P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Tutaj uczestnicy konkursu prezentują relacje z budowy swoich modeli.

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » niedziela, 8 marca 2009, 19:08

Dzień Świstaka...

Siedzi świstak i nagniata te nity...


Do nagniatania nitów na poszyciu kadłuba użyłem zaawansowanego przyrządu. Po to, aby nity miały ładne okrągłe łby zastosowałem podczas tłoczenia patrycę (lustrzany element matrycy). Patrycą jest wytrawiona blaszka z rysunkiem nitów wytrawionych na wylot. Otwory w tej blaszce wymuszają odpowiednie płynięcie tłoczonej blaszki. Dla porównania tłoczyłem jedną blaszkę przy pomocy patrycy, a jedną bez.


Obrazek


Obrazek


Oto efekty. Próby tłoczenia nitów wykonałem na dwóch blaszkach - miedzianej 0,07 mm i mosiężnej 0,1 mm

Obrazek



Blaszka mosiężna 0,1 mm. Lewy element tłoczony z patrycą, prawy bez.

Obrazek


Blaszka miedziana 0,07 mm. Lewy element tłoczony z patrycą, prawy bez.

Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Reklama

modele polskich samolotów

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » wtorek, 10 marca 2009, 23:20

Tym razem zabrałem sie za poprawę obrysu kadłuba w okolicach łoża silnika. Kadłub Mirage jest w tym miejscu za gruby o ok 10% i w przekroju nie jest kołem (a powinien być). Wydawać by się mogło, że różnica nie jest wielka, ale w widoku z przodu i rzucie z góry jest to bardzo widoczne. Okaptowanie kadłuba w miejscu gdzie są cylindry silnika powinien mieć 18 mm (Mirage ma nieregularne 20mm)

Tak wygląda kadłub Mirage...

Obrazek


..., a tak poprawiony.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Do korekty kształtu kadłuba wykorzystałem skalpel i pilniki o różnej gramaturze i twardości.

Obrazek


Wykonałem odsadzenie po obwodzie kadłuba, dzięki czemu przyklejone blaszki będą licowały z powierzchnią kadłuba.

Obrazek


Do tymczasowego przyklejenia wzorca na czole kadłuba użyłem specyfiku firmy Microscale.

Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 14 marca 2009, 19:03

W dzisiejszym odcinku relacji chciałbym pokazać w jaki sposób zaprojektowałem okaptowanie silnika.



Przy pomocy taśmy Tamiya, wykałaczki i skalpela wyciąłem kształt okaptowania w okolicach łoża silnika.

Obrazek


Obrazek


Obrazek



Stożkową część przodu okaptowania wykreśliłem stosując zależności geometryczne.

Obrazek


Dla zainteresowanych przedstawiam wzory, z których korzystałem.

Obrazek


Obrazek



Szablony z taśmy Tamiya zeskanowałem, obrysowałem w wektorowym programie graficznym...

Obrazek



..., wydrukowałem na papierze, wyciąłem i nakleiłem na model w celu dopasowania.

Obrazek


Następnie wprowadziłem drobne korekty, naniosłem kształty otworów tam występujących...

Obrazek



... i ponownie wydrukowałem, wyciąłem i nakleiłem.

Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » niedziela, 22 marca 2009, 13:48

Jak tak się trochę pozastanawiałem co należy przerobić w stateczniku poziomym - nowe powierzchnie ze żłobkami i nitowaniem, oddzielenie powierzchni sterowych i wykonanie zawiasów, wykonanie trymerów i ich napędu, mocowanie zastrzałów..., to postanowiłem, że zrobię cały statecznik od nowa.



Zaprojektowałem w Corelu i wytrawiłem elementy statecznika.


Obrazek


Niektóre elementy konstrukcji statecznika miały dosyć skomplikowany kształt, dlatego do ich dokładnego ukształtowania skorzystałem z pomocy zaginarki do elementów fototrawionych.

Obrazek


W kilku następnych etapach zmontowałem strukturę statecznika. Bardzo ważna podczas montażu jest kolejność wlutowywanych elementów. Przy niewłaściwej kolejnośći niektórych elementów nie udałoby się zamontować.

Dziwić może dosyć duża ilość wlutowanych odcinków drutu. Zdecydowałem się na takie "zageszczenie" konstrukcji, aby uniknąć problemu rozlutowywania się sąsiednich spoin podczas lutowania. Każdy z elementów jest po prostu "trzymany" w wielu miejscach. Dzięki temu zminimalizowane jest ryzyko zmiany jego położenia w przypadku rozlutowania jednej lub dwóch spoin.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Drugą zaletą "gęstej" konstrukcji statecznika jest jego wytrzymałość i sztywność. Bez problemu mozna go uchwycić między szczęki imadła, odciąć zbędne fragmenty konstrukcji...

Obrazek


...i opiłować pilnikiem diamentowym.

Obrazek


Do nacięcia szczelin zawiasów w rurce będącej osią obrotu steru kierunku użyłem piłki włosowej. Dosyć długo szukałem narzędzia, które umożliwi precyzyjne ręczne nacięcie tych szczelin i będzie miało ostrze o odpowiedniej szerokości - a tu się okazało, że tapiłka leżała mi przez godzine pod samym nosem... ;o)

Obrazek


Przy nacinaniu tych szczelin konieczna jest dosyć duża precyzja - przy zbyt szerokich będzie widać szczeliny i ster będzie się przesuwał wzdłuż osi, przy nieprecyzyjnych odległościach między szczelinami steru nie uda się zamontować.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » wtorek, 24 marca 2009, 16:57

Wykonałem metalowy szablon odwzorowujący przekrój kadłuba w miejscu osi obrotu steru kierunku i dopasowałem do niego przekrój kadłuba modelu.

Obrazek


Odtworzyłem zatarte linie podziału poszycia i ostatecznie pożegnałem się z zestawowym statecznikiem pionowym.

Obrazek


Powoli zacząłem się zaprzyjaźniać z masą MAgic Sculp (tą samą, którą Iras wykozrystuje do budowy modelu.

Obrazek


Bardzo podoba mi sie ta masa. Można ją łączyć z metalem i plastikiem. Po utwardzeniu obrabia się w sposób zbliżony do plastiku, jest od niego trochę bardziej wytrzymała i mniej elastyczna.
W celu przyśpieszenia utwardzania włożyłem ją do piekarnika na ok 20 minut w temperaturze 70 - 80 stopni.

Widzę przed tą masą świetlaną przyszłość w modelarstwie lotniczym :mrgreen:

Obrazek


Wszędzie gdzie tylko mogę staram się wykonywać elementy ustalające wzajemne położenie zespołów modelu. Wykorzystyję do tego drut i rurki mosiężne.

Obrazek

Dzięki elementom ustalającym póżniejszy montaż modelu jest szybki, precyzyjny i wygodny.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » czwartek, 26 marca 2009, 19:16

Bazując na papierowych szablonach wykonanych wcześniej, wytrawiłem elementy okapotowania silnika.


Obrazek


Przy pomocy odpowiedniego narzędzia ukształtowałem stożek...

Obrazek


...i zlutowałem przednią część osłony.

Obrazek


Dla usztywnienia miejsce lutowania oblepiłem masą MS.

Obrazek


Pozostałe elementy okapotowania ukształtowałem podpatrując techniki wyoblania płaskich blach u blacharzy samochodowych.

Obrazek


Obrazek


Przy pomocy frezarki Dremel i frezu dentystycznego wybrałem miejsca pod otworami tak, aby w jak najmniejszym stopniu osłabić kadłub.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Poszczególne elementy osłon przykleiłem klejem CA dopasowując pilnikiem jeszcze do siebie kolejne fragmenty.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 28 marca 2009, 16:36

W związku ze zbliżajasymi się Świętami Wielkanocnymi zrobiłem wydmuszkę z przedniej części kadłuba P.11.


Nawierciłem szereg otworków...


Obrazek


...i przy pomocy szczypiec wyłamałem niepotrzebne juz fragmenty kadłuba.

Obrazek


Reszty spustoszenia dokonał już skalpel.

Obrazek



W odsłonięte teraz miejsca klejenia blaszek wpuściłem po kilka kropel kleju CA w celu zwiększenia powierzchni klejenia okapotowania silnika do resztek kadłuba.

Obrazek


Obrazek


Przy pomocy masy MS wzmocniłem konstrukcję w okolicach otworów chłodzących w kadłubie. Wkleiłem rozwierconą mosiężną rurkę - kanał, którym wylatywał pocisk z kadłubowych KM.

Obrazek


Przednia stożkowa osłona otrzymała wklejane na CA mosiężne pręciki,...

Obrazek


...które posłużą do dokładnego pozycjonowania całego okapotowania silnika.

Obrazek


Tak to w tej chwili wszystko wygląda...

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 4 kwietnia 2009, 10:06

Wycięcie na wyrzucany zbiornik paliwa wykonałem przy pomocy szablonu z mosiężnej blaszki. Nawierciłem blisko leżące obok siebie otwory w pobliżu krawędzi przyszłego otworu - najpierw mniejszym wiertełkiem, a potem rozwierciłem większym.

Obrazek


Po usunieciu niepotrzebnego materiału krawędź otworu wyrównałem pilnikiem.

Obrazek


Do przyszłych prac nad wewnętrzną strukturą kadłuba bedzie potrzebna mi jego geometria w kilku charakterystycznych miejscach.


Do "zdjęcia" wewnętrznych przekrojów skorzystałem z metody, którą pokazał Irek - http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=10&t=3627
Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek




Oś kadłuba wyznaczyłem przy pomocy mosiężnego drutu, który wtopiłem delikatnie we wręgi przy pomocy grota lutownicy transformatorowej.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Połówki otworów rozpiłowałem okrągłym pilnikiem iglakiem dopasowując promień do plastikowej rurki, która akurat posiadałem w "magazynie".

Obrazek


Po złożeniu połówek kadłuba z umieszczoną wewnątrz konstrukcją połówki wręg i plastikową rurkę zalałem rzadkim klejem Tamiya i pozostawiłem do wyschniecia.

Obrazek


W ten sposób mam szczątkową konstrukcję kadłuba z wręgami w interesujacych mnie miejscach, która wykorzystam do tworzenia od podstaw wewnętrznej struktury kadłuba modelu.

Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » niedziela, 5 kwietnia 2009, 20:16

Jak już mam rzeczywiste przekroje wewnetrzne kadłuba modelu to moge zacząć kombinować jak zaprojektować kratownicę w przedniej części kadłuba.


"Misterną" konstrukcję porozcinałem po to, aby móc zeskanować i obrysować przekroje w programie graficznym.

Obrazek


Zielona linia to zewnętrzny obrys kadłuba samolotu wg planów zamieszczonych w MiniReplice, czerwona to wewnętrzny przekrój kadłuba modelu (ten obrysowany), a na niebiesko są zaznaczone elementy poprzeczne kratownicy.

Obrazek


Przekroje wraz z zaznaczonym położeniem podłużnic i poprzecznych elementów kratownicy wydrukowałem na drukarce, nakleiłem na płytkę polistyrenową i najpierw nawierciłem otwory. Otwory wierciłem w dwóch płytkach jednocześnie, aby zapewnić ich idealnie równe położenie.

Obrazek


Wywiercone otwory przepchnąłem lekko zaostrzonym prętem mosiężnym o przekroju kwadratowym. W ten sposób uzyskałem otwory o przekroku kwadratowym, które później wykorzystam do wzajemnego ustalenia elementów szablonu kratownicy.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Do wycinania kształtów w płytkach polistyrenowych używam piłki włosowej. Po zgrubnym wycięciu dokładny kształt elementu wypiłowuję już pilnikami.

Obrazek



W ten sposób mam wieloelementowy, rozbieralny szablon, na bazie którego zaprojektuję kratownicę.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 11 kwietnia 2009, 19:19

Dalej dziurawię model....



Do wycęcia w kadłubie orworów na zastrzały i podwozie wykonałem pomocnicze szablony.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Po wycięciu otworów i zdjęciu szablonów krawędzie wyrównałem jeszcze pilnikami iglakami. Miejsca mocowania zastrzałów i podwozia w modelu Mirage są o ok 1 milimetr za blisko siebie (oczywiście w stosunku do planów z MiniRepliki). Źle w modelu jest również umieszczczona chłodnica. Wykonałem nowy otwór na chłodnicę przesunięty o 3 mm do tyłu w stosunku do tego co proponuje Mirage.

Obrazek


Wytrawiłem nowe wnęki kadłubowych KM. Wnęki przygotowane przez PART są za płytkie, albo przeznaczone do zamontowania na styk do wewnętrznej ściany kadłuba. Niestety instrukcja montażu tego nie precyzuje.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Tutaj widać, że wnęka KM prawie dotyka elementów kratownicy kadłuba.

Obrazek


Wręgi w modelu sa umieszczone w ten sposób, że będzie można do nich zamocować podwozie i zastrzały.

Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » poniedziałek, 13 kwietnia 2009, 18:38

Święta sprzyjają modelowaniu, zrobiłem zatem prototyp kratownicy...


Na początku próbowałem ją zrobić z profili Evergreen, ale niestety są one zrobione z bardzo miękkiego i wiotkiego plastiku. Wyciąłem je zatem z płytki polistyrenowej o grubości 1 mm. Polistyren w płytkach jest dużo sztywniejszy i twardszy niż profile Evergreen. Dzięki tej konstrukcji mam "złapane" miejsca pozycjonowania kratownicy w kadłubie oraz miejsca mocowania zastrzałów i podwozia.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » piątek, 17 kwietnia 2009, 22:42

Przez ostatnich kilka dni byłem zajęty wykonaniem głównego zbiornika paliwa.




Wytrawiłem kilka elementów...

Obrazek


..., z których wykonałem rodzaj szablonu...

Obrazek



...i okleiłem go masą Magic Sculp.

Obrazek


Później okleiłem to jeszcze bardziej tworząc Gluta.

Obrazek



Po utwardzeniu się masy MS opiłowałem przyszły zbiornik w ten sposób, że bezpośrednio pod powierzchnią masy pokazały się krawędzie wewnętrznego szablonu.

Obrazek


Miejsca łączenia elementów zbiornika i przetłoczenia wykonałem narzędziami i technikami charakterystycznymi dla modelowania linii podziału poszycia, z tą jednak różnicą, że w sprawie subtelności tych linii wzorowałem sie na projektantach firm Matchbox i Trumpeter.

Obrazek


Uszczelnienia miejsc łączenia fragmentów zbiornika wykonałem wklejając klejem CA drucik cynowy o średnicy 0,25mm.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » poniedziałek, 20 kwietnia 2009, 21:17

Chłodnica, którą zaproponował Part wygląda na dosyć trudną do zmontowania tak, aby jej elementy były w miarę równoległe i w równych odstępach. Zastosowałem zatem chłodnicę o innym sposobie montażu.


Elementy na próbę wytrawiłem w dwóch grubościach blaszki - 0,15 i 0,07 mm. Zdecydowanie lepiej wygląda ta cieńsza. Moim zdaniem oczywiście.


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Nadszedł już czas na wykonanie elementów ustalających połówki kadłuba.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » niedziela, 26 kwietnia 2009, 17:54

Kilka ostatnich dni poświęciłem na odtworzenie wewnętrznej faktury poszycia i struktury modelu.


Metodą pokazaną już wcześniej wykreśliłem rysunek wręg i podłużnic tylnej, skorupowej części kadłuba samolotu. Potem na podstawie tego rysunku wytrawiłem odpowiednią blaszkę.


Obrazek


Przed wklejeniem blaszki nawierciłem wiertłem 0,2 mm otwory, które pozwolą mi tak wypozycjonować blaszkę, aby krawędzie pokryw współgrały z odpowiednimi wręgami i podłużnicami.

Obrazek


Blaszkę odpowiednio ukształtowałem...

Obrazek



...i wkleiłem do wnętrza kadłuba.
Cała ta struktura wydała mi sie nieco zbyt płaska...

Obrazek


...ponaklejałem więc na nią jeszcze dodatkowe elementy, które nadały jej przestrzenności.

Obrazek


Dla masy Magic Sculp znajduję cały czas coraz szersze zastosowanie. Doskonale sprawdza sie ona jako szpachlówka.

Powciskałem ją w puste przestrzenie struktury przy pomocy narzędzia dentystycznego.

Obrazek


Po około godzinie, kiedy masa troche stwardniała, ale nadal była plastyczna odciąłem jej nadmiar skalpelem.

Obrazek


Ostateczny kształt masie nadałem płasko spiłowanym ostrzem wykałaczki zamoczonym w wodzie. Zamoczenie jest dosyć wazne - masa nie klei sie wtedy do narzędzia.

Obrazek


Resztki masy usunałem wodą i pędzelkiem. Pędzelek przy okazji wygładził ostatecznie powierzchnie masy.

Obrazek


Wewnętrzną strukturę poszycia w cześci przedniej kadłuba wykonałem juz z pojedynczych paseczków docinanych do potrzebnego wymiaru.

Niektóre elementy docinałem do wymiaru po naklejeniu, ...

Obrazek



...a niektóre najpierw docinałem i później wklejałem.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Do nanoszenia kleju CA używałem narzędzia wykonanego z kawałka przewodu elektrycznego. Klej wpuszczałem obficie między klejone elementy na całej ich długości,

Obrazek


...a jego nadmiar zmywałem debonderem.

Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: P.11c - nr 8.70 - ppor. Hieronim Dudwał

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 2 maja 2009, 21:26

Tym razem tylko taki mały drobiazg...


Wytrawiłem osłonę lufy km PWU wz. 33 zawinąłem to tradycyjnie na wiertełkach o coraz mniejszych średnicach i oczywiście efekt nieciekawy - lufa w przekroju jest wielokątem, a nie kołem.

Obrazek


Dobrałem zatem wiertełko, które średnicą odpowiada dokładnie wewnętrznej średnicy osłony lufy...

Obrazek


...i wielokrotnie zaciskałem wiertło z nawiniętą osłoną w uchwycie wiertarki ręcznej wysuwając je o długość równą długości szczęk. Szczęki obcisnęły osłonę na wiertle i nadały jej ładny cylindryczny kształt.

Obrazek


Rolę lufy spełni igła iniekcyjna, którą "oczyściłem" z plastiku przy pomocy palnika.

Obrazek


Potem osłonę lufy zlutowałem i oczyściłem przy pomocy pilników o różnej twardości.

Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Relacje z budowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość