CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Aleksander » czwartek, 17 lipca 2008, 11:41

Moja praca z Boomerangiem była jak ten stary australijski dowcip o Aborygenie, który nie kupił nowego bumeranga, bo nie mógł wyrzucić starego - ciągle wracał... :lol:
Ja nowego Boomeranga kupiłem - na szczęście wygląda o niebo lepiej niż ten Ltd i przedstawia inną wersję. Ale "stary" Boomerang firmy Ltd ciągle do mnie wracał...
Model Ltd był opisywany w kilku miejscach, ale nie omieszkam podzielić się z wami swoim doświadczeniem w walce z typowym short-runem, którego sprintem ukończyć się nie dało.

Zacząłem od oczyszczenia z licznych nadlewek. Od razu też wyrzuciłem "nożyce przeciwskrętne" (nowe i trudne słowo :lol: ) przy goleniach podwozia, bo określenie "toporne" byłoby zbyt łagodne - zastąpiłem je blaszkami PE od Bf 109 E - pasują. Walkę stoczyłem także ze śmigłem i jego kołpakiem - najpierw trzeba było usunąć liczne nadlewki, a potem nieźle nałożyć szpachli Tamiyi. Jakoś wyszło, choć łopaty grube jak nieszczęście.
Silnik - nawet nie najgorzej wyglądająca, ale goła "podwójna gwiazda", wymagał choć trochę wzbogacenia. Nie jestem w tym dobry - dorobiłem tylko popychacze i przewody.
Koła podwozia: próbowałem je zastąpić kołami od P-40N Eduarda, ale były ciut za duże, pozostały te z modelu. Okrągłe odłożyłem na bok, chcąc po raz pierwszy zastosować ugięte. Te ugięte, dołączone do modelu, przypominały raczej sflaczałe opony od traktora stojące na dużych i grubych naleśnikach - piłowanie i szlifowanie przez kilka godzin doprowadziło je do stanu z grubsza nadającego się do zastosowania. Przy podwoziu okazało się też, że w górnych częściach płatów są gniazda na zamocowanie goleni - dziwnym trafem wyjątkowo asymetrycznie usytuowane :evil: - musiałem kilka razy je przenosić, żeby znalazły się na właściwym miejscu. Jak polecali inni - nawierciłem golenie i gniazda, żeby wzmocnić ich połączenie z użyciem fragmentów igieł od strzykawek.
Kabina wyjątkowo siermiężna, wymagała pewnych poprawek - na moim etapie umiejętności było to przyklejenie półki z kółkiem od trymera, paru pudełek, oraz dźwigni zrobionych z drutu z gałkami z kleju CA. Zegary wyciąłem z kalkomanii do innych samolotów i powklejałem w otwory tablicy. Dorobiłem okrągłą szybkę celownika (choć "mój" Boomerang ma mieć celownik kolimatorowy - nie wiem, czy bywały razem?). Pasy (na podstawie zdjęć) zrobiłem z "blaszki-z-flaszki", czyli metalizowanej folii do owijania korków w butelkach wina, pomalowanej na kremowo.
Kadłub kleiłem etapami klejem CA, żeby utrzymać symetrię i dopasować elementy kabiny, ścianę ogniową i silnik - włożenie silnika w miejsce dla niego przeznaczone wymagało znaczącego pocienienia ścian przedziału silnikowego. Wnęki podwozia też uzupełniłem kilkoma prętami i drucikami, bo były wyjątkowo puste w porównaniu ze zdjęciami oryginałów. Doklejenie płatów wymagało szerokiego stosowania szpachli, a w części dolnej szpary zostały wypełnione cienką polistyrenową płytką i także zaszpachlowane. Statecznikom poziomym wychyliłem w dół stery.
Poległem na próbie zrobienia świateł z vacu dołączonego do modelu - w końcu wypiłowałem szkła z przezroczystych fragmentów ramki od innego modelu. Nie powalają, ale lepsze to niż to vacu.
Malowanie przemilczę.... efekty widać. Trochę go niestety zepsułem tymi otarciami, trudno się mówi - nie będę zmieniał. Jestem natomiast pod wrażeniem termokurczliwej linki antenowej - przy pewnej wprawie działa bez zarzutu. Celownik kolimatorowy (od P-11c) zniknął w gardzieli "dywanowego potwora" - nie pomógł odkurzacz, ani latarka - musiałem pojechać po nową blaszkę do zaprzyjaźnionego sklepu - też bez efektu. Dopiero przyjacielska pomoc dała efekt - dzięki Ci, Tadziu !
W sumie - chyba jestem zadowolony, chociaż może nie całkiem (zrobiłem pierwszego prawdziwego "short-runa", choć nie bez powikłań - kłania się brudzenie, którego jeszcze nie opanowałem). Teraz stawiam Boomeranga obok Spita VIII w skromnej galerii samolotów RAAF. Następne modele czekają w kolejce :lol:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Reklama

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Timi » czwartek, 17 lipca 2008, 11:59

Gratulacje że udało Ci się go skończyć, wiem co oznacza Short-run, dlatego gratuluje podwójnie.
Nie podobają mi się wspomniane przez Ciebie zdarcia, dla mnie za bardzo się błyszczą. Nie przypadła mi do gustu również szybka za kabiną.
Natomiast na tych zdjęciach bardzo fajnie prezentuje się silnik i podwozie


PISOWNIA !!! Panie kolego, gdzie pan tak biegnie ? Można przed wysłaniem przeczytać dla pewności.
o jej zamiast fajnie zrobiło mi się dajnie, coś jeszcze?
Ostatnio edytowano czwartek, 17 lipca 2008, 14:19 przez Timi, łącznie edytowano 1 raz
pozdrawiam
Tomasz Modłasiak
(a) Bułki (i tak) nie pikają!!

http://timimodelfactory.blogspot.com/
Avatar użytkownika
Timi
 
Posty: 1614
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 15:49
Lokalizacja: Częstochowa[K.M. Rozbitek:]

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Stratocaster » czwartek, 17 lipca 2008, 13:33

Gratuluję skończenia!

Pomimo, że to toporny (jak piszesz) short-run szpachlowanie w Twoim wydaniu jest bardzo skuteczne. Bryła jest ładnie obrobiona. Prędzej, czy później short-run czeka każdego "sklejacza", który chce wyzwolić się ze szponów banału i oklepanych tematów.

Czy żyłka termokurczliwa, którą zastosowałeś to nitka poliamidowa? Nie mogę w Łodzi dostać odpowiednio cienkiej. Gdzie ją kupiłeś, jeżeli można wiedzieć?
Stratocaster
 
Posty: 656
Dołączył(a): wtorek, 25 września 2007, 09:00
Lokalizacja: Łódź

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Jacek Bzunek » czwartek, 17 lipca 2008, 15:14

Model zasługuje na wielkie brawo za włożony wysiłek. Efekt końcowy psują nieco nienauaralne obicia ale do poprawek namawiać nie będę. Przy okazji kilka pytań:
-zarówno model Special Hobby jak i LTD to CAC-13, tyle że w tym drugim widać zasłoniętą wnękę podwozia, uproszczenie czy inna wersja?
-skąd pomysł na aluminiowe nasady tylnych powierzchni łopat śmigła?
-jakim kolorem malowałeś wnękę i osłony podwozia i dlaczego przypomina on Zinc Chromate Yellow?
Sam samolot też bardzo ładny, prawie jak Thunderbolt ;o)
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Deco » czwartek, 17 lipca 2008, 16:00

Przyłączam się do pochwał kolegów . Należą Ci się Aleksandrze duże brawa , że z topornego Boomeranga Ltd zrobiłeś porządny model .Jedyne co razi to te obicia , które za bardzo się według mnie błyszczą i ta szybka za kabiną o której wspomniał Timi . Co teraz będzie na warsztacie ??

PS :
No to teraz po udanym zakończeniu modelu wypada skoczyć do hangaru na łyk wysokooktanowej ! :lol:
Pozdrawiam Dominik Dec!!!:D
Obrazek
Avatar użytkownika
Deco
 
Posty: 222
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:01
Lokalizacja: Sokołów Małopolski

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Aleksander » czwartek, 17 lipca 2008, 22:45

Odpowiadam w miarę po kolei:
Timi
- te otarcia/zdarcia też mi się nie podobają - przedobrzyłem - nauczka na przyszłość - te chyba już zostawię

- szybki za kabiną to temat na całą opowieść - wyszlifowałem ramy na gładko, zanim przeczytałem Warning, żeby zostawić mały rancik, bo inaczej szybki nie będą się trzymać. Zostawiłem więc je trochę ciaśniejsze - i niestety tak wyglądają

Stratocaster
- z czego jest linka termokurczliwa, nie wiem (dostałem ją od ZIO), ale wiem na pewno, że jakiś czas temu była u nas w Da-Ta (chyba 18 PLN za dość dużą szpulkę) - zapytaj, może jeszcze mają, albo mogą sprowadzić

Jacek Bzunek
- co prawda Special Hobby to CA-12, ale jeżeli chodzi o podwozie i wnękę, chyba nie różniły się zbytnio. Niestety, w dostępnych źródłach nie mam dobrego zdjęcia tego fragmentu - pewnie jest to uproszczenie (może warto zajrzeć do modelu Texana - w końcu był produktem wyjściowym dla Booma)

- aluminiowe nasady widziałem na dwóch zdjęciach (co prawda jedno dotyczyło CA-14), ale Z.Luranc w "Skrzydłach w miniaturze" Nr 24 też tak podaje na str. 44 - malowane na czarno miały być tylko te części śmigła, które wystają poza obrys silnika

- wnęki i osłony podwozia rzeczywiście malowałem Zinc Chromate Yellow - tenże sam Luranc pisze, że osłonę ogniową i jeszcze inne części samolotu były tak właśnie pokrywane - gdzieś w necie (nie pomnę gdzie) widziałem taką kolorową fotkę (choć może to pokłosie współczesnych muzealników)

Deco
- łyk "wysokooktanowej" już był (raczej z powodu ulgi, że skończyłem to "rzeźbienie"), teraz na warsztat nieśmiało chcę wziąć kolejnego "krótkobiegacza" - Classic Airframes Mitsubishi A5M4 "Claude", oczywiście w jedynej słusznej skali 1/48 - ale jeszcze nie wszystko jest przesądzone...

Wielkie dzięki za przychylne opinie - i za krytykę też (fakt - trochę mi się należy). Po urlopie siadam do warsztatu...
Na koniec jeszcze jedna fotka:
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Aleksander » piątek, 18 lipca 2008, 14:48

Jacek Bzunek napisał(a):-jakim kolorem malowałeś wnękę i osłony podwozia i dlaczego przypomina on Zinc Chromate Yellow?


Jeszcze jedna odpowiedź do tego pytania - w "oryginalnej" instrukcji Ltd jest napisane, że wnęki podwozia i osłony mają być malowane Zinc Chromate - ponieważ nie znalazłem żadnej informacji w źródłach o Green, a jedynie o Yellow (jak wyżej - Z.Luranc), zastosowałem żółty.
Pozdrawiam !
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Cichociemny » piątek, 18 lipca 2008, 21:28

Całkiem ładnie Ci ten Boomerang wyszedł. Gratuluję. Żeby jednak nie było że się podlizuje to dodam, że nie podoba mi się granica owiewka-kadłub i wspomniane wcześniej oszklenie za kabiną. Jednak ogólnie- bardzo sympatyczny model.

Aleksander napisał(a):Następne modele czekają w kolejce

To co teraz trafi na warsztat?
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 19:33

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Aleksander » sobota, 26 lipca 2008, 20:39

Cichociemny napisał(a):To co teraz trafi na warsztat?


Jeszcze tydzień temu byłem prawie pewien, że będzie to A5M Calude (Classic Airframes 1/48), ale po przeczytaniu "Spitfire I - V" nie wiem, czy nie będzie to jednak właśnie Spit Vc z RAAF. Biję się właśnie z myślami po powrocie z urlopu :lol:
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Deco » niedziela, 27 lipca 2008, 07:01

Aleksander napisał(a):
Cichociemny napisał(a):To co teraz trafi na warsztat?


Jeszcze tydzień temu byłem prawie pewien, że będzie to A5M Calude (Classic Airframes 1/48), ale po przeczytaniu "Spitfire I - V" nie wiem, czy nie będzie to jednak właśnie Spit Vc z RAAF. Biję się właśnie z myślami po powrocie z urlopu :lol:


Spitów nigdy za wiele ! Aleksandrze nawet się nie zastanawiaj tylko zaczynaj go ! :)
Pozdrawiam Dominik Dec!!!:D
Obrazek
Avatar użytkownika
Deco
 
Posty: 222
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:01
Lokalizacja: Sokołów Małopolski

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Cichociemny » niedziela, 27 lipca 2008, 22:46

Deco napisał(a):
Aleksander napisał(a):
Cichociemny napisał(a):To co teraz trafi na warsztat?


Jeszcze tydzień temu byłem prawie pewien, że będzie to A5M Calude (Classic Airframes 1/48), ale po przeczytaniu "Spitfire I - V" nie wiem, czy nie będzie to jednak właśnie Spit Vc z RAAF. Biję się właśnie z myślami po powrocie z urlopu :lol:


Spitów nigdy za wiele ! Aleksandrze nawet się nie zastanawiaj tylko zaczynaj go ! :)

Ja bym za to wolał zobaczyć Claude'a, ale to już Aleksandrze Twój wybór. Zobaczymy co wygra w batalii.
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 19:33

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Krystian Ciechowicz » poniedziałek, 28 lipca 2008, 08:30

Witam.

Nooooo, ładny klusek - bardzo ładny !!
Przykro mi, że nie mogłem pomóc w temacie celownika ... ale.

A może zupełnie zmienisz opcję kolejnego modelu i następna będzie "rycząca pe czterdziestka" ? ? ? Chętnie zobaczyłbym ten model w Twoim wykonaniu ... mam dużo kalek, mogę pomóc 8-)

Pozdrawiam
K.
Avatar użytkownika
Krystian Ciechowicz

BoB 2 miejsce
 
Posty: 1477
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Aleksander » poniedziałek, 28 lipca 2008, 10:57

Dzięki !
"Ryczącą czterdziestkę" już mam - P-40 N Eduarda - ale nie mówię, że ostatnia ;o) , chociaż w "składziku" żadnej nie mam

Dla przypomnienia :lol:
Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam !
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez ZIO BY NAITT » poniedziałek, 28 lipca 2008, 12:08

Śmieszny samolot - dopiero teraz zauważyłem jakie ma rachityczne podwozie w stosunku do płatowca ;o)

A model klasa , a i owszem ...

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: CA-13 Boomerang Ltd 1/48

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 1 sierpnia 2008, 13:01

Krystian Ciechowicz napisał(a):A może zupełnie zmienisz opcję kolejnego modelu i następna będzie "rycząca pe czterdziestka" ? ? ?

Jestem za ;o)
Aleksander napisał(a):"Ryczącą czterdziestkę" już mam - P-40 N Eduarda - ale nie mówię, że ostatnia ;o) ,

Tylką jedną? Taki P-40E czy jak kto woli Warhawk Mk.Ia z 75 sqdn RAAF idealnie pasowałby do Spitfire i Boomeranga.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości