Spitfire Mk. V b "Taxi" KJ-I Tamiya 1:72

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Spitfire Mk. V b "Taxi" KJ-I Tamiya 1:72

Postprzez skusz » sobota, 19 sierpnia 2017, 18:18

Spitfire, jaki jest każdy widzi, ale ten jest inny. Dwumiejscowy, ale nie dwuster, jedyny taki który powstał. Kto i dlaczego go przebudował tak do końca nie wiadomo, chociaż początkowa historia tego samolotu jest w miarę znana. Wg allspitfirepilots.org/aircraft/ES127 samolot został wybudowany w Castle Bromwich Aircraft Factory, 10.XI.42 przekazany został do 39 Maintenance Unit (MU), następnie 27.XI.42 przekazany do 82 MU. Na pokładzie s/s „Empire Clive” 23.I.43 dopłynął do Takoradi w Ghanie. Tutaj 10 miesięcy przestał albo w skrzyni, albo złożony na placu. 30.XI.43 lotem ferry dotarł do Afryki Płn. do 417 Dywizjonu RCAF. I tu zstępuje mgła niewiedzy o dalszych losach tego samolotu. Wg w/w źródła drugi kokpit został zainstalowany w Katanii na Sycylii i 8.III.44 płatowiec został przekazany do naziemnego instruktażu. Nie ma żadnej informacji o 4 Dywizjonie SAAF w barwach którego jest pomalowany. Można się tylko domyślać. 417 Sqn, który brał czynny udział w inwazji na Sycylię, po jej zajęciu stacjonował w Katanii. Wymienił swoje Spitfire Mk. V na Mk. VIII. W tym samym miejscu i czasie bazował 4 Sqn SAAF, który wymienił Kittyhawki na Spitfire Mk. V i pomalował w swoje barwy i wierzchołki sterów kierunku na czerwono. Na początku 1944 r. oba dywizjony przeniosły się do Włoch, gdzie trwały zacięte walki. ES127 musiał więc zostać w miejscowym warsztacie czyli 118 MU i najprawdopodobniej właśnie ci mechanicy dokonali przebudowy. W jakim celu? Też można tylko spekulować. Aby zamontować pierwszą kabinę trzeba było zdemontować oba główne zbiorniki paliwa. Na zdjęciach oryginału nie widać dodatkowego podkadłubowego zbiornika paliwa, więc w miejsce zdemontowanych 20 mm działek zamontowano zbiorniki paliwa. Na tak małej ilości paliwa można było przemieszczać się tylko w obrębie wyspy, może służył do szybkiego przemieszczania się pomiędzy warsztatami, może do zwiedzania z powietrza wyspy i Etny. Wszystko to jest moja wyobraźnia. Równie dobrze mechanicy 118 MU przebudowali ES127 dla zabawy, w środku nic nie było i ten samolot już nigdy potem nie latał. Wybór jest Wasz.
Zapraszam.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : viewtopic.php?f=207&t=20734
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3142
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Reklama

Re: Spitfire Mk. V b "Taxi" KJ-I Tamiya 1:72

Postprzez cris » sobota, 19 sierpnia 2017, 20:14

Fajny -jak każdy Twój spitek :mrgreen:
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra


Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości