Witam,
Sekcja "czerwona" kolekcji koreańskiej wzbogaciła się o kolejny model - Jakowlew Jak-9M w barwach lotnictwa północnokoreańskiego (KPAFAC), okolice rzeki Yalu, Korea 1952.
Rys historycznyPierwsze spotkanie północnokoreańskich pilotów z samolotami Jakowlewa miało miejsce już 1946 roku. W połowie roku Rosjanie dostarczyli pierwszą partię
Jaków-7W/9W do jednostek szkolnych a bojowe
Jaki-9U/P do mieszanej dywizji lotniczej (KPAFAC). Formowanie lotnictwa północnokoreańskiego realizowane było w oparciu o aerokluby gdzie stacjonowały jednostki sowieckie (Pyongyang, Sinuiju, Hamhung, Chonjin and Huer Ne). Jest wysoce prawdopodobne, że cześć sprzętu latającego Rosjanie pozostawili nowym właścicielom – może to tłumaczyć informacje o Jakach-3 i wcześniejszych wersjach „dziewiątek” będących na stanie lotnictwa północnokoreańskiego.
Według różnych źródeł w chwili ataku na Koreę Południową na stanie DPRK AF (KPAFAC) znajdowało się od 70 do 120 Jaków-9 (w zdecydowanej większości w wersji U i P). Od samego początku „dziewiątki” były intensywnie wykorzystywane w lotach bojowych: głównie jako eskorta Iłów-10, choć równie często kierowano je do ataków naziemnych, głównie na lotniska.
Już pierwszego dnia Jaki odnotowują spory sukces – podczas porannego ataku na lotnisko w Seulu niszczą C-54 należący do USAF i 7 z 16 południowokoreańskich samolotów szkolno-treningowych (głównie T-6). Dwa dni później (27.06.1950) ponoszą pierwsze straty: do niedawna pierwsze zestrzelenie uzyskane przez pilotów USAF (Hudson/Fraser – F-82) wiązane było z Jakiem-9 (ale obecnie panuje przeświadczenie że był to Jak-18) to wątpliwości nie ma co do zestrzelenia dwóch „dziewiątek” eskortujących Iły-10 (Little i Moran na F-82). Już następnego dnia piloci Jaków biorą „rewanż” na Twin Mustangach niszcząc jednego z nich na lotnisku. 29 czerwca pierwszy raz dochodzi do walki pomiędzy Jakami a B-29 (jeden Jak zostaje uszkodzony ogniem strzelców pokładowych). W tym samym dniu pierwsze Jaki wpisują na listę zwycięstw piloci F-80 (Norris) i F-51 (Burns i Sandlin). Także piloci B-26 meldują o zniszczeniu Jaka-9 w ogólnej liczbie 25 samolotów DPRK AF zniszczonych w tym dniu na ziemi. Północni Koreańczycy zapisują na konto Jaków jednego C-54 zniszczonego na ziemi.
Lipiec 1950 to najbardziej intensywny okres w walkach Jaków. 03 lipca ma miejsce pierwsza walka pomiędzy Jakami a USN – w jej wyniku „otwarcie” uzyskuje Polg i Brown na F9F-3 niszcząc po jednym Jaku na ziemi i w powietrzu. Kilka dni później piloci Jaków mają powody do zadowolenia – 12 lipca udaje im się zestrzelić B-29 i L-4 oraz uszkodzić B-26, a 20 lipca uszkodzić B-29. Jednak w tym miesiącu ponoszą poważne straty w walkach z pilotami USAF – łącznie 5 w powietrzu i 16 na ziemi. Sierpień przynosi bardzo rzadki sukces pilotom północnokoreańskim – w wyniku ataku Jaków-9 poważnie zostaje uszkodzony brytyjski niszczyciel (23.08.1950). 15 września Marines zdobywają jednego Jaka-9 i 2 Iły-10 na opuszczonym lotnisku (chyba Kimpo). Z końcem roku zdecydowana większość samolotów północnokoreańskich zostaje zniszczona, a resztki wycofane na terytorium Chin. Ostatnie zestrzelenie Jaka-9 zostało zgłoszone przez pilota USMC w dniu 07 czerwca 1952 (zestrzelenie w nocy na F4U-5NL uzyskał Andre).
Ogółem podczas wojny Koreańskiej piloci ONZ zgłosili 29 zestrzeleń Jaków-9. Nie jest to liczba potwierdzona, ponieważ zdarzało się, że piloci dokonywali błędnej identyfikacji (kilka razy zgłaszano zestrzelenie Jaka-3, Jaka-17??? oraz mylono go z Ła-9/11).
Najlepszy pilot północnokoreański - Kim Gi Ok pierwsze sukcesy odniósł pilotując Jaka-9. W literaturze najczęściej przypisuje mu się 9 zwycięstw, choć podobno po częściowym udostępnieniu archiwów chińskich i koreańskich udało się zweryfikować niektóre zgłoszenia i ostatecznie ich liczba wzrosła do 17. Za zasługi i sukcesy w walce z imperializmem w dniu 15.01.1951 otrzymał tytuł Bohatera DPRK.
Jak-9 w zgłoszeniach pilotów ONZ27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - William Hudson - Carl Fraser
27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - Charles Moran - Fred Larkins
29-Jun-1950: USAF 80 FBS, 8 FBW - F-51D - Harry T. Sandlin
29-Jun-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-51D - Richard J. Burns
30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster
30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - John B. Thomas
3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Leonard H. Plog
3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Eldon W. Brown
15-Jul-1950: USAF 39 FIS, 51 FIW - F-80C - Robert A. Coffin
17-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Francis B. Clark
19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Elwood A. Kees
19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert D. McKee
19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster
20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert L. Lee
20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - David H. Goodnought
1-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma Flake / R.Thresher
2-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma R. Flake
2-Nov-1950: USAF 12 FBS, 18 FBW - F-51D - James L. Glessner
6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Howard I. Price
6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - H. Price / H. Reynolds
26-Jan-1951: USAF 523 FES, 27 FEG - F-84E - Jacob Kratt Jr.
5-Feb-1951: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Arnold Mullins
21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Harold D. Daigh
21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong
21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong
20-Jun-1951: USAF 18th Group - F-51D - John B. Harrison
4-May-1952: USAF 16 FIS, 51 FIW - F-86E - James A. McCulley
7-Jun-1952: USMC VMF(N)-513 - F4U-5NL - John W. Andre
3-Nov-1952: USMC VMF(N)-513 - F3D-2 - William Stratton/Hans Hoglind
29.06.1950: USAF B-26 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi
03.07.1950: Plog USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi
03.07.1950: Brown USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi
04.07.1950: USN F9F-3 1 x Jak-9 uszkodzony na ziemi
15.07.1950: USAF F-80 2 x Jak-9 zniszczony na ziemi
19.07.1950: USAF F-80C 14 x Jak-9 zniszczony na ziemi
22.04.1952: Kincheloe USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)
22.04.1952: Harris USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)
24.04.1952: Kincheloe USAF F-86 3 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)
24.04.1952: Harris USAF F-86 2 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)
Sukcesy Jaków-912-Jul-1950: zestrzelony - B-29A BuNo 44-69866
12-Jul-1950: zestrzelony - L-4
19-Jul-1950: zestrzelony - F-80C Howard E. Odell - MIA
28-Sep-1950: zestrzelony - F-51D BuNo 525
26.06.1950: 1 x C-54 i 7 x ROKAF (T-6?) zniszczone na ziemi
28.06.1950: 1 x F-82 1 x B-26 1 x C-54 zniszczone na ziemi
29.06.1950: 1 x C-54 zniszczony na ziemi
12.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony
15.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony
20.07.1950: 1x B-29 uszkodzony
23.08.1950: uszkodzony brytyjski niszczyciel
15.01.1951: atak na B-26s; wynik niepotwierdzony
Mój model nie przedstawia typowej dla DPRK AF wersji U/P lecz wersję M, która pojawiła się z niewielkich ilościach (dane niepotwierdzone) w Korei w 1951 i w 1952. Pierwsza naprędce zrealizowana dostawa związana była z pilną potrzebą odbudowania lotnictwa północnokoreańskiego po pogromie z końca 1950. Podobno w tej partii znalazła się pewna ilość emek ponieważ nie udało się w krótkim czasie pozyskać dostatecznej ilości Jaków w wersji P. Emki zostały skierowane do ośrodków szkoleniowych jako samoloty szkolenia zaawansowanego, zaś Jaki-9P i Ła-9/11 do odbudowywanych jednostek bojowych. Wzmianki o dostawie Emek znalazłem w materiałach chińskich i rosyjskich. Nie znalazłem żadnych w miarę pewnych informacji dotyczących bojowego zastosowania Emek, ale kilka razy piloci ONZ meldowali o walkach i zestrzeleniach Jaków-9D – jednym z takich spotkań była walka stoczona 21 kwietnia 1951 przez parę F4U-5 z VMF-312 z czwórką Jaków. W wyniku starcia samolot kapt. Phillipa DeLonga został poważnie uszkodzony, ale Amerykanie zgłosili trzy zestrzelenia i jedno uszkodzenie.
Schemat malowania jest typowy dla samolotów stosowanych w szkołach lotniczych ZSRR, CHRL i KRLD. Jedyną barwną sylwetkę / schemat znalazłem na WINGS PLAETTE.
Budowa modeluModel wykonałem z zestawu Jak-9D/K/T/M w skali 1/48 firmy
SIGNUM, który dostępny jest jeszcze w ofercie
Chematica. Malowany aerografem i lakierami oraz akrylami Agamy. Brudzenie to mix Dark i Natural Wash’a firmy
MIG. Okopcenia wykonane pędzlem i olejem van Gogha (
RAW UMBER). Kalki pochodzą z nieznanego mi bardzo starego modelu Iła-28 (gwiazdy), numer to jakieś resztówki
Techmodu. W tym modelu nowością warsztatową było dla mnie zastosowanie preparatu LIQUID DECAL FILM firmy
MICROSCALE do zabezpieczenia starych kalkomanii – bardzo przypadł mi do gustu ten wynalazek. Przetarcia i miejscowe zmatowienia wykonałem za pomocą ściereczki matującej – to kolejny specyfik z wprowadzenia którego jestem zadowolony.
Budowa tego modelu była dla mnie czystą przyjemnością – montaż był praktycznie bezproblemowy, a materiał bardzo wdzięczny w obróbce. Model wymagał tylko niewielkich przeszlifowań w obrębie mocowania skrzydła do kadłuba. Szpachlowanie kosmetyczne. Nie wiem czy na potrzeby frontu północnego nie nabędę sobie jeszcze jednego Jaka-9 tego producenta…