Witam
Długo to trwało zanim poprzeglądałem swoje archiwum ale zanalazłem.
Nie bedę tutaj pisał epistoł na temat odcieni oraz barw bo analiza na temat fotografii oraz zdjęć z tamtego okresu jest nieskuteczna a mianowicie:
Obraz nr 1:
Jakże znany wszystkim "Karaś"-farba prawdopodobnie(piszę PRAWDOPODOBNIE) półmatowa,a kto wie czy nie matowa.
Obraz nr 2:
No tutaj widać że się świeci jak psu.....
O i to jest odpowiedź na analizę zdjęć.
Fotografie są robione pod różnym kątem, przy różnych warunkach atmosferycznych,w różnych porach dnia.W zależności od padania kąta promieni słonecznych....i tak dalej.Można wypisywać elaboraty na ten temat.
Wszyscy wiedzą(a chociażby Ci którzy robią zdjęcia modeli na forum że kąt padania światła w którymś tam momencie zawsze da odblask).Nawet jeżeli zrobiony model jest CZYSTO matowy.
To samo dotyczy barw z Września 1939.
Ile było linii produkcyjnych tyle było odcieni polskiego khaki (no może trochę przesadziłem) na P-23 jak i na P-43 .
Taka sama dyskusja toczy się w przypadku malowania Wz.29.A właściwie jego wnętrza.
Hugo Jeager zrobił zdjęcie gdzie widać że wnętrze jest dwukolorowe.A istnieją zdjęcia gdzie wnętrze jest jednokolorowe.
Można mnożyć przypadki...
Reasumując co wiemy na pewno:
Samoloty myśliwskie różniły się barwą khaki od samolotów bombowych.
To jest fakt niezaprzeczalny i pojawia się w relacjach tych którzy naocznie widzieli
P11c jak i P23.
A jaki był to kolor,prawdopodobnie było ich kilka i na dzisiaj trzeba taką wersję przyjąć.
Co do malowania samolotów Września z 1939 roku-w przypadku Karasia zastosowałbym
(zgodnie z relacją w którymś tam ModelFanie) farbę firmy Model Master nr 2054 DARK EARTH.Jest to na dzień dzisiejszy chyba jedyna farba która w jakiś tam stopniu (bez mieszania) odpowiada pierwszemu (fabrycznemu) kolorowi Karasia,dodając oczywiście odrobinę błyszczącego lakieru.
Pozdrawiam Was wszystkich