BTR-60P 1:72 ICM

Budujesz modele w 'małej' skali, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Moderator: xenomorph

BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » czwartek, 24 lipca 2008, 17:19

W najbliższych dniach zaczynam dłubać przy BTR-ku. Wstępnie zapowiada się ciekawy dobrze wykonany model, ze sporą ilością detali. Kwity - "Sowietskije bronietransportiery BTR-60/70/80/90" i spora ilość zdjęć BTR-60PB z muzeum w Skarżysku (co za "mądry inaczej" pomalował go w polskie malowanie wojskowe...) i z tegorocznej Operacji Południe. Z tym że zdjęcia oczywiście nie ze wszystkim pomogą, bo kleję BTR-60P z otwartym przedziałem desantowym a BTR-60PB to wersja z krytym przedziałem desantowym i wieżyczką.

Wstępny przegląd instrukcji i części - i od razu wychodzi problem z malowaniem.
Rysunek na pudełku podaje jako zasadniczy kolor kadłuba i wnętrza pojazdu Olive Drab (Model Master 1711 czyli Pactra A30) a instrukcja Field Green (Model Master 1712 czyli Pactra A32). Który kolor lepiej będzie odpowiadał radzieckiemu malowaniu? I czy rzeczywiście wnętrze było malowane na ten sam kolor co kadłub od zewnątrz?
Wstępnie planuję pudełkowe malowanie radzieckiej piechoty morskiej z początku lat 70-ych. Wertując ""Sowietskije bronietransportiery BTR-60/70/80/90" znalazłem zdjęcie BTR-60P podpisane jako pojazd radzieckiej piechoty morskiej z połowy lat 80-ych. Czy rzeczywiście te staruszki tak długo służyły? Jeżeli tak to czy tylko w piechocie morskiej? A może do Afganistanu też trafiły (BTR-60PB na pewno tak, nie wiem jak z BTR-60)? Wtedy wchodziło by w grę jakieś wielobarwne malowanie z tej wojny. Poza tym bardzo by mi ułatwiły życie zdjęcia wnętrza BTR-60, zwłaszcza przedziału desantu.

Jeżeli Koledzy bardziej ode mnie oblatani w temacie BTRologii stosowanej pomogą rozwiać wątpliwości - będę wdzięczny!
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Reklama

modele polskich samolotów

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » sobota, 26 lipca 2008, 22:46

No i coś wyszperałem. BTR-60P robi tez ACE. Na stronie ACE http://www.acemodel.com.ua/ jest taka fotka:
Obrazek
Na moje wyczucie pudełkowe malowanie które proponuje ACE właśnie na jej podstawie powstało, a wygląda tak: (też ze strony ACE)
Obrazek
Takie malowanie zaczęło mi właśnie chodzić po głowie. Kombinuję z doborem kolorów - czy Pactra A25 Armor Sand (żółte plamy) i A114 (zasadniczy zielono - oliwkowy kolor) będą z grubsza właściwe? A może ktoś z Kolegów ma pod ręką instrukcję od modelu ACE i może sprawdzić jakie farby zalecają?
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Klima1 » niedziela, 27 lipca 2008, 18:21

Nasi ukraińscy przyjaciele sugerują jedynie, że ma to być khaki green i sand yellow oraz white identification stripe. Malowanie to umieszczają czasoprzestrzennie w 1971 i nad Morzem Czarnym.
Klima1
 

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » poniedziałek, 28 lipca 2008, 11:57

Klima - dziękuję!
A jaki kolor Ukraińcy podają dla wnętrza BTR-a? Khaki green?
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Klima1 » poniedziałek, 28 lipca 2008, 20:00

Piszą, że medium grey. Zresztą sam zobacz:

CIACH !!! Zdjęcia wklejone niezgodnie z regulaminem.
Xenomorph
Klima1
 

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » poniedziałek, 28 lipca 2008, 20:11

Dziękuję za skany instrukcji. No i bądź tu mądry, ICM podaje że wnętrze ma być zielone (oliwkowe), ACE że szare. Może bywało i tak i tak? Chyba zdecyduję się na oliwkowe wnętrze (bo farbę mam, taki sam dobry argument jak każdy inny, chyba nie dojdziemy do tego jak w rzeczywistości było malowane.).
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Klima1 » poniedziałek, 28 lipca 2008, 20:26

Nie wiem, na ile znasz rosyjski, bo ja nie za bardzo, ale może w tym wątku znajdziesz interesujące cię informacje, bo wygląda,że jest też o BTR-60.
http://www.farposst.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=4530
Klima1
 

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » poniedziałek, 28 lipca 2008, 21:51

To właśnie ta pozycja która podałem jako zasadnicze źródło kwitów. Niestety kolorowego zdjęcia wnętrza w niej nie ma.
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Klima1 » wtorek, 29 lipca 2008, 17:17

No popatrz. To trudno. A do Xenomorpha - z jakiego paragrafu zostały usunięte moje skany?
Klima1
 

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez xenomorph » wtorek, 29 lipca 2008, 20:07

Z takiego :

cyt. z regulaminu
"...10. Zaleca się umieszczanie zdjęć na forum w postaci plików graficznych o max szerokości 800. px lub miniaturek prowadzących do plików graficznych.
Pliki o większej szerokości, będą automatycznie zmniejszane do szerokości 800 px.
Zabrania się umieszczania hiperlinków prowadzących do stron html z obrazkiem oraz adresów obrazków bez znaczników .
Zdjęcia zamieszczone niezgodnie z regulaminem będą usuwane przez administrację forum bez ostrzeżenia..."

Pozdrawiam
8-)
Obrazek
Jarosław Rzemiński
Avatar użytkownika
xenomorph
 
Posty: 1640
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 12:35
Lokalizacja: Olsztyn

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » piątek, 1 sierpnia 2008, 16:45

Powoli zacząłem. Sklejone co większe elementy wnętrza, jak narazie spasowanie elementów dobre. Wnętrze wstępnie pomalowane Pactrą A114. Zwraca uwagę fajnie zrobione przez ICM "kratkowe" dno przedziału desantowego. Brudzenie przedziału desantowego (delikatne, trochę mokrego piachu naniesionego na żołnierskich butach) zrobię po zamontowaniu reszty wyposażenia a przed przyklejeniem górnej części - lepszy dostęp.
Obrazek
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » niedziela, 7 września 2008, 13:26

Kadłub zmontowany. Doszło wyposażenie wnętrza. Nikomu nie życzę żeby po sklejeniu górnej części kadłuba z dolną odkleiła się kierownica - horror! Po zdemontowaniu fotela kierowcy mordowałem się z jej powtórnym wklejeniem pół godziny - ciasno tam i ciemno. Górna część miejscami odstawała solidnie od dolnej, poszło sporo szpachli. W paru miejscach trzeba będzie jeszcze poprawić połączenie - widać na fotkach. Żółte plamy kamuflażu to Pactra A25.
W następnym etapie dojdą białe pasy identyfikacyjne. Pytanie - jak je namalować z wykorzystaniem taśmy maskującej Tamiyi? Malowane będą pędzlem, Vallejo. Wydaje mi się że po przyklejeniu taśmy ograniczającej zasięg pasa trzeba pomalować właściwe miejsca farbą ciut gęstszą niż zwykle (żeby pod taśmę nie zaciekła), po wyschnięciu dołożyć kolejne warstwy (biały na oliwkowym i żółtym może wymagać sporej liczby warstw) i dopiero po całkowitym wyschnięciu zrywać taśmę. Dobrze myślę? Zależy mi na w miarę równych pasach - to nie Operacja Berlińska gdzie pasy identyfikacyjne na czołgach szczotką moczoną w wiadrze z farbą od ręki malowali.
Fotki poniżej - pierwsza celowo rozjaśniona żeby wnętrze było widać, kolory z grubsza poprawnie oddają pozostałe zdjęcia.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Klima1 » wtorek, 9 września 2008, 22:38

Nie masz czasem za gęstej tej farby?
Acha, uważaj, bo gdzieś czytałem, że model sklejony "spudła" i według instrukcji jest dużo za wysoko zawieszony - sprawdź to przed przyklejeniem zawieszenia na stałe.
Klima1
 

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » środa, 10 września 2008, 09:14

Klima - wprost odwrotnie, chwilami za rzadka farba była.
Za radę w sprawie zawieszenia dziękuję - zmontuję "na sucho" i zmierzę.
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Re: BTR-60P 1:72 ICM

Postprzez Michal » sobota, 11 października 2008, 21:51

Kolejny odcinek.
Podwozie - ciężko było, felgi bardzo ciasno wchodzą w opony. Nawet po mocnym szlifowaniu opon od wewnątrz i felg od zewnątrz. Z tego zadowolony nie jestem - ale na etapie brudzenia niedoróbki na połączeniu felga - opona powinny przestać być widoczne. Doszły pasy identyfikacyjne (maskowanie taśmą Tamiyi), kalki i warstwa matowego bezbarwnego vallejo. Pałąki nad przedziałem desantu wymieniłem na druciane - z lenistwa. Szybciej było dorobić druciane niż obrabiać plastikowe łączone z ramką w 3 miejscach każdy. Z kalkami ICM-u trzeba ostrożnie. Numer taktyczny na lewej burcie popękał w trakcie nakładania - wygląda jak by Wania z Saszą przed malowaniem walnęli coś mocniejszego i szablon im w rękach jeździł. Z kolei na prawej burcie kiepsko siadł (widać miejscami lekki poblask) - jak kolejna warstwa matu nie da temu rady to będzie trzeba odrobiną brudu maskować.
Fotki tym razem przy sztucznym świetle więc słabsze niż zwykle.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 893
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:51
Lokalizacja: Kraków

Następna strona

Powrót do Pojazdy wojskowe w skali 1:72 i mniejsze - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości