przez Tomasz » poniedziałek, 4 lutego 2008, 01:42
Na wszystkich kilku zdjęciach Thunderoboltów RAF z opuszczonymi klapami, które mam, całe klapy są w kolorach kamuflażowych - najwyraźniej takich jak cały samolot. Nawet białe pasy identyfikacyjne były malowane przy otwartych klapach. Biały kolor znajdował się więc i na tych powierzchniach, które chowały się w skrzydle po wciągnięciu klap. Tak samo zresztą malowano czarne pasy na samolotach NMF. Po wysunięciu klapy nie było żadnej przerwy w czarnym pasie ID.
Do dzisiaj nie wiem za bardzo jakimi kolorami malowano Thunderbolty przeznaczone dla Brytyjczyków. Najprawdopodobniej kolorami DuPonta, lub zamiennikami ANA. Z tym, że według Dana Bell instrukcja o zamiennikach ANA dla farb brytyjskich była martwa i Brytyjczycy przekonali amerykańskich dostawców, aby stosowali jednak dokładne odpowiedniki farb brytyjskich, czyli prawdopodobnie jakieś farby z palety DuPonta, lub innych producentów.
Znam jedno jedyne kolorowe zdjęcie brytyjskich t-boltów w Birmie. Jak na złość niewiele na nim widać. Z całą pewnością widniejące na fotce t-bolty są zielono brązowe od góry i szare, lub szaroniebieskie od dołu. Ten kolor na spodnich powierzchniach nie jest zbyt jasny. Bardziej przypomina Medium Sea Grey, Neutral Gray lub nawet Azure Blue niż Sky, czy Sky Gray.
Tomek