[Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Aleksander » wtorek, 4 lutego 2014, 21:00

Mac Eyka napisał(a):Ale o co chodzi?

Śmigło się kręci! :lol:
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8007
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Reklama

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez hacz » wtorek, 4 lutego 2014, 21:09

Ciekawa sztuka do kolekcji.
Avatar użytkownika
hacz

BoB 3 miejsce
 
Posty: 1416
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 19:32
Lokalizacja: Kraśnik

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Komandor » wtorek, 4 lutego 2014, 21:49

Czołem Waszmościom.
Hubert super modelik ! Masz rękę, do washów szczególnie. Natchnąłeś mnie do zrobienia Kobuza Szczęsnego. Pytanie, czemu nie dałeś KMów w kadłubie ?

Pozdrawiam
Paweł
Pozdrawia Paweł
Obrazek
Avatar użytkownika
Komandor
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 8 grudnia 2007, 11:40
Lokalizacja: Z Domu

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez dewertus » środa, 5 lutego 2014, 00:51

Komandor napisał(a):czemu nie dałeś KMów w kadłubie


Bowiem w świetle posiadanych informacji nie miałem logicznych podstaw aby je tam dać. A jakie były te podstawy? Już podaję:

Dla mnie bazą informacyjną były następujące pozycje:
Wojciech Mazur; WLU Wrzesień 1939, tom 8: PZL 11; wyd. 2013
Andrzej Glass; PLK nr 1, Samoloty myśliwskie PZL P.11 i PZL P.24; wyd. 2011
Glass, Kopański, Makowski; ML nr 36 PZL P.11 Cześć I; wyd. 1997
Glass, Kopański, Makowski; ML nr 37 PZL P.11 Cześć II; wyd. 1997

Wszyscy autorzy zgodnie twierdzą że do budowy wykorzystano kadłub P.11C (w PKL Glass podaje nawet przypuszczalny numer seryjny 8.129) na którym zamontowano nowy silnik (Merkury VIII), nowe śmigło (choć w PKL nr 1 Glass podaje, że wersja G miała drewniane, dwułopatowe śmigło Szomańskiego) i kabinę jak P.24. Nie ma jasnej informacji o skrzydle - jest tylko wzmianka, że produkcja seryjna miała ruszyć w zakładach PWS bo tam już produkowano skrzydła do P.24 a usterzenie mały dostarczyć zakłady LWS (też od P.24).

Tymczasem wg Mazura wskazana przez Glassa pezetelka 8.129 to była maszyna dyspozycyjna gen.Rayskiego wyposażona (jako jedyna) w silnik Merkury VI (miała to być wersja przygotowana dla Hiszpanii w 1935r.). Spotkałem się także z informacją, że być może do budowy Kobuza wykorzystano kadłub prototypu PZL 11/V. Mazur w swojej publikacji podaje, że na kadłubie P.11C zamontowano skrzydło z tureckiego P.24C. Wydaje się to całkiem możliwe zwłaszcza że w tym samym czasie trwały prace nad P.24J dla Bułgarii (w wrześniu Niemcy znaleźli niemal ukończony prototyp - skrzydło nie było jeszcze zamontowane ale leżało obok wykończonego kadłuba).

Glaas podaje, że uzbrojenie na Kobuzie (4 kaemy) zamontowali dopiero w Wielicku mechanicy Brygady Bombowej. Nie ma pewności czy w trakcie budowy prototypu na Okęciu zostały zamontowane standardowe synchronizatory Motoluxu (typowe w P.11C) i jeśli nawet to czy współpracowały one z nowym silnikiem. Zatem zabudowa kaemów na skrzydle do tego przystosowanym (P.24C) wydaje się logiczna i najbardziej prawdopodobna. Oczywiście otwartym pozostaje pytanie jakie kaemy zostały zamontowane... Spotkałem się także i info, że Kobuz miał mieć seryjnie 6 kaemów czyli mix uzbrojenia P.11C i P.24C/G...

Niestety teraz nie mogę znaleźć źródła (może to było jakieś forum) ale dość ciekawym wydaje się informacja o ranie odniesionej przez Szczęsnego - dostał w nogę bo kula przeszła przed kadłub w miejscu gdzie zwykle montowany był kaem...

Reasumując - dla mnie punktem wyjścia do budowy były informacje opublikowane w WLU Mazura (kadłub P.11C + skrzydło P.24C) i pośrednio potwierdzone przez Glassa (montaż 4 kaemów przez mechaników Brygady Bombowej).
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Komandor » środa, 5 lutego 2014, 11:05

Czołem.
Hubercie i tak sądziłem, że wyczerpująco odpowiesz mi na moje pytanie. Nie dość, że masz rękę do modelowania, to i wiedza historyczna u Ciebie jest na najwyższym poziomie. Miałem zamiar robić PZL.P24, ale skoro był użyty w boju Kobuz, najpierw wolę tę maszynę i malowanie takie "bojowe". Ciekawe rzeczy piszesz i bardzo przydatne. Widzę, że źródła się pomijają. Wczoraj właśnie obślinialiśmy ( nie wyrósł Ci pryszcz na języku ) Twój model, z Kolegą, przez Skype, bo On siedzi w Stambule. Piotr jest fascynatem przedwojennego lotnictwa polskiego i twierdził, ze dal Kobuza był silnik z podwójna gwiazdą ? Czy to prawda ?

Pozdrawiam
Paweł

P.S. Czy kółka do 11ki doszły do Ciebie.
Pozdrawia Paweł
Obrazek
Avatar użytkownika
Komandor
 
Posty: 1103
Dołączył(a): sobota, 8 grudnia 2007, 11:40
Lokalizacja: Z Domu

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez GrzeM » środa, 5 lutego 2014, 12:53

Bardzo fajny! Z interpretacją kaemów się zgadzam. A jak zrobiłes z kadłubem? Użyłeś zestawowy od P.24? Czy on nie ma przez to zbyt wysoko umieszczonego silnika? (P.11c miał silnik i przód kadłuba obniżony).

Co do "podwójnej gwiazdy" to nie mam pojęcia skąd ten pomysł? Silniki do Kobuza to były Bristole Mercury kupione dla Jastrzębi, gwiazda pojedyncza ponad wszelką wątpliwość.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3108
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Jacek Bzunek » środa, 5 lutego 2014, 16:40

Komandor napisał(a):Kobuza był silnik z podwójna gwiazdą ? Czy to prawda?

Dobre 8 lat temu Denes Bernard pisał w artykule w SP o P.24E że w Kobuzie, który miał trafić do Rumunii wymieniono Mercurego VIII na rumuński GR.14K a potem miał trafić do jednej z eskadr FARR używających P.24E. Teraz wypada tylko znaleźć foto rumuńskiego P.24 z czterema km w płacie.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez spiton » poniedziałek, 10 lutego 2014, 02:40

Piekny. Nówka ale ze smaczkami. I piękne foty. Bardzo się ciesze, że zrobiłeś taki piekny model.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Voltan » poniedziałek, 10 lutego 2014, 09:19

Super że taki model powstał i do tego w takim wykonaniu. Pięknie napisany wstęp.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 20:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: [Wrzesień 1939] PZL P.11G Kobuz, Mirage Hobby 1/48

Postprzez Arcturus » poniedziałek, 10 lutego 2014, 11:48

Świetna przeróbka, gratuluję unikalnego modelu! Co prawda gustuję w modelach "zmęczonych" i trochę brakuje mi mocniejszego cieniowania na kadłubie i wierzchu skrzydeł, ale temat to wszystko rekompensuje.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2079
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 20:07
Lokalizacja: Chrobacya

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 19 gości