Rozpoczynając budowę przygotowałem w programie Corel plan podstawowych elementów w skali 1:48 taki ogólny szkic zwracając uwagę na obrys i przekroje.
Podział blach wygląd powierzchni zostawiam na później, na razie skoncentruję się na budowie jakby blokowego modelu, posłuży mi do przygotowania formy dla odlewu żywicznego .Skrzydła będą stanowić jeden element podobnie jak
w modelach w 1:72 uniknę w ten sposób problemów przy montażu i łatwiej mi będzie uzyskać symetrię dosyć skomplikowanej geometrii płata oraz ostrą krawędź spływu (bolączka wszystkich zestawów PZL Mirage w 1:48).
Odlewy żywiczne pozwalają na bardzo szczegółowe oddanie detali , powierzchni i wielu skomplikowanych elementów i w takiej formie zamierzam wykonać ten model. Nie które elementy wyposażenia wykonam za pomocą fototrawienia ale po zdobyciu pewnego doświadczenia z tą technologią.
No właśnie z czego wykonam podstawowe elementy ?:
Masa SC 258 do budowy prototypów produkcji francuskiego Axona jest lekką szybko utwardzalną strukturą po utwardzeniu bardzo łatwo i bez wysiłku daje się szlifować , ciąć .Podobna w obróbce do miękkiego drewna, jednorodna, przed zaschnięciem łatwo wygładzić mokrym narzędziem do modelowania.
Kadłub Mewy w 1:48 projekt vacu wykonany z SC 258Jednak masa Axona posiada jedną wadę, nawet wyszlifowana i polerowana ma łatwą do uszkodzenia chropowatą powierzchnię, i nie nadaje się do drobnych elementów.
Po ostatnich eksperymentach z Magic Sculpem (rewelacyjna masa używana przez figórkowców ,w dalszej części relacji używać będę skrótu MS) doszedłem do wniosku że wykorzystam obydwa ,SC 258 Axona do grubszych elementów jako rdzeń,a MS na wykończenie powierzchni i wszelkie drobne detale .
Tak wygląda postać handlowa SC 258, po wymieszaniu mamy około 2h na uformowanie
Wymiary płatowca zostały zaczerpnięte ze wspomnianej I części monografii P11 wyd.A.J.Press
Plany kadłuba P11A tegoż wydawcy, zostały zmienione w części nosowej i tyłu ze statecznikami, następnie wydrukowane na zwykłym papierze . Zasłonięte cienką odpowiednio dociętą folią do bindowania i przyklejone do laminatu za pomocą
taśmy lakierniczej. W ten sposób otrzymałem stabilny i łatwy w demontażu po utwardzeniu masy warsztat pracy...
Urobioną dokładnie masę nakładam nie od razu ale cienkimi plackami wygładzając zmoczoną w wodzie szpadelką
Teraz przykładam szablony przekrojów zmniejszone o grubość warstwy MS około 1,5mm i odciskam zwracając uwagę na równomierne i prostopadłe ustawienie przekroju .Szablon to wydrukowany na laserze i naklejony na 2 mm spieniony PCV , materiał łatwy w obróbce i dostępny w postaci płyt w różnych grubościach w zaopatrzeniu dla firm reklamowych
Po szablonach wręg pozostają odciśnięte przekroje, przestrzenie między nimi wyrównuję ścinając niezaschniętą masę
Po utwardzeniu się całości i dokładnym wyrównaniu za pomocą noża olfy nakładam na całą powierzchnię placki z MS i wygładzam również na mokro ,przy czym nie robię tego od razu ale po
około 40 minutach od wymieszania,
MS nie lepi się już tak mocno do narzędzia i łatwiej go formować.
Po utwardzeniu się MSa szlifuję całość przy pomocy pilników i papierów ściernych , zmniejszając gradację stopniowo zaczynam od 400 a kończę na 2000 szlifując pod koniec tylko na mokro
Tym razem dla sprawdzenia przekrojów używam prawidłowych szablonów bez odejmowania grubości .
Po dokładnym wyszlifowaniu wycinam zgodnie z planami miejsce mocowania skrzydeł kabinę i statecznika poziomego