Od listopada 1942 roku do kwietnia 1943 roku Regia Aeronautica otrzymała tylko 160 nowych bombowców i 758 myśliwców z własnych linii produkcyjnych. Nawet przy uwzględnieniu zdobycznych samolotów (francuskich, brytyjskich), było to zdecydowanie zbyt mało, aby realnie myśleć o obronie Włoch przed ofensywą Aliantów. Z tego powodu, włoskie siły powietrzne zdecydowały się na zakup samolotów od niemieckich sojuszników. Gen. Kesselring wyraził zgodę na dostawę 30 Bf-109, które zostały przydzielone do 150 ° GCT oraz do 3 ° GCT.
Pierwsza jednostka pod dowództwem Maggiore Antonio Vizzotto była gotowa do walki w kwietniu 1943 roku i ostatecznie przebazowana została do Sciacca, na Sycylii. Tuż przed tym, jak Alianci wylądowali na Sycylii, 150 ° Gruppo (363ª, 364ª, 365ª Squadriglia) miała 25 Bf-109 zdolnych do lotu, podczas gdy 17 innych Bf-109 było przydzielone do 3 ° Gruppo (153ª, 154ª, 155ª Squadriglia) na lotnisku Comiso, także na Sycylii. Większość z nich zostało zniszczone przez alianckie bombowce.
Do 12 lipca 1943, który był czwartym dniem walk o Sycylię, obie GCT utraciły niemal wszystkie samoloty.
W połowie lipca 1943, 150 ° Gruppo CT została przeniesiona na lotnisko Ciampino, na obrzeżach Rzymu, wraz z ostatnimi trzema Bf-109.
Nieco wcześniej, 18 maja 1943 4. Stormo C.T. otrzymał swoje pierwsze dwa Bf 109 na lotnisku Ciampino. Rozpoczęły się przygotowania do przezbrojenia pułku na niemiecki myśliwiec, chociaż ostatecznie do tego nie doszło i Messerschmitty przekazano do 23. Gruppo CT (70ª, 74ª, 75ª Squadriglia) 3 ° Stormo, bazującej na lotnisku Cerveteri, w regionie Lacjum, do której dotarły one w lipcu 1943 r. w liczbie 11 Bf-109G, które miały zastąpić, czy może raczej uzupełnić, stany Macchi MC.202 Folgore (skoro w dniu 8 września 1943 roku kilka sztuk nadal znajdowało się na stanie 23 ° Gruppo).
Do dnia zawieszenia broni z 11 Messerschmittów nie został prawdopodobnie ani jeden (choć niektóre źródła wykazują, że na początku września jeden jeszcze był), albowiem dostępne wykazy sprzętowe RA na dzień 8 września 1943 roku wykazywały dla 23 ° Gruppo tylko samoloty włoskiej produkcji:
70 ª Squadriglia (2 MC.205, 2 MC.202)
74 ª Squadriglia (3 MC.202)
75 ª Squadriglia (3 MC.202)
Źródła podstawowe wykorzystane przy budowie modelu i opracowaniu wprowadzenia do galerii:
1. Alegi 2002, p. 32.
2.
http://xoomer.virgilio.it/ramius/Milita ... _1943.html3.
http://stormomagazine.com/phpbb2/viewtopic.php?p=72684.
http://wojna-mussoliniego.pl/?tag=bf-10 ... eronautica (świetna strona internetowa dla osób interesujących się udziałem Włoch w II Wojnie Światowej),
i oczywiście cała masa książek i stron internetowych, jak i informacji i podpowiedzi od użytkowników forum, za które serdecznie dziękuję.
Model:
Prezentowany przeze mnie model nosi barwy Bf-109 G-6/R6/Trop W.Nr. 18 ... "5-70 Nero", 70 ª Squadriglia, 23 ° Gruppo CacciaTerrestre "Vespa Arrabiata", 3 ° Stormo, Rzym-Cerveteri, lato 1943.
Dostępne jest prawdopodobnie jedno tylko zdjęcie tego samolotu.
Źrodło: domena publiczna
Mimo starań nie udało mi się ustalić pilota, do którego samolot ten był przydzielony. Zakładam jednak, że był to jeden z gentelmanów, których widać na zdjęciu wykonanym na tle innego samolotu tej Squadrigli, mianowicie "4-70 Nero", którą widać także na poprzedniej fotografii, za bohaterem tej galerii.
Źródło: domena publiczna
Model to zestaw Revella, z dodatkiem:
1. żywicznych luf kadłubowych k.m. od Airesa
2. żywicznego filtra powietrza od Airesa
3. działek z gondolami Eduarda
4. wydechów Eduarda
5. koła ogonowego mieszkiem z zestawu Hasegawy
Malowanie farbami Gunze seria H oraz Grigio Azurro Chiaro Italeri (którym zamalowano krzyże na skrzydłach), oznakowanie za pomocą masek Montexu (moim zdaniem doskonały produkt), reszta to kalkomanie z zestawu, z którymi było trochę gimnastyki.
Wiem, że trudno jest wykonać model Bf-109 tak, aby wyróżnił się wśród wielu wspaniałych modeli tego samolotu, które można zobaczyć na tym i innych forach internetowych, zwłaszcza gdy nie sposób uznać, żeby wyróżniał się warsztatowo. Mam jednak nadzieję, że to malowanie uznacie za ciekawe.
Zapraszam do galerii.
Pozdrawiam
Hubert