A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez dewertus » czwartek, 3 stycznia 2013, 13:01

Oto kolejny model wykonany w ramach jedynej słusznej edukacji przez mojego niemal 5 letniego smyka 8-) . Model przedstawia samolot Mitshubishi A6M2 model 21 pilotowany w okresie grudzień 1941 - maj 1942 przez asa Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej - Tetsuzō Iwamoto.

Obrazek
źródło: http://aces.safarikovi.org

Rys historyczny
Zmagania nad Pacyfikiem nie są moją domeną, dlatego też posiadane w tym temacie materiały określiłbym raczej jako skromne i spodziewam się że znawcy tematu dopatrzą się w podanym opisie sporych nieścisłości ;o)

Tetsuzō Iwamoto – wg danych oficjalnych najskuteczniejszy pilot Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej (IJNAF) kampanii w Chinach oraz drugi w klasyfikacji zmagań nad Pacyfikiem. Służbę wojskową rozpoczął w 1934 wstępując do Cesarskiej Marynarki Wojennej, początkowo służył jako mechanik pokładowy na lekkim lotniskowcu Ryujo, w kwietniu 1936 roku pomyślnie zdaje bardzo trudne egzaminy dopuszczające do szkolenia lotniczego, które kończy w grudniu tego samego roku. Następnie otrzymuje przydział do Saeki Kokutai gdzie przechodzi 6 miesięczne szkolenie zaawansowane dla podoficerów. W 1937 roku zostaje przeniesiony do Omura Kaigun Kokutai. Chrzest bojowy (w 13 Grupie Lotniczej) przechodzi w lutym 1938 nad Nanchang. W okresie luty-wrzesień 1938 bierze udział w 82 misjach w trakcie których odnosi 14 zwycięstw (Polikarpow I-15 i I-16).

W grudniu 1941 roku zostaje przeniesiony na lotniskowiec Zuikaku – bierze udział w ataku na Pearl Harbor (wykonuje loty w osłonie lotniskowca), następnie uczestniczy w bitwie na Morzu Koralowym. Pod koniec 1943 grupa lotnicza Iwamoto zostaje skierowana do Rabaul – okres służby przypada na trzy miesiące najcięższych walk jakie były tam prowadzone. Następnie walczy nad atolem Truk i Filipinami. Po ewakuacji z Filipin pełni służbę w obronie wysp macierzystych i szkoleniu pilotów kamikadze.

Po zakończeniu wojny zostaje pozytywnie zweryfikowany przez władze okupacyjnie (nie jest klasyfikowany jako zbrodniarz wojenny) ale jako były oficer (wojnę kończy w stopniu porucznika) zostaje wpisany na „czarną listę” przez co nie może znaleźć zatrudnienia w sektorze publicznym. Dopiero w 1952 roku po konferencji pokojowej w San Francisco (na udział w której z trudem otrzymał zgodę od władz okupacyjnych) jego los ulega poprawie – znajduje zatrudnienie w przędzalni Masuda. Niestety w 1953 dostaje zapalenia jelita i trafia do szpitala. Po serii pomyślnych operacji Iwamoto skarży się na bóle pleców – z niewiadomych przyczyn lekarze decydują się na usunięcie trzech lub czterech żeber i to bez znieczulenia. W trakcie operacji dochodzi do zakażenia krwi i w maju 1955 Iwamoto umiera na sepsę.

Po śmierci zostaje odnaleziony jego pamiętnik w którym widnieją wpisy 202 zwycięstw powietrznych indywidualnych. Zgodnie z zapisami pamiętnik Iwamoto miał zestrzelić:
- 202 samoloty indywidualnie
- 26 samoloty zespołowo
- 27 samolotów prawdopodobnie
- 2 samoloty uszkodzone
- 2 samoloty zniszczone na ziemi

W rozróżnieniu na poszczególne typy lista zgłoszonych zwycięstw prezentuje się następująco: F4F (7-0-0), P-38 (4-0-0), F4U (48-1-0), P-39 (2-0-0), P-40 (1-0-0), F6F (29-0-0), P-47 (1-0-0), P-51 (1-0-0), Spitfire/Hurricane (4-0-0, 2-0-0 na ziemi), SBD (48-7-0), TBF (5-19-0), SB2C (5-0-0), B-25 (8-0-0), B-26 (2-0-0), B-24 (6-0-2), B-29 (1-0-0), PBY5A (1-0-0), Martin Mariner (1-0-0).

Japończycy stosowali metodę klasyfikacji i weryfikacji zwycięstw zgodną ze standardem RAF i FAA (różniącym się od zasad USAF/USN/USMC), aby uściślić dane historycy (Dr. Izawa i prof. Hata) w 1971 roku przeprowadzili badania weryfikujące zgłoszenia Iwamoto – w ich wyniku dokładne potwierdzenie uzyskało 80-87 zgłoszeń.

Model
Model zbudowany przez mojego Szkraba (Jasia) przy moim ograniczonym wkładzie. Wątek warsztatowy viewtopic.php?f=12&t=22547 przestawia nasze zmagania z materią (w tym przyczynę zastosowania niewłaściwego odcienia szarego). Linka anteny z przyczyn oczywistych nie została zamontowana.

Model malowany aerografem, lecz tym razem akrylami Model Mastera (muszę przyznać, że zachowują się całkiem sympatycznie i wygląda na to, że będą stanowiły alternatywę/uzupełnienie dla preferowanej przez ze mnie Agamy). Wash wykonałem Neutral Wash’em MIG’a, okopcenia to oleje VanGogha (Vandyke Brown i Payne's Gray). Odrapania na osłonie powstały poprzez „przeszlifowanie” drobną wełną szlifierską (000) wierzchniej warstwy czarnego akrylu (wcześniej osłona została pomalowana Humbrolem 11). Zacieki i lekki filtr wykonałem szorstkim pędzlem i mixem Dark i Neutral Wash’a MIG’a, które następnie delikatnie przetarłem papierowym ręcznikiem zwiniętym w rulon.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez hacz » czwartek, 3 stycznia 2013, 19:11

Odpowiem ci tak chciałbym aby mój "potomek" miał takie zdolności niecałe 5 lat robi jak dla mnie furorę, pamiętam swój model tego samolotu jak już byłam prawie pełnoletni i niestety było sporo gorzej :-/

Dlatego jeśli syn skleja sam i będzie chciał dalej kontynuować co zaczął ojciec to wróżę ogromny potencjał .
Avatar użytkownika
hacz

BoB 3 miejsce
 
Posty: 1416
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 18:32
Lokalizacja: Kraśnik

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez Voltan » czwartek, 3 stycznia 2013, 19:57

Gratulacje dla syna. Zrobił model lepszy niż mi wychodzą :) to szczere słowa. Ma chłopak talent i trzeba zadbać o to aby go rozwijał. Bardzo fajny model i wstęp.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 3 stycznia 2013, 20:44

Hubert, Jasiek poprawia Ci warsztat! ;o)
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez nariman » czwartek, 3 stycznia 2013, 21:20

Witam, jak na prawie pięć lat to jest świetnie, super i w ogóle... Mój synek ma 18 miesięcy i zawsze jak wyciągam swój nowy przenośny warsztat, On pcha mi się na kolana. Wszystko dotyka jednym paluszkiem( wskazującym) i "mówi": DU DU DU BRUUU.
Co to znaczy? Bóg jeden wie :lol: Fajnie że zarażasz syna swoją pasją.
Model podoba się.
Pozdrawiam.
nariman
 
Posty: 337
Dołączył(a): niedziela, 12 grudnia 2010, 16:02

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez mysiek13 » środa, 9 stycznia 2013, 11:39

Piękny model, grastulacje dla syna.

Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

Pozdrawiam
Michał
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 818
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 15:23

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez radoslaw6363 » środa, 9 stycznia 2013, 19:11

mysiek13 napisał(a):Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

Oczywiście pytanie jest skierowne do Jasia :mrgreen: Przecież to Jasiu zbudował model przy niewielkiej pomocy taty, obawiam się że może mieć jeszcze problemy z pisaniem :lol:
Modelu idealnie oddającego rzeczywistość nie zbuduje się nigdy, ale próbować trzeba !
Nie kłóć się z głupim, bo najpierw zaniży cię do swojego poziomu, a następnie pokona doświadczeniem !
Według przeprowadzonych niedawno badań stwierdzono, że ludzie którzy nie rozpoznają ironii i sarkazmu są mniej inteligentni ! Pozdrawiam !
Avatar użytkownika
radoslaw6363
 
Posty: 2540
Dołączył(a): niedziela, 28 lutego 2010, 12:12
Lokalizacja: W PL Aleksandrów Łódzki, ponadto DK,NL,A,SK,D.

Re: A6M2 Type 21 - 1/48 PEGASUS (edukacyjny)

Postprzez dewertus » czwartek, 10 stycznia 2013, 00:16

Oj koledzy - ja wiem, że literki mniej od obrazków atrakcyjne są, ale czasem można im trochę uwagi poświęcić :mrgreen:
mysiek13 napisał(a):Mógłbys opisać jak i czym robiłeś wash na liniach podziału ( jaki podkład, czym "zalewałeś" zamalowywałeś linie i co na tro na górę)?

dewertus napisał(a):Wash wykonałem Neutral Wash’em MIG’a, okopcenia to oleje VanGogha (Vandyke Brown i Payne's Gray). Zacieki i lekki filtr wykonałem szorstkim pędzlem i mixem Dark i Neutral Wash’a MIG’a, które następnie delikatnie przetarłem papierowym ręcznikiem zwiniętym w rulon.

Gwoli wyjaśnienia - "łosze" MIG'a to gotowe do użycia olejne mikstury, które po wymieszaniu nakłada się pędzlem. Ponieważ skonstruowane są na bazie olejnej należy je kłaść na lakier akrylowy i takim samym lakierem je zabezpieczyć. Bez problemu można je nabyć w krajowych sklepach modelarskich.
radoslaw6363 napisał(a):Oczywiście pytanie jest skierowne do Jasia Przecież to Jasiu zbudował model przy niewielkiej pomocy taty,

dewertus napisał(a):Po zakończeniu prac związanych z kalkomaniami Jaś wspaniałomyślnie przekazał mi model do wykonania pozostałych czynności wykończeniowych (lakier, wash, otarcia i brudzenie).

W tym zakresie to chyba jest pytanie do mnie :P
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 18 gości