Strona 5 z 10

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: wtorek, 28 lipca 2009, 20:50
przez Jaho63
Georg I-szy :mrgreen: , dzięki, że się angażujesz, wiesz, że to doceniam, ale nie spodziewam się, że dojdziemy tu do jednoznacznej opinii, co do... To tylko model, zrobię, postawię na półeczce, odfajkuję "Kanada Top Scoring" i jadę dalej. ;o) Po tych pozaczynanych planuję kolejnego dyskusyjnego "perhapsa" zrobić - Mosquito XIX Burbridge! :)
Z tymi vacu "kabinkami" (sorry Kuba) zawsze jest "cackanie" szkoda, że te od Pavli nie są tego warte. Ciekaw jestem jakości tych od Rob Taurus'a, mieliście już coś z tej firmy?
Obrazek

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 17:16
przez caughtinthemiddle
Jaho63 napisał(a):Ciekaw jestem jakości tych od Rob Taurus'a, mieliście już coś z tej firmy?


Kolega Rumcajs posiada pewną ilość produktów tej firmy i jego opinia jest bardzo pozytywna, jakość nawiązuje raczej do Falcona niż Pavli ;o)

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 lipca 2009, 22:07
przez Jaho63
Właśnie od Rumcajsa dowiedziałem się o istnieniu tej firmy. :) I powiem, że po tym, co robi pan Robert "oczka mi zabłysły" ;o) (Zera, LaGGi-3 itp.), choć uleciały moje marzenia o P-40-kach, przynajmniej na tą chwilę. Od Rumcajsa (tu szacun) wiem też, że "kabinki" od Rob. mają niezły "detal”, choć i Pavli nie brakuje w tym zakresie. To, co mnie rozczarowuje w to materiał, z jakiego korzystają. Folia jest tak podłej jakości, że widać jej "pobrużdżoną" powierzchnię.

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 00:50
przez Jaho63
Grzegorz, miałeś rację, siedzę nad szablonami i co rusz nie wiem jak je zaplanować (poza tym liczę ciągle na te fotkę od Daniela :roll: ). Model oklejony, można by zacząć malowanie, ale myślę jak zrobić przejście miedzy Malta Blue a MS/DE na grzbiecie kadłuba. Zastanawia mnie też, jakiż mógł być powód nie domalowania grzbietu samolotu? Mechanik miał 1,20 m? ;o) i nie miał z czego zrobić sobie podestu? :)

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 08:23
przez Georg01
Malowania na Malcie były niesamowicie praktyczne i tylko dlatego ruszano "stare" malowanie. Nie wiem czy grzbiet byl niedomalowany czy nie ale sam fakt przemalowania i miejsc na samolocie których to dotyczyło wynikał z praktycznych pobudek - coś trzeba było zamaskować, coś przykryć. Nie malowano ot tak sobie bo mechanik ma wolne. Gdyby był czas to by namalowano kokardy z dołu, przemalowano kokardy i finflasha na nowy wzór według przepisów. Tego nie zrobiono. Pomazano tylko farbą to co trzeba i na tym koniec.

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 15:51
przez Jaho63
Georg01 napisał(a):Pomazano tylko farbą to co trzeba

OK powiedzmy, że "czaję atmosferkę” - jakieś nie domalowania, zamazania drobne, ale co ze znakami i kodami? Są jakieś zdjęcia z odręcznie objeżdżanymi pędzlem? A jeżeli wcale nie malowany tył kadłuba to na taką wersję jest jakakolwiek fota? Do jakiego miejsca sięgały przemalowania? Druga sprawa to Malta Blue (pomijając odcień, tu istnieje pewna dowolność) czy jednolity czy w dwóch odcieniach? Daniel pisał, że w zdjęcie w Osprey'u jest wyraźniejsze, może tam widać MS/DE?

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 20:32
przez Georg01
Na zdjęciach które ja widziałem niewiele widać. Widać, że zamalowywano filtr vokes i to jest bezsporne. Ale obok tych podmalowanych spitów stoją piaskowo-brązowe. Na zdjęciu chyba z marca 1942 widać startujące z lotniskowca spity. One już tam zostały pomalowane na jak to nazywasz Malta blue. To widać i to jest pewne, a kolory ? Było to na lotniskowcu Wasp i jakie farby tam były na pokładzie to tajemnica mundialu. Niebyły to typowe farby dla Wildcatów, bo zdjęcie na pokładzie pokazuje podmalowanego Spita i Wildcata obok siebie - różnią się odcieniem - Spit zdecydowanie ciemniejszy, nawet biorąc poprawkę na wypłowienie koloru na Wildcacie. Jeżeli BR 301 był malowany na pokładzie lotniskowca to trochę komplikuje sprawę. Wtedy kody UF-S namalowano by na Malcie na "Malta blue" zamalowując na dokładkę kody przelotowe (czyli te różne C-22, 3-M itd). Mówię, zbyt wielu rzeczy nie wiemy żeby coś ustalić. Wszystko jest możliwe, dlatego poczekaj na skan malowania i leć według niego. Sami nic lepszego nie wymyślimy.

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: piątek, 31 lipca 2009, 20:39
przez Jaho63
OK Grześ, w końcu kupię tego Osprey'a dla jednego malowania :)
Ja właśnie myślałem, że to farba z Wildcatów - jedna szybka warstwa 8-) i dlatego układ plam widoczny od "podkładu" MS/DE?
Dominik czy mógłbyś też przekazać, co w opisie malowanki (na końcu książki) napisano?
OK. Dominikowi chyba nie wyszło, pryśnięty dół Sky Blue, górę zrobię 2 odcienie Mystery Blue ;o) bez kombinacji.
Obrazek

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 00:08
przez dewertus
Janusz,
Po lekturze całego wątku mam jedną uwagę:
Tzw. malowanie Malta Blue w/g materiałów jakimi dysponuję polegało na zastąpieniu koloru piaskowego kolorami zbliżonymi do PR-blue. Pozostałe barwy nie były zmieniane (Earth Brown, Sky type S, Azure Blue, Mediteranian Blue).

Co do podpowiedzi w zestawach kalkomanii, to mam dziwne wrażenie, że powstały one w oparciu właśnie o publikację Osprey'a. Odnośnie maltańskich Spitów to mam fotografię, na której pokazany jest Spit w schemacie DG/EB na górze i.... Mediteranian Blue pod spodem... Poza tym okazuje się, że na Malcie długo latały Spity w klasycznym malowaniu DG/EB/SK. Równie szybko na Maltę trafiły Spity juz w malowaniu DG/OG/SG.

Jedyny przypadek jaki znam aby coś na Malcie latało w jednolitym (mam na myśli odcienie koloru, a nie wzorek) malowaniu "BLUE" to był Hurricane przerobiony z wersji PR na myśliwską i Spity PR.

Wiele informacji o Spitach w rejonie M. Śródziemnego znajdziesz w artykule poświęconym temu zagadnieniu w magazynie LOTNICTWO, nr 11/2004.

Niestety, kilka razy już "przejechałem" się na publikacjach Osprey'a czy Squadron/Signal. 99,5% mam do nich zaufanie gdy piszą o samolotach amerykańskich, gdy poruszają inne narodowości to juz tak dobrze nie jest...

pzdr.
Hubert

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 11:04
przez Dominik
dewertus napisał(a):Earth Brown


dewertus napisał(a):Odnośnie maltańskich Spitów to mam fotografię, na której pokazany jest Spit w schemacie DG/EB na górze...


Hubert, tu niestety muszę się upierdliwie przyczepić. Earth Brown używany był przez Australijczyków na Dalekim Wschodzie. To jest kolor australijski. W Europie, Afryce, MTO i na CBI RAF używał Dark Earth.

@Janusz - ktoś kiedyś zasugerował by Spita najpierw pomalwać kolorami bazowymi DG/DE albo MS/DE a na to Azure Blue rozcieńczony nałożyć...chyba w instrukcji Spita Vc Special Hobby tak napisali.
Pozdrawiam

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 12:22
przez RAV
Dominik napisał(a):ktoś kiedyś zasugerował by Spita najpierw pomalwać kolorami bazowymi DG/DE albo MS/DE a na to Azure Blue rozcieńczony nałożyć...chyba w instrukcji Spita Vc Special Hobby tak napisali.

A tak to wychodzi - moim zdaniem fajnie:
Obrazek

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 13:41
przez Georg01
Wygląda to fajnie ale na zdjeciach z Malty nie widać czegoś takiego. Widać np. jak stoją obok siebie trzy spity V. Dwa są na 100 % w klasycznym afrykańskim malowaniu DG/DE od góry a jeden, ten w środku jest zdecydowanie ciemniejszy i widać gołym okiem, że użyto ciemnej farby na całym praktycznie spicie. I to nie wygląda tak cukierkowato fajnie jak na tym modelu powyżej tylko po prostu spit jest ciemny od góry i z boków. W Ospreyu o malowaniach asów na Spity V są zdjęcia Spita V z Malty z 249 Squadronu z początku 1943 r. po kapotażu jak sądzę i są tam zbliżenia na skrzydła i kadłub. Oglądałem te zdjęcia wiele razy i jestem niemalże pewien, że cały kadłub i skrzydła pokryto ciemnym, co jak gadam, bardzo bardzo ciemnym kolorem. No jest ten Osprey i są zdjęcia jak byk. Nie ma co gdybać bo są. Ten Malta blue to legenda - był to pewnie jakiś brudno bardzo ciemno szary, może coś z arseanłów kolorów marynarki brytyjskiej - bardzo prawdopodobne. Te Spity co startowały z Waspa i już tam CAŁE były pokryte ciemnym kolorem (znowu widać na zdjęciach że całe od góry i boków oczywiście) miały najpewniej naniesiony jakiś okrętowy kolor bardzo ciemnoszary lub coś z farb amerykańskich - np. ciemnogranatowa farba do malowania znaków państwowych USA. Wątpię, że wieziono na Waspie specjalną farbę do spitów. A to że przemalowano je na Waspie to 100 % pewności. Są zdjęcia jak starują i widać na nich co było grane.

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 14:09
przez spiton
Łałć, piękny ten spit !!! ( jakoś ciągle omijam ten wątek ;-))

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 18:27
przez dewertus
Dominik napisał(a): Earth Brown używany był przez Australijczyków na Dalekim Wschodzie. To jest kolor australijski. W Europie, Afryce, MTO i na CBI RAF używał Dark Earth.


Zgadza się - mea kulpa - pisząc Earth Brown miałem na myśli Dark Earth :mrgreen:

Georg01 napisał(a): ten w środku jest zdecydowanie ciemniejszy i widać gołym okiem, że użyto ciemnej farby na całym praktycznie spicie. I to nie wygląda tak cukierkowato fajnie jak na tym modelu powyżej tylko po prostu spit jest ciemny od góry i z boków. ..............Te Spity co startowały z Waspa i już tam CAŁE były pokryte ciemnym kolorem (znowu widać na zdjęciach że całe od góry i boków oczywiście) miały najpewniej naniesiony jakiś okrętowy kolor bardzo ciemnoszary lub coś z farb amerykańskich - np. ciemnogranatowa farba do malowania znaków państwowych USA. Wątpię, że wieziono na Waspie specjalną farbę do spitów. A to że przemalowano je na Waspie to 100 % pewności. Są zdjęcia jak starują i widać na nich co było grane.


Mam zdjęcie takiego Spita (BR112) w kolorze :lol: Zgadza się, Spity dostarczane przez USS Wasp zostały pokryte szarą farbą juz na lotniskowcu. Najbardziej zbliżony kolor to MSG ale było to farba amerykańska. Co ważne Spity z Wasp'a spód miały w kolorze Sky.

Georg01 napisał(a):Ten Malta blue to legenda


Z tym zgodzić się nie mogę. Owszem w świetle danych jakie mam uważam, że nie był to kamuflaż złożony z dwóch odcieni niebiesko-szarych, czy całkiem szarych. W/g mnie był to raczej standardowe malowanie Desert , gdzie na kolor piaskowy naniesiono dostępną w danym momencie farbę szarą, lub raczej niebiesko-szarą.

Inną kwestią jest to że, przy analizie zdjęć bardzo często zapomina się o jednym dość istotnym szczególe - wiele Spitów na Malcie miało kamuflaż Temperate Land ze spodem w kolorach Sky, Azure Blue i Light Mediteranian Blue - Doskonałym przykładem jest Spit należący do AVM K.Park'a (mam kolorową fotografię).

Ważną informacją może być także to, że na Maltę w oryginalnym malowaniu Desert dotarła tylko pierwsza dostawa. Kolejne (od lata 1942) dostarczane były już w malowaniu Temperate Land ze spodem w kolorze Sky.

Inną sprawą, która może mieć wpływ na bogatą kolorystykę jest także stopniowe przemalowywanie Spitów z malowania Desert na Day Fighter, gdzie z barku właściwych kolorów stosowano co tylko się nawinęło. Bardzo często stosowane odcienie szarego miały z oryginalnym kolorem wspólne tylko, to że był to szary... W tym przypadku mam zdjęcia Spita IX ze 154 Sqn. operującego w lecie 1944 z Korsyki. Na zdjęciu wyraźnie widać, że z pod szarego przebija barwa piaskowa.

Pzdr.
Hubert

Re: Spitfire Vc/Trop, Revell/Pavla, 1/72

PostNapisane: niedziela, 9 sierpnia 2009, 20:40
przez Georg01
Zgadzam się z tym co piszesz. Pisząc o legendzie Malta blue mam na myśli niebieskie wariacje na temat tego koloru. Wątpię w niebieskość tego koloru, może za wyjątkiem tych z Waspa. Marynarka brytyjska używała raczej kolorów brudnoszarych i chyba w tym kierunku trzeba szukać koloru Malta blue, a nie takich ładniutkich niebieskich jak z bajki.