[Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

[Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez dewertus » poniedziałek, 3 lutego 2014, 21:59

Jest to pewne odstępstwo od mojej ulubionej tematyki, ale 75 rocznica Polskiego Września jest dobrą okazją do wzbogacenia kolekcji o element patriotyczny. Postanowiłem jednak aby tą mini-kolekcję utworzyły te mniej znane i mniej liczne maszyny z biało-czerwoną szachownicą. Pierwszy z nich to ostatnia wersja P.11 która brała czynny udział w walkach i chyba uzyskała najwyższy wskaźnik skuteczności ;o) - PZL P.11G Kobuz (planuję jeszcze PZL 43, PZL 37A i Lublin R-XIII ter).

Rys historyczny
Latem 1937 roku w w PZL Okęcie wykonano obliczenia osiągów dla PZL P.11 z silnikiem Mercury VIII o mocy 850KM. Obliczenia wykazały, że tak zmodernizowany samolot ma osiągi niewiele lepsze od seryjnie produkowanych P.11C. Wobec tego projekt został zarzucony. Kiedy wiosną 1939 roku wstrzymano produkcję PZL 50 Jastrząb ze względu na jego niskie osiągi zaczęto poszukiwanie sposobu na szybkie podjęcie produkcji innego samolotu myśliwskiego, który mógłby tymczasowo zaspokoić niezbędne potrzeby. Pomysł wprowadzenia P.24 z silnikami Gnome-Rhone został odrzucony ze względu na długi czas oczekiwania i wysoką zawodność francuskich silników. Ponieważ w PZL Okęcie dostępne było około 50 silników Mercury VIII (pierwotnie przeznaczonych dla P.50) podjęto decyzję o ich zabudowie na płatowcu P.11C. Latem został wykonany prototyp nowej wersji P.11G – do budowy wykorzystano kadłub z P.11C. Kobuz otrzymał skrzydło, osłonę silnika, śmigło i zakrytą kabinę jak P.24, oblot nastąpił w sierpniu 1939. Produkcję 90 egzemplarzy P.11G zlecono zakładom PWS (gdzie były już produkowane skrzydła do P.24; usterzenie (też od P.24) miała dostarczyć wytwórnia LWS).

W pierwszych dniach września 1939 roku piloci fabryczni ewakuowali prototyp do Lwowa a następnie do Gródka Jagiellońskiego. Następnie inż.pil. Jerzy Widawski przeprowadził samolot do Wielicka koło Kowla. Tutaj samolot został przejęty przez lotnictwo wojskowe. W tym czasie na lotnisku w Wielicku stacjonowały dwa dyjony PZL 37 Łoś z Brygady Bombowej. Mechanicy dokonali przeglądu i uzbroili Kobuza. Następnie samolot został przekazany do improwizowanej eskadry myśliwskiej złożonej z pilotów i instruktorów WSP (Wyższej Szkoły Pilotażu) latającej na kilku PZL P.7. Dowódca eskadry por. Henryk Szczęsny pilotując Kobuza w dniu 14 września zestrzelił w okolicy Kowla jednego He-111. Następnego dnia także na P.11G powtórzył sukces i zestrzelił około 17.30 jednego z pięciu przechwyconych He-111. Niestety ogień strzelców poważnie uszkodził samolot Polaka a sam pilot został ranny – mimo to udało mu się bezpiecznie powrócić na lotnisko. Dalszy los samolotu nie jest znany – cześć źródeł podaje, że uszkodzony samolot został ostatecznie zniszczony kilka dni później na lotnisku w Wielicku, część że został ewaluowany do Rumunii.

Co do dalszych losów jedynego pilota, któremu dane było walczyć na ostatniej wersji P.11 to wkrótce przedostał się do Rumunii gdzie podleczył rany, by następnie na pokładzie greckiego statku trafić na Maltę. W lutym 1940 Szczęsny ląduje na Wyspach, gdzie otrzymuje przydział do bazy RAF Eastchurch, a następnie w maju do bazy RAF Manston gdzie zostaje dowódcą plutonu Polskich kadetów. Przeszkolenie odbywa w 5OTU a w sierpniu otrzymuje przydział do brytyjskiego 74 dywizjonu latającego na Spitfire Mk.I. W trakcie Bitwy o Anglię uzyskuje 4 i 1/3 zwycięstwa. Z końcem roku zostaje przeniesiony do OPS Roomu 302 dywizjonu skąd w połowie 1941 odchodzi na stanowisko dowódcy do 317 dywizjonu. W marcu 1942 obejmuje stanowisko „Polish Liaison Officer” w 10 Grupie, już po dwóch miesiącach zostaje oddelegowany na to samo stanowisko w 12 Grupie. W grudniu obejmuje dowodzenie 1 Polskim Skrzydłem Myśliwskim. 4 kwietnia 1943 podczas lotu na osłonę B-17 nad Paryżem udaje mu się zestrzelić Fw-190, niestety chwilę potem ma kolizję ze skrzydłowym Niemca i oba samoloty tracą skrzydła. Szczęsnemu udaje się opuścić wrak na spadochronie. Zaraz po wylądowaniu zostaje pojmany przez Niemców i osadzony w Stalag Luft III. Po wyzwoleniu wraca do Anglii gdzie zostaje zatrudniony w dowództwie 12 Grupy. Po wojnie pozostaje w RAF.

Ogółem kapt. Henryk Szczęsny zestrzelił 9 i 1/3 samolotu, jeden prawdopodobnie i dwa uszkodził. W Kampanii Wrześniowej oprócz dwóch zestrzeleń na Kobuzie uzyskał jeszcze jedno prawdopodobne i jedno uszkodzenie pilotując P.7A. Odznaczony trzykrotnie Krzyżem Walecznych, Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari oraz brytyjskim DFC.

Model
Model przedstawia moją interpretację wyglądu P.11G, którą wykonałem w oparciu o posiadane informacje. Sam model zbudowałem korzystając z zestawu Mirage Hobby PZL P.24F/G. Przeróbki jakie wykonałem dotyczyły najważniejszych różnic zewnętrznych pomiędzy P.11C, P.24 i domniemanym P.11G: wycięcie kadłubowych otworów na kaemy, modyfikacje zespołu napędowego (w tym celu nabyłem osłonę i „gadżety około silnikowe” z wersji A/C), modyfikacja osłony silnika (skrócenie i trasowanie linii), dorobienie przetłoczeń na osłonie, zrobienie nowego wydechu, przycięcie chłodnicy i dorobienie śmigła wraz z kołpakiem. Malowanie wykonałem tradycyjnie produktami Agamy (Polish Blue P5P i Polish Khaki P4P). Ponieważ samolot miał kilka tygodni i nie był mocno eksploatowany brudzenie postanowiłem ograniczyć tylko do lekkiego washa i filtra wykonanego z Dark Wash’a MIG’a oraz niewielkich okopceń za wydechem, silnikiem i kaemami – tutaj zastosowałem olej Van Gogha „Vandyke Brown”. Kalki pochodzą z Techmodowskiego zestawu dedykowanego P.11C.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano poniedziałek, 3 lutego 2014, 22:07 przez dewertus, łącznie edytowano 1 raz
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Aleksander » poniedziałek, 3 lutego 2014, 22:04

Super pomysł, świetny model, wspaniałe wykonanie - nawet McEyka będzie ukontentowany! Osłona silnika z przetłoczeniami wymiata!
Fajny model Hubert, gratulacje - mam nadzieję, że Willow będzie równie ładny!
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7967
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez shadowmare » poniedziałek, 3 lutego 2014, 22:10

Świetna maszyna wyszła i jedyna w swoim rodzaju!
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez skusz » poniedziałek, 3 lutego 2014, 23:27

Fajna taka inna jedenastka.
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : viewtopic.php?f=207&t=20734
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3147
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 17:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 3 lutego 2014, 23:43

Bardzo ciekawe!
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9941
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez MIRO » poniedziałek, 3 lutego 2014, 23:53

A to królika z kapelusza wyciągąłeś! Fajny jest.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 10:36
Lokalizacja: Opole

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Klugi » wtorek, 4 lutego 2014, 01:20

Bardzo fajny model, tylko szkoda że warsztatu nie było.
Avatar użytkownika
Klugi
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek, 7 listopada 2013, 21:36
Lokalizacja: Kitchener, Ontario, Kanada

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » wtorek, 4 lutego 2014, 01:53

No Hubert dałeś ognia 8-) Perełka w kolekcji ;o)
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez LazyCat » wtorek, 4 lutego 2014, 03:42

Swietne!
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 18:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Adam » wtorek, 4 lutego 2014, 11:06

Wspaniałe, a dzięki za życiorys pilota.
Adam.
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez pik » wtorek, 4 lutego 2014, 11:31

Bardzo się podoba! Tematyka, wstęp i wykonanie.

Brakuje tylko archiwalnych zdjęć Kobuza... ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez macias13_84 » wtorek, 4 lutego 2014, 11:44

pik napisał(a):Brakuje tylko archiwalnych zdjęć Kobuza... ;o)


Nice try, troll mode on :mrgreen:
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Mac Eyka » wtorek, 4 lutego 2014, 14:45

Ale o co chodzi?
Ani nie latał w Finlandii, ani nad Maltą, ani nie tłukł się nad Koreą.
Hubert zapewne wyjątek który potwierdza regułę.

Ale model wyśmienity, Super.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3031
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Aero74 » wtorek, 4 lutego 2014, 19:37

Bardzo dobry Hubert.
Lubię niszowe tematy, a tu jeszcze związany z polskim lotnictwem. Dobra robota. Gratuluję
Avatar użytkownika
Aero74
 
Posty: 443
Dołączył(a): piątek, 9 marca 2012, 16:37
Lokalizacja: Kraków

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez dewertus » wtorek, 4 lutego 2014, 20:40

pik napisał(a):Brakuje tylko archiwalnych zdjęć Kobuza...

Darek, sądzę że wiele osób ubolewa nad brakiem zdjęć Kobuza (może gdzieś tam są i czekają na odkrycie jak to miało miejsce w przypadku P.50 Jastrząb). Ale na pocieszenie znalazłem zdjęcie z fotokarabinu z walki Szczęsnego w dniu 15 września - wszystko się zgadza: pięć He-111 i jeden obrywa ;o) ;o) ;o) ;o)

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości