Strona 1 z 1

Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 00:48
przez dewertus
Witam,
Mam przyjemność zaprezentować Szanownym Kolegom drugi italiański myśliwiec zbudowany w ramach serii „Malta 1940-43”. Kontynuatorem serii jest Reggiane Re.2001 zbudowany podobnie jak poprzednik (Re.2000) z zestawu Supermodel w skali 1/72. Model* przedstawia jedną z dwóch maszyn w wersji G.V ze składu 22 Gruppo, które 12 sierpnia 1942 brały udział w najsławniejszej bitwie o konwój skierowany na Maltę (Operacja Pedestal).

* Model w rozumieniu modelu poglądowego - NIE REDUKCYJNEGO!


Rys historyczny
Pierwsze prace nad następcą Re.2000 podjęto już w lipcu 1939. Następca oprócz zmiany jednostki napędowej otrzymał przeprojektowane zbiorniki paliwa, wzmocnienie konstrukcji i poprawioną ochronę wrażliwych elementów konstrukcji. Pierwszy lot nowy samolot wykonał w lipcu 1940. Wyposażony w oryginalny silnik DB601A-1. Prototyp „wyciągnął” 568 km/h na wysokości 5500m. Produkcja seryjna ruszyła dopiero w lutym 1941 (problemem były małe ilości produkowanego na licencji silnika). Do końca 1941 roku udało się wyprodukować „aż” 10 samolotów z serii przedprodukcyjnej i 37 sztuk serii I. Samolot był budowany w zasadzie w dwóch wersjach: Re.2001 C.B „Caccia Bombardiere” (39 sztuk w ramach serii I ) i Re.2001 C.N „Caccia Notturno” (pozostałe 47 sztuk serii I i wszystkie pozostałe wyprodukowane w ramach kolejnych trzech serii). Łącznie cała produkcja zamknęła się liczbą 237 sztuk. Pomimo, że zdecydowana większość została wykonana w wersji nocnego myśliwca była stosowana głównie jako myśliwiec dzienny.

Samoloty Re.2001 w pierwszej kolejności trafiły do 2 Gruppo, która miała wziąć udział w ofensywie na Maltę. Pierwsze maszyny trafiły do jednostki w styczniu 1942. Gotowość bojową grupa osiągnęła w kwietniu 1942. W maju zostaje przeniesiona na Sycylię i rozpoczyna operacje przeciwko Malcie. Niestety dla pilotów Re.2001 nie jest to najlepszy moment, bowiem w tym czasie Luftwaffe wycofała zdecydowaną większość jednostek na inne fronty tym samym pozostawiając główny ciężar walk na barkach RA. Na domiar złego w tym samym czasie na Malcie zakończyła się era Hurricana – dywizjony RAF otrzymały wreszcie upragnione Spitfire’y. Do listopada 1942 roku niebo nad Maltą było praktycznie jedynym obszarem działalności bojowej Re.2001. Tym samym stał on się przysłowiowym „koniem roboczym” ofensywy Reggia Aeronauitca. W trakcie walk przez jednostkę przewinęło się 64 Re.2001. Do wyróżniających się pilotów walczących na Re.2001 należeli mjr. Giuseppe Scarpetta (6 zwycięstw - zginął w dniu 11 sierpnia 1942 podczas eskorty torpedowych He-111, które atakowały brytyjski konwój "Operacja Pedestal", pogromcą najprawdopodobniej był Flt. Lt. Johnson ze 126 Sqn. RAF), por. Agostino Celentano (6 zwycięstw), Cesare Di Bert (6 zwycięstw), por. Giorgio Pocek (5 zwycięstw), Olindo Simionato (5 zwycięstw). 2 Gruppo była jednostką, która najintensywniej walczyła nad Maltą stosując samoloty Re.2001.

Mój model przedstawia wersję Re.2001 G.V., która powstała w… czterech egzemplarzach. Historia jej powstania jest związana z włoskimi poszukiwaniami skutecznej walki z okrętami RN. Por. Rinaldo Galimberti i por. Riccardo Vaccari przedstawili dość interesującą koncepcję zwalczania jednostek pływających: zakładała ona atak na okręt z lotu poziomego z małej wysokości przeprowadzony na pełnej prędkości przez samolot myśliwski uzbrojony w ciężką bombę. Piloci otrzymali od Ministerstwa Lotnictwa zgodę na wykonanie badań. Cztery samoloty Re.2001 zostały wzmocnione i dostosowane do przenoszenia 640 kg bomby powstałej z 381 mm pocisku okrętowego. Oznaczenie samolotów zmieniono na G.V. pochodzące od nazwisk pomysłodawców. Ku rozczarowaniu pilotów próby zostały niespodziewanie przerwane wczesnym latem 1942 zaś samoloty i piloci wcieleni do 22 Gruppo. Jak się miało wkrótce okazać to zdarzenie umożliwiło owym pilotom praktyczną weryfikację własnej koncepcji…

Okazja nadeszła bardzo szybko, bowiem 22 Gruppo już w czerwcu rozpoczęła przygotowania do działań wymierzonych w Maltę. Debiut bojowy nastąpił w dniu 12 sierpnia 1942 podczas najbardziej znanej bity konwojowej na Morzu Śródziemnym – słynne dostarczenie zaopatrzenia (w tym ekstremalnie cennego paliwa) na Maltę – Operacja Pedestal. W tym dniu por. Vaccari i por. Robone, którzy uczestniczyli w testach (por. Galimberti zginął wcześniej w wypadku lotniczym) wystartowali na dwóch Re.2001 G.V. uzbrojonych niestety tylko w lekkie bomby burzące (50 kg) z zadaniem zaatakowania brytyjskich okrętów. Szczęśliwie dla nich udało im się odnaleźć nowoczesny lotniskowiec HMS Victorius i przeprowadzić podręcznikowy atak. Brytyjczycy zupełnie im nie przeszkadzali sądząc, że są to wracające z patrolu Sea Hurricany. Obaj uzyskali bezpośrednie trafienia, jednak lekkie bomby nie były w stanie wyrządzić poważnych szkód – w wyniku ataku zginęło 6 marynarzy. Tuż po ataku por. Vaccari miał zestrzelić jednego Sea Hurricana, który niespodziewanie pojawił się przed nim. Po powrocie z lotu obaj piloci chcieli ponowić atak, ale tym razem z wykorzystaniem bomb 640 kg. Na to jednak nie zgodziło się Ministerstwo ponieważ stwierdzono uszkodzenie zapalników podczas uderzenia bomby. 22 Gruppo (359, 362 i 269 Squadriglie) wykonywały loty bojowe przeciwko Malcie od września do listopada 1942. W połowie listopada jednostka zostaje przebazowana na Sardynię i zostaje skierowana do ataków na port Bone w Afryce Płn. Na początku 1943 22 Gruppo zostaje przeniesiona w okolice Neapolu i przezbrojona w Re.2005, MC.202 i …. D.520C. Kolejne walki grupa toczy już w obronie tego ważnego dla Włoch węzła przemysłowego.

Opis budowy
Cały proces budowy znajduje się w viewtopic.php?f=230&t=12385 . Malowanie wykonałem pędzlem z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY. Wash i brudzenia wykonałem za pomocą „natul wash’a” firmy MIG. Przy pomocy tego samego specyfiku (ale znacznie rozcieńczonego) wykonałem filtr na górnych i dolnych powierzchniach. Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta drobnym pędzlem moczonym w rozcieńczalniku do emalii Humbrola. Kalki Techmodu (od Re.2005) wsparte zostały przez Mr. Mark Softer. Kabinkę pomalowałem zgodnie z patentem podpatrzonym na filmie „HOW TO: Paint and fix canopies on to your models (A Basic Tutorial, Pt.1)” do znalezienia na YouTubie. Opony zostały przybrudzone delikatnie markerem GUNZE w kolorze beżowo-popielatym.

A tak wygląda model w postaci ostatecznej:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 00:52
przez crustian
Bardzo fajnie Ci wyszedł,a co takie małe te fotki?

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 01:06
przez dewertus
Picassa mi zdurniała i nie zapisała zmian... Już podmieniłem ;o)

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 01:31
przez Jaho63
Hubercik! Jak zwykle ujmujesz mnie przygotowaniem "prezentacji". ;o)
Modelik się podoba. Kabinka ;o) choć sam wolę inne metody to wyszła całkiem ładnie.
Nie byłbym sobą jakbym nie wtrącił swojego 0,3 złotego:
dewertus napisał(a):Do wyróżniających się pilotów walczących na Re.2001 należeli mjr. Giuseppe Scarpetta (6 zwycięstw - zginął w dniu 11 sierpnia 1942 podczas eskorty torpedowych He-111, które atakowały brytyjski konwój "Operacja Pedestal", pogromcą najprawdopodobniej był Flt. Lt. Johnson ze 126 Sqn. RAF), por. Agostino Celentano (6 zwycięstw), Cesare Di Bert (6 zwycięstw), por. Giorgio Pocek (5 zwycięstw), Olindo Simionato (5 zwycięstw). 2 Gruppo była jednostką, która najintensywniej walczyła nad Maltą stosując samoloty Re.2001.

Scarpetta zginął 14-go, tak, prawdopodobnie za sprawą asa 126squ Johnsona(4+3v), który w tej walce zgłosił 2 MC.202 (faktycznie walczyli z 2Gr, a drugim zestrzelonym mógł być Pocek (5v).
Celentano 7 zwyycięstw (choć 6 również podają, mój typ na model Re.2001)
Simionato 6+20 grupowych (stary wyga z wojny w Hiszpanii) ze zwycięstwami na CR.32(1),G.50(1),Re.2001(4).
Nie wymieniłeś jeszcze:
Roberto Fassi - 7v (dowódca 150 sqa)
Annibale Sterzi - 6v (dowódca 358 sqa)
Cezare Di Bert - 6v (150 sqa)
Luigi Jelici - 7 or 5v (150 sqa)
Carlo Seganti - 5v (358 sqa)
Wszyscy ze zwycięstwami na Re.2001. :)
Niemniej, gratuluję udanego modelu. Rosnącej, ciekawej kolekcji.

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 01:46
przez dewertus
Jaho63 napisał(a):Scarpetta zginął 14-go, tak, prawdopodobnie za sprawą asa 126squ Johnsona(4+3v), który w tej walce zgłosił 2 MC.202 (faktycznie walczyli z 2Gr, a drugim zestrzelonym mógł być Pocek (5v).


Lubię te dyskusje :mrgreen:

Data się zgadza - pomyliłem akapity :? W tym samym locie duet Johnson / Marshall zestrzelili jeszcze wymienionego przez Ciebie Poceka (uratowany przez Do-24T należący do Luftwaffe) i ppor. Isidoro Disinta (zginął).


Jaho63 napisał(a):Nie wymieniłeś jeszcze:
Cezare Di Bert - 6v (150 sqa)


Nieprawda - wymieniłem :P

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 08:40
przez Rumcajs
Całkiem fajny model wyszedł, ale mam mała uwagę - a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.
Za rys historyczny bardzo wysokie noty. :)

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 16:03
przez dewertus
Rumcajs napisał(a):a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.


Nie ma, bo byc jej tam nie powinno ;o) Dodatkowa szybka była montowana w prototypie Re.2001 G Silurante - jest to dobrze zilustrowane w "Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni - Il Caccia Re.2001".

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 19:38
przez Rumcajs
dewertus napisał(a):
Rumcajs napisał(a):a gdzie dodatkowa zewnętrzna szyba pancerna wiatrochronu? Na zdjęciach Re 2001GV które widziałem, te szyby pancerne są.


Nie ma, bo byc jej tam nie powinno ;o) Dodatkowa szybka była montowana w prototypie Re.2001 G Silurante - jest to dobrze zilustrowane w "Storia degli Aerei Reggiane Gruppo Caproni - Il Caccia Re.2001".


Właśnie w wymienionej przez Kolegę publikacji widać na zdjęciach, że Re 2001GV zewnętrzną szybe pancerną na wiatrochronie posiadały. :) Może początkowo nie, ale na kilku zdjęciach ją widać. Jest to widoczne zwłaszcza na zdjęciu z boku, gdzie widać to trójkątne godło na kadłubie, które Kolega umieścił na modelu. Polecam dobrze przyjrzeć się zdjęciom i szybę pancerną dorobić. :)

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: piątek, 17 grudnia 2010, 01:04
przez Aleksander
Bardzo ładny Włoch, pochwalę zwłaszcza malowanie. Ocenę, moim zdaniem, lekko obniża dość masywny maszt antenowy - wiem, że to skala 1/72, ale mógłby być trochę "chudszy". Zdjęcia "dla MacEyki" (z włączonym silnikiem :lol: ) trochę nieudane - ostatnie nieco lepsze. Ale ogólnie - fajny!

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: piątek, 17 grudnia 2010, 10:05
przez MIRO
Gratuluję kolejnego udanego modelu. Ogólnie jest ok, ale jak dla mnie nieco za mocno się błyszczy.

Re: Malta 40-43; Re.2001 Falco II, 22 Gruppo, Supermodel 1/72

PostNapisane: piątek, 17 grudnia 2010, 10:52
przez Mac Eyka
E nie no fajny ci ten makaroniarz wyszedł.
Gratulacje za śmigiełko, przepraszam, że nie mam dyploma, ale ogarnęła mnie zimowa niechcica i najchętniej zaszyłbym się w jakiejś gawrze.
Jak na model pędzlowany po prostu superaśno. Zastanawiam się jak będą wyglądały modele kiedy wreszcie przesiądziesz się na psikawę.
Można by się lekko czepnąć ryrek wydechowych, dla mnie za mały kontrast pomiędzy nimi, a kadłubem. Ale może to być wina zdjęcia i tak zwanego balansu bieli. Trza by go obadać na żywca.
Może będzie okazja.