Polski srebrny Spitfire

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 11 października 2015, 22:00

Odkopię temat:
- rama osłony kabiny DG czy czerwony jak Montex maluje,
- kołpak śmigła czarny,
- spód MSG :?:
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Reklama

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez zegeye » niedziela, 11 października 2015, 22:11

Ja to jestem raczej ''lejek'' jesli idzie o spity... ale czy może on być biały?
pozdrawiam
Zbych

Obrazek
zegeye

Animal Planet
 
Posty: 1703
Dołączył(a): wtorek, 12 lutego 2008, 16:03
Lokalizacja: warszawa

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez RAV » niedziela, 11 października 2015, 23:53

W "Polskich Skrzydlach" 15, autorstwa Wojtka Matusiaka, jest 8 zdjęć tego egzemplarza "na srebrno" oraz tekst, w którym jest mowa o usunięciu kamuflażu i naturalnym metalu. Zdjęcia pokazują różnice w odcieniach blach, więc malowanie na srebrno, biało, MSG lub jakkolwiek raczej na pewno odpada.

Czarny kołpak był wówczas typowy w tej części Europy (od Wielkiej Brytanii po Niemcy w 1945 r.). Czerwony występował na południu. Czerwone ramy kabiny są nietypowe, ale właśnie dlatego przypuszczam, ze Wojtek musiał mieć jakąś "podkładkę" na taką interpretację. Gdyby musiał zgadywać, to pewnie przyjąłby Dark Green. Zapytam go.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3299
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 12 października 2015, 00:59

RAV napisał(a):W "Polskich Skrzydlach" 15, autorstwa Wojtka Matusiaka, jest 8 zdjęć tego egzemplarza

Czy z tych zdjęć dałoby się odtworzyć całe malowanie tego samolotu? Np. oznakowanie, litery, kodowe nr seryjny?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez macias13_84 » poniedziałek, 12 października 2015, 01:11

Tak, zdecydowanie tak na wszytko są kwity.

Zdjęcie 186. Czerwony dlatego, że pokrywa się z centralnym polem roundla, natomiast DG, na zdjęciach z "ciepłym" filtrem powinien iść raczej w stronę Royal Blue(barwa zimna) a nie Insygnia Red(ciepła). Owiewka jest w tym samym odcieniu co czarne "D" i środek kokardy. Przynajmniej takie odnoszę wrażenie
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez RAV » poniedziałek, 12 października 2015, 22:45

Wojtek odpisał mi, że czerwony kolor wyszedł im z porównania z Roundel Red na różnych zdjęciach. No i niestety, jak się przyglądam tym zdjęciom (zwłaszcza pierwszemu i ostatniemu w PS15), to mi to nie bardzo pasuje...

Czerwony wydaje mi się dziwny. Po co ktoś miałby malować te ramy na czerwono? Nijak to nie pasuje, a tylko sporo precyzyjnej, nikomu niepotrzebnej roboty. Co do jaśnienia i ciemnienia, to na zdjęciu 179 czerwony w kokardzie wydaje się jaśniejszy, a na 186 - ciemniejszy od ramek. Tak jakby ramki mniej ulegały zmianom po zmianie filmu/filtra.

Kiedyś na potrzeby innej dyskusji zrobiłem rozbarwienie RGB zdjęcia modelu Spitfire'a. Widać na nim zmiany podobne do znanych z czarno-białych zdjęć. Dark Green zmienia się bardzo mało. Czy nie wychodzi to podobnie jak na MB-D?
Obrazek

Moim zdaniem ramki mogły być Dark Green. Mam nawet "legendę" na ten temat. Oszklenie MB-D okazało się być w kiepskim stanie - być może nawet uszkodzono je rozpuszczalnikiem w czasie zmywania kamuflażu. Wobec tego wymontowano całą osłonę z innego egzemplarza i gotowe. Ma to sens? Czy przeniesienie całej osłony jest prawdopodobne?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3299
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 12 października 2015, 23:44

Ja tylko informacyjnie, gdyby ktoś nie miał "Polskich Skrzydeł" nr 15. Dwie fotki tego samolotu są w nowym wydaniu "Polski samolot i barwa: PSP na Zachodzie 1940-1946" na stronie nr 275.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez Moses » wtorek, 13 października 2015, 16:21

Patrząc na to rozbiarwienie (swoją drogą nie mam bladego pojęcia co ono miało by udowadniać) dlaczego w kolorze zielonym są akcentowane elementy koloru czerwonego? Coś chyba źle opisałeś
Avatar użytkownika
Moses
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 27 stycznia 2012, 01:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez RAV » wtorek, 13 października 2015, 18:06

Moses napisał(a):dlaczego w kolorze zielonym są akcentowane elementy koloru czerwonego?

Co rozumiesz przez "akcentowane"? Że ciemne są? Czerwone elementy nie zawierają składowej zielonej, więc wychodzą ciemno w kanale G.

Moses napisał(a):Coś chyba źle opisałeś

Nie sądzę.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3299
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez Moses » wtorek, 13 października 2015, 23:17

Zwracam honor ;)
Avatar użytkownika
Moses
 
Posty: 742
Dołączył(a): piątek, 27 stycznia 2012, 01:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez iras67 » czwartek, 15 października 2015, 14:38

Przychylę się jak najbardziej do tego co napisał RAV .Dowodem jest kilka fotografii Mustangów III które wymyto z kamuflażu na których wyraźnie widać ciemną pozostałość na ramkach oszklenia. Elementy wykonane z przeźroczystego tworzywa mogły przysporzyć kłopot podczas zmywania przez zabrudzenie rozpuszczalnikiem zmieszanym z mazią farby oszklenia i sobie taką prace zwyczajnie darowano. Piszę tak bo sporo czasu spędziłem w lakierni samochodowej i wiem że nawet przy obojętnych na rozpusczalniki szkle w samochodach wymycie z przypadkowego zanieczyszczenia szyby łatwe nie jest i czasochłonne. Malowanie ramki na czerwony kolor wydaje mi się raczej czymś dziwnym i niezrozumiałym praktycznie.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez RAV » czwartek, 15 października 2015, 15:14

Masz pod ręką fotki takich Mustangów?

Ja w swojej "wersji" napisałem o wymianie całej osłony kabiny, bo wydało mi się mało prawdopodobne, żeby zmyć cały kadłub dokładnie do linii kadłub-kabina, a ona jest na MB-D zaznaczona ostro i precyzyjnie. Niestety Wojtek Matusiak uznał wymianę osłony za mało prawdopodobną. Może więc było tak, że najpierw farbę zmyto, pozostawiając "pomazianą" granicę na ramkach, a ponieważ wyglądało to brzydko, odtworzono malowanie ramek - tylko jakim kolorem?
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3299
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez iras67 » sobota, 24 października 2015, 00:45

Nie mam skanera (padło połączenie) i niestety zdjęcia nie są najlepszej możliwej jakości (robiłem aparatem z ręki) ale może coś wyjaśnią. Mustangi III do polskich dywizjonów wprowadzono w okresie kiedy obowiązywał kamuflaż dla dziennych myśliwców i wiele z nich przeszło czyszczenie z farby stąd wydają się ciekawe jeśli chodzi o zagadnienie usuwania farby z okolic owiewki. Zauważyłem że wielu modelarzy nie zwracało na to uwagi w swoich modelach, że prawie wszystkie miały pozostawione nie wyczyszczone z farby te elementy . Prawie na każdym z znanych mi zdjęć polskich "srebrnych" Mustangów III nie usunięto farby z tylnych okienek które łatwo demontowano trzema zaczepami i pasa na osłonie Malcolma kryjącego mechanizm przesuwania owiewki. Zamieszczam fotkę kamuflowanego z zaznaczeniem o które elementy chodzi:
Obrazek
A teraz kilka fotografii Mustangów po wyczyszczeniu z farby:
Obrazek
Obrazek
Najsłabsze jakościowo ale widać że elementy o których piszę są ciemne.
Obrazek
Chyba najciekawsze zdjęcie powiązane z tematem. Widać że nie usunięto farby również na części wiatrochronu.
Obrazek
Obrazek
Zdjęcia pochodzą z biblii :-) Polski Samolot i barwa. Polskie Siły Powietrzne na Zachodzie 1940-1946,Bellona 2014
Dla porównania fotografia jak powinny wyglądać czyste niemalowane elementy o których piszę wyżej
Obrazek
Moim zdaniem podczas czyszczenia tych elementów przy pomocy ówczesnej chemii natrafiano na jakieś problemy i zwyczajnie darowano sobie takie dokładniejsze mycie całości z obawy o zanieczyszczenie przeźroczystych elementów których jakość mogła decydować o losie pilota...
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Polski srebrny Spitfire

Postprzez iras67 » sobota, 24 października 2015, 11:19

Spotkałem też zdjęcia australijskich Spitfire na których "widać" podobny problem do rozstrzygnięcia ;o)
Obrazek
Grzegorz2107 napisał(a):
GrzeM napisał(a):Czy on faktycznie jest srebrny? Coś matowo wygląda. Na felgach i kołpaku widać połysk, a na reszcie nie. A może to PR z jakimś malowaniem różowym czy innym bladoniebieskim? Też ten brak uzbrojenia może na to wskazywać.


Matowy, bo malowany na srebrno na starym łaciatym kamuflażu. Nie zmywano starej farby. A tak swoją drogą to na wlocie do gaźnika jakiś tam połysk widac.

Skąd masz taką informację? Przecież według wielu źródeł testy Mustanga pozbawionego kamo pokazały wzrost prędkości o ponad 20mil. Do tego szybkość produkcji w 1943-44 samolotów powodowała deficyt farb również srebrnej.
Nie jestem pewien do końca jak było w przypadku Spitfire ale w P-51 usuwano farbę z miejsc pokrytych aluminium pozostałe powierzchnie wykonane z płótna i szpachlowane skrzydła malowano na srebrno. Czyli malowano ale nie całość tylko wybrane elementy...
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości