Witam,
Niedawno jeden z mich kolegow po fachu i przyjaciel za razem powiedzial mi zebym wreszcie zrobil jakis konkretny model WRC... Uznal on bowiem ze ma dosyc sluchania moch narzekan jak nic do niczego nie pasuje w tych starych hasegawach (hahaha). Tak sie smiesznie zlozylo ze od dluzszego czasu planowalem zrobic "kolege" Fordowi Focusowi z rajdu Monte Carlo 2000 i padlo ma samochod z logiem lwa na przodzie...
Prolog (Historia kolem sie toczy)
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/1-9_zpsdceae006.jpg.html]
[/url
Peugeot od poczatku produkcji automobili znany byl z udzialow w rywalizacjach sportowych. Byl to naturalnie sposob na dobra reklame produktu... Przedwojenne rajdy Monte Carlo czy model 404 wygrywajace rajdy safari to oczywiscie tylko niektore osiagniecia tej marki.
W latach 80 - siatych rajdy samochodowe przerosly swoja popularnoscia nawet formule 1 wiec nie bylo lepszej sposobnosci dla producentow samochodowych by zareklamowac i podniesc sprzedarz swoich aut. Do rywalizacji z B grupowymi potworami w 1984 roku dolaczyl swietnie skonstruowany Peugeot 205 Turbo 16 i delikatnie mowiac zmiazdzyl konkurencje w swoich debiutanckich i w zasadzie testowych wystepach...
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/3-8_zps5607a875.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/2-9_zpsd3f24871.jpg.html]
[/url
Oczywiscie Francuzi nie odniesli by sukcesu gdyby nie Skandynawscy kierowscy. Ari Vatanen jako pierwszy w histori tego sporu wygral 5 rajdow z rzedu, Timo Salonen - zdobywca tytulu w 1985 roku i oczywiscie Juha Kankkunen ktory w 1986 roku zdobyl swoj pierwszy mistrzowski tytul.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/4-8_zpsd819a648.jpg.html]
[/url
Oczywiscie wszyscy pamietaja ze najlepsze lata dla rajdow mialy takze swoje drugie oblicze. Seria smiertelnych wypadkow spowodowala zakaz dalszej rywalizacji samochodow o mocy przekraczajacej 450 KM. Peugeot postanowil nie przygotowywac samochodu w A grupowej specyfikacji, wrecz przeciwnie, prace skupily sie na rozwoju modelu 205 i przystosowaniu go do rajdu Paryz - Dakar oraz rywalizacja po drugiej stronie oceanu w Pikes Peak International Hill Climb kontynujac przy tym serie sukcesow rozpoczetych w 84 roku.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/205_zanussi201987_2_zps6068b5bd.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/544833_159686030859164_1062541346_n_zps6b1313b5.png.html]
[/url
Tak wiec Peugeot znika z rywalizacji w rajdowych mistrzostw swiata na 12 lat (chodzi o udzial w pelnych sezonach w autem typu WRC lub A grupowym). Sytuacja zmienila sie wraz z wypuszczeniem nowego modelu 206. Francuska firma wiedziala ze najlepszym miejscem na reklame swojego nowego modelu bedzie udzial w rajdach i dolaczenie fabrycznego zespolu do rywalizacji na najwyzszym szczeblu jak w przeszlosci. W 1999 roku lwy pojawiaja sie na kilku eliminacjach rajdowych. Debiut 206 nie byl jednak tak udany i spektakularny jak modelu 205 przed laty a Peugeot Sport zdawal sobie sprawe ze czeka ich wiele pracy przed pierwszym pelnym sezoniem w 2000 roku.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/7-10_zps8df668ed.jpg.html]
[/url
Nadszed czas na nowy sezon, samochod zyskal nowe malowanie i tak jak przed laty Peugeot 206 powtarza sukces swojego poprzednika wygrywajac debiutancki sezon za rowno w klasyfikacji kierowcow i kostruktorow. Jak pisalem w tytule prologu- historia kolem sie toczy, kluczem do sukcesu byl kierowca z Finalandi - Marcus Gronholm ktory rowniez jak i model 206 zaliczal swoj debiutancki pelny sezon w WRC.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/8-7_zps00ea9bb0.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/9-8_zps094e99bb.jpg.html]
[/url
Model ktorego budowa sie zajme nie bedzie jednak minatura samochodu Fina. Zdecydowalem sie na miniature auta niezwykle doswiadczonego Francuza, wicemistrz z 1994 - Françoisa Delecoura. Kierowca znany z wybuchowego harakteru i swietnej jazdy po nawierzchniach asfaltowych byl jednym z moich ulubionych kierowcow lat 90-siatych, szczegolnie za kierwnica Forda Sierry RS Cosworth 4x4 i pozniejszego Escorta RS.Poczatkowo Delecour mial byc liderem francuskiego zespolu, jednak swietna jazda Gronholma zweryfikowala jego pozycje w teamie.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/10-7_zps3cce7f5a.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/11-6_zps6a1f9c27.jpg.html]
[/url
Zdecydowalem sie na tak obszerny prolog gdyz po rozmowach z kilkoma mlodszymi kolegami modelarzami ( i niestety nie tylko z moldszymi) odnioslem wrazenie ze dla wiekszosci z nich historia Peugeota w rajdach zaczyna sie od modelu 206 z polskich OS-ow. Ilekroc rozmawialem o moich planach na kolejny model mowiac o 206 slyszalem - Aaa, bedziesz robil tego bialo czerwonego od Holka... Ja w odpowiedzi mowilem - Nie, planuje model Delecoura albo Vatanen z finlandi 2003 - spotykalem sie z blednym spojrzeniem w oczach rozmowcy i odpowiedzia - Sorry nie znam tych kierowcow... Dlatego tez uzanlem ze warto poswiecic kilka zdan na przypomnienie przynajmniej kilku faktow odnosnie histori marki Peugeot w sportach rajdowych.
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/12-8_zpsf16cb4f5.jpg.html]
[/url
Teraz troche o samym modelu.
Do budowy posluzy zestaw Tamiyi o numerze NO.226 :
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/13-7_zpse72fb33d.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/14-6_zpseeff7353.jpg.html]
[/url
Model o tyle ciekawy ze w przeciwienstwie do wiekrzasci Peugeotow Tamiyi ten na chwile obecna jest juz bardzo ciezko dostepny, a jezeli juz sie gdzies pojawi to ceny sa nawiasem mowiac smieszne...
Ja ten egzemplaz nabylem przypadkowo i bardzo okazyjnie.
Mimo wieku kalki prezentuja sie calkiem przyzwoicie:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/15-7_zps1e571a6b.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/16-4_zps4788e2eb.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/17-4_zpsf53fe2a7.jpg.html]
[/url
A skoro juz przy kalkach jestesmy to do wykonania tego modelu nie moze zabraknac takich:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/18-4_zpse9c7203c.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/19-5_zpsef8f5677.jpg.html]
[/url
Samochod przesycony jest karbonem, jesli chodzi o kewlar to jest go mniej ale zabay z tymi wszystkimi elementami bedzie sporo.
Kolejna rzecz jaka przewidzialem by wzbogacic ten projekt to blaszki produkcji Crazy Modeler:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/20-4_zps560b4605.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/23-3_zpsf9bafa3e.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/21-4_zps4a05415f.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/22-3_zpsde98f629.jpg.html]
[/url
Co prawda blaszki orginalnie przeznaczone sa do modelu 206 z 2003 roku ale wiekrzosc elementow zestawu jest zdatna do wykozystania w starszych rocznikowo modelach Peugeota.
Nastepnym detalem ktory zostanie wykozystanym sa nity modelarskie:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/24-3_zps33856961.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/25-3_zpsd3edd100.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/26-3_zps1a556648.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/27-3_zpsbc4162b8.jpg.html]
[/url
Kolejnym dodatkiem bedzie telefon komurkowy. W tym celu zakupilem zestaw telefonow firmy Eduard:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/41_zpse479f91e.jpg.html]
[/url
Zestaw ten zawiera miniatureczke telefonu Nokia 6150:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/47_zps8a759586.jpg.html]
[/url
Ten wlasnie model uzywany byl przez ekipy Peugeota:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/46_zps40c42412.jpg.html]
[/url
W skali 1:24 wyglada to tak :
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/42_zpsc5556a63.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/43_zps5bb0b71c.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/45_zpsb5d5aace.jpg.html]
[/url
Kilku z Kolegow na przestrzeni czasu zadawalo mi pytania odnosnie tego projektu, jedno z nich brzmialo tak:
"Czy w zwiazku z trudna dostepnoscia modelu Tamiyi z sezonu 2000 mozna zaadoptowac inny model tego producenta by wykonac taki badz pododobny model Peugeota 206 z tego wlasnie sezonu WRC? "
Moja odpowiedz brzmi; oczywiscie ze tak (jesli rzecz jasna posiadacie odpowiednie kalki...)
Moim zdniem siwietnie nada sie model o oznaczeniu NO. 221 czyli Peugeot 206 WRC z 1999 roku:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/28-2_zps2ca2718b.jpg.html]
[/url
Karoseria i czesci modelow (ramka A) nie ruznia sie absolutnie niczym po za kolorem plastiku:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/29-4_zpsa7591008.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/30-4_zps997a86ba.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/31-5_zps62f88df6.jpg.html]
[/url
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/32-4_zpsc66cd5a2.jpg.html]
[/url
Jesli natomiast ktos z Was chcialby pokusic sie na model z rajdu Korsyki lub San Remo to da takiej produkcji polecam model Tamiyi o numerze NO 236 :
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/33-4_zpsd324ecc3.jpg.html]
[/url
W trakcie sezonu 2000 Peugeot przeszedl modyfikacje takie jak manetki zmiany biegow wmontowane w kierownicy dla tego do rajdow takich jak Korsyka czy San Remo potrzebne sa czesci ktore znajdziemy w zestawie NO 236;
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/34-3_zps988db069.jpg.html]
[/url
Nie nalezy zapominac ze wraz z dodaniem biegow na kierownice zmienil sie przedni zderzak samochodu a dokladniej zaslepki pod elektrownie. Dokladny opis tego zagadnienia i sposoby jak zmienic i dopracowac ten detal znajdziecie w temacie Kolegi Madmaxa:
http://www.modelowanie.fora.pl/auta-spo ... ,2082.htmlDodatkowo w zestawie mamy figurki kierowcy i pilota:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/35-3_zps3125ead2.jpg.html]
[/url
Ramki F i X to jedyne detale ruzniace zestaw NO 236 od starszych N0 221 i N0 226. Wszystkie Karoserie (o co bylem dopytywany) sa identyczne:
[url=http://s842.photobucket.com/user/szpaku86/media/38-2_zpsa1166cd5.jpg.html]
[/url
Tak wiec jak widac nie ma problemu aby zrobic model z sezonu 2000 jesli nawet nie ma sie tego konkretnego modelu...
Niebawem pierwsze relacje z prac.
Pozdrawiam
Krzysztof