I-16 typ 24 ICM 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » sobota, 18 maja 2013, 09:50

Model skończony zapraszam do galerii.

Model przedstawia samolot Borysa Safonowa. Postać tego pilota jest dość znana, więc nie będę się na jego temat rozpisywał.
W trakcie pracy dotarłem do informacji, że Safonow latał na samolocie nr 13 (żółta) i napis z lewej strony "za Stalina" jest potwierdzony, natomiast z prawej to domysły. Podobno napisy były żółte.

Na temat zestawu ICM muszę powiedzieć że jest doskonałej jakości. Samolot jest ładnie zdetalowany, odlewy są doskonałej jakości. Bardzo ładne jest odwzorowanie płótna i blach. Bardzo delikatne nitowania. świetnie się skleja, wszystko pasuje bez problemów. Szpachlę dawałem tylko na połączeniu tylnej części centropłata z kadłubem.

Do modelu użyłem blaszki Part. Dorabiałem trochę dodatkowych rzeczy w kokpicie (cięgna i linki sterowania silnikiem i podwoziem) oraz przy silniku (przewody olejowe, przewody paliwowe, pompa paliwa, przewody zapłonowe). Na zewnątrz dorobiłem rurkę Venturiego, przewód do fotokarabinu, lufy km-ów z igieł, pitot z drutu, linki chowania podwozia, przerobiłem celownik.

Musze przyznać, że wykonanie tego modelu było dla mnie bardzo przyjemne, choć kilka błędów zrobiłem. Najgorsze były kalki - totalna porażka. Świetnie bawiłem się przy detalowaniu wnętrza i komory silnika. Największy błąd to że nie pocieniłem kadłuba i uniemożliwiło mi to późniejsze wykonanie otwartych pokryw kokpitu. Kolejny błąd to zbyt grube osłony silnika. Model malowany farbami pactry (kolory podstawowe). Wash firmy AK, cienie gunze Smoke Gray.

Z modelu jestem bardzo zadowolony, mimo kilku błędów i niedociągnięć. Pierwszy raz korzystałem z blaszki, pierwszy raz robiłem cieniowanie i pierwszy raz dorabiałem sporo detali. Pierwszy raz również zgromadziłem sporą dokumentację.

Polecam wszystkim ten przyjemny model, ale kalki od razu można wyrzucić.

A teraz foty:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio edytowano niedziela, 19 maja 2013, 11:08 przez Voltan, łącznie edytowano 1 raz
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 20:37
Lokalizacja: Wrocław

Reklama

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez spiton » sobota, 18 maja 2013, 15:19

Model wyszedł bardzo dobrze. Fajny subtelny wasz. Zbliżenia nie pokazują baboli. Wkleiłeś za duże zdjęcia. Myślę, że nie ma potrzeby wklejania zdjęć większych niż ustawowe 800 pix. no może czasem można się targnąć, na 1000, czy 1200. Ale te "płachty" jakie wkleiłeś są bez sensu.
Co do zdjęć, to myślę, że ten model ma jeszcze sporo niewykorzystanego potencjału. Zrób mu foty na świeżym powietrzu. I staraj się "ciaśniej " kadrować.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez dymuwa » poniedziałek, 20 maja 2013, 10:14

Witam!
Ponieważ zawsze przegladam modele I-16, pozwolę sobie pare słów. Podzielam opinie, zestaw od ICM jest ciągle najlepszym merytorycznie w tej skali.
Twój model robi zdecydowanie pozytywne wrażenie, szczególnie malowanie i postarzanie.
Doceniam też waloryzację wnętrza, ale w tym modelu jego przeważnie nie widać.
Warto było popracować nad dobrze widocznymi wnękami podwozia (znajdują się tam wypukłe wsporniki i trzy okienka kontroli).
Kształt osłon podwozia jest kuchą wszystkich znanych mi zestawów fototrawienia. Part także robi je proste, a powinny być wygięte łukiem w przedniej części, inaczej się nie domkną przy kadłubie. Oryginalne z ICM są za grube, ale wygięte.
KM-y są o połowę za długie, przedwojenny radziecki kolor zieleni (nazwa oryginału АIIз) powinien być z żółtym odcieniem.
No i ostatnie.
Voltan napisał(a):...Szpachlę dawałem tylko na połączeniu tylnej części centropłata z kadłubem...

Szczelina tam być powinna, ponieważ w tylnej części centropłata na wszystkich I-16 powyżej typ 4 i 5 znajdowały się odchylane hamulce aerodynamiczne.
Ale zaszpachlowane fachowo, proszę bez obraz! ;o)
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 15:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez pik » poniedziałek, 20 maja 2013, 11:06

Być może model ma jakieś drobne uchybienia merytoryczne, które wychwycą tylko koneserzy tematu, ale wykonanie jest naprawdę dobre! Zresztą nie wszystko jest w gestii modelarza, producent kalkomanii mógłby w końcu zadbać o zrobienie żółtego napisu z białym wykrzyknikiem.

Obrazek

Mnie się Iszak bardzo podoba, myślę że do tej pory to Twój najlepszy model Voltan! Gratulacje i tak trzymaj! :)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez RAV » poniedziałek, 20 maja 2013, 20:22

pik napisał(a):producent kalkomanii mógłby w końcu zadbać o zrobienie żółtego napisu z białym wykrzyknikiem.

Napis wcale nie musiał być żółty. Może być też biały, tylko brudny/zużyty, bo stary. Wykrzyknik pewnie namalowano później, nie zważając na to, że między napisem a gwiazdą nie ma miejsca.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez pik » poniedziałek, 20 maja 2013, 20:54

Teza o brudnym napisie jest bardzo naciągana. Jak przyjeżdzają sowieccy fotoreporterzy, to wszystko ma lśnić czystością i nowością, co zresztą świetnie widać na dość dobrym jakościowo zdjęciu które przytoczyłem. :P

Można sobie wyobrazić różne hipotezy, ale o ile kojarzę o kolorze napisu jest relacja ustna, dotyczyło to także treści napisu z prawej strony. Zresztą nie jest to żadna nowina, żółty napis można było już zauważyć na profilach barwnych w starej publikacji AJ-Pressu o sowieckim lotnictwie morskim.

Tak czy siak, jasność napisu i wykrzyknika jest różna, nie wnikając z czego to wynikało, a kalkomanie tego nie oddają.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez dymuwa » poniedziałek, 20 maja 2013, 21:15

Dolać oliwy do ognia ;o) ? A wiecie o tym, że to nie był wcale samolot Safonowa, tylko tzw prezentacyjny. Tzn nie latał na nim żaden konkretny lotnik, był on w rodzaju wizytówki jednostki. Dziennikarz Chaldej zrobił przy nim serię zdjęć i dosłownie w 10 minut po fotosesji zaczął się niemiecki nalot. Safonow mógł latać tym samolotem, ale nie był on jego maszyna personalną, jak typ 28 z numerem "51".
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 15:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez spiton » poniedziałek, 20 maja 2013, 21:25

dymuwa napisał(a):Dolać oliwy do ognia ;o) ? A wiecie o tym, że to nie był wcale samolot Safonowa, tylko tzw prezentacyjny. Tzn nie latał na nim żaden konkretny lotnik, był on w rodzaju wizytówki jednostki. Dziennikarz Chaldej zrobił przy nim serię zdjęć i dosłownie w 10 minut po fotosesji zaczął się niemiecki nalot. Safonow mógł latać tym samolotem, ale nie był on jego maszyna personalną, jak typ 28 z numerem "51".

Bardzo ciekawe ! Ma ktoś sylwetkę tego 51 ?
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez dymuwa » poniedziałek, 20 maja 2013, 21:28

Mam, wisi on też w St.Petersburgu w Muzeum Marynarki (co prawda odrestaurowany).
Zdjęcia archiwalne mogę na maila czy PW, jak komuś potrzebne.
A tu rok temu go wystawiałem http://karopka.ru/community/user/11614/?MODEL=267880
Z tym, że kolor zielony zbyt ciemny.
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 15:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez pik » poniedziałek, 20 maja 2013, 22:29

Prawda czasu prawda ekranu... ;o) W tym okresie Safonow prawdopodobnie nie miał swojej osobistej maszyny, a w tym egzemplarzu choć wiadomo że siedział w kabinie!
Obrazek

Tak na marginesie to jest zdjęcie "11"-ki z podwoziem nartowym, z napisem, ale nie wiadomo czy to ta sama maszyna:

Obrazek

Polecam w temacie: http://www.redbanner.co.uk/History/ace_aircraft/safonov/safonov.html

Swoją drogą takich propagandowych historii jest mnóstwo, że przypomnę np "86" Boyingtona. :)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez xmald » poniedziałek, 20 maja 2013, 23:28

Elegancki Iszak już kiedyś pisałem o tym jak lubię ten samolot. Twój model mnie przekonuje fajne brudzenie, detalowanie i malowanie. Zgadzam się to twój najlepszy model. Sama przyjemność oglądania. dałeś czadu Voltan!
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 09:33

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez dymuwa » wtorek, 21 maja 2013, 05:58

pik napisał(a):...Tak na marginesie to jest zdjęcie "11"-ki z podwoziem nartowym, z napisem, ale nie wiadomo czy to ta sama maszyna:
Obrazek...


To zdjęcie było zrobione na froncie fińskim zimą 1939-1940 r.na lotnisku Kuplja. Jest to osobisty samolot niejakiego majora Gubanowa z 13-j oddzielnej eskadry myśliwskiej 61-j brygady lotniczej Floty Bałtyckiej. To zmodyfikowany typ 5 (charakterystyczny celownik lunetowy i "długie" lotki). Oprócz stałych nart miał zamontowaną radiostacje.

Zdjęcia przy I-16 Safonowowi robiono latem 1941 r. Był to "świeży" typ 24,dostarczony do jednostki na początku czerwca 1941.
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 15:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez pik » wtorek, 21 maja 2013, 10:29

To zdjęcie było zrobione na froncie fińskim zimą 1939-1940 r.na lotnisku Kuplja. Jest to osobisty samolot niejakiego majora Gubanowa z 13-j oddzielnej eskadry myśliwskiej 61-j brygady lotniczej Floty Bałtyckiej. To zmodyfikowany typ 5 (charakterystyczny celownik lunetowy i "długie" lotki). Oprócz stałych nart miał zamontowaną radiostacje.
Dzięki dymuwa za informację! Skąd ją zaczerpnąłeś? To ciekawostka, bo tego typu napisy rozpowszechniły się dopiero w czasie Wojny Ojczyźnianej. Zresztą nie za bardzo wiadomo co miałoby w kontekście wojny fińskiej oznaczać "Wolność ciemiężonym"??? ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez GrzeM » wtorek, 21 maja 2013, 10:50

Pewnie, uciemiężonemu ludowi pracy cierpiącemu męki pod butem fińskiej soldateski. Przecież w 1918-19 Mannerheim krwawo stłumił czerwoną rewolucję.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez dymuwa » wtorek, 21 maja 2013, 15:56

pik napisał(a): Dzięki ... za informację! Skąd ją zaczerpnąłeś? ...

Informację zaczerpnięto z książki Michaiła Masłowa "Myśliwiec I-16. Narowisty osiołek sokołów stalinowskich" str.111 (w oryginale М.Маслов "Истребитель И-16. Норовистый "ишак" сталинских соколов", Москва, "Яуза"-"Эксмо", 2008) Jest to prawdziwe "pismo święte" fanów I-16. Autor jest nie tylko pasjonatem samolotów Polikarpowa, ale też inżynierem, który brał czynny udział w rekonstruowaniu 6 I-16, I-15bis/DIT oraz 3 I-153 na zamówienie Nowozelandczyka Tima Wallace'a w zakładzie w Nowosybirsku. Wszystkie te samoloty uczestniczą w pokazach lotniczych w Nowej Zelandii, USA i Hiszpanii.
Książka jest po rosyjsku, w formacie PDF "waży" 103 MB, gdyby byli zainteresowani mogę wrzucić do wymiennika.

GrzeM napisał(a):Pewnie, uciemiężonemu ludowi pracy cierpiącemu męki pod butem fińskiej soldateski. Przecież w 1918-19 Mannerheim krwawo stłumił czerwoną rewolucję.

Lepiej bym tego nie ujął. :D

PS. Mam nadzieje, że Voltan mnie nie przeklnie :oops:
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 15:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 75 gości