Z serii "Front Północny 1939-44"-MS 406C1, 1/LeLv 14,HB 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Z serii "Front Północny 1939-44"-MS 406C1, 1/LeLv 14,HB 1/72

Postprzez dewertus » środa, 29 lipca 2009, 12:01

Witam,
Na otwarcie serii "Front Północny 1939-1944" chciałbym zaprezentować Wam model samolotu MS 406C1 w służbie Suomen Ilmavoimien, a dokładniej 1/LeLv 14 stacjonującego w bazie Tiiksjarvi w 1943 roku.

I w tym miejscu kończą się informacje, których jestem pewien w 100%, reszta to zagadka… :(

Tradycyjnie już postanowiłem poznać historię związaną z samolotem, którego model miałem zbudować. 8-) Tematyką zmagań fińsko - sowieckich zainteresowałem się przypadkowo, kiedy to wpadła mi w ręce monografia Wojny Zimowej wydawnictwa MILITARIA. Kiedy więc "trafiłem" model MS 406 C1 Hobby Bossa w malowaniu fińskim postanowiłem "otworzyć" tą serię w kolekcji. 8-)

Składając model prowadziłem równolegle poszukiwania dodatkowych informacji. I tak trafiłem się na informację, że na egzemplarzu MS-311 latał podporucznik rezerwy Kullervo Virtanen.

Zadowolony, :) że mogę teraz spersonalizować model kontynuowałem poszukiwania. Prawdę mówiąc byłem lekko zawiedziony, że LeLv 14 to jednostka rozpoznawcza :-/ (czyli szanse na zwycięstwa powietrzne raczej marne), ale nic to… W necie znalazłem obszerny artykuł o pilocie (niestety w języku całkiem niezrozumiałym dla mnie - fińskim), jednakże koncentrując się na zwrotach i oznaczeniach, które rozumiałem okazało się że ppor. Virtanen nigdy nie latał w LeLv 14…. :-/ Owszem był pilotem rozpoznawczym, ale służył w LeLv 16 i latał na Fokkerach D XXI. Następnie służy w dywizjonie bombowym LeLv 48, gdzie przeszedł przeszkolenie w pilotażu maszyn wielosilnikowych (Blenheim Mk.IV i DB-3). Tutaj bierze udział w lotach rozpoznawczych i misjach bombowych pilotując Blenheim'a Mk.IV i DB-3. W trakcie jednego z nich zostaje zaatakowany przez La-5, klucząc na wysokości drzew "powoduje" wystrzelanie całej amunicji przez atakującego Rosjanina, po czym bezpiecznie wraca do bazy. Od czerwca 1944 wykonuje bardzo niebezpieczne misje rozpoznawcze na PE-2. Co ciekawe początkowo jego samolot nie jest niepokojony przez myśliwce rosyjskie (257 GIAP) - Rosjanie widząc Petlakowa, sądzą, że to "swój"… Najwięcej lotów wykonał na Pe-2 oznaczonego numerem PE-215. W czerwcu i lipcu Virtanen i jego załoga odbyli 27 lotów, przerywając tylko trzy z nich z powodu problemów technicznych z kamerą lub silnikami, lecz nigdy z powodu akcji wroga. Jedynie dwie serie fotografii zostały przerwane w trakcie kadrowania z powodu ciężkiego ognia artylerii przeciwlotniczej, lecz ich jakość była wystarczająco dobra. Virtanen i jego załoga zostali odznaczeni za ich doskonałe osiągnięcia. Zdjęcia które zrobili odegrały ważną rolę w sukcesywnym udaremnieniu rozstrzygających ataków Armii Czerwonej w Ihantala, Viipurinlahti i Vuosalmi.

Niestety materiały nie potwierdzają, ze Virtanen kiedykolwiek latał na Moranach w 1/LeLv 14…. :-/

Niezrażony niepowodzeniem kontynuję poszukiwania :) i trafiam na informację, że na MS-311 latał pilot Vänrikki L. Kurten. Dalsze poszukiwania potwierdzają służbę Kurtena w 1/LeLv 14 w roku 1943 w bazie Tiiksjarvi. Niestety oprócz lakonicznej wzmianki (w dodatku w języku fińskim) nie udaje mi się znaleźć żadnej dodatkowej informacji na temat tego pilota. :? Jedyne co wiem to, że prawdopodobnie nie uzyskał ani jednego zestrzelenia (jego nazwiska nie znalazłem na wykazie fińskich asów (gdzie odnotowane są nawet 0,5 zwycięstwa). Jeśli więc ktoś z Was jest w posiadaniu informacji o MS-311 lub Vänrikki L. Kurten'ie chętnie dowiem się czegoś więcej

Model wykonałem z zestawu Hobby Bossa. Składanie było bezproblemowe, kabina pilota (podobnie jak w Bf 109E) nie jest zintegrowana z kadłubem, co ułatwia pomalowanie i ewentualną waloryzację. Malowanie wykonane metodą pędzelkową z wykorzystaniem farb Humbrola. Kalkomanie położone bez lakieru jako podkładu, ale z zastosowaniem chemii (Tensol).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

pzdr.
Hubert

----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 75% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 40% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 90% (Malta / M. Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 75% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 80% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 29 lipca 2009, 14:50

dewertus napisał(a):Kullervo Virtanen

oraz
dewertus napisał(a):L. Kurten

bez zwycięstw.
Na Twoim MS-311 3 zwycięstwa odniósł jeden z czołowych asów Finlandii - Antti Johannes Tani (20+3v), ale w 1941 roku i w HLeLv 28.
Na MS-406 masz wielu fińskich asów, w tym ścisła czołówka: Urho Sakari Lehtovaara (44+1v, w tym 15 na MS-406 - czołowy pilot MS-406 na świecie). Ja znam 13 asów fińskich mających zwycięstwa na MS-406,z czego konkretnie na MS-406 asami było 6-ciu.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Cichociemny » czwartek, 30 lipca 2009, 12:48

Kalki jak widać błyszczą się. Sugerowałbym jednak nakładanie na lakier błyszczący. Próbowałem kiedyś nanosić na model sidoluks pędzelkiem, i efekt był całkiem ok. Gorzej może być potem z nakładaniem matowego.

Proponowałbym też rozpatrzyć jednak zakup aerografu, Twoje modele na pewno zyskałyby na tym.

Najbardziej zaś podoba mi się w Twoim podejściu, wyszukiwanie wszelkich informacji dotyczących danego egzemplarza.
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 19:33

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez dewertus » czwartek, 30 lipca 2009, 14:36

Janusz,
Dzięki za info ;o) O tym, że MS-311 wcześniej latał w LeLv28 wiedziałem, ale bez szczegółów związanych z pilotami, którzy go "dosiadali" :lol: (niestety w 1941r. Morany nosiły typowe malowanie francuskie, a w czasie, kiedy budowałem model nie było jeszcze na rynku zestawu fińskich kalek Techmodu... więc siłą rzeczy malowanie miałem narzucone z góry).

Cichociemny,
Model powstał zanim wprowadziłem do warsztatu zwyczaj nanoszenia lakieru błyszczącego przed położeniem kalkomanii. Mniej więcej w tym samym czasie przerzuciłem sie z farb Humbrola (które doprowadzały mnie do rozpaczy - co puszka to inny odcień w ramach tego samego "teoretycznie" koloru) na akryle Model Master i (ostatnio) Agama...

Aerograf już mam :mrgreen: prezent od żony :D , ale stosowanie chcę zacząć od "większych" samolotów z bardziej monotonnym malowaniem - teraz będę miał okazję - do malowania szykuję SM.79 i SM.81. "Maluchy" myśliwskie (aż nie nabiorę jako takiej wprawy) nadal będę malował pędzlem.

pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez spiton » czwartek, 30 lipca 2009, 15:47

Ostatnio pod kalki smaruje jakimś śmierdzącym octem specyfikiem(decal remover Micro Set) , ale efekt jest dobry. Nie świecą się.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Dominik » czwartek, 30 lipca 2009, 16:23

dewertus napisał(a):Aerograf już mam :mrgreen: prezent od żony :D , ale stosowanie chcę zacząć od "większych" samolotów z bardziej monotonnym malowaniem - teraz będę miał okazję - do malowania szykuję SM.79 i SM.81. "Maluchy" myśliwskie (aż nie nabiorę jako takiej wprawy) nadal będę malował pędzlem.


Maluj te maluchy aerografem. Nie taki diabeł straszny. A efekt dużo fajniejszy niż pędzlem...chyba. Choć widziałem kiedyś takie malowanie pędzlem, że gdybym o tym nie przeczytał to bym nie uwierzył.

Pozdrawiam
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez caughtinthemiddle » czwartek, 30 lipca 2009, 21:21

A czemuś mu mordki nie przyprawił?
Obrazek
Zdjęcie z Suomen Ilmavoimien Historia 04 - Morane-Saulnier M.S.406 & Caudron 714
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Jaho63 » czwartek, 30 lipca 2009, 22:20

caughtinthemiddle napisał(a):czemuś mu mordki

Pewnie się wzięła i popsuła, :) co Hubert?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez dewertus » piątek, 31 lipca 2009, 09:02

Jaho63 napisał(a):
caughtinthemiddle napisał(a):czemuś mu mordki

Pewnie się wzięła i popsuła, :)


E... nie ;o) Na początku służby w LeLv 14 MS-311 latał bez niej :mrgreen: Mordkę z zestawu HB mam, tylko bądź mądry i powiedz, która z nich jest poprawna...(nie dość, ze "mordki" inne, to jeszcze kołpak różnie malowany, różna szerokość żółtego pasa i krój numeru ewidencyjnego).

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Jaho63 » piątek, 31 lipca 2009, 21:53

Było robić model na forum, dostałbyś fotkę
caughtinthemiddle napisał(a):Obrazek

a w ogóle to było zrobić Lehtovaarę (absolutny "The Beściak" na MS-406) ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Front Północny 1939-44" - MS 406C1, 1/LeLv 14, 1/72

Postprzez Jostein » sobota, 1 sierpnia 2009, 09:45

Jaho63 napisał(a):Było robić model na forum, dostałbyś fotkę
caughtinthemiddle napisał(a):Obrazek

a w ogóle to było zrobić Lehtovaarę (absolutny "The Beściak" na MS-406) ;o)


A ja mógłbym prosić? Mam na składze hawę (a nawet dwie) fińską i bardzo by mi się przydało.

Pozdrawiam

Andrzej Kowalski vel Jostein
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:47
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 70 gości