Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez 1AIR1 » poniedziałek, 3 grudnia 2007, 10:36

Witam
Mam zamiar wykonać Albatrosa D III na którym podobno latał Adam Haber -Włyński.
Mam jednak wątpliwości które dotyczą malowania tego samolotu.

To jest zdjęcie z tamtego okresu (czyli z epoki):

Obrazek

To jest schemat malowania zaczerpnięty z czasopisma Lotnictwo z Szachownicą nr 5.

Obrazek

A to schemat malowania który dostałem wraz z zakupionymi kalkomaniami:

Obrazek

Jak widać oba schematy malowania poważnie się różnią.

I tu pytania:

1.Czy kadłub był malowany na zielono?

2.Jeżeli nie był malowany na zielono to jak wyglądały górne i dolne powierzchnie skrzydeł w przypadku gdy kadłub był w kolorze drewna?

Może ktoś z Was ma większą wiedzę na ten temat i rozwiąże tą zagadkę?

Pozdrawiam
Ostatnio edytowano wtorek, 8 stycznia 2008, 21:18 przez 1AIR1, łącznie edytowano 2 razy
1AIR1
 

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez wojtek_fajga » wtorek, 4 grudnia 2007, 00:36

Mnie zastanawia jeszcze kolor klapki inspekcyjnej i wylotów powietrza w okolicach silnika. Ze zdjęcia wynika, że są w tym samym kolorze co reszta kadłuba (a nie pozostawione w naturalnej barwie metalu) co by sugerowało, że kadłub był jednak malowany.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 4 grudnia 2007, 02:21

Albatros miał też dość duże aluminiowe oprofilowania dolnego płata. Powinny być wyraźnie widoczne, nawet zakładając , że w dwa lata surowe aluminium może zmienić odcień na dużo ciemniejszy. Kagero chyba wymyśliło ten białoczerwony kołpak, a obie sylwetki mogą mieć zasadniczy błąd, bo maszyna produkcji OAW (tak podaje Morgała) powinna mieć inny ster kierunku...
Za przemalowanym kadłubem przemawia jeszcze brak widocznych pozostałości po niemieckich znakach i numer na kadłubie, wyraźnie w innym stylu niż w oryginale , który zresztą częściej chyba był na stateczniku Albatrosów D.III. No i numer może być czerwony :mrgreen:
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez 1AIR1 » wtorek, 4 grudnia 2007, 09:10

Dziękuję Wam za spostrzeżenia i uwagi.
No tak "Im dalej w las tym więcej drzew" jak mówi przysłowie.

Ja mam jeszcze jedno spostrzeżenie.

Obrazek

Rozjaśniłem trochę oryginalne zdjęcie i wydaje mi się że powierzchnia poszycia w okolicach numeru jest innego koloru niż pozostała część kadłuba.
Może kadłub był "dwukolorowy"?A kolory rozdzielał biało-czerwony pasek na kadłubie?
Pozdrawiam
1AIR1
 

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 4 grudnia 2007, 13:13

1AIR1 napisał(a):Może kadłub był "dwukolorowy"?A kolory rozdzielał biało-czerwony pasek na kadłubie?


Jeśli miałby być kadłub dwukolorowy , to byłby to wyjątek wśród znanych Albatrosów z Ławicy. Zdjęcia , które pamiętam nie pokazywały żadnego kamuflowanego kadłuba.
Poza tym weź pod uwagę jasną plamę na skrzydle, dawałoby to już trzy różne kolory kamuflażu... Ja bym stawiał, że to wina światła i cienia, że widzisz coś takiego.

Znalazłeś jakies inne zdjęcie tego samolotu? Rekonstrukcja z Kagero pokazuje szewrony na płatach. Skądś je chyba wzięli???

Poza tym nie jest pewne, że maszynę po remoncie pomalowano niemieckimi kolorami i ten fiolet równie dobrze może być pasem pozostawionego w naturalnym kolorze płótna...
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez 1AIR1 » wtorek, 4 grudnia 2007, 13:24

Niestety nie mam innego zdjęcia.Kalkomanie kupiłem okazyjnie na Allegro.
Prawdopodobnie był to właśnie dodatek do wydawnictwa Kagero.
Schemat malowania przesłano pocztą elektroniczną.
Dlatego wstawiłem ten post licząc na Waszą wiedzę.
Pozdrawiam
1AIR1
 

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez potez » środa, 5 grudnia 2007, 12:21

Ten samolot jest niestety od zawsze pokazywany na podstawie tego samego zdjęcia - pierwszy raz chyba w "księdze ku czci poległych lotników" z 1933 roku. Piszę teraz z pamięci ale sprawdzę wieczorem w domu.
Swego czasu na jego temat dyskutowałem z W Sankowskim i generalnie nie można wykluczyć że:
1) Ponieważ jest produkcji OAW to powinien mieć zaokrąglony stateczik poziomy
2) Szewrony są malowane ponieważ na zdjęciach Alpatrosów z tego okresu z Ławicy (DIII i DV- patrz np Morgała) są widoczne na kadłubach i skrzydłach.
3) Malowanie jest wzięte w dużym stopniu z bardzo starej ksiązki "polska samolot i barwa" - tam dokładnie są te standardowe fiolety i zielenie + szewrony i zielony kadłub, dodatkiem Kagero jest szewron na dolnym płacie. Nie wiem , może mieli jakieś dodatkowe zdjęcia- trzeba by ich o to zapytać, bywają na forum :mrgreen:
4) Na podstawie tego zdjęcia nie da się do końca ocenić koloru kadluba poza tym, ze w okolicy kota pada cień od skrzydła i jest wyraźnie ciemniej więc rozmowy o odcieniu aluminium sa raczej trudne - na zdjęciu widać ciemną plamę
5) Większość Albatrosów miała malowane kołpaki na biało-czerwono lub kołpak na biało i przednią częśź okapotowania silnika na czerwono, widać to na zdjęciach z Ławicy
6) Malowanie najprawdopodobniejbyło w 3 kolory - jasno zielony, ciemnozielony i fiolecik na płatach , statecznik poziomy ciemnozielono-fioletowy. W windsock special jest opis tych malowań jako stadardyu OAW - stąd też powinna wyjśc jasna plama na dolnym lewym płacie
7) polskie szachownice były dokładnie malowane na niemieckich krzyżach, widać to na przykładzie zdjęć z Ławicy, gdzie szachownica na stateczniku jest malowana w połowie na sterze kierunku a w połowie na stateczniku, tam dokładnie był zlokalizowany niemiecki krzyż i go po prostu zasłania.
wniosek - poza rysunkiem kota reszta jest możliwa...i jak go zrobisz to i tak będziesz mógł czuć się z nim dobrze :mrgreen:
Wrzuce później na forum zdjęcie mojego Albatrosa, którego zrobiłem jakieś 4 lata temu.
Aha i jak będziesz robił kadłub to popraw mu linie z przodu na takie jakie widzisz na rysunkach (poziome podziały na części silnikowej kadłuba), ja niestety mojego zrobiłem przez ukazaniem się Windsocka special, gdzie temat albatrosów OAW jest szczegółowo opisany a miałem już pomalowane drewno na kdłubie i nie chciało mi sie zmieniać :cry: oraz dodatkowo okucie na nogę do wdrapywania się na przód samolotu OAW montowała go standardowo - wygląda to jak w W4 tylko tam są dwa.
Przy okazji kreacji wizerunku tego samolotu - on NIE MIAŁ zamontowanych krabinów maszynowych co widać na zdjęciu i rysunku Sankowskiego a CO JEST zamalowane w Kagero
pozdrawiam
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 5 grudnia 2007, 13:44

potez napisał(a):jest wyraźnie ciemniej więc rozmowy o odcieniu aluminium sa raczej trudne - na zdjęciu widać ciemną plamę

Ale szpary wentylacyjne powinny się jednak wyrózniać, o ile nie zostały zamalowane z reszta kadłuba.

potez napisał(a):on NIE MIAŁ zamontowanych krabinów maszynowych co widać na zdjęciu i rysunku Sankowskiego a CO JEST zamalowane w Kagero


Miał za to dorobiony panel zasłaniający wycięcia w kadłubie przeznaczone na uzbrojenie. W barwie reszty kadłuba, chociaż na pewno nowszy niż reszta...

potez napisał(a):polskie szachownice były dokładnie malowane na niemieckich krzyżach, widać to na przykładzie zdjęć z Ławicy, gdzie szachownica na stateczniku jest malowana w połowie na sterze kierunku a w połowie na stateczniku, tam dokładnie był zlokalizowany niemiecki krzyż i go po prostu zasłania.


to oczywiste, że szachownice są na miejscach krzyży, ale...co się stało z oryginalnymi numerami seryjnymi??? . To co widać na kadłubie ma wyraźnie nieoryginalny krój cyfr i liter. Numer ze statecznika jest jednak zamalowany...

potez napisał(a):) Malowanie najprawdopodobniejbyło w 3 kolory - jasno zielony, ciemnozielony i fiolecik na płatach , statecznik poziomy ciemnozielono-fioletowy. W windsock special jest opis tych malowań jako stadardyu OAW


Czy jest możliwe , żeby płótno na tej maszynie, wytrzymało ponad 2 lata służby???
Dlatego wątpię , że to był oryginalny kamuflaż made in OAW.

Ale tak jak zauważyłeś "Generalnie nie można wykluczyć" :mrgreen:

Moja sugestia jest taka jak Kagero z tym, że zamiast oryginalnych barw i schematu, ma ten Albatros malowanie opracowane w Ławicy. Czyli cały płatowiec od góry zielony, albo khaki . Części okapotowania i plamy na skrzydłach w jaśniejszym kolorze zielonym (?).
Przy czym schemat będzie podobny do remontowanego w Ławicy Fokkera D.VII- symetryczne plamy na płatach i usterzeniu poziomym.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez potez » środa, 5 grudnia 2007, 16:08

Ha,
szczerze mówiąc to nie wiem jaki był standard "przepłótniania" samolotów w tamtym okresie, ale :twisted: wydaje mi się" :twisted: że ten samolot przepłótniany nie był. Moje misie :mrgreen: wynikają z informacji o tym, ze Albatrosy były kasowane dosyć szybko. Ale jak będę w domu to sprawdze u Morgały kiedy ten został pocięty na zapałki.
Teraz moge palnąc jakąs głupotę, ale z tego co pamiętam to warsztaty na Ławicy po pierwsze składały latające samoloty z tego co było w hangarze więc jeżeli ten samolot miałby byc przamalowywany to raczej musiałby przejść jakiś zasadniczy remont - raczej w latach 1919-1920 nie było czasu ani środków na tego typu działania, DIII nie był samolotem typowym więc zakładałbym wykorzystywanie samolotu do jego zniszczenia lub uszkodzenia. Czytając jakie były mozliwosci i tempo remontów samolotów w okresie wojny polsko-bolszewickiej czyli lat 1919-1920 to na jakieś poważniejsze remonty bym nie liczył.

Co do wyglądu to tutaj bardziej posiłkuje się zdjęciami Albatrosów z Ławicy wyciągając wnioski co do tego jak ten samolot mógł wyglądać, a one pokazują, ze te Albatrosy wyglądały bardzo podobnie do siebie.Dlatego też gdybym miał odtwarzać wygląd tego DIII to w pierwszej kolejności patrzyłbym na te zdjęcia gdzie widze całe podobne samoloty a nie tylko jego fragment. Zaryzykuję stwierdzenie, że było tych Albatrosów więcej pomalowanych podobnie - patrząc na zdjęcia widać, że różnica to np. inny szewron na kadłubie itp. Jak popatrzysz na inne zdjęcia Albatrosów z Poznania- np ten ostatni latający w roku chyba 1923 z numerem 34 na boku mógł być remontowany ale raczej po roku 1920. No ale co do tego czy był remontowany to wielki :?: Na podparcie - pewnie kulawe- swojej tezy przywołam fakt remontu Gothy czy Fokkera EV - jeśli dobrze pamiętam to z remontu wyszły w roku 1924.
Piszę w tej chwili z głowy - więc mogłem gdzieś sie pomylić, ale sprawdzę wieczorem w biblioteczce daty.
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 5 grudnia 2007, 16:49

potez napisał(a):Teraz moge palnąc jakąs głupotę, ale z tego co pamiętam to warsztaty na Ławicy po pierwsze składały latające samoloty z tego co było w hangarze


Wezmę lupe i popatrzę na zdjęcie z hangaru w Ławicy, może wypatrzę jakiegoś Alb. D.III?

potez napisał(a): jeżeli ten samolot miałby byc przamalowywany to raczej musiałby przejść jakiś zasadniczy remont - raczej w latach 1919-1920 nie było czasu ani środków na tego typu działania


Tak, na jednym zdjęciu widać, że ster wysokości ma jeden Albatros w starym Lozenge.

Czy Albatrosy w OAW tej serii nie dostawały już Lozenge na skrzydłach? Może w Windsocku napisali?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez potez » czwartek, 6 grudnia 2007, 08:34

Sorry,
ale z powodu nagłego wyjazdu dalszy ciąg w piątek wieczorem :mrgreen:
Informacja na szybko szybko - ten albatros wg Morgały był używany 2 miesiące w szkole pilotów na Ławicy- raczej remonotowany więc nie był :lol: tyle zdążyłem wczoraj sprawdzić
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III nr 2586/17 Adama Habera-Włyńskiego

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 8 grudnia 2007, 01:50

potez napisał(a):ten albatros wg Morgały był używany 2 miesiące w szkole pilotów na Ławicy-


W "Samoloty wojskowe w Polsce 1918-24" Morgała już podaje, że był w tej szkole od marca do grudnia 1919. Czyli 9 miesięcy.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Pashal i 7 gości