Strona 1 z 1

C7P 1:35

PostNapisane: piątek, 21 października 2016, 21:29
przez Jendrass
Po dłuższej przewie, dla złapania równowagi i odpoczynku od innych "przyjemności", postanowiłem wrócić do modeli. Jak zwykle niesklejanie, oznaczało kupowanie i odkładanie stąd po przejrzeniu magazynów okazało się, że jest tego zaskakująco dużo.

W sumie znalazłem mieszaninę 3 zestawów Mirage Hobby, 2 żywiczne walorki od Jadaru/Armo oraz zakupiony ostatnio piękny komplet C7P od Chorszego. W pierwszym rzucie idą trzy składaki, Choroszy zostaje na deser (emerytura) a piąty, sklejony dawno temu C7P, będzie mi służył za dawcę części i demonstrator technologii jak nie sklejać.
Obrazek
Póki co skompletowałem cztery komplety układów jezdnych tj. koła napędowe/napinające/podtrzymujące oraz b.pracochłonne ruchome komplety żółw-wózki. Zestawów tych mam jeszcze kilka nadprogramowych ponieważ w wakacje wykonałem chyba z 8 kompletów :)
Obrazek

Następny krok to ukompletowanie wnętrza wozów oraz wykonanie brakujących elementów, np. przednich klap inspekcyjnych, siedzeń załogi. Sukcesywnie będę też dokupywał blaszki i gąsienice ale to w swoim czasie.

Re: C7P 1:35

PostNapisane: piątek, 21 października 2016, 23:28
przez cooper69
Z przyjemnością pokibicuję i się czegoś nauczę - 7TP czeka.

Re: C7P 1:35

PostNapisane: sobota, 22 października 2016, 20:41
przez rhinoceros
Przyłączam się do "przyjemności".
Pozdrawiam.

Re: C7P 1:35

PostNapisane: niedziela, 23 października 2016, 01:56
przez PiterATS
Tylko prosiłbym o większe zdjęcia. Obecnie, w dobie monitorów powyżej 20 cali i wysokich rozdzielczości, zdjęcia o tak małych rozmiarach były do zaakceptowania 15 lat temu, a dzisiaj to chyba jakiś żart. Myślę że wiele osób chciałoby zobaczyć normalnej wielkości zdjęcia Twoich świetnych modeli :)

Re: C7P 1:35

PostNapisane: niedziela, 23 października 2016, 22:14
przez Andrzej Godlewski
Witamy witamy , najpierw zestaw C7P a potem pewnie całe to stadko pociągnie zestaw możdzierza 220mm wz 1932 . :)
No i rzeczywiście przy tak pięknej robocie dobrze też poproszę o nieco lepsze zdjęcia , może i ja w wolnej chwili ruszę coś ze swoim C7P, choć chilowo na warsztacie Fiat 518 ;o)

Re: C7P 1:35

PostNapisane: czwartek, 27 października 2016, 18:25
przez Jendrass
Wybaczcie małe fotki, przerwa w sklejaniu była na tyle długa, że chyba uciekła mi jedna epoka modelarska ;) Oczywiście będę dawał większe.

Andrzeju - docelowo scenka z rozstawiania moździerza, tylko to znów duży temat, ale ciekawy. Każdy ciągnik w ramach 1 pan można chyba pomalować w innym stylu niby tego samego kamuflażu ;)

Jeśli ktoś ma jakieś resztki C7P od Mirage, bo kiedyś sklejał ale się rozmyślił to ja chętnie odkupię ;)

Re: C7P 1:35

PostNapisane: piątek, 28 października 2016, 12:57
przez Murek
Piękny temat! Może zainspiruje mnie i zrobię 7TP, który nabyłem za jakąś bajońską sumę w 1987 lub 88 roku ;o)

Re: C7P 1:35

PostNapisane: niedziela, 6 listopada 2016, 21:31
przez Jendrass
Obrazek
Obrazek

Prawie udało mi się skompletować wyjściowe trzy sztuki, prawie bo nie wszystkie elementy są poprawne lub jak się okazało mam ich za mało. Generalnie zestaw waloryzacyjny Jadaru/Armo jest ok, choć nie w pełni zgrywa się z Mirage - szczególnie pasowanie nadwozia z podwoziem na wysokości zbiorników paliwa i zabudowy silnikowej. Tym nie mniej temat jest do przeskoczenia.
Obrazek
Nie ma jasności co do kształtu siedzeń, dlatego w 2 ciągnikach będą te proponowane przez J/A, w trzecim wersja od Choroszego. Z wersji wyjściowej siedzeń (Mirage) nadają się w zasadzie same siedziska, oparcia trzeba przerabiać żeby nadać im nieco sznytu, same w sobie są grubo ciosane. Detale Choroszego są b. ładne, zestaw ciągnika ma masę dodatkowych elementów w stosunku do J/A i wykorzystam je pewnie do 4 maszyny, które będzie pootwierana (zestaw daje taką możliwość). Jedyną wadą Choroszego jest kiepska (łamliwa) żywica którą średnio się obrabia.
Obrazek

We wszystkich ciągnikach uruchomiłem wózki tak, żeby przy docelowych metalowych gąsienicach uzyskać odpowiedni efekt ich pracy. Bez właściwej pracy wózków C7P od Mirage wygląda pokracznie na najmniejszej nawet nierówności. Póki co, przy zakończeniach rur na których wiszą żółwie, zastosowałem elementy Mirage (od 7TP/V) jednak w C7P element ten był inny i miał formę stopnia ułatwiającego zajmowanie załodze miejsc w maszynie - wykonam taki element i postaram się sklonować.
Obrazek
Obrazek

Przy pracy nad układem wydechowym i analizie zdjęć okazało się, że w niewielkiej przecież liczbie ciągników istniało on w 2 wariantach:
- wczesnym, z krótsza rurą zgiętą pod kątem prostym i o elastycznym przegubie,
- późnym, z dłuższą i delikatniej wygiętą sztywną rurą,
Obrazek

Odmienny niż ten proponowany przez Mirage był też system mocowania tłumika do budy ciągnika. Tłumiki wykonałem w 2 wersjach przy czym dopiero przy pracy przy nadwoziu będzie można je dokończyć i dopasować.
Obrazek

Kolejna nieznana mi wcześniej, a pojawiająca się na fotkach różnica, to hak holowniczy w dwóch odmiennych w wariantach (ostatecznie okazało się, że to wzory proponowane przez PZInż oraz BBTechBrPanc):
- pierwszy wydaje się być dostosowany do przyczep moździerza wz. 32 i jest najbardziej popularny
Obrazek
- drugi ze znacznie większym "lemieszem" był wg mojej teorii stosowny do pozostałych przyczep, chociażby do przyczep amunicyjnych typu "R" dla ww. moździerzy. Co ważne, przyczepy te produkowano już w PL w zakładach sanockich.
Następnym odstępstwem jest umocowanie, względnie brak, na tylnej ścianie C7P elementu nazwanego przeze mnie "gruszką". Nie wiem niestety jakie było jego zastosowanie lub zabudową jakiego był mechanizmu, ale fakt montażu w różnych miejsca sprawia, że było to chyba jakieś stosunkowo łatwo odejmowanie urządzenie.
Obrazek
Obrazek

Jakby tego wszystkiego było mało zdjęcia wydają się wskazywać, że w wozach zastosowano dwa rodzaje wyciągarek względnie zmodyfikowano ich kształt i położenie w osi ciągnika C7P. W modelach zastosowałem obie wersje (producenci wykonali różne warianty). W literaturze autorzy również wskazują na rysunkach dwa rozwiązania.
- jeden typ, jest umieszczony centralnie, na środku płyty prostopadle do ziemi i ma dwie wyraźne rolki
- drugi umieszczono asymetrycznie z prawej strony wozu (po stronie kierowcy) na ukośnej przedniej płycie.
Obrazek

Do kół napinających dodałem napinacze z żywicy, to co proponuje Mirage to śmiech na sali.
Obrazek

Kolejna kwestia to skrzynie biegów - każda inna. Optymalna wydaje się ta produkowana przez Choroszego, J/A wymagała poprawki poprzez rozcięcie i przedłużenie o około 2 mm, Miragowska jest jakaś dziwna:
Obrazek

Ostatnia sprawa - zbiorniki paliwa. Mirage ich nie ma, proponują je za to zarówno A/J jak i Choroszy. Problem w tym że obaj producenci z uporem dodają zbiorniki okrągłe, a przecież zachował się przynajmniej jeden oryginalny, w b. dobrym stanie i bynajmniej nie w formie rurki. Fotki są znane i krążą po sieci.
Obrazek

Tyle na dziś, więcej siedzenia nad zdjęciami niż modelarskiej pracy.
Pozdrawiam

Re: C7P 1:35

PostNapisane: niedziela, 6 listopada 2016, 23:10
przez myski79
Widzę rozprawkę robisz konkretną

Re: C7P 1:35

PostNapisane: czwartek, 10 listopada 2016, 21:10
przez Jendrass
myski79 napisał(a):Widzę rozprawkę robisz konkretną

Staram się, skoro już lepię te ciągniki to niech to ma ręce i nogi.

Odwiedziłem Centralne Archiwum Wojskowe i w jednej z teczek znalazłem dokument "Opis i wskazówki obsługi ciągnika artyleryjskiego C7P" Grubo ponad sto stron opisów, głownie wyposażenia technicznego, sposób konserwacji i działania ale też garść rzeczy potrzebnych modelarzowi, np. kwestia siedzeń i półek na wyposażenie osobiste załogi, które owiewa nimb tajemniczości.

Generalnie beret zryty ;)
Szczegóły niebawem.