przez obłok » poniedziałek, 28 marca 2016, 21:12
Messerschmitt Me-209 V5 albo inaczej prototyp Me-209-II V5.
Samolot powstał dla zastąpienia Bf-109 do walki na dużych wysokościach w związku z nalotami amerykańskich ciężkich bombowców B-17 i B-24.
Projekt powstał w 1943 r. jako modyfikacja Bf-109. Planowany jako konkurencja dla FW-190 D-9 i Ta-152. Niestety dla projektantów z braku proponowanego silnika DB-603 zostali zmuszeni do zastosowania słabszego Jumo-213 A. Maszyna oparta na Bf-109 G-5 otrzymała nową sekcję ogonową, skrzydła, podwozie o szerokim rozstawie, wysoki statecznik pionowy i chłodnicę typu pierścieniowego. Tak poszerzony zakres modyfikacji daleko wykraczał poza założenie zbudowania prostego rozwinięcia Bf-109.
Zbudowano dwa prototypy V5 i V6 różniące się uzbrojeniem. Pierwszy prototyp V5 był uzbrojony w silnikowe działko 30 mm, dwa km-y MG-131 w nasadach skrzydeł oraz (wg. niektórych źródeł) w dwa takie same km-y na silniku. Prototyp ten został oblatany pod koniec 1944 r. Niestety gorsze od FW-190 D osiągi spowodowały zakończenie prac nad tym samolotem. W drugim prototypie V-6 skrzydłowe MG-131 zastąpiono działkami MG-151 kalibru 20 mm. Konstrukcja ta kończy długą linię rozwojową tłokowych myśliwców Willego Messerschmitta.