szymony napisał(a): Jednak wszystko co czerwone było odwzorowane, dużo ciemniej niż wskazuje logika. To dlatego czerwony z rondoli może być ciemniejszy niż "spłowiały, zjechany" czarny.
Nie tylko czerwony (i nie tylko z rondli
) . ale i żółty jest wbrew logice na takich filmach, które były czułe głównie na niebieski kolor.
.
Niestety niektórzy specjaliści od interpretacji dość często wykorzystują proste programy do obróbki zdjęć i konwertują kolorowe zdjęcia do "czarno-białego" prostym zabiegiem, który nie odzwierciedla w ogóle cech starych filmów ortochromatycznych, a tylko pokazuje fotkę w odcieniach szarości. Na tej podstawie szukają analogii z oryginalnymi fotografiami.
Konkretnie:Na fotografii N3437 widać fragment kokardy na kadłubie. I widać tam jasny kolor. Moim zdaniem ten b.jasny kawałek kokardy, to niebieski kolor (drobny fragment na styku konturu osłony podwozia i krawędzi spływu). Żółty wyszedł jako b.ciemny. To świadczy wyraźnie o tym, że film był ortochromatyczny. Wniosek z tego jest taki, że o ile numer seryjny jest ciemniejszy niż czarny matowy kadłub, to musi to być kolor czerwony.
Nadal pozostaje więc pytanie: Czy mógł być czerwony serial w kwietniu/maju 1941?
Pozostaje też pytanie: Dlaczego szachownica wyszła dość jasno? Przy ortochromatycznym byłaby równie ciemna jak serial, ale może jest pokryta nalotem ze spalin?
Obie interpretacje zawierają w sobie sprzeczności i ja nie jestem w stanie opowiedzieć się zdecydowanie po którejkolwiek ze stron, chociaż skłaniam się do tego, że samolot był czarny, ze znacznie spłowiałym i uszkodzonym w wielu miejscach lakierem, ma też poprawki malarskie na masce silnika.
Kołpak mógł być niebieski, czerwony, lub sky.