przez obłok » niedziela, 11 lutego 2018, 18:37
Model ma przedstawiać PZL P.7a numer 6.120, dowódcy 151 Eskadry Myśliwskiej w dyspozycji Naczelnego Wodza (151 Eskadra nie należała już wtedy do SGO "Narew") na lądowisku Brześć-Adamkowo w dniach 8-11 września 1939 r.
Samolot ten należał do 7 serii produkcyjnej (seria „G“) ukończonej w listopadzie 1933 r. i przejętej przez wojsko w grudniu tegoż roku. Według zachowanych dokumentów od listopada 1934 do maja 1935 r. należał do składu 131 Eskadry Myśliwskiej 3 Pułku Lotniczego. Po październiku 1937 r. znalazł się w składzie 151 Eskadry Myśliwskiej III Dywizjonu Myśliwskiego 5 Pułku Lotniczego jako maszyna dowódcy Eskadry por. pil. Józefa Brzezińskiego. Latem 1939 r. 151 Eskadra Myśliwska została przydzielona do dyspozycji Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Narew” i od 31 sierpnia stacjonowała na lotnisku Biel. 4 września samolot został uszkodzony w czasie walki z Dornierami Do-17. Od 7 września eskadrę przeniesiono do Ceranowa, a 8 września została oddana do dyspozycji Naczelnego Wodza i przesunięta na lądowisko Brześć-Adamkowo celem m.in. obrony Kwatery Głównej Naczelnego Wodza w Brześciu. 11 września eskadra odleciała do Liliatyna, zaś od 16 września eskadra znalazła się w składzie Brygady Pościgowej – pozostałe jej pięć sprawnych samolotów weszło w skład Eskadry Rozpoznawczej Brygady Pościgowej z dowódcą por. pil. Józefem Brzezińskim. Samolot 6.120 nie został ewakuowany do Rumunii 17 września, ale prawdopodobnie pozostawiony w Adamkowie lub Liliatynie został odnaleziony i zdewastowany przez oddziały niemieckie.
A pilot tej maszyny... porucznik, potem major Józef Brzeziński po przedostaniu się przez Rumunię, we Francji latał bojowo jako dowódca klucza myśliwskiego "Grupy Montpellier", przydzielonego do I/2 francuskiego dywizjonu myśliwskiego. W Anglii od 12 listopada 1941 r. dowodził 317 Dywizjonem Myśliwskim „Wileńskim” stacjonującym w Exeter. 15 marca 1942 r. na Supermarine "Spitfire" numer BL 805 (JH-N) wykonywał lot bojowy nad Francję. Wracający dywizjon - wobec zamglenia rejonu lotniska i niemożności lądowania - skierowano na lotnisko Bold Head. Jednakże, ze względu na brak paliwa, piloci musieli lądować w terenie (tylko dwóch pilotów zdołało wylądować w Bold Head). Sam dowódca major Brzezinski zderzył się z nadbrzeżną skałą i poniósł śmierć na miejscu. Pochowany został na Higher Cementery w Exeter.