Jagdpanzer IV/L70 (V) późny - Dragon, 1:72

Budujesz modele w 'małej' skali, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Moderator: xenomorph

Jagdpanzer IV/L70 (V) późny - Dragon, 1:72

Postprzez Jarek Gurgul » wtorek, 19 maja 2009, 00:15

W ostatnim czasie Dragon wypuszcza sporo nowych modeli, które bardzo kuszą zawartością pudła - ja daję się 'skusić' Dragonowi dość regularnie - jednak ilość nie zawsze idzie w parze z jakością.

Tytułowy model - Jagdpanzer IV L/70 late production, zestaw 7293 - w pudełku wygląda bardzo dobrze, traci jednak przy bliższym 'poznaniu'.

Największy błąd Dragona to zbyt wysoka nadbudówka. Wydawałoby się, że niewiele, bo jest to raptem około 1 mm, ale w tej skali i przy wysokości nadbudówki poniżej 10 mm, daje to 10% całości i zmienia wygląd pojazdu. Nie napiszę co prawda, że model Dragona wygląda jak Panzer IV/70(A) Alketta, bo byłaby to przesada, ale jednak nie zachowuje tej niskiej, smukłej sylwetki, charakterystycznej dla Jagdpanzera IV. Kąty nachylenia płyt pancerza są prawidłowe (uff), jednak w efekcie zbyt wąski jest też dach nadbudowy.

Obrazek

Do zbyt wysokiej nadbudowy dopasowana jest przednia płyta pancerna, również za wysoka. Co najciekawsze, Dragon na szczęście dał nam prawidłowo odwzorowane jarzmo działa i korekta błędu przodu nadbudowy wiązać się będzie jedynie ze ścięciem góry płyty i przesunięciem jarzma na dół. Da nam to prawidowe położenie jarzma względem płyty - ich dolne i górne krawędzie powinny być na tym samym poziomie, oraz jarzma wobec wizjera kierowcy - jarzmo miało wycięcie na ten wizjer, które trafi na odpowiednie miejsce po obniżeniu jarzma.

Obrazek

Obrazek

Ze zbyt wysoką nadbudówką powiązane jest zbyt wysokie położenie płyty nadsilnikowej o jakieś 0,5 mm. Znowu niedużo, ale jeśli obniżymy dach nadbudowy do właściwego poziomu (o czym później), to zmniejszy się różnica w położeniu dachu i płyty, co byłoby zbyt rażące, no i nieprawidłowe, więc to również należy poprawić.

Obrazek

Kolejnym błędem jest umieszczenie ostatniej rolki podtrzymującej gąsienice zbyt bliska koła napinającego. Powinna się ona znajdować prawie dokładnie nad mocowaniem do kadłuba ostatniego wózka kół jezdnych, czyli jakieś 1,5 mm bliżej przodu. Najdziwniejsze jest to, że na modelu da się dostrzec ślad po próbie umieszczenia mocowania rolki we właściwym miejscu.

Obrazek

Ostatnie dwa z listy 'grubszych' błędów to za cienka metalowa lufa o około 0,2 mm (dość widoczne w 1:72) oraz 'zjedzony' fragment osłony jarzma działa.

Obrazek

Mimo tej wyliczanki, model bardzo mi się podoba. Ma ładne zawieszenie i podwozie, dziewięć metalowych kół jezdnych (pojawi się więc pewnie niedługo Panzer IV/70(A)), ma sporo dobrego detalu, gąski DS, całość (na sucho) jest dobrze spasowana, a korekty mimo wszystko nie wymagają mistrzowskich zdolności i mnóstwa czasu. Zresztą zbudowany z pudła, bez poprawek, wygląda i tak dużo lepiej, niż model Hasegawy, więc nie ma co narzekać :).

A teraz do roboty...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6045
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Reklama

Re: Jagdpanzer IV/L70 (V) późny, Dragon 1:72

Postprzez Panzer » wtorek, 19 maja 2009, 19:36

Już się nie mogę doczekać dalszego ciągu. Ja walczyłem z Hase. Ale Jagd IV/48 będzie już dragonowski. Drugi raz się w Hase nie wpuszczę...
Pozdrawiam, Radek
Obrazek
Avatar użytkownika
Panzer

Animal Planet
 
Posty: 2402
Dołączył(a): poniedziałek, 31 marca 2008, 16:50
Lokalizacja: Tychy

Re: Jagdpanzer IV/L70 (V) późny - Dragon, 1:72

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 29 października 2010, 00:15

Model od dawna schowany w pudełku, ale jeden z kolegów zapytał, czy coś robiłem z nadbudówką, czy ją korygowałem, więc wyjąłem Jagdpanzerka, żeby przypomnieć sobie, na czym skończyłem.

Korekta wysokości nadbudówki wyglądała następująco:

1. Wyciąłem dach i zeszlifowałem ściany nadbudowy o jakieś 1,2 mm.

2. Wkleiłem pomiędzy ściany nadbudowy płytkę plastikową 0,8 mm z otworami pod włazy. Otwory w tej płytce są dużo większe, niż docelowe. Płytka jest podstawą pod właściwy dach, który ze względu na niedużą grubość zapadałby się.

3. Z płytki 0,25 mm wykonałem nowy dach. Otwory w nim trzeba jeszcze wykończyć.

4. Przednia płyta pancerza uzupełniona została o wkładkę wzmacniającą (biały trapez u góry) i zeszlifowana. Wycięcie pod jarzmo działa powiększyłem u dołu, by przesunąć osłonę do dolnej krawędzi płyty. Płyta jest odrobinę za wąska, więc po bokach dokleiłem paski plastiku 0,25 mm.

Może zdjęcia więcej wyjaśnią.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6045
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Jagdpanzer IV/L70 (V) późny - Dragon, 1:72

Postprzez Tomek Hejmo » piątek, 29 października 2010, 01:10

Dzięki wielkie Jarku! Jak na złość zostawiłem sobie model w akademiku, ale co nieco pamiętam. Zakładam, że w takiej grubości można spokojnie otwory, nawet te na peryskopy, skalpelem wycinać?

Tomek
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Re: Jagdpanzer IV/L70 (V) późny - Dragon, 1:72

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 29 października 2010, 11:56

Wycinam różnymi narzędziami. W grubszej płytce czeską piłką (całą lub ułamaną), skalpelem, wiertłami, w cieńszej głównie skalpelem, ale zawsze tylko zgrubnie, nigdy po rzeczywistej linii krawędzi luku - to wykańczam iglakami, polerkami do paznokci, rolkami papieru ściernego na łukach itp.

Okrągły luk wyciąłem zgrubnie igłą prowadzoną w otworze szablonu kreślarskiego (takiego z kółkami o różnych średnicach), a potem dokładnie, do właściwego rozmiaru papierem ściernym nawiniętym na jakiś pisak o odpowiedniej średnicy, obracany w otworze, co zapewnia precyzję rozmiaru oraz precyzję kształtu.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6045
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz


Powrót do Pojazdy wojskowe w skali 1:72 i mniejsze - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości