Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez dewertus » wtorek, 18 lutego 2014, 01:33

Długo zastanawiałem się czy poprzedzić prezentację modelu "tradycyjnym" dla mnie rysem historycznym, czy wobec publikowanych ostatnimi czasy na forum nieco prześmiewczymi wpisami odpuścić sobie... Ten materiał nie powstał w oparciu o sekwencję: Ctrl "A" - Ctrl "C" - Ctrl "V" z Wikipedii lub ekstraktu z trzech ogólnie dostępnych książek więc może nie stanie się obiektem prztyków :lol: Mam przyjemność przedstawić najnowszy "nabytek" kolekcji fińskiej: Naittaa-Havainto NH „Joutsen” w słuzbie Le.Lv.15, lądowisko Tiiksjärvi, lato 1942.


Rys historyczny
W trakcie Wojny Zimowej w Wydziale Wywiadu Fińskiego Naczelnego Dowództwa dostrzeżono potrzebę utworzenia oddziałów zajmujących się dalekim rozpoznaniem i dywersją na tyłach wroga. Jeszcze przed końcem działań wojennych sformowano trzy oddziały Hiihtosissit (Partyzanci-Narciarze) oraz jeden Tiedusteluosasto (dalekiego rozpoznania). Zakończenie działań wojennych nie wpłynęło na proces tworzenia struktur i szkolenia personelu. Oddziały podporządkowano bezpośrednio Departamentowi Wywiadu a ich status i organizacja utrzymane zostały w tajemnicy. W chwili wybuchu Wojny Kontynuacyjnej żołnierzy rozdzielono pomiędzy poszczególne obszary operacyjne tworząc tzw. patrole dalekiego zasięgu (kaukopartio):
- Osasto Vehniäinen (Os.V) (kapitan H. Vehniäinen ) - Przesmyk Karelski,
- Osasto Kuismanen (Os.Ku.) (kapitan I. Kuismanen ) – południowa Karelia (pomiędzy jeziorami Ładoga I Onega)
- Osasto Marttina (Os.M) (kapitan P. Marttina ) – północna Karelia
- Osasto Paatsalo (Os.P) (kapitan H. Paatsalo ) – Laponia i północna Finlandia

O oddziałach lądowych nie będę się rozpisywał więc tylko kilka informacji na potrzeby dalszej prezentacji – w toku zmian organizacyjnych w 1943 roku wszystkie jednostki specjalne (nawet te utworzone w ramach innych oddziałów lądowych) zostały zgrupowane w 4 Samodzielnym Batalionie (Erillinen Pataljoona 4, Er.P 4). Misje wykonywane były siłami drużyny, maksymalnie plutonu. Głównym celem było rozpoznanie, ale równie często wykonywano ataki na składy, kolumny transportowe, szlaki komunikacyjne (murmańska linia kolejowa), linie łączności oraz sztaby mniejszych oddziałów sowieckich. Pierwszą misją (oficjalnie zorganizowaną i dowodzoną przez Niemców) była próba wysadzenia zapór na kanale Stalina w czerwcu 1941 – oddział powrócił do Finlandii po 20 dniach przebywania na tyłach wroga i przebyciu pieszo 375 kilometrów. W 1943 roku przeprowadzono ponad 50 partoli, a w 1944 około 100 (najdłuższy partol trwał pond dwa miesiące). Po zawieszeniu broni we wrześniu 1944 żołnierze Er.P 4 wykonali ostanie tajne zadanie – przeprowadzili akcję ukrywania broni i amunicji na potrzeby wojny partyzanckiej gdyby Sowieci przystąpili do okupacji Finlandii.

Udział lotnictwa w operacjach specjalnych obejmuje dwa ciekawe ale niestety bardzo słabo udokumentowane wątki:

1. Działania Osasto Hartikainen, Os.H – w marcu 1942 siły powietrzne rozpoczęły szkolenie ochotników z oddziału dowodzonego przez kpt M. Hartikainena. Zadaniem oddziału miało być rozpoznanie lotnisk, obserwacja i meldowanie o operacjach wykonywanych przez lotnictwo sowieckie. Latem wysłano pięć patroli których „celami” były następujące lotniska:
a. Patrol 1: Kolesma i Sumskiy-Posad
b. Patrol 2: Sosnovitsa i Letyaya
c. Patrol 3: Sosnovitsa
d. Patrol 4: Jendogyda
e. Patrol 5: Sekehe
Najdłużej trwał Partol 2 dowodzony przez S.Sgt A. Vorho (56 dni). Był to jedyny oddział, którego nie udało się ewakuować drogą lotniczą (awaria radia) i który ścigany przez oddziały sowieckie musiał pieszo przedzierać się do Finlandii. Wobec uzyskania słabszych niż zakładano rezultatów, głownie przez brak możliwości skrytego podejścia (lotniska sowieckie w odróżnieniu od fińskich były mocno odsłonięte) oraz silnej obrony jesienią 1942 zaprzestano tego typu operacji.

2. Wsparcie lotnicze patroli dalekiego zwiadu (transport, zaopatrzenie, ewakuacja, wsparcie ogniowe i rozpoznanie). Początkowo zadanie to wykonywał dywizjon LLv.15 (od czerwca 1941 do marca 1942), nastepnie zadanie to powierzono specjalnie do tego celu utworzonym w ramach pułku Le.R 4 eskadrom: Osasto Räty (1942), Osasto Malinen (1943) i Osasto Jauri (1944).

Misje dalekiego zasięgu wykonywano praktycznie tylko na He-115 (do 1943 była to ex-norweska maszyna przejęta przez Finów w 1940 i oznaczona kodem „HE-115”; a po jej utracie wypożyczono od Niemców dwa samoloty: 6H+BK, 6H+CK). Oprócz He-115 misje zabezpieczali także Niemcy z KG.26 (m.in. taki loty wykonywał na Ju-88A Feldwebel Peter Wilhelm Stahl), a KG.200 wypożyczało Finom samoloty (wsparcie dla fińskich mechaników i zabezpieczenie logistyczne nadzorował Oberleutnant Queens z Kommando 1. Seekommando).

„Obsługę” misji krótszego zasięgu realizowano na mało znanych i dość egzotycznych samolotach takich jak: Blackburn Ripon II F, Junkers W34/K34, Hover MF 11, Beriev MBR-2bis, Heinkel He 59C, Arado Ar 196A (nosiły niemieckie oznaczenia: BS+DO, A3+BC oraz A3+AC który na początku 1944 otrzymał fińską, cywilną rejestrację OH-PMK), Focke-Wulf Fw 58, Szawrow S2, LeO H-246 czy prezentowanym poniżej w galerii Naittaa-Havainto NH „Joutsen”.

Informacje dotyczące tego ostatniego są tak skąpe, że za cud uznałem znalezienie dwóch zdjęć w cyfrowym archiwum Armii Fińskiej. Samolot powstał z przebudowy 2-3 sztuk morskiego samolotu rozpoznawczego VL Kotka. Do napędu zastosowano licencyjny silnik Twin Wasp Junior (ten sam co w fińskiej wersji Fokkera D.XXI).

Obrazek

Obrazek
Źródło: http://sa-kuva.fi/

Model
Od dawna żaden model nie dostarczył mi tyle realnej radochy z klejenia jak ten NH „Joutsen”. Dawca głównych elementów to dość stary model (kto rozpozna jaki?), ale tak dobrze spasowany i czysto odlany, że montaż głównych elementów był bezproblemowy i praktycznie bezszpachlowy.

Burty kabiny to stare klapy z DC-3 (1/72) – rozmiarem idealnie wpasowały się w kadłub, fotel pilota to „import” z modelu SH Ił-10 a strzelca/obserwatora Academy F4U. Drążek i dźwignię w kabinie pilota wykonałem ze spinacza biurowego, podwozie to mix: kółeczka od P-11 (dzięki uprzejmości kolegi Komandor), śmigiełko pochodzi z K5Y Willow firmy Arii (tutaj podziękowania dla Aleksandra (model miał dwa śmigła)), podwozie wystrugałem sam z resztek zastrzałów od Smerowskiego Fiata CR.42 i spinacza biurowego. Oszklenie także zostało przeszczepione z resztek jakie zostały z innych modeli.

Malowanie to tym razem Humbrol 65 (spód), Humbrol 150+102+117 (zielenina) i Pactra A46 (czarny), żółte elementy szybkiej identyfikacji to RLM 04 w wydaniu Agamy czyli N20. Całość zabezpieczona lakierami Agamy (błysk pod kalki i wash, mat na koniec). Brudzenie to Dark Wash MiG’a oraz olej Vandyke Brown van Gogha. Filtr to mix Dark i Neurtal Wash’a MiGa a odrapania to Humbrol 56 nałożony suchym pędzlem. Kalki pochodzą z uniwersalnego zestawu do samolotów FAF.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



P.S. W „rysie historycznym” jest jedna "ściema" – nigdy nie istniał samolot Naittaa-Havainto NH „Joutsen”, a zdjęcia archiwalne przestawiają Fokkera C.X

To mój taki mały „historical fiction” – odskocznia od wszelkiej świętości i poprawności modelarskiej a zarazem źródło prawdziwej frajdy, odreagowania stresu... ;o) :mrgreen: ;o)

Reszta informacji jest jak najbardziej prawdziwa.
Ostatnio edytowano wtorek, 18 lutego 2014, 21:33 przez dewertus, łącznie edytowano 2 razy
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez Ralf_S » wtorek, 18 lutego 2014, 09:50

dewertus napisał(a): Dawca głównych elementów to dość stary model (kto rozpozna jaki?)


Type 0 (Pete) - Tamiya :mrgreen:

Świetny pomysł i wykonanie!!
Pozdrawiam
Ralf_S
Avatar użytkownika
Ralf_S
 
Posty: 1278
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 01:43
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez skusz » wtorek, 18 lutego 2014, 10:03

Bardzo ciekawy pomysł. Fajnie pomalowany, obdrapany i pobrudzony. Podoba mi się.

dewertus napisał(a):To mój taki mały „historical fiction” – odskocznia od wszelkiej świętości i poprawności modelarskiej a zarazem źródło prawdziwej frajdy, odreagowania stresu... ;o) :mrgreen: ;o)


Też tak lubię sobie pofolgować, tylko ja idę w stronę kamuflażu i użytkownika.
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=20734
ObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3154
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 17:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 18 lutego 2014, 10:19

Zrobiłeś mnie na szaro. Do P.S.-a święcie wierzyłem w to, że to jest nieznany mi samolot. Nawet Pete'a nie rozpoznałem. :oops:
Ale wyszło bardzo fajnie.

Trzeba było poczekać do 1 kwietnia!
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9948
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez Mac Eyka » wtorek, 18 lutego 2014, 22:32

dewertus napisał(a):nigdy nie istniał samolot Naittaa-Havainto NH „Joutsen”


No nie był bym taki pewny.
W książce Alikatora Josipowicza Krentaczowa "Kosmicieskaja daraga wielikowo Hospodara, Josefa Stalina" jest bardzo niewyraźne zdjęcie wykonane przez pierwszy radziecki próbnik balistyczny Josef Stalin I.

Obrazek

Próbnik ten został wystrzelony z wyspy Sarina w Zatoce Fińskiej przy pomocy rakiety Stalinowski Prospekt V.
Przeleceniu 1100 km po krzywej balistycznej i wykonaniu serii zdjęć fińskich baz lotniczych został przechwycony przez okręt zabezpieczający Klemens Woroszyłow.
Zdjęcia są bardzo niewyraźne ale posłużyły do rozpoznania fińskich baz przez planowanym atakiem na ten kraj.
Niemiecki atak w czerwcu 1941 r przeszkodził w dalszym rozwoju radzieckich próbników rozpoznania strategicznego wystrzeliwanych przy pomocy rakiet balistycznych.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3031
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez Voltan » wtorek, 18 lutego 2014, 23:11

Rozwaliłeś mnie totalnie i łyknąłem jak pelikan :)

Musiałeś się przy nim napracować, ale model wykonany bardzo ładnie.
Podoba się!
Powiem szczerze myślałem że to jakaś nieznana mi licencyjna wersja Fokkera.

Mac Eyka - całkiem poszedłeś po bandzie :)
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 20:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez xmald » czwartek, 20 lutego 2014, 00:21

Bardzo mi się podoba!
Elegancka konwersja ;o) Jak tylko zobaczyłem w tytule Front Północny wiedziałem, że będzie ciekawie i się nie zawiodłem...
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 09:33

Re: Front Północny 1939-44; NH „Joutsen”, HDL 1/48

Postprzez Aleksander » czwartek, 20 lutego 2014, 00:47

Świetny pomysł i doskonałe wykonanie - co model - Hubercie - to wygląda fajniej!
Cieszę się, że miałem "maleńki" wkład w rozwój fińskiego lotnictwa! :lol:
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7973
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 70 gości