Witam,
Model samolotu Tupolew Tu-2S wykonałem z zestawu firmy ICM (skala 1/72). Na pierwszy rzut oka model zapowiadał się ciekawie (bogactwo elementów, w miarę czyste formy, delikatna faktura). Niestety podczas montażu okazało się, że ukończenie modelu będzie czymś z pogranicza sportów ekstremalnych i horroru. Żaden z modeli, które dotychczas wykonałem nie pochłonął takiej ilości szpachli i nerwów jak Tupolew ICM'u. Główny element (dźwigar skrzydła) okazał się częścią uniemożliwiającą ustawienie poprawnej geometrii płata. Połówki skrzydeł całkowicie do siebie nie pasowały (zwichrowane). Krawędzie spływu wymagały ostrego szlifowania aby usunąć 0,5 mm szparę... Łączenie skrzydło-kadłub przypominało rów mariański...
Walka trwała rok (z przerwami w celu uzupełniania zasobów cierpliwości), ale w/g mnie rezultat końcowy mimo wszytko cieszy oko (w zapasie mam jeszcze stary model z VEB'a (made in DDR)).
Malowanie znalazłem na stronie WINGS PALETTE (http://www.wp.scn.ru), niestety ustalenie bardziej szczegółowych danych odnośnie pułku, w którym służyły Tupolewy graniczy z cudem. Z pewna doza prawdopodobieństwa można przyjąć, że pułk ów wchodził w skład tzw. Połączonej Armii Lotniczej (Chińsko - Koreańskiej), która bazowała w Mandżurii. W/g danych jakie udało mi się zebrać wynika, ze użycie bojowe samolotów Tu-2 nie było zbyt intensywne (rzadko kiedy wyprawy liczyły więcej niż kilkanaście maszyn bombowych). Najwięcej odnotowanych akcji z udziałem Tu-2 przypada na rok 1951 (w listopadzie 1950 ruszyła ofensywa chińsko-koreańska zakończona w styczniu 1951 stabilizacją frontu na poziomie 38 równoleżnika). Także na wykazie maszyn zestrzelonych przez lotnictwo ONZ Tupolewy pojawiają się bardzo rzadko (największy sukces odnotowano chyba w dniu 30 listopada 1951, kiedy to 12 Tu-2 w eskorcie 16 La-9 i 16 Mig-15 zostało przechwyconych przez F-86 z 4 FIS, nad cel nie doleciało aż 8 Tupolewów).
Samo malowanie wykonałem farbami akrylowymi Model Master po uprzednim przygotowaniu powierzchni (Mr. Surfacer 500). Następnie położyłem lakier błyszczący Tamiya (także akryl). Na to przyszły kalki wspomagane chemią Mr. Mark Softer. Na koniec warstwa lakieru matowego Agamy (akryl). Całe malowanie wykonałem pędzlem.
---------------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Środziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Środziemne)
Hawker Hurricane Mk IIB – 95 % (Malta / M. Środziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Środziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Środziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Środziemne)