przez Marek Jaszczołt » środa, 10 grudnia 2008, 14:49
Tak dla przypomnienia fragmenty „Instrukcji o malowaniu materiału pancernego i samochodowego oraz numerów rejestracyjnych i znaków szczególnych” z 28 sierpnia 1938 r. które mogą być przydatne:
”19. Malowanie ciągników gąsienicowych.
Ciągniki gąsienicowe maluje się następująco:
a) wszystkie części metalowe podwozia i nadwozia zewnątrz i wewnątrz z wyjątkiem gąsienic oraz części malowanych specjalnie wg paragrafu 11-go - powinny zostać oczyszczone, zagruntowane i pomalowane wstępnie zgodnie z paragrafem 10-tym instrukcji (...).
b) Podwozie i nadwozie (zewnątrz) z wyjątkiem gąsienic, po przygotowaniu powierzchni wg pkt. a) powinno być pomalowane ostatecznie maskująco (w plamy) farbami lakierowanymi matowymi (...).
c) Nadwozie od strony wewnętrznej po przygotowaniu powierzchni jak w pkt. a), powinno być pomalowane farba lakierową matową kolory szaro - piaskowego (...).
10. Ogólne zasady malowania.
(...)
B. Gruntowanie powierzchni
a) części metalowe - powinny być zagruntowane farba olejna na minii ołowianej (...). Wyjątkiem stanowią części malowane farbami piecowymi i inne specjalnie zaznaczone w paragrafie 11 (...).
b) Części drewniane - powinny być zagruntowane pokostem lnianym, (...).
c) Części brezentowe - nie wymagają gruntowania.
(...)
D. Malowanie wstępne
a) części metalowe - powinny być po zagruntowaniu pomalowane wstępnie farbą olejna koloru ochronnego (...). Wyjątek stanowią części malowane farbami piecowymi które nie wymagają malowania wstępnego, oraz części malowane emaliami nitrocelulozowymi, które wymagają malowania wstępnego farba międzywarstwową (...).
b) części drewniane - powinny być, po zagruntowaniu pomalowane wstępnie farbą olejna koloru ochronnego (...). Wyjątek stanowią części drewniane zaznaczone w dalszych paragrafach, a które są malowane kolorami odmiennych od koloru ochronnego i gdzie należy stosować farby gruntowe odpowiednich kolorów.
c) Części brezentowe nie podlegają malowaniu wstępnemu.
E. Malowanie ostateczne
(...)
Malowanie ostateczne przeprowadza się:
a) dla części metalowych - farbami lakierowymi kolorowymi zwykłymi i piecowymi, lub emaliami nitrocelulozowymi.
b) Dla części drewnianych - farbami lakierowymi zwykłymi.
c) Dla części brezentowych - farbami parafinowanymi.
(...)
11. Malowanie części specjalnych
Niżej wymienione części wojskowych pojazdów mechanicznych powinny być malowane po oczyszczeniu, w sposób następujący:
Bloki cylindrów silników benzynowych powinny być zagruntowane farba gruntową koloru szarego (...) i pomalowane ostatecznie farba lakierową koloru szarego (...).
Bloki cylindrów silników benzynowych chłodzonych powietrzem oraz ich rury wydechowe powinny być parkeryzowane, a następnie poczernione farbą (...) i pokryte olejem parafinowym.
(...)
Części podwozi, przegrody czołowe , deski rozdzielcze, zbiorniki na paliwo (zewnątrz), tłumi i przewody wydechowe, fartuchy, kolumny kierownicze, dźwignie zmiany przekładni, ramiona i trzpienie pedałów, dźwignie hamulców związane z blokiem pędnym, cięgna mechanizmów regulujących na przegrodzie czołowej, cięgła mocowania chłodnicy (...) powinny być zagruntowane farbą gruntową piecową koloru czarnego (...), a następnie pomalowane ostatecznie farba lakierową piecowa koloru czarnego (...).
Gaśnice śniegowe powinny być zagruntowane farba olejna na minii ołowianej (...) a następnie pomalowane farba lakierowa aluminiowa (...).
Gaśnice płynowe (wagonowe) powinny być zagruntowane farba olejna na minii ołowianej (...) a następnie pomalowane farba lakierową koloru czerwonego (...)."
HTH
Marek
I'm not lazy... I'm motivationally challenged.(Garfield)