Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez Solo » czwartek, 14 maja 2015, 18:48

Mam pytanie dotyczące uzbrojenia poniższej maszyny:

Obrazek

Chodzi mi o konkretnie o to, czy te samoloty mogły przenosić pociski Maverick?
Widziałem zdjęcie, prawdopodobnie (ale pewny nie jestem) Horneta w wersji A, który miał Mavericki podczepione.
Z drugiej strony wyczytałem w Wikipedii, że dopiero wersja C mogła przenosić te pociski.
Czy użycie Mavericków do modelu tej maszyny byłoby błędem?

Drugie pytanie dotyczy silników: czy do modelu A+ można użyć dysze dedykowane do modelu C?
Z tego co wyczytałem, A i C miały chyba te same silniki, dla C był one tylko nieco zmodyfikowane, jednak nie wiem czy ich dysze różniły się wizualnie.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 10:05

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » poniedziałek, 25 maja 2015, 17:12

Przyłączam się do pytania Solo, także składam F-18 i nie bardzo wiem w jakiej konfiguracji uzbrojenia go złożyć a samego uzbrojenia w zestawie jest na co najmniej trzy modele - więc jest w czym wybierać.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez rotpol13 » poniedziałek, 25 maja 2015, 17:50

Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 10:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » poniedziałek, 25 maja 2015, 19:42

Dzięki - dziś w zasadzie zakończyłem prace nad kadłubem ( F-18 rozpocząłem już na początku kwietnia) tylko serca brakowało mi do tej maszyny i rozpoczynałem inne projekty.

Może to i dobrze bo to mój najbrudniejszy samolot i praktyka się przydała - teraz pora otworzyć WIELKIE pudło z uzbrojeniem jakie dodał Trumpeter do zestawu i czas popracować nad uzbrojeniem.

Jednak informacja w instrukcji jest dla mnie mało czytelna - ponieważ na zewnętrznych pylonach według Trumpetera nie powinno być podwieszone żadne uzbrojenie? Po co więc te pylony?

Obrazek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez Solo » wtorek, 26 maja 2015, 23:39

Zwróć uwagę, że ja pytałem o F-18A+, a Ty masz na rysunku F-18 Superhorneta, czyli dwie różne maszyny.
Superhornet może przenosić znacznie więcej sprzętu niż wersja A/A+.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 10:05

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez potez » środa, 27 maja 2015, 00:46

Ale solenie jak zwykle tu odchodzi :roll:
Pierwsze pytanie do wujka googla - superhornet weapons loadout i odpowiedź:
Obrazek
Przenoszą to same uzbrojenie, tylko superbug może zabrać więcej bo jest większy. Tyle w temacie w tym temacie.
KRL jak widzisz, chińskie instrukcje są warte mniej niż papier na którym je drukuja.
A jeszcze dla informacji, haska w 48 w każdej instrukcji do jeta daje poprawny loadout do uzbrojenia, pomimo tego, że w pudełku zazwyczaj go nie ma :evil:
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » środa, 27 maja 2015, 08:24

Dzięki Panowie,

Próbowałem na początku zawierzyć instrukcji ale ta naprawdę potrafi doprowadzić do szału.
Co do samego uzbrojenia dobrze mówią, że problemem jest zbyt mała ilość możliwości do wyboru ale jeszcze większym problemem jest zbyt duża ilość do wyboru i ja tu właśnie z tą drugą wersją mam do czynienia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez net_sailor » środa, 27 maja 2015, 11:10

potez napisał(a):Pierwsze pytanie do wujka googla - superhornet weapons loadout i odpowiedź:
Obrazek
Przenoszą to same uzbrojenie, tylko superbug może zabrać więcej bo jest większy. Tyle w temacie w tym temacie.

Uważam jednak, że temat można rozwijać i to na wiele sposobów. To co pokazano na schemacie powyżej, to tylko możliwości podwieszania środków bojowych jednego typu. Można je oczywiście mieszać ale wiedza o tym jak to robić to już wyższa szkoła jazdy. Bo jest przecież coś takiego jak warianty zadaniowe, które mają określony charakter. I tak np. samoloty Marines będą częściej wylatywać na zadania wsparcia piechoty niż do wywalczenia przewagi w powietrzu czy zwalczaniu okrętów. Do tego w przypadku startu z bazy ładunek uzbrojenia może być większy niż przy starcie z lotniskowca. Poniżej podaję typowe warianty "ciężkie", choć oczywiście można podmienić uzbrojenie na lżejszą odmianę tej samej broni.

Tak więc zakładając start z bazy do misji atakowania celów lądowych o znanej lokalizacji (współrzędnych GPS) do F/A-18C można założyć:
AIM-9, MK84 JDAM, MK84 JDAM, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, MK84 JDAM, MK84 JDAM, AIM-9

Uderzenie na inny cel naziemny:
AIM-9, AGM-65, GBU-24, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, GBU-24, AGM-65, AIM-9

Przykładowy wariant asymetryczny dla Super Horneta na zwalczanie pojazdów pancernych:
AIM-9, AGM-65, GBU-12, GBU-24, pusty, zb. pal. 480 gal, AN/ASQ-228, zb. pal. 480 gal, GBU-12, AGM-65, AIM-9


* różne rodzaje zasobników z zależności od okresu służby:
do 1993 r. AN/AAS-38 FLIR po lewej i AN/ASQ-173 po prawej
od 1993 r. AN/AAS-38A lub B po lewej bez zasobnika po prawej
od 2008 r. także AN/ASQ-228, ale tylko w przypadku startu z lotniskowca gdyż zasobniki są własnością US Navy.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » środa, 27 maja 2015, 11:24

Faktycznie możliwości jest bez liku:

Ja przyjąłem następujące zestawienie:

Pod kadłubem centralnie dod. zbiornik paliwa.
na pylonach począwszy od kadłuba:
Pierwszy pylon - 2X GBU-12
Drugi pylon - 1X GBU-22
Trzeci pylon - pozostawię pusty ewentualnie -1X AIM-7

I na końcówkach skrzydeł AIM-9X

Dodam, że wybór jest podyktowany wrażeniami estetycznymi tak mi najbardziej pasuje - choć pewnie nie jest to dobry argument.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez Solo » środa, 27 maja 2015, 11:41

net_sailor napisał(a):Tak więc zakładając start z bazy do misji atakowania celów lądowych o znanej lokalizacji (współrzędnych GPS) do F/A-18C można założyć:
AIM-9, MK84 JDAM, MK84 JDAM, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, MK84 JDAM, MK84 JDAM, AIM-9

Uderzenie na inny cel naziemny:
AIM-9, AGM-65, GBU-24, zasobnik celowniczy*, zb. pal. 480 gal, zasobnik celowniczy*, GBU-24, AGM-65, AIM-9

Przykładowy wariant asymetryczny dla Super Horneta na zwalczanie pojazdów pancernych:
AIM-9, AGM-65, GBU-12, GBU-24, pusty, zb. pal. 480 gal, AN/ASQ-228, zb. pal. 480 gal, GBU-12, AGM-65, AIM-9


* różne rodzaje zasobników z zależności od okresu służby:
do 1993 r. AN/AAS-38 FLIR po lewej i AN/ASQ-173 po prawej
od 1993 r. AN/AAS-38A lub B po lewej bez zasobnika po prawej
od 2008 r. także AN/ASQ-228, ale tylko w przypadku startu z lotniskowca gdyż zasobniki są własnością US Navy.


Ciekawe, dzięki.
Jak wspominałem, mój model F/A-18A+ będzie replikę maszyny Marines i chciałbym go uzbroić jakoś w miarę sensownie.
Na BM doradzono mi asymetryczne uzbrojenie (czyli zbiornik paliwa tylko na jednym, prawym pylonie podskrzydłowym oraz na centralnym) i dość klasyczne uzbrojenie: 2XAGM-65 (muszę tylko sprawdzić która wersja, bo maszyny A/A+ nie przenosiły wszystkich rodzajów Mavericków, zdaje się że powinny to być wersje D lub G, szczególnie że to chyba lata '80) oraz jedna bomba GBU-38.
Jako że nie ma dobrych takich bomb w 1/72 (wiem że robi je Arma Hobby, ale po tym jak zobaczyłem ich AIM-9X, nie chcę raczej już niczego od nich kupować), postanowiłem zamienić je na GBU-10 Paveway II Eduarda w ilości jednej sztuki.
Do tego 2xAIM-9L/M na końcówkach skrzydeł.
Całość uzupełniałyby zasobniki AAS-38 FLIR pod oraz zasobnik nawigacyjny AAR-50.
Solo
 
Posty: 6005
Dołączył(a): środa, 19 grudnia 2012, 10:05

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » piątek, 29 maja 2015, 16:48

Jeszcze jedno pytanko w kwestii uzbrojenia i podwieszeń.

Dziś wziąłem się za montowanie pylonów i uzbrojenia - po umieszczeniu pylonów na właściwych miejscach (bolce i otwory) okazuje się, że wszystkie pylony są ustawione nie dokładnie w osi samolotu a odchylone są na zewnątrz.

Przejrzałem sporo zdjęć i samolotu i modeli i wygląda na to, że faktycznie tak ma być choć mnie osobiście to bardzo razi szczególnie po zamontowaniu pocisków GBU-12 i 22 które mocowane są na końcach pylonów co powoduje, że efekt skręcenia jest jeszcze bardziej widoczny.

Może ja mam jakieś spięcie w oczach?

Ale zdjęcia zdają się potwierdzać:
Obrazek

Zastanawiam się czy nie obciąć bolców ustawiających pylony i nie wkleić wszystkiego zgodnie z osią kadłuba, jak myślicie?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez net_sailor » piątek, 29 maja 2015, 17:36

Wzrok Cię nie myli. Samolot miał problemy z separacją podwieszeń, co poskutkowało odchyleniem przodu pylonów o 4 st. na zewnątrz. Problem się rozwiązał, ale niestety doszło do zwiększenia oporów.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Uzbrojenie F/A-18A+ w służbie Marines

Postprzez KRL » piątek, 29 maja 2015, 17:47

net_sailor napisał(a):Wzrok Cię nie myli. Samolot miał problemy z separacją podwieszeń, co poskutkowało odchyleniem przodu pylonów o 4 st. na zewnątrz. Problem się rozwiązał, ale niestety doszło do zwiększenia oporów.


Więc, wklejam tak jak są ustalone otwory a uzbrojenie będzie miało delikatnego acz jak się okazuje zgodnego z pierwowzorem strita ;o)

Dzięki WIELKIE za pomoc.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 00:02
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości