Mac Eyka » piątek, 17 grudnia 2010, 10:52

E nie no fajny ci ten makaroniarz wyszedł.
Gratulacje za śmigiełko, przepraszam, że nie mam dyploma, ale ogarnęła mnie zimowa niechcica i najchętniej zaszyłbym się w jakiejś gawrze.
Jak na model pędzlowany po prostu superaśno. Zastanawiam się jak będą wyglądały modele kiedy wreszcie przesiądziesz się na psikawę.
Można by się lekko czepnąć ryrek wydechowych, dla mnie za mały kontrast pomiędzy nimi, a kadłubem. Ale może to być wina zdjęcia i tak zwanego balansu bieli. Trza by go obadać na żywca.
Może będzie okazja.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3031
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości