Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez pik » czwartek, 14 kwietnia 2011, 20:59

Samolot

Spitfire Mk Vb RN-N z 72 Dywizjonu, lotnisko Biggin Hill, 1941. Numer seryjny nieznany.

Obrazek

Zdjęcie pochodzi z książki Matusiaka "Supermarine Spitfire Mk Vb", wydawnictwo Mushroom, Yellow series.

Może tego nie widać na pierwszy rzut oka, ale ten Spitfire ma bardzo oryginalne i nietypowe malowanie (nieregulaminowo odwrócone barwy Ocean Grey i Dark Green)!

Autor książki co prawda sugeruje, że na samolocie użyto bardzo ciemnej farby szarej zamiast Ocean Grey. Chodzi prawdopodobnie o tzw Mixed Grey używany przejściowo na skutek wprowadzenia nowego schematu malowania i braku oryginalnej farby Ocean Grey. Jest to możliwe wyjaśnienie, choć Dark Green na zdjęciach czarno-białych jest zawsze wyjątkowo ciemny i użycie ciemnejszej farby szarej zlikwidowałoby raczej kontrast, różnicę tonalną między barwami. A różnica na zdjęciu jest wyraźna. Moim zdaniem z jakiegoś powodu Dark Green i Ocean Grey zostały zamienione (może na skutek pomyłki??? :P ), tworząc swoisty negatyw schematu B. Dotyczyło to także innych maszyn dywizjonu - vide przelatajuący kosiakiem Spitfire!

Model

Zestaw Spitfire Vb Hobby Bossa należy do serii uproszczonych i łatwoskładalnych modeli, przeznaczonych raczej dla początkujących modelarzy. Jest to mój pierwszy model tej firmy i... zapewne ostatni. Kupiłem go z dwóch powodów: miał polskie kalki (RF-D Zumacha i JH-H) oraz potrzebowałem czegoś "szybkiego" do nauki malowania świeżo nabytym aerografem.

Model ma kilka irytujących mankamentów (pomijam dopuszczalne uproszczenia jak brak rurki Pitota czy wnętrze kabiny):
- karykaturalnie nieprawidłowe oszklenie
- zbyt cieńkie łopaty śmigła
- brak osłon podwozia głownego
- dziwne wypustki na dolnej powierzchni skrzydeł
- kalki co prawda polskie, ale fatalne merytorycznie
Oczywiście wszystko to jest relatywnie łatwe do poprawienia przez średnio zaawansowego modelarza, ale z założenia model podobno jest przeznaczony dla początkujących adeptów modelarstwa!? :?

Ja owiewkę i odsuwaną część osłony kabiny wziąłem od Spitfire Tamaji (nawet ładnie pasowało) a osłony podwozia od Spitfire Airfixa (po małej obróbce komplet przeznaczony do pozycji złożonej). Śmigło jakieś ze szrotowska...

Muszę jednak przyznać, że sama bryła Spitfire jest w Hobby Bossie niezła. Po zaaplikowaniu poprawek model prezentuje się zupełnie poprawnie, lepiej np od Revella.

Co do malowania aerografem, to był mój drugi model po vintagowym Baltimore viewtopic.php?f=258&t=15266 i nie ustrzegłem się prostych błędów. Się uśmiejecie, ale model odwrotnie zamaskowałem! Pomroczność jasna albo coś takiego haha, stąd te odwrócenie barw. Miałem do wyboru albo model przemalować, albo poszukać samolotu z takim odwrotnym malowaniem. Poza tym nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, no bo któż ma model tego Spitfire o oznaczeniu RN-N? Śmiem twierdzić że nikt! :mrgreen: A tak bym zrobił maszynę Zumbacha...

Malowałem emaliami Humbrola i Revella. Zapuszczanie linii ołówkiem. Osmalenia też ołówek. Kalki z odpadów, bo w HB nawet kokardy są nieprawidłowe... Werniks satyna Humbrola.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprócz tego Spitfire Vb wykonywałem jednocześnie 2 inne modele, na każdym testując troche inne techniki i wykończenie. Jak tylko dopiszę tekst, to zaprezentuję dokładniej pozostałe efekty tej iście symultanicznej roboty:
Obrazek
Obrazek

Ale na razie czekam na uwagi dotyczące Spita Piątki! :D
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Reklama

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez ZIO BY NAITT » czwartek, 14 kwietnia 2011, 21:16

No cóż - z całej trójki "V" zdecydowanie najsłabszy - do strony merytorycznej podszedłeś baaaardzo po macoszemu.

Najbardziej w oczy rzucają się śmigło które przypomina produkt Rotola tylko liczbą łopat oraz gładkie felgi.

Kolor pasa na kadłubie i kołpaka błędny - powinien być w kolorze "Sky" lub jeśli wolisz "Duck Egg Blue".

Co do jakości warsztatu się nie wypowiem - sam lepiej nie potrafię :P

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez dewertus » czwartek, 14 kwietnia 2011, 21:48

Jedna uwaga merytoryczna - kolego Pik: wstydź się, idź do kąta i postój tam przez 10 min, następnie wróć, walnij skruchę i obiecaj, że to się więcej nie powtórzy... ;o) :mrgreen:

A o czym mowa? Okopcenia od działek! Wylot wystający dobre kilkadziesiąt centymetrów przed krawędź natarcia fizycznie uniemożliwia powstanie czegoś takiego co zaprezentowałeś na Mk.V. (jak nie wierzysz to powertuj sobie zdjęcia).

P.S. Wiesz czemu wiatrochron i limuzyna z Tamiyi pasowały? do HB? Bo większość wczesnych modeli HB to odlana kopia jej modeli.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 14 kwietnia 2011, 21:56

Te odwrócone kolory kamuflażu były już na wcześniejszym schemacie DE/DG. Znalazłem zdjęcie W3316 z tej jednostki sprzed 27 lipca 1941 gdy maszyna nie wróciła z akcji. Ma moim zdaniem odwrócone barwy, czyli schemat A, ale brąz na miejscu zielonego.
Przemalowanie na schemat OG/DG zatwierdziło jakby tę anomalię. Nie mam pojęcia dlaczego? Hej uczeni spitfirolodzy, pomóżcie!
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez erkamo » czwartek, 14 kwietnia 2011, 22:50

Ja nie będę smucił i narzekał tylko powiem, że warsztat modelarski masz bardzo dobry i na pewno będzie co oglądać w przyszłości, w Twoim wykonaniu. ;o)
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 23:56

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez greatgonzo » piątek, 15 kwietnia 2011, 00:59

Autor książki co prawda sugeruje, że na samolocie użyto bardzo ciemnej farby szarej zamiast Ocean Grey. Chodzi prawdopodobnie o tzw Mixed Grey używany przejściowo na skutek wprowadzenia nowego schematu malowania i braku oryginalnej farby Ocean Grey


Czy z tego zdania wynikać ma, ze mixed grey był ciemniejszy od OG? Nie czytałem książki, a powyższy cytat nie jest całkiem jednoznaczny.


Ze zdjęć modelu widać, że kołpak i pas na ogonie to Sky i trudno na podstawie zdjęć wyrokować o niuansach jego odcienia. Nie czepiałbym się też kołpaków kół - Anglia w końcu, nie? Ma prawo padać. Ale dobierając te poprawniejsze elementy z magazynu mogłeś faktycznie zadbać o lepszą zgodność z fotką elementów wyróżniających poszczególne Spity na pierwszy rzut oka.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez pik » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 12:38

Dzieki za uwagi Panowie! Pokrótce odpowiem:
Najbardziej w oczy rzucają się śmigło które przypomina produkt Rotola tylko liczbą łopat oraz gładkie felgi.

Gładkie felgi to dobrodziejstwo zestawu Hobby Bossa. Teoretycznie można by dokupować żywiczne, ale jakby tak dokupować wszystko co byłoby potrzebne (śmigło, owiewka kabiny, koła, kalki itp) to taniej wyszłoby od razu kupić Vb Tamajki. Co do śmigieł, to miały udawać cieńszy model (deHavillanda?). W trakcie budowy zmienił mi się wybór maszyny i już śmigła nie poprawiałem. Może nie jest idealne, ale jest znacznie lepsze od tego co zaproponował HB! Zresztą tak po prawdzie to owiewka kabiny też nie pasuje, bo jest późnego typu, a na zdjęciu jest wczesnego (jak w Mk II)...

Kolor pasa na kadłubie i kołpaka błędny - powinien być w kolorze "Sky" lub jeśli wolisz "Duck Egg Blue".
Kolor to akurat Humbrolowy 23 czyli... Duck Egg Blue! :mrgreen: Także moim zdaniem barwa jest prawidłowa. Inna rzecz, że na literach kodowych powinen być ten sam kolor. Zastanawiałem się, czy nie przemalować liter, ale biorąc pod uwagę, że to tylko wprawka, model testowy, ostatecznie zrezygnowałem.

Dewertus, z działkami wiem. Ale miałem niedpartą ochotę na zrobienie potężnych okopceń, aby sprawdzić efekt zastosowania ołówka do mniejszych jak i... większych osmaleń!

Wiesz czemu wiatrochron i limuzyna z Tamiyi pasowały? do HB? Bo większość wczesnych modeli HB to odlana kopia jej modeli.
Możliwe, ale nie do końca tak jest. Szkło w części za odsuwalną owiewką jest w Tamajce znacznie węższe. Zarówno w HB jak i w nowym Airfixie kadłub jest w górnej części za kabiną szerszy. Moim zdaniem prawidłowo. To Tamaja zrobiła błąd.

Czy z tego zdania wynikać ma, ze mixed grey był ciemniejszy od OG? Nie czytałem książki, a powyższy cytat nie jest całkiem jednoznaczny.
No właśnie tak to sugeruje Matusiak. Moim zdaniem nie potrafił zanleźć wyjaśnienia dla takiej nieregulaminowej anomalii.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 13:01

Nie był.
Ocean Grey był zupełnie nowym kolorem tworzonym do nowego systemu malowania. Utworzono formułę i przekazano ją jednostkom do wykorzystania do czasu wyprodukowania nowej farby. Różnice mogły pojawić się w wyniku braku składników i ich zastępowania, albo co jest raczej wątpliwe, z powodu niechlujstwa przy mieszaniu. Ale z definicji swojej mixed grey i OG to ten sam odcień.

Kontrasty DG i OG na zdjęciach wychodzą różnie. To ogólna uwaga, bez związku z modelem.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez pik » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 13:08

Kontrasty bywają różne, ale na monochromatycznych zdjęciach DG zawsze wychodzi ciemniejszy niż OG. Na skutek mieszania mogłaby oczywiście powstać ciemniejsza wersja OG, ale musiałaby byc chyba niemal czarna, żeby być istotnie ciemniejsza od Dark Greena...
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 14:45

pik napisał(a):Kontrasty bywają różne, ale na monochromatycznych zdjęciach DG zawsze wychodzi ciemniejszy niż OG. Na skutek mieszania mogłaby oczywiście powstać ciemniejsza wersja OG, ale musiałaby byc chyba niemal czarna, żeby być istotnie ciemniejsza od Dark Greena...



Nie zawsze...Teraz mi przyszła taka myśl, tłumacząca występowanie tej anomalii w tym jednym dywizjonie: Dywizjonowy fotograf używał prawdopodobnie filtra, który dobrał z tylko sobie znanego powodu i otrzymał efekt inny niż reszta. Sprawa dotyczy lata 1941 i ta "inwersja" jest obserwowana na maszynach w Temperate i Day Figher Scheme.
Zielona trawa wygląda na zdjęciach b. podobnie do Dark Green na samolocie...Niebieski na rondlach wygląda b.ciemno, a taki w sumie odcień miał mieszany Ocean Grey, więc ta niebieska składowa została odcięta przez filtr.

Wniosek: Maszyny nie miały żadnego oryginalnego, odwrotnego kamuflażu. to zresztą byłoby niemożliwe do utrzymania , bo rotacja samolotów w dywizjonach była częstsza niż odświeżanie całego malowania.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez pik » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 15:11

Nie to żebym jakoś specjalnie bronił swojej interpretacji (nieco wymuszonej haha), ale teoria o filtrach mnie nie przekonuje. Jest mocno naciągana. Na kokardach nie występuje kolor niebieski, tylko granatowy i zawsze jest bardzo ciemny. Trawa nie może być żadnym odnośnikiem, występuje od wiosennej jasnej zieleni po żółto-brązowy kolor widoczny poźną jesienią. Wiekszość tego typu zdjęć była pstrykana przez pilotów zwykłymi aparatami. Jakość tego zdjęcia nie wskazuje, żeby było robione przez profesjonalistę, także skąd tu zastosowanie filtrów???
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 17:02

pik napisał(a):Nie to żebym jakoś specjalnie bronił swojej interpretacji (nieco wymuszonej haha), ale teoria o filtrach mnie nie przekonuje. Jest mocno naciągana. Na kokardach nie występuje kolor niebieski, tylko granatowy i zawsze jest bardzo ciemny. Trawa nie może być żadnym odnośnikiem, występuje od wiosennej jasnej zieleni po żółto-brązowy kolor widoczny poźną jesienią. Wiekszość tego typu zdjęć była pstrykana przez pilotów zwykłymi aparatami. Jakość tego zdjęcia nie wskazuje, żeby było robione przez profesjonalistę, także skąd tu zastosowanie filtrów???


A co mają filtry do profesjonalizmu? W tamtych czasach były powszechne, stąd też interpretacja czarnobiałych zdjęć musi brać je pod uwagę.
Nie będę się spierał o to czy moja teoria jest naciągana czy nie, jest to tylko teoria, która próbuje anomalie tłumaczyć w jakiś logiczny sposób. Założenie, że w tej jednostce pojawiły się inaczej malowane samoloty jest trudne do obrony ( co wymagałoby przemalowywania maszyn przybywających do niej, zamawiania dodatkowych farb, wyłączenia maszyn z eksploatacji itp. nieakceptowalne trudności dla frontowej jednostki, jak i czysto formalne łamanie obowiązujących regulaminów). Wydaje się, że lepsze wytłumaczenie może dać właśnie zrozumienie tego co się stało z odcieniami szarości na tej fotografii i dlaczego. Teoria filtru lub specyficznej obróbki zdjęcia jest spójna. Załóż, że odcienie szarości nic nie mówią o kolorze. Żółty może być ciemniejszy niż granat, a czerwony być na zdjęciu czarny lub bardzo blady. Wszystko zależy od rodzaju filmu ( ortochromatyczny czy różne odmiany panchromatycznego, którego odmiany mogą być bardziej na zielony uczulone ) sposobu ekspozycji i wywołania. Ja tego nie ogarniam, zbyt wiele zmiennych, ale założenie, że w tym jednym dywizjonie uparto się przemalowywać na opak samoloty ( sprawa dotyczy też jak wspomniałem tych brązowozielonych, starszych kamuflaży) jest dla mnie nieprawdopodobne.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez pik » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 18:34

Niemożność odkrycia przyczyny, dlaczego barwy wyglądają na zamienione, nie oznacza że tak nie było. Doszukiwanie się filtrów czy użycia super-ciemnego mixed gray'a świadczy o próbach wyjaśnienia bez przyjęcia założenia, że OG i DG zostały jednak zamienione. Co byłoby najprostszym wyjaśnienieniem, trudniej ze znalezieniem przyczyny tego stanu rzeczy. To pozostanie w sferze spekulacji, póki nie odnajdą się inne fotki tych samolotów. Najlepiej kolorowe! :mrgreen:

Zrobiłem porównanie zdjęcia mojego modelu i archwialnego. Moim zdaniem rzucająca się róźnica to ciemniejsze litery kodowe. Reszta gra, w tym odcienie na kokardach, które mogą być jakimś odniesieniem...

Obrazek
Obrazek

Swoją drogą znalazłem kolorowe zdjęcia Spitfire RN-N, niestety w wersji MK II...
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez Grzegorz2107 » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 22:29

pik napisał(a):Niemożność odkrycia przyczyny, dlaczego barwy wyglądają na zamienione, nie oznacza że tak nie było. Doszukiwanie się filtrów czy użycia super-ciemnego mixed gray'a świadczy o próbach wyjaśnienia bez przyjęcia założenia, że OG i DG zostały jednak zamienione. Co byłoby najprostszym wyjaśnienieniem, trudniej ze znalezieniem przyczyny tego stanu rzeczy. :mrgreen:

..

W moim przekonaniu opcja zamiany kolorów jest najmniej prostym wyjaśnieniem :mrgreen:


Zrobiłem porównanie zdjęcia mojego modelu i archwialnego. Moim zdaniem rzucająca się róźnica to ciemniejsze litery kodowe. Reszta gra, w tym odcienie na kokardach, które mogą być jakimś odniesieniem...


Proste komputerowe przetworzenie kolorowego zdjęcia w monochromatyczne nie wnosi niestety wiele. Bardziej skomplikowane, gdzie najpierw przepuszczasz zdjęcie przez barwne filtry , najpierw taki, który zasymuluje ograniczoną czułość filmu na kolory, a potem ewentualnie przez filtr, który mógł, lub nie był użyty przez fotografa, dałoby jakieś dokładniejsze wyjaśnienie.

Jeszcze raz wspomnę coś o czym zapominasz, zdjęcia maszyn w Temperate Scheme też pokazują Dark Green jako jaśniejszy...więc zmiana miałaby powstać przed wprowadzeniem Ocean Grey do malowania myśliwców. Jak to wytłumaczyć? Zakładając, że jednak kolory są odwrócone, można spekulować, że przy rezygnacji ze schematu B, przemalowano wszystkie takie maszyny na schemat A, jednak myląc kolory i maskując odwrotnie, bo i Tobie się przydarzyło :)
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Spitfire Vb 1/72 Hobby Boss

Postprzez Soris000 » poniedziałek, 18 kwietnia 2011, 23:47

Może zdjęcie zawarte na tej stronie w jakiś sposób pomoże ?
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/9587.htm
Avatar użytkownika
Soris000
 
Posty: 1405
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 14:18
Lokalizacja: Sopot

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości