Strona 1 z 2

P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: piątek, 15 czerwca 2012, 18:42
przez Jaro_Su
ObrazekObrazek

P-39, nówka sztuka z dostaw, malowany w USA. Latał nad Polską, nad wybrzeżem w barwach 17 IAP.

Wiaczesław Sirotin rodem z Petersburga, urodzony 22 Września 1913 roku w 1944 roku osiągnie rangę kapitana walcząc w Polsce nad Bałtykiem.

W październiku zaliczył już 233 misje bojowe i 15 zwycięstw, został awansowany do stopnia majora. Stopniowo zwiększa swój wynik do osiągnięcia 26 zwycięstw pod koniec działań wojennych.

W sierpniu 1945 jego jednostka zostaje przezbrojona na P63 Kingcobra i wysłana przeciwko Japonii. Tam jego skrzydłowy zdobędzie jedyne zwycięstwo na Kingcobrach.

Airacobry były lubiane przez pilotów BBC CCCP, co z początku może dziwić, skoro naczytało się o wielu wadach tych samolotów. Fakt umieszczenie środka ciężkości w centrum nie za bardzo poprawiało zwrotność, bo P-39 to nie helikopter, przy przesuniętym do tyłu środku ciężkości przy pełnych zbiornikach i spadku masy na dziobie w wyniku wystrzeliwania amunicji, samolot wpadał w korkociąg (płaski) i nie było masy na dziobie, aby go z kolei z normalnego korkociągu wyprowadzić, a z normalnego, mógł się zrobić płaski.

A kolei jednak każdy samolot miał jakieś wady, a zwłaszcza na samolotach radzieckich "nowej fali", jak Jaki i Łaggi też za ostro nie można było wykonywać ewolucji, ze względu na małą wytrzymałość konstrukcji. Ta musiała być lekka i słaba, bo inaczej samoloty te nie osiągnęłyby zakładanych prędkości. Albo osiągi albo wytrzymałość i masa.
Airacobra była konstrukcją Amerykańską i nie groziła rozleceniem się w powietrzu, bo Amerykanie zadbali o odpowiednie współczynniki bezpieczeństwa, więc przy nie przesadzaniu z manewrami można było na niej spokojnie i bezpiecznie latać i walczyć z wrogiem a nie własną maszyną.

Mówiąc o usytuowaniu silnika zwykle zapomina się dodać, że w ten sposób osiągnięto to, co zwykle przyświecało konstruktorom maszyn z silnikami rzędowymi chłodzonymi cieczą: wąski kadłub i czystą aerodynamikę. Zwykle zgrzytem tej koncepcji było to, że jednak w tym "opływowym" samolocie trzeba było gdzieś umieścić chłodnice. W P-39 chłodnica ta zabiera minimum oporu aerodynamicznego, gdyż tunele są dość zgrabnie wkomponowane w kadłub. Stąd też osiąganie prędkości rzędu 600 km/h, podczas gdy dla P-40 z tym samym silnikiem ta prędkość była nie do osiągnięcia w locie poziomym.

Modelik zlepiłem jak umiałem, korzystając z dotychczas mi udzielanych na forum rad. Nie szukałem specjalnych kalek, bo akurat nie miałem pomysłu na jakieś wymyślne malowanie choć jest parę ciekawych znalezisk radzieckich P-39.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: piątek, 15 czerwca 2012, 20:44
przez pik
Gdyby nie parę drobnych niuansów, to byłby całkiem przyzwoity model Airacobry...

Powinieneś zwrócić uwagę na malowanie ramek kabiny. Niezbyt równo i na dodatek przeświecają. Ja z reguły maluje pędzlem, dwoma warstwami gdzie pierwsza jest w kolorze wnętrza. Malowanie opon też dalekie od doskonałości. Z błędów wykonawczych stożek śmigła smętnie zezuje do dołu, podobnie jak dłuższa lufa na prawym skrzydle. Składając model trzeba zwracać uwagę na takie niunse, bo psują odbiór.

Dziwnie wyglądają wydechy malowane na szaro. No i co prawda uważam wiercenie wylotów rur w skali 1/72 za przesadę, ale wypadałoby to miejsce choć pacnąć czarną farbą.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: piątek, 15 czerwca 2012, 20:50
przez Jaho63
Ja tam nie uznaję za przesadę nawiercanie luf w 72-ce. ;o)
Model w zależności od wieku i doświadczenia modelarskiego, albo całkiem niezły, albo średnio staranny.
Sama Kobra Sirotina jest bardzo fajna.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: piątek, 15 czerwca 2012, 20:56
przez pik
Ja tam nie uznaję za przesadę nawiercanie luf w 72-ce.
Hehe, sorki Jaho. Mówiłem o przeciętnych sklejaczach plastiku, jak ja. Ale wiem, że można robić modele większym nakładem pracy. :)

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: piątek, 15 czerwca 2012, 21:16
przez spiton
W tym modelu, elementem kiepsko przez producenta zrobionym jest przednie kółko i jego goleń. Poza tym to fajny model.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: sobota, 16 czerwca 2012, 13:57
przez Czarny
Bardzo fajnie go zrobiłeś. Jedyne co tak na prawdę razi to owiewka. No bój się jej malować - lepiej to będzie wyglądać jak zapaprzesz szkło - to można łatwo zmyć np zmywaczem wamodu (nie pozostawia śladów na oszkleniu) niż jak nie domalujesz ożebrowania.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: sobota, 16 czerwca 2012, 19:57
przez Jaro_Su
Dodałem parę fotek na ciemniejszym tle - aby było widać kolory, poprawiłem kaem i śmigło. Ze śmigłem to taki mój pomysł, jest na masie plastycznej, aby wymontowywać do transportu, bo moje modele nierzadko robią po paręset km zanim je odłożę na właściwe miejsce, a do poprawki... też często muszę brać w trasę.....

Rury wydechowe się wyszlifowały przez dotykanie..... :( Airacobra tak ma.... :?

.... :roll: ....

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: sobota, 16 czerwca 2012, 23:26
przez zenon-król woźnych
Robi ktoś kalki do tego malowania w 1:48?

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: poniedziałek, 18 czerwca 2012, 01:19
przez LukaszS
Robilem kiedys ten model. Na forum w FAQ znajdziesz jak latwo i przyjemnie maskowac owiewke. Szkoda zeby taki detal zepsul caloksztalt modelu.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: poniedziałek, 18 czerwca 2012, 09:00
przez Adam
Uwagi i porady jak wyżej, ogólnie podoba się.
Rosjanie faktycznie bardzo polubili ten niechciany na zachodzie samolot. Był taki pilot Pokryszkin, mało nie stracił Bohatera Zwiąsku Radieckiego, gdyż nie chciał się przesiąść na radziecki samolot. O ile dobrze pamiętam to zastosował on drobną przeróbkę w swojej Cobrze a mianowicie połączył pod jeden spust wszyskie km-y i działko. Po salwie samolot niemal stawał w powietrzu natomiast Niemiec trafiony czymś takim nie miał prawa lecieć dalej w jednym kawałku. :mrgreen:
W czasach gdy sklejałem drugowojenne samoloty wykonałem P-39 w dosyć moim zdaniem przewrotnej wersji: samolot amerykański, kamuflaż brytyjski a oznakowanie radzieckie, mam ten model do dziś.
Adam.

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: wtorek, 19 czerwca 2012, 00:54
przez LukaszS
Adam napisał(a):W czasach gdy sklejałem drugowojenne samoloty wykonałem P-39 w dosyć moim zdaniem przewrotnej wersji: samolot amerykański, kamuflaż brytyjski a oznakowanie radzieckie, mam ten model do dziś.


Adamie, czy to byla Twoja frywolna tworczosc czy sa na to 'kwity'? ;o)

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: wtorek, 19 czerwca 2012, 08:05
przez Jaro_Su
Do Rosji trafiły samoloty pierwotnie przeznaczone dla Wielkiej Brytanii. Mnie osobiście podoba się P-39N nr boczny 26, na którym widać zamalowywanie znaków amerykańskich. Pewnie bym zrobił, ale te 26 powinno być w cienkiej obwódce i skąd ja takie kalki znajdę.... ;o)

...

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: wtorek, 19 czerwca 2012, 08:50
przez Adam
LukaszS napisał(a):
Adam napisał(a):W czasach gdy sklejałem drugowojenne samoloty wykonałem P-39 w dosyć moim zdaniem przewrotnej wersji: samolot amerykański, kamuflaż brytyjski a oznakowanie radzieckie, mam ten model do dziś.


Adamie, czy to byla Twoja frywolna tworczosc czy sa na to 'kwity'? ;o)

Model ten zrobiłem gdzieś w latach 80-tych, wtedy czerpałem wiedzę ze Skrzydlatej Polski i Letectvi & Kosmonautica. Pewnie było to w L&K mam wiele roczników i musiałbym tam pogrzebać.
Adam

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: wtorek, 19 czerwca 2012, 09:30
przez K.Y.Czart
Adam napisał(a):samolot amerykański, kamuflaż brytyjski a oznakowanie radzieckie...


Obrazek

Za: Osprey AotA 036

Re: P-39 Wiaczesław Sirotin, Polska 1944, 1/72 Academy

PostNapisane: wtorek, 19 czerwca 2012, 09:47
przez dewertus
K.Y.Czart napisał(a):
Adam napisał(a):samolot amerykański, kamuflaż brytyjski a oznakowanie radzieckie...

Obrazek


Jaro_Su napisał(a):Do Rosji trafiły samoloty pierwotnie przeznaczone dla Wielkiej Brytanii...


Tylko należy mieć na uwadze, że ex-brytyjskie Kobry to była wersja P-400.