Komandor napisał(a):czemu nie dałeś KMów w kadłubie
Bowiem w świetle posiadanych informacji nie miałem logicznych podstaw aby je tam dać. A jakie były te podstawy? Już podaję:
Dla mnie bazą informacyjną były następujące pozycje:
Wojciech Mazur; WLU Wrzesień 1939, tom 8: PZL 11; wyd. 2013
Andrzej Glass; PLK nr 1, Samoloty myśliwskie PZL P.11 i PZL P.24; wyd. 2011
Glass, Kopański, Makowski; ML nr 36 PZL P.11 Cześć I; wyd. 1997
Glass, Kopański, Makowski; ML nr 37 PZL P.11 Cześć II; wyd. 1997
Wszyscy autorzy zgodnie twierdzą że do budowy wykorzystano
kadłub P.11C (w PKL Glass podaje nawet przypuszczalny numer seryjny 8.129) na którym zamontowano nowy silnik (Merkury VIII), nowe śmigło (choć w PKL nr 1 Glass podaje, że wersja G miała drewniane, dwułopatowe śmigło Szomańskiego) i kabinę jak P.24. Nie ma jasnej informacji o skrzydle - jest tylko wzmianka, że produkcja seryjna miała ruszyć w zakładach PWS
bo tam już produkowano skrzydła do P.24 a usterzenie mały dostarczyć zakłady LWS (też od P.24).
Tymczasem wg Mazura wskazana przez Glassa pezetelka 8.129 to była maszyna dyspozycyjna gen.Rayskiego wyposażona (jako jedyna) w silnik Merkury VI (miała to być wersja przygotowana dla Hiszpanii w 1935r.). Spotkałem się także z informacją, że być może do budowy Kobuza wykorzystano kadłub prototypu PZL 11/V. Mazur w swojej publikacji podaje, że na
kadłubie P.11C zamontowano
skrzydło z tureckiego P.24C. Wydaje się to całkiem możliwe zwłaszcza że w tym samym czasie trwały prace nad P.24J dla Bułgarii (w wrześniu Niemcy znaleźli niemal ukończony prototyp - skrzydło nie było jeszcze zamontowane ale leżało obok wykończonego kadłuba).
Glaas podaje, że uzbrojenie na Kobuzie (4 kaemy) zamontowali dopiero w Wielicku mechanicy Brygady Bombowej. Nie ma pewności czy w trakcie budowy prototypu na Okęciu zostały zamontowane standardowe synchronizatory Motoluxu (typowe w P.11C) i jeśli nawet to czy współpracowały one z nowym silnikiem. Zatem zabudowa kaemów na skrzydle do tego przystosowanym (P.24C) wydaje się logiczna i najbardziej prawdopodobna. Oczywiście otwartym pozostaje pytanie
jakie kaemy zostały zamontowane... Spotkałem się także i info, że Kobuz miał mieć seryjnie 6 kaemów czyli mix uzbrojenia P.11C i P.24C/G...
Niestety teraz nie mogę znaleźć źródła (może to było jakieś forum) ale dość ciekawym wydaje się informacja o ranie odniesionej przez Szczęsnego - dostał w nogę bo kula przeszła przed kadłub w miejscu gdzie zwykle montowany był kaem...
Reasumując - dla mnie punktem wyjścia do budowy były informacje opublikowane w WLU Mazura (kadłub P.11C + skrzydło P.24C) i pośrednio potwierdzone przez Glassa (montaż 4 kaemów przez mechaników Brygady Bombowej).