Rozstrzygnięcia koordynatora Konkursu (FAQ)

Druga edycja konkursu mistrzowskiego, tym razem w kategorii lotniczej.

Rozstrzygnięcia koordynatora Konkursu (FAQ)

Postprzez caughtinthemiddle » środa, 4 lutego 2009, 14:57

W tym wątku, uzupełnianym w razie potrzeby, umieszczane są wszelkie rozstrzygnięcia, uścislenia, wyjaśnienia, rozwinięcia zapisów Regulaminu oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Wątek jest mniej sformalizowany i sztywny niż Regulamin, jednak rozstrzygnięcia tu zawarte są tak samo wiążące.

Wszelkie nowe, najświeższe informacje będą, dla większej przejrzystości i po to, byście nie musieli wertować za każdym razem całości, pisane niebieskim kolorem, a po pojawieniu się nowszych - czarnym (podstawowym).

-------------

1. Temat
Tematem konkursu realizowanym przez wszystkich uczestników jest model samolotu PZL P.11 w skali 1:48. Model może być tworzony z wykorzystaniem dowolnego zestawu wyjściowego, dowolnych zestawów waloryzacyjnych oraz uzupełniany samodzielnie wykonywanymi elementami (pozostawiamy to inwencji uczestników), możliwe jest również wykonanie od podstaw. Model musi być budowany w oparciu o conajmniej jedno zdjęcie oryginalnej maszyny. Dopuszczalne jest oczywiście budowanie przez więcej niż jednego uczestnika tego samego egzemplarza samolotu.


2. Dokumentacja
Ważna informacja dotycząca fotki (fotek) oryginału, którego replikę będziecie budować.

Jeśli zdjęcie pochodzi z publikacji drukowanej - poprosimy o skan lub zdjęcie fragmentu książki (czasopisma) zawierające oprócz fotografii również jej podpis z interesującymi nas informacjami na temat przedstawianego samolotu (typ, jednostka, rejon, rok). Prosimy również o podanie danych bibliograficznych, a więc tytułu pozycji, nazwiska autora, wydawnictwa i roku wydania. Jeśli jest to strona internetowa - poprosimy o adres strony. Nie mamy zamiaru weryfikować wiarygodności źródeł, bo nie na tym ma polegać konkurs. Zakładamy, że macie prawo zaufać publikacjom (stronom). W wyjątkowych sytuacjach, kiedy uznamy, że autorzy publikacji (strony) mylą się w opisie co do typu samolotu, jednostki, roku lub rejonu (zwłaszcza tego ostatniego) zastrzegamy sobie prawo do poproszenia uczestnika o uzasadnienie, uwiarygodnienie opisu.


3. Dopuszczalny zakres uszkodzeń odwzorowywanych w modelu
Totalne destrukty odpadają. Dopuszczamy do udziału w Konkursie modele uszkodzonych - ale tylko w niewielkim zakresie - samolotów. Mogą to być maszyny, w których uszkodzenia ograniczone będą do podniszczonego poszycia, pogiętych, wymontowanych lub straconych w wyniku zadanych uszkodzeń elementów wyposażenia. Dopuszczalne jest także okopcenie/nadpalenie samolotu, jednak nadal bez poważniejszego uszkadzania jego elementów.

Otwarcie wszelkich możliwych klap i luków jest jak najbardziej dozwolone.

6. Kryteria oceny
I. Jakość relacji opisowo-fotograficznej.
Jakość fotografii, szczegółowość opisu słownego procesu budowy modelu, częstość aktualizacji - maksymalnie 20 pkt.

II. Zastosowane techniki i wkład pracy własnej.
Ilość zastosowanych technik, ich innowacyjność i twórcze rozwinięcia, pomysłowość, ilość i jakość własnoręcznie wykonanych/poprawionych elementów modelu - maksymalnie 30 pkt.

III. Malowanie.
Sensowne i uzasadnione użycie różnorodnych technik malarskich w celu uzyskania realistycznego efektu - maksymalnie 20 pkt.

IV. Zgodność z oryginałem.
Zgodność modelu z przedstawionym w dokumentacji fotograficznej oryginałem - maksymalnie 20 pkt.

V. Ogólne wrażenia estetyczno-artystyczne.
Pomysłowość kompozycji, koncepcja przedstawienia samego modelu - maksymalnie 10 pkt.
.

Ad.I. Oceniana tu będzie oprócz przejrzystości, jasności, szczegółowości opisu słownego również jakość fotografii, w tym takie elementy jak ostrość, wyrazistość zdjęć, kompozycja i ciekawa aranżacja, kadrowanie, wykorzystywanie właściwego tła, a także spójność prezentacji fotograficznej (w trakcie całej relacji, przez ponad sześć miesięcy) pod względem 'techniczno-artystycznym' - na przykład zawsze te same tła, zbliżone oświetlenie, podobne ujęcia itd. Wciągająca, ciekawa relacja z jakimś wątkiem historycznym, opisaniem na przykład historii budowanego egzemplarza, będzie mile widziana. Doceniona będzie także 'płynność' relacji - czy będzie to tylko kilka postów na początku i końcu konkursu, czy też (bardziej wskazane) ich większa ilość i regularność.

Co do częstotliwość relacji, nie zakładamy, że będziecie publikować posty z budowy co drugi dzień. Myślę, że średnia co jakieś 10-14 dni będzie w sam raz. Raz będzie to odstęp tygodnia, a innym razem na przykład dwóch-trzech i to będzie jak najbardziej w porządku. Najważniejsze, żeby relacja była 'wyczerpująca', tzn. żeby autor nie pominął jakiegoś etapu, nad jakimś istotnym momentem nie przeszedł do porządku dziennego. Ważne będzie również, o czym już wspomniałem, żeby mimo wszystko nie wyglądało to tak, że będzie to kilka postów na początku, potem przez długi czas cisza i wreszcie wszystko hurtem na finiszu.

Ad.II. Ocena tak za niekonwencjonalne, jak i również za 'profesjonalne' podejście zarówno do warsztatu, jak i materiałów. Doceniane będą wszelkie nowe pomysły modelarskie, wykorzystanie podczas budowy nietypowych materiałów oraz typowych w nowy sposób, ale także 'bogate', mistrzowskie opanowanie warsztatu i czytelna, 'tutorialowa' prezentacja technik. Oprócz wykazania się przez uczestników wiedzą, praktyką i inwencją modelarską, chodzi tu również o to, by widzowie mieli okazję nauczyć się czegoś nowego od najlepszych, bo to również dla nich w jakimś sensie organizowany jest ten konkurs. Niekoniecznie trzeba będzie podpierać się podczas budowy dużą ilością zestawów waloryzacyjnych, choć wiadomo - 'od przybytku głowa nie boli'. Można oczywiście, jeśli ktoś będzie miał ochotę i zdrowie dorabiać samemu detale (mimo, że byłyby one dostępne w postaci zestawów rynkowych) i to także zostanie docenione przez sędziów. Tak więc wybierając mniej typowy egzemplarz oraz poświęcając czas na własnoręczne doróbki/przeróbki, zwiększacie odrobinę swoje szanse na tytuł.

Ad.III. W efekcie doświadczeń wyciągnietych z poprzedniej edycji konkursu mistrzowskiego, malowanie modelu zostało wyodrębnione jako jeden z głównych elementów oceny. Ocenie podlegać będzie więc dobór technik malowania i maskowania oraz czytelna prezentacja ich zastosowania, szczególnie docenione będzie ukazanie zwartej koncepcji przedstawiającej, jakie efekty są celem modelarza i w jaki sposób zamierza je osiągnąć oraz oczywiście ich rezultatu.

Ad.IV. Za zgodność z oryginałem uznajemy dążenie do przedstawienia w stopniu możliwie jak najdokładniejszym:

- budowanego egzemplarza z jego wszelkimi 'ubytkami', ewentualnymi uszkodzeniami i przeróbkami polowymi/warsztatowymi, o ile takowe istniały oraz dokładnie takim, jak w oryginale, malowaniem;

- budowanej wersji produkcyjnej (ustalonej na podstawie zdjęcia) - poszczególnych, charakterystycznych dla danej, wybranej wersji' PZL P.11 elementów.

Ad.V. Tu mieszczą się między innymi wszelkie nieudokumentowane dodatki do modelu - pełna dowolność. Możliwe, acz niekonieczne jest wykonanie podstawki lub dioramki. Można za to otrzymać co najwyżej 10 punktów w ocenie. Jest to właśnie to wspomniane wcześniej zróżnicowanie wartości, z położeniem akcentu na samą maszynę.
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Reklama

modele polskich samolotów

Powrót do Konkurs Wing Master 2009

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości