przez obłok » piątek, 23 lutego 2018, 13:26
Fokker D-XXIII w trakcie prób na przełomie 1939/1940 r.
Projekt samolotu (fabryczne oznaczenie Ontwerp 155) od początku wzbudzał duże zainteresowanie, głównie ze względu na nietypową konstrukcję. Jej autorem był doskonały inżynier Marius Beeling. Prototyp samolotu myśliwskiego zbudowano w holenderskich zakładach N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek (Fokker) w Amsterdamie. Został on zaprezentowany w listopadzie 1938 roku na salonie lotniczym w Paryżu, a następnie oblatany 30 maja 1939 roku przez pilota testowego zakładów Fokkera - Gerbena Sondermana. W listopadzie 1939 r. rozpoczęto próby. Samolot otrzymał numer ewidencyjny „X-4”. (Litera „X” wskazuje na konstrukcję Fokkera, litery „Y" i „Z" zostały przypisane firmom De Schelde i Koolhoven. Oznaczenie „X-1” nadano prototypowi samolotu C-X; „X-2” prototypowi G-I, a „X-3” pierwszemu S-IX.) Na prototypie Fokkera D-XXIII wykonano 11 lotów testowych w łącznym czasie 3 godzin i 38 minut. Podczas badań w locie stwierdzono poważne problemy z chłodzeniem silników, w szczególności tego zabudowanego za kabiną pilota. Rozważano zabudowę innych modeli silników, ale wybuch wojny przerwał dalsze prace. Prototyp został zniszczony 10 maja 1940 roku w fabrycznym hangarze podczas niemieckiego nalotu na amsterdamskie lotnisko Schiphol.