Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez michalp78 » piątek, 22 sierpnia 2014, 22:14

Zabieram się za przeróbkę modelu IX Hasegawy na mk VIII i jako zupełny dyletant w zakresie anatomii spita, chciałem zasięgnąć rady kolegów spitfireologów co i jak powinno wyglądać. Moim planem jest zbudowanie dwóch ósemek: amerykańskiego HL-K "Fargo Express" Mollanda (serial nieznany) i australijskiego "słonia" UP-F A58-517 (ex MT594). Na początek chciałem rozstrzygnąć jakich przeróbek zewnętrznych należy dokonać w stosunku do modelu Hasegawa/Revell.
Wiem, że chowane kółko ogonowe, powiększony ster kierunku, krótkie lotki i zbiorniki w skrzydłach.
Może łatwiej będzie przedstawić moje dylematy w formie wyliczanki:
1. Zbiorniki w skrzydłach były zakryte dodatkowymi zdejmowanymi panelami na wysokości komór podwozia. Czy te panele były tylko na górnej powierzchni skrzydła, czy kończyły się na krawędzi natarcia? Co z okrągłymi wziernikami na ich wysokości od spodu (pod zbiornikiem) - zostają czy zaszpachlować.
2.. Duże owiewki nad komorami podwozia i małe podłużne obok nich (bliżej uzbrojenia) - zlikwidowałem. Dobrze?
3. Małe skośnie umieszczone bąbelki u nasady skrzydła w pobliżu dźwigara - nie mogę się tego dopatrzeć na zdjęciach. Zlikwidować po obu stronach, czy zostawić?
4. Owiewki na oprofilowaniu skrzydeł z obu stron? Wydają się jakieś duże.
5. Wlot powietrza po prawej stronie górnej osłony silnika - chyba jest za duży
6. Jakie wyważenie rogowe sterów wysokości?
7. Gdzie mogę znaleźć przyzwoite rzuty odzwierciedlające prawidłowy podział blach poszycia dla tej wersji, a może w hasegawie wszystko jest OK?
8. Golenie bez nożyc?
Będę wdzięczny za te informacje i ewentualne wskazanie innych problemów, o których istnieniu jeszcze nie mam pojęcia.
Edit:
Może ilustracja coś pomoże:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
(numeracja na obrazkach nie odnosi się do tekstu powyżej)
Ostatnio edytowano sobota, 23 sierpnia 2014, 15:44 przez michalp78, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Reklama

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 22 sierpnia 2014, 23:09

Podobno będzie we wrześniu.
Obrazek
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez michalp78 » piątek, 22 sierpnia 2014, 23:23

Za późno, wyciąłem już krótkie lotki...
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez Aleksander » sobota, 23 sierpnia 2014, 20:19

Obejrzałem książkę "Supermarine Spitfire VIII" oraz plany w Monografiach Lotniczych 71 (Supermarine Spitfire Cz.4) - obie Wojtka Matusiaka. To moje wnioski, aczkolwiek nie upieram się, że jedyne prawdziwe ;o) :
- fot.1 - na bocznej prawej powierzchni górnej pokrywy silnika jest podłużny "bąbel"
- poprzeczna linia podziału na górnej powierzchni pokrywy silnika blisko kołpaka śmigła, o którą pytasz, czy do zaszpachlowania - widoczna jest na planach, na zdjęciach nie dojrzałem
- bąble u podstawy skrzydeł przy kadłubie raczej do usunięcia - na zdjęciach nie widzę
- pkt. 4 - raczej do usunięcia
- pkt. 5 - nie bardzo rozumiem o co chodzi, ale wszystko powinno być raczej gładko
- pozostała część podziału skrzydło-lotka do zaszpachlowania
- nie udało mi się znaleźć odpowiedniego zdjęcia okolicy natarcia skrzydeł, żeby ocenić, czy jest jakiś wyraźny panel zbiorników, ale na planach nie widać (może tylko nity? - nie wiem)
- wzierniki od spodu raczej OK

Pamiętaj też, że dolne okapotowanie silnika z chwytem powietrza do sprężarki jest dzielona wzdłuż długiej osi samolotu (podobno jest to część nierozbieralna, ale podział na połowę lewą i prawą jest widoczny). W razie czego podeślę fotki.

To tyle, co udało mi się wynaleźć z tego co mam na półce. Może się przyda ;o)
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7973
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez michalp78 » sobota, 23 sierpnia 2014, 20:39

Dziękuję
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez Dominik » wtorek, 26 sierpnia 2014, 08:32

Jeszcze jedno. Kiedyś na Britmodellerze wyczytałem, że zbiorników skrzydłowych nie było widać, gdyż linie były szpachlowane. Prawdę mówiąc na zdjęciach "Ósemek" nie widziałem linii, które wyznaczały te zbiorniki.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2615
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 sierpnia 2014, 14:00

Z jednej strony szpachlowanie na skrzydłach Spitfire było w tym czasie standardem. Z drugiej z wierzchu to był panel dostępowy mocowany śrubami. Z trzeciej dostęp potrzebny był tylko awaryjnie... .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez michalp78 » wtorek, 26 sierpnia 2014, 19:03

Akurat linie panelu zbiornika na górnej powierzchni widać na kolorowym zdjęciu mojego "Fargo Express" Przyjąłem, że na dolnej powierzchni ich nie zaznaczę (myślę, że podziału w ogóle tam nie było - chociaż na różnych rysunkach widziałem rozmaite interpretacje - najczęściej te zbiorniki są całkiem pomijane, ale niektóre plany uwzględniają podział i na górze i na dole). Podobnie zrobię przy Australijczyku.
Jeszcze dwa pytania.
Powinny być jakieś wystające owiewki po lewej stronie okapotowania (góra maski - blisko zbiornika)? - model ICM ma małą łezkę, Revell/Hese - nie.
Jakie klapki i wzierniki powinny być w rejonie silnika? W mk IX R/H są dwa okrągłe niesymetrycznie rozmieszczone okrągłe wzierniki na górze blisko zbiornika, półokrągła klapka po lewej stronie pod rurami i okrągła z zawiasem po prawej; w ICM na górze mamy półokrągłą klapkę tuż za śmigłem i tylko jedno "kółko" przy zbiorniku (reszta jak w R/H)
Dodam jeszcze, że australijski Spitfire był wersją LF (nie wiem czy to ma znaczenie).
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 sierpnia 2014, 20:07

Powinny być jakieś wystające owiewki po lewej stronie okapotowania (góra maski - blisko zbiornika)? - model ICM ma małą łezkę, Revell/Hese - nie.
Nie.

Jakie klapki i wzierniki powinny być w rejonie silnika? W mk IX R/H są dwa okrągłe niesymetrycznie rozmieszczone okrągłe wzierniki na górze blisko zbiornika, półokrągła klapka po lewej stronie pod rurami i okrągła z zawiasem po prawej; w ICM na górze mamy półokrągłą klapkę tuż za śmigłem i tylko jedno "kółko" przy zbiorniku (reszta jak w R/H)
Dodam jeszcze, że australijski Spitfire był wersją LF (nie wiem czy to ma znaczenie).

Jak wspominałem lepsze byłyby zdjęcia. Ale...

Na masce:
- Wziernik za śmigłem po lewej (wlew płynu chłodzącego silnik)
- Wziernik tuż przed ścianą ogniową po lewej (wlew płynu chłodzącego do aftercoolera)

Prawe okapotowanie:
- gniazdo rozruchowe silnika (mniej więcej na środku)
- otwór odmy silnika (nieco bardziej z przodu i wyżej)
- owiewka tuż za śmigłem (zbędna w MK VIII, ale obecna jako efekt standaryzacji produkcji)

Lewe okapotowanie:
- Chwyt powietrza przy prądnicy (pod wydechem)
- wziernik do wlewu do zbiornika oleju (mniej więcej na wysokości gniazda rozruchowego).

Kształty się zgadzają.
LF nie robi różnicy
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez FranekS » sobota, 30 sierpnia 2014, 20:39

michalp78 napisał(a):Akurat linie panelu zbiornika na górnej powierzchni widać na kolorowym zdjęciu mojego "Fargo Express" Przyjąłem, że na dolnej powierzchni ich nie zaznaczę (myślę, że podziału w ogóle tam nie było - chociaż na różnych rysunkach widziałem rozmaite interpretacje - najczęściej te zbiorniki są całkiem pomijane, ale niektóre plany uwzględniają podział i na górze i na dole).


Pokrywy zbiorników były tylko na górze skrzydeł, kończyły się z przodu równo z podziałem blach na krawędzi natarcia.
Co do wzierników pod spodem były chyba inaczej rozmieszczone. Spróbuję sprawdzić.
Przy okazji kilka fajnych fotek wczesnego Mk.VIII ("stare" podwozie, końcówki skrzydeł z Mk.VII), w dodatku gołego:
http://www.saairforce.co.za/forum/viewtopic.php?t=4534

Tu widać podział na krawędzi natarcia:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Supermarine_Spitfire_Mark_VIII%2C_JF294-001.JPG

Jest fajna książka Wojtka Matusiaka w temacie:
http://www.ww-model.pl/index.php?p7823,technika-w-detalach-1-supermarine-spitfire-viii
, trzeba tylko uważać na parę zmienionych detali warbirda z "walkaroundu", no i na to że ma silnik Merlin 266 ;o)
Pozdr.
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Spitfire Mk VIII - detale płatowca

Postprzez michalp78 » sobota, 27 września 2014, 19:51

Jeszcze jedno pytanie. Pokrywy podwozia pomalowałem w Australijczyku (day fighter scheme) z obu stron (z zewnątrz i wewnątrz) na kolor spodu, a wnęki: część na goleń - srebrna, część na koło - kolor spodu. Dobrze?
W amerykańcu zupełnie nie wiem jak. Nie ma zdjęć tego obszaru HL-K, ale jest to:
Obrazek
Obrazek
Myślę, że mogło być podobnie - felga piaskowa i co dalej?
Proszę o wszelkie sugestie dotyczące malowania goleni, pokryw i wnęk podwozia.

I jeszcze dziurki w nasadzie skrzydła:
Fargo ma zaklejoną dziurkę z lewej strony i widoczny za nią wziernik. Czy to fotokarabin czy co innego? Czy powinien mieć symetryczną dziurkę z prawej?
Pozdrawiam. Michał
Avatar użytkownika
michalp78
 
Posty: 377
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 20:30


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości