Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 27 stycznia 2008, 23:16

Jak prawidłowo powinny być pomalowane łopaty śmigła P-400 USAAF? Spotkałem zdjęcia Airacobr zarówno z żółtymi końcowkami jak i bez. Ogólnie można przyjąć że wczesne P-39D miały niemalowane śmigła w kolorze aluminium lub czarne bez żółtych końcówek, które pojawiły się dopiero na późnych P-39Q ale spotkałem również zdjęcia protypu Bell model 14 czyli pierwszego P-400 z żółtymi końcówkami łopat śmigła, podobnie było w przypadku Airacobr Mk.I RAF w Day Fighter Scheme.
Ostatnio edytowano niedziela, 17 lutego 2008, 23:35 przez Jacek Bzunek, łącznie edytowano 1 raz
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Gienek » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 00:21

Mniej więcej, teoretycznie tak jak mówisz. Ale tyle niestety jest wyjątków, że śmiało można powiedzieć: brak reguły.

Poniżej P39D z żółtymi końcówkami a następna fotka to P-400 również z takimi:
Obrazek Obrazek

* EDIT:
na prośbę moderatora uzupełniam brak.
Foto z: "Bell P-39 Airacobra" R. Dorr & J. Scutts ; The Crowood Press Ltd. 2000 r.
Ostatnio edytowano poniedziałek, 28 stycznia 2008, 19:31 przez Gienek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez ame-iro » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 04:21

Twój P-400 będzie miał malowanie "pudełkowe" ("biała 6",BW167) prawda?
Jeśli tak,to ja zaryzykowałbym twierdzenie że samolot ten miał łopaty śmigła w jednolitym jasnym kolorze.
Popatrzmy...
Inny P-400 z 67 dywizjonu."Impatient Virgin" którego pilotem był 2nd Lt Barclay Dillon:
Obrazek
Nie znam niestety jego seriala,ale można założyć że to samolot z tej samej partii produkcyjnej (BW1XX),więc i pewnie śmigło podobne.

BW167 na lotnisku Henderson Field(zdjęcie słabej jakości,ale łopaty wyglądają na jasne):
Obrazek

BW167 sfotografowany na lotnisku Schwimmer Field w Port Moresby w czerwcu 1942:
Obrazek
Tu już raczej nie ma wątpliwości...

Pozostaje pytanie jaki to kolor.Obstawiałbym szary(Neutral Grey?),taki jak na tym P-39:
Obrazek

*EDIT:Opisałem zdjęcia,przepraszam za przeoczenie tegoż...
Ostatnio edytowano poniedziałek, 28 stycznia 2008, 20:23 przez ame-iro, łącznie edytowano 2 razy
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 01:53

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez caughtinthemiddle » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 07:41

Proszę obu przedmówców o podanie źródeł zdjęć!
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Jacek Bzunek » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 09:08

Dziękuję za szybką pomoc. Oczywiście robię BW167. Po obejrzeniu zdjęć zdecyduję się chyba na kolor niemalowanego aluminium.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Spirit » wtorek, 12 lutego 2008, 12:08

Witam
Może nie w 100% na temat, ale w kontekście toczonej dyskusji o kolorach łopat śmigła Kobry, zdjęcie dość ciekawe. Jest to wprawdzie sowiecka Kobra, ale śmigło jest oryginalne (widoczne jeszcze kalkomanie z logo producenta). Kolor to raczej aluminium, z żółtymi końcówkami. Początkowo myślałem, że to cień czerwonoarmisty, ale na reszcie samolotu układają się ona w drugą stronę (cienie). A i kołpaczek ciekawy. No i kolor całego płatowca również :)
Obrazek
pozdrawiam
Spirit
 

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez ame-iro » wtorek, 12 lutego 2008, 14:34

Spirit napisał(a):Kolor to raczej aluminium

Ja też będę jednak obstawał przy kolorze aluminium.Mój nieśmiały domysł o szarym śmigle,raczej nie ma nic wspólnego z rzeczywistością....Potwierdzają to m.in. takie zdjęcia :
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
(zdjęcia pochodzą z armyairforces.com)
Rzekomy szary na tym zdjęciu:Obrazek to raczej nic innego niż aluminium właśnie(które na tym zdjęciu jedynie tylko na szare wygląda...).
Spirit napisał(a):z żółtymi końcówkami

Na to wygląda,ale to już chyba krasnoarmiejcy domalowali
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 01:53

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 17 lutego 2008, 23:26

Ame-iro napisał(a):BW167 sfotografowany na lotnisku Schwimmer Field w Port Moresby w czerwcu 1942:
Obrazek

Jeszcze jedno pytanie, jakiego koloru są golenie podwozia a więc pewnie i wnęki? Wydaje się za ciemny jak na ZCY.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Tomasz » poniedziałek, 18 lutego 2008, 00:42

W zachowanym skrzydle P-39Q w MLiA w Krakowie wnęki są w kolorze ZCY z domieszką aluminium (żółtoseledynowy kolorek dość nierównomiernie nałożony), a wewnętrzne powierzchnie pokryw podwozia głównego i golenie podwozia głównego w kolorze oliwkowozielonym (ANA Interior Green lub mieszanka ZCY + czarny).

Tomek
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Airacobra - kolor łopat śmigła i goleni podwozia

Postprzez Gienek » poniedziałek, 18 lutego 2008, 01:39

Tomasz napisał(a):ANA Interior Green lub mieszanka ZCY + czarny

Przy okazji rozwieję tą wątpliwość:
Bell standardowo stosował do zabezpieczeń ZCY a na powierzchniach bardziej narażonych na uszkodzenie powłoki drugą warstwę chromianu z domieszką czarnej pasty (więc nie był to „gotowy” IG) – powody oczywiście znane: odróżnienie poprzez kolor drugiej warstwy i jej grubości. Poniżej zdjęcie na którym na pokrywie wyraźnie widać te dwie warstwy:
Obrazek

Przy okazji jeszcze parę zdjęć (dobre bo egzemplarza nie restaurowanego, więc pomimo zniszczeń jeszcze oryginalne kolory) na których widać to o czym Tomek napisał:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości