Bell AH-1J Sea Cobra – Fujimi 1/72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Bell AH-1J Sea Cobra – Fujimi 1/72

Postprzez Moses » piątek, 1 stycznia 2016, 22:51

Ideą przyświecającą projektantom helikoptera AH-1 Cobra, było stworzenie szybkiej, agresywnej wyspecjalizowanej platformy bojowej. Nowa maszyna miała wykonywać zadania wspierania działań wojsk na ziemi, wyszukiwania oraz niszczenia celów naziemnych, zwiad ogniem, oraz eskorta helikopterów transportujących piechotę. Działania maszyn US Army nad ryżowymi polami Wietnamu zostały dostrzeżone w Korpusie Piechoty Morskiej, którego dowództwo postanowiło wprowadzić do służby nowe maszyny.

Jako że działania USMC odbywają się z morza, zażyczono sobie aby wersja dla USMC była dla bezpieczeństwa wyposażona w dwie jednostki napędowe. Dodatkowo biorąc pod uwagę zadania stawiane przed nową maszyną, zmianie w stosunku do Armijnej „Golf” Cobry, korpus chciał silniejszego uzbrojenia w wieżyczce. Nowa wieżyczka firmy General Electric, wyposażona zostało w 3 lufowe działko XM-197 kalibru 20mm z zapasem 750 naboi.

Prace nad nową wersją maszyny nazwaną Sea Cobra firma Bell rozpoczęła w 1968 roku. Zbiegło się to z rozpoczęciem przez partyzantkę komunistyczną oraz wojska Wietnamu północnego ofensywy Tet, podczas której USMC utracił wiele maszyn UH-1H które wykonywały zadania wsparcia gruntów na ziemi. W ramach uzupełnień wypożyczono od Armii 38szt AH-1 w wersji Golf, natomiast firma Bell w maju 1968 roku została zobligowania do dostarczenia 49 nowych Sea Cobr. 14 października 1969 roku dokonany został pierwszy oblot Cobry w wersji „J”, była to maszyna o numerze seryjnym 157755.

W lipcu 1970 roku cztery nowe Sea Cobry trafiły do Bazy Marynarki Wojennej w Patuxent River gdzie do marca 1971 roku testowane były przez Biuro Inspekcji i Przeglądów (Bureau of Inspection and Survey – BIS). We wrześniu 1970, dostarczono pierwsze maszyny do Korpusu Piechoty Morskiej, szkolenie na nowych helikopterach rozpoczął dywizjon VMO-1 z MCAS New River, natomiast na początku 1971 roku, cztery maszyny dostarczono do dywizjonu HML-367 działającego w Wietnamie. 7 kwietnia 1971 roku do MCAS New River dostarczono 5 nowych maszyn które stały się zalążkiem pierwszego z czterech dywizjonów bojowych wyposażonych w AH-1J . Do końca czerwca dostarczono pozostałe 23 maszyny do dywizjonu HMA-269 czyniąc go pierwszym w pełni wyposażonym dywizjonem w nowe maszyny.

Model wykonany w skali 1/72 z zestawu firmy Fujimi przedstawia maszynę AH-1J Sea Cobra Bu.No. 157762 z dywizjonu HMA-369 stacjonującego w MCAS Futema, na wyspie Okinawa ter. Japonii, w lutym 1976 roku.

Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Moses
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 27 stycznia 2012, 01:00
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Bell AH-1J Sea Cobra – Fujimi 1/72

Postprzez obłok » sobota, 2 stycznia 2016, 23:42

Model bardzo przyjemny w odbiorze. Niezłe malowanie. Jakbym miał się czepiać to wątpliwość budzą jedynie "obramowania" kalkomanii. Chyba jednak trzeba było przed ich nałożeniem pomalować całość sidoluxem, albo prysnąć całość lakierem błyszczącym żeby zamaskować "film" kalek. Potem dopiero na to werniks. Nakładanie kalkomanii jest niestety nie mniej pracochłonne aniżeli inne etapy. Wiem, że niektórzy koledzy kilkakrotnie lakierują model tak aby "zgubić film" (albo tło) kalkomanii. Nigdy nie przewidzi się jak zachowają się kalki nawet z płynami zmiękczającymi, a więc lepiej zawczasu pomalować błyszczącym pod kalkomanie, nałożyć kalkomanie (przy użyciu płynów zmiękczających lub bez nich), a potem dopiero ostateczny lakier po całości np. półmatowy. To tak na przyszłość...
Avatar użytkownika
obłok
 
Posty: 206
Dołączył(a): piątek, 27 sierpnia 2010, 19:29


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 63 gości