Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez dewertus » piątek, 5 sierpnia 2011, 21:43

Witam,
Siły Aliantów w kolekcji maltańskiej wzbogaciły się o kolejny model - O.M.C* Spitfire Mk.Vb Trop w barwach 249 Dywizjony RAF, baza Ta Kali, Malta 1942. Po V-S z 1435 eskadry to drugi typowy Spit - Maltańczyk w kolekcji. Do zbudowania zostały mi jeszcze LF. Mk.Vb, Mk.IXc i oczywiście Mk.Vc...

Rys historyczny
EP706 trafił do RAF w lipcu 1942 prosto z fabryki Castle Bromwich Aircraft Factory, w następnym miesiącu znalazł się na pokładzie HMS Furious płynącego na Maltę. Tutaj trafił na stan 249 Dywizjonu. Służbę bojową pełnił do marca 1943, gdy w wyniku awarii silnika został poważnie uszkodzony podczas awaryjnego lądowania na północ od portu Valetta.

T-L EP706 był pilotowany przez wielu pilotów, ale najwięcej lotów na niej wykonał Sqn/Ldr Maurice Stephens (do którego podobno ten Spit był przypisany) i ... słynny F/O George “Buzz” Beurling. O Buzzie Beurlingu rozpisywać się nie będę (jego sylwetkę prezentowałem jakiś czas temu przy okazji Spita "S" w malowaniu malta blue, a także był On opisywany przez Janusza (Jaho63) przy okazji prezentacji Jego Spita-Maltańczyka). Wsponę tylko, że na tej maszynie Buzz uzyskał 4 zwycięstwa (po dwa BF-109 w dniu 25.09 i 10.10.1942). Tym razem skoncentruję się na sylwetce drugiego pilota.

Sqn/Ldr Maurice Stephens rozpoczął służbę w 3 Dywizjonie RAF, z którym brał udział w kampanii francuskiej 1940. W jej trakcie zestrzelił 4 samoloty wroga za co został odznaczony DFC. W trakcie Bitwy o Anglię dowodzi 232 Dywizjonem wchodzącym w skład 13 Grupy. Na Maltę przybywa we wrześniu 1942 prosto z Egiptu, gdzie latał w... 57 Grupie Mysliwskiej USAAF. Na Malcie już jako doświadczony pilot i as (do tego czasu ma na koncie 11,5 zwycięstwa, w tym dwa bombowce SM.84, które zestrzelił jako... pilot Tureckich Sił Powietrznych w 1941) obejmuje dowodzenie 249 Dywizjonu, które z czasem zamienia na dowodzenie skrzydłem HAL FAR. Konto zestrzeleń w obronie Malty otwiera w dniu 10 października 1942 uszkadzając Bf-109. W tym locie na EP706 towarzyszył mu ... Buzz Beurling, który zestrzelił dwa Bf-109 i kolejnego uszkodził. Dwa dni później sam musiał ratować się skokiem na spadochronie po celnym ostrzelaniu jego Spita przez Bf-109, chwilę wcześniej zdążył zespołowo zestrzelić Ju-88 i samodzielnie Bf-109 (pilotował Spita T-E, AB377). W sumie w trakcie walk nad Maltą Stephens zestrzelił 7 samolotów , 1 prawdopodobnie i 3 uszkodził. W/g różnych źródeł wojnę zakończył z wynikiem 17 lub 22 zestrzelonych na pewno, 3 prawdopodobnie i 5 uszkodzonych.

Budowa modelu
Proces budowy przedstawiony jest w wątku warsztatowym: viewtopic.php?f=12&t=16604
Model malowany akrylami Agamy przy pomocy coraz częściej stosowanego przez ze mnie aerografu. Wash i brudzenia wykonane przy pomocy Dark Wash'a i Neurtal Wash'a firmy MIG. Niewielkie odrapania to naniesiona suchym pędzlem srebrna "11" Humbrola. Kalki to mix liter kodowych i seriala Italeri, kokardy i fin wzięte zostały z zestawu Airfixa. Na koniec naniosłem bardzo delikatny filtr wykonany z matowego lakieru Agamy i niewielkiej ilości koloru popielato-brązowego.

*O.M.C - o mało co ;o)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » piątek, 5 sierpnia 2011, 22:33

Interesujący :) Bardzo mi się podoba brudzenie spodu. Idealne. Znalazłeś proporcję pomiędzy muzealną czystością a skrajnym brudzeniem. Jeżeli popełnie kiedyś Spita to pozwolisz, że będę się wzorował na tym spodzie. Nie podobają mi się czarne grube linie podziału - psuje to całoś malowania i sprawia, że wygląda jak kartonówka lub "miniaturka wydawnictwa D'Agostini
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez dewertus » piątek, 5 sierpnia 2011, 22:40

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):ie podobają mi się czarne grube linie podziału

Cóż począć - taki urok Airfixa... Wiem, można psiknąć szpachlą w aerozolu, ale właśnie ćwiczę tą technikę na B-727 i ... szlag mnie trafia - co rusz w jakiś miejscach pojawia mi się "pianka" i gładką powierzchnię mogę sobie między bajki wsadzić :(
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez pik » sobota, 6 sierpnia 2011, 08:38

Linii w Airfixie nie trzeba po prostu zapuszczać. Są na tyle głębokie, że naturalnie tworzy się w nich cień! :D Jak ktoś nie wierzy nich zerknie na moją jedynkę: viewtopic.php?f=13&t=15582&p=192715 .

Chwali się podjęcie trudu przeróbki na Mk Vb, ale efekt nie wygląda powalająco. Nie jestem specem od Spitfire, ale pokrywy działek na górnej powierzchni skrzydeł są dalekie od doskonałości, a wyrzutników łusek od działek po prostu brak!

Poza tym model mi się podoba, do tego ciekawy wątek historyczny... Gratulacje!
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Jaho63 » sobota, 6 sierpnia 2011, 09:07

Model wymagał "trochę" roboty, jak już pisałem, wolałbym skorzystać z innego materiału wyjściowego, ale dla mnie ważne, że skończyłeś następnego. Faktycznie podziały są trochę "pancerne", coś z tym w następnych modelach trzeba będzie robić. Mam dwa Spity IX Airfixa. :?
M.M. Stephensa marzy mi się ten turecki Hurricane.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 6 sierpnia 2011, 09:25

Jaho63 napisał(a):Faktycznie podziały są trochę "pancerne", coś z tym w następnych modelach trzeba będzie robić. Mam dwa Spity IX Airfixa. :?
.


W Mk.IX są subtelniejsze. Trochę.
Mam wrażenie, że formę do Mk.I robił ten sam wytwórca z Chin, który trzepie diecasty.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Mac Eyka » sobota, 6 sierpnia 2011, 10:25

pik napisał(a):Chwali się podjęcie trudu przeróbki na Mk Vb, ale efekt nie wygląda powalająco. Nie jestem specem od Spitfire, ale pokrywy działek na górnej powierzchni skrzydeł są dalekie od doskonałości, a wyrzutników łusek od działek po prostu brak!


Oj Darku troszku przesadzasz.
Zgadzam się z tobą, że spód płata pachnie skrzydłem A.
Ale pokrywy działek na górze wydają się być wpożo.
O zobacz na lanszafciku z SAM'a
Obrazek
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3031
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 6 sierpnia 2011, 11:02

Mac Eyka napisał(a):[Ale pokrywy działek na górze wydają się być wpożo.
]


Są jajowate, a powinny być bardziej kroplowe, z ostrym zakończeniem.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Mac Eyka » sobota, 6 sierpnia 2011, 14:39

O mój ty.
Chłopina się na szlifował, nawiercił i na szpachlował.
I co? Osłonki za bardzo jajowate.
A to, że śmigiełko się kręci to pies.
Hubert
Mi tam twój Spitek się bardzo podoba.
Gratuluje ci kolejnego modelu.
A to, że osłonki jakieś nie teges. Zlewka.
Ważne, że miałeś radochę z jego budowania. A z rozmów z tobą wynika, że miałeś.
Oby tak dalej i czekam na kolejne modele.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3031
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez pik » sobota, 6 sierpnia 2011, 22:17

Chłopina się na szlifował, nawiercił i na szpachlował. I co?

No tak, doceniam ambicję i wkład pracy, ale chętniej bym obejrzał poprawny Mark I niż taki z lekka niedorobiony Mk Vb (o zbyt płaskiej "jedynkowej" chłodnicy pod lewym skrzydłem nawet nie wspominałem)...

Poza tym dewertus uparcie daje malutkie fotki, do tego same plany ogólne, bez zbliżeń, przez co trzeba bardziej się domyślać jak wygląda model niż to widać.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez RAV » sobota, 6 sierpnia 2011, 23:08

pik napisał(a):dewertus uparcie daje malutkie fotki, do tego same plany ogólne, bez zbliżeń, przez co trzeba bardziej się domyślać jak wygląda model niż to widać.

Stanę w obronie tego sposobu prezentacji, bo przeważnie sam taki stosuję. Model w 1/72, wykonany w standardzie, zwłaszcza tak mało finezyjnej firmy jak Airfix, nie wymaga pokazywania na większych zdjęciach czy zbliżeniach. Na moim ekranie widzę ten model w wielkości zbliżonej do naturalnej, czyli tak, jak bym go widział w naturze. Nie ma potrzeby zbliżania szczegółów, bo ich tam nie ma. Zbliżenia ujawniłyby tylko błędy, których normalnie bym nie zauważył. Po co? Zbliżenia są potrzebne w tych galeriach, gdzie modelarz chce się pochwalić szczegółami. Tutaj nie.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez spiton » niedziela, 7 sierpnia 2011, 00:03

pik napisał(a):Linii w Airfixie nie trzeba po prostu zapuszczać. Są na tyle głębokie, że naturalnie tworzy się w nich cień! :D Jak ktoś nie wierzy nich zerknie na moją jedynkę: viewtopic.php?f=13&t=15582&p=192715 .


Ten Twój pik, bez wasza, wygląda jak po waszu faktycznie.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez dewertus » niedziela, 7 sierpnia 2011, 00:19

Jaho63 napisał(a):Faktycznie podziały są trochę "pancerne", coś z tym w następnych modelach trzeba będzie robić. Mam dwa Spity IX Airfixa. :?

Też mam dwa Spity Mk.IXc z Airfixa - ten model jest kilkukrotnie mniej pancerny więc bez obaw :lol: Jednego planuję zrobić z Malty/Sycylii, a drugi będzie z Leningradu.
Jaho63 napisał(a):M.M. Stephensa marzy mi się ten turecki Hurricane.

No to na co czekasz?


Kolego Dariuszu "PIK",
pik napisał(a):No tak, doceniam ambicję i wkład pracy, ale chętniej bym obejrzał poprawny Mark I niż taki z lekka niedorobiony Mk Vb (o zbyt płaskiej "jedynkowej" chłodnicy pod lewym skrzydłem nawet nie wspominałem)...

pik napisał(a):Chwali się podjęcie trudu przeróbki na Mk Vb, ale efekt nie wygląda powalająco. Nie jestem specem od Spitfire, ale pokrywy działek na górnej powierzchni skrzydeł są dalekie od doskonałości, a wyrzutników łusek od działek po prostu brak!

Czasem warto przed wydaniem komentarza nieco więcej uwagi poświęcić słowu pisanemu a nie zdjęciom...
dewertus napisał(a):Postanowiłem jednak troszkę poeksperymentować i przerobić ten model na wersję Mk.Vb Trop. Zakres zmian nie będzie obejmował wszystkich elementów - postanowiłem dorobić tylko te elementy, które w główniej mierze odróżniają "b" Tropa od zwykłej europejskiej wersji "a": dodanie filtra Vokesa, dorobienie działek i "łezek*" na górnej powierzchni skrzydeł oraz zaszpachlowanie pokryw kaemów.

dewertus napisał(a):...O.M.C* Spitfire Mk.Vb Trop ...
*O.M.C - o mało co ;o)

Może się nie znam, ale nie specjalnie widzę w swojej wypowiedzi deklaracji ambitnego planu - raczej zapowiedź minimalizmu bez specjalnej troski o poprawność wykazywaną przez tzw. "nitowców".
pik napisał(a):uparcie daje malutkie fotki, do tego same plany ogólne, bez zbliżeń,

Jak słusznie zauważył kolega RAV:
RAV napisał(a):Model w 1/72, wykonany w standardzie, /.../, nie wymaga pokazywania na większych zdjęciach czy zbliżeniach. Na moim ekranie widzę ten model w wielkości zbliżonej do naturalnej, czyli tak, jak bym go widział w naturze. Nie ma potrzeby zbliżania szczegółów, bo ich tam nie ma.

Dodatkowo w kwestii rozmiaru zdjęć już nie raz pisałem - Webshot, gdzie trzymam swoje portfolio na potrzeby forum zwraca zdjęcia w rozmiarze 600x600. W stopce jest link do mojego profilu i zdjęć, jak ktoś ma ochotę zobaczyć zdjęcie w rozmiarach 1024+ wystarczy kliknąć... :roll:

Nie zamierzam ze swoimi modelami jeździć po kraju i ich wystawiać, nie taki mam cel. Miałem wolny model Spita Mk.I, wolne kalki od maltańczyka i chęć na dalsze doskonalenia w posługiwaniu się aero. Sądzę, że powoli, z modelu na model mimo wszystko udaje mi się nieco podnosić owe umiejętności. Zakres zmian od samego początku miał i był ograniczony do minimum tak aby na pierwszy rzut oka nie było zbyt mocno widać tej maskarady.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Cichociemny » niedziela, 7 sierpnia 2011, 01:19

dewertus napisał(a):Dodatkowo w kwestii rozmiaru zdjęć już nie raz pisałem - Webshot, gdzie trzymam swoje portfolio na potrzeby forum zwraca zdjęcia w rozmiarze 600x600. W stopce jest link do mojego profilu i zdjęć, jak ktoś ma ochotę zobaczyć zdjęcie w rozmiarach 1024+ wystarczy kliknąć... :roll:

Nie ma co kręcić oczami, ale obiektywnie patrząc używasz jednego z najgorszych albumów internetowych jakie widziałem (żeby nie można było wybrać rozdzielczości zwracanego zdjęcia?!).

Piszesz: "wystarcz kliknąć. "Zobaczmy:
- jest adres w podpisie- KLIK (mam akurat tak zrobione że się da dwuklikiem otwierać tekst jako łącze)
- wchodzimy na Twój album i szukamy interesującego nas modelu. W tym przypadku mamy szczęście bo to świeża galeria i jest najwyżej. Otwieramy galerie- KLIK
- otwieramy zdjęcie- KLIK
- wyświetla nam się fota w małej rozdzielczości więc jeszcze raz- KLIK
- kolejne okienko, tym razem z wyborem co chcemy zrobić, wybieramy fulscreen- KLIK
Mamy wreszcie otwarte większe zdjęcie! Jedno. Tyle tylko, że teraz nie ma żadnego przycisku "następne/poprzednie", więc trzeba wrócić, zmienić zdjęcie, znowu wybrać fullscreen itd.

I teraz sam oceń- czy to jest wygodne dla oglądających? Bo wg. mnie jednak mocno zniechęcające.

Poza tym dwie rzeczy jeszcze:
1. Wyświetlanie zdjęć jest na webshotsie realizowane przez flasha (wg. mnie bez sensu), a same zdjęcia w postaci "fullscren" są rozciągane do rozmiaru okna przeglądarki, więc raczej małe szanse że fota wyświetla nam się w oryginalnym rozmiarze, bez skalowania (czyli zawsze mamy duże szanse na jakieś zniekształcenia).
2. Zdjęcia jakie wrzucasz na forum są generowane przez webshotsa z paskudną wg mnie kompresją i nie sądzę żebyś mógł to zmienić, skoro nie możesz jak mówisz nawet zmienić rozdzielczości generowanych fot.

Tyle na ten temat z mojej strony. Zachęcam do przemyślenia stosowania innego albumu zdjęć, ale oczywiście zrobisz jak zechcesz.

RAV napisał(a):Na moim ekranie widzę ten model w wielkości zbliżonej do naturalnej, czyli tak, jak bym go widział w naturze.

Zawsze jak widzę takie tłumaczenia to się zastanawiam: jaka jest znormalizowana odległość z jakiej należy oglądać model?
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 19:33

Re: Malta 1940-43; Spitfire Mk.Vb Trop, 249 Sqn RAF; Airfix 1/72

Postprzez Jaho63 » niedziela, 7 sierpnia 2011, 02:18

dewertus napisał(a):Jaho63 napisał(a):
M.M. Stephensa marzy mi się ten turecki Hurricane.
No to na co czekasz?

Na jakieś info? Bodaj numer tego Hurriego? Tutaj nie mam nic. Poza tym, jak już przyjdzie pora na Hurri, to w pierwszej czeka Cantacuzino. ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości