Hellcat - barwa kokpitu

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez ame-iro » piątek, 14 marca 2008, 03:48

Gienek napisał(a):Szczerze to bardzo liczę, że nie będzie to cz. III publikacji...

Trafiłem na to kiedyś na jakiejś innej stronie, ale autor jak nic poszedł po linii najmniejszego oporu i przepisał wszystko żywcem z ipms.To fakt. :-/
Gienek napisał(a):Bronze Green to charakterystyczna barwa stosowana we wczesnych produktach dla US Army.

I jak najbardziej się z tym zgadzam.Ale pogdybam trochę jeszcze ;o) .Skoro tak, to może to co jest często przypisywane zakładom Grummana jako Bronze Green, jest jedynie źle zidentyfikowanym IG o odcieniu ciemnozielonym?Powstałym na skutek przyciemnienia ZCY czarnym?Kiedyś zrobiłem mały eksperyment.Do Humbrola 81 zacząłem dodawać czarnej farby.Powstała cała paleta barw od ciemnego ZCY, poprzez odcienie zbliżone do IG, aż do..no właśnie.Ciemnej głębokiej zieleni.
To wszystko przy założeniu oczywiście że F4F miały ciemnozielone wnętrza,ale kolorowego zdjęcia z epoki nie widziałem(egz.restaurowanych nie biorę pod uwagę)a na czarno-białych ta farba wydaje się dość ciemna.Mógłbyś przy okazji powiedzieć jak to z F4F było?
Gienek napisał(a):Trójbarwne F6F-3 mają z często szare wnętrza osłon

Ale szarych w dwubarwnych wykluczyć nie możemy...?
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 01:53

Reklama

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Gienek » piątek, 14 marca 2008, 12:00

Ame-iro napisał(a):ale kolorowego zdjęcia z epoki nie widziałem

Mam film na DVD o Wildcat z archiwalnymi materiałami i na nich kolor kokpitu czasem wydaje się aż brązowy (pewnie stąd podejrzenia o Bronze Green). Na filmie są F4F-3 ~ połowa 1942r.
Sam kolor IG zdaje się powstawał na bazie chromianu i dodawania czarnej pasty. Być może póki nie został dodany do palet ANA rożnie bywało.
Twój eksperyment z Humbrolem więc chyba nawet nazwać można rekonstrukcją historyczno-produkcyjną ;o)
Ame-iro napisał(a):Ale szarych w dwubarwnych wykluczyć nie możemy...?

Oczywiście, że nie możemy - mało jest tematów w których podłożę głowę pod topór :D
(na jednym ze zdjęć XF6F jest ewidentnie szary).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Żukow » piątek, 14 marca 2008, 20:16

Skoro o Hellcat-cie i kolorach mowa, to podepnę się z jednym pytaniem. W "F6F in detail & scale" napisano, że kokpit malowano w kolorze chromate green. Chodzi tutaj o powszechnie znany interior green, czy to jakiś inny kolor?
Avatar użytkownika
Żukow
 
Posty: 139
Dołączył(a): środa, 31 października 2007, 16:50
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Gienek » piątek, 14 marca 2008, 21:01

Chromate Green - tak, też się z tym spotkałem - cwane to :P .
Autor bał się użyć jednoznacznie sformułowania Green Zinc Chromate nie mając pewności co do IG.
Tak, Interior Green zawierała chromian cynku i o to tu chodzi.
Wnętrza kokpitów w F6F były Interior Green.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez wacus47 » piątek, 14 marca 2008, 21:12

To ja tez sie podepne :P jak sprawa wygladala z Hellcatami w sluzbie Royal Navy?? Czy kokpity wnęki podwozia itd. byly w kolorach "brytyjskich"? ( Pale green )
wacus47
 
Posty: 315
Dołączył(a): piątek, 15 lutego 2008, 11:14
Lokalizacja: Zgierz

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 14 marca 2008, 21:35

wacus47 napisał(a):To ja tez sie podepne :P jak sprawa wygladala z Hellcatami w sluzbie Royal Navy?? Czy kokpity wnęki podwozia itd. byly w kolorach "brytyjskich"? ( Pale green )

Pale Green zwany przez Pactrę RAF Interior Green to fabryczny kolor powierzchni wewnętrznych samolotów produkcji brytyjskiej a ponieważ Hellcaty powstawały z drugiej strony Wielkiej Wody, gdzie zasady malowania były inne, wnęki powinny być w kolorze spodu czyli Sky.
Przy okazji, czy Hellcaty w kamuflarzu FAA były malowane brytyjskimi farbami czy podobnie jak Corsairy amerykańskimi zamiennikami czyli Olive Drab i Neutrall Grey na górnych powierzchniach?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Gienek » piątek, 14 marca 2008, 23:21

Brytyjskie kokpity - Interior green
Brytyjski kamuflaż - amerykańskie odpowiedniki
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez CzarekB » sobota, 15 marca 2008, 00:46

Czolem.
Zeby dodac do kociolka...
Tak Korsarze jak i Hellcaty w fabrykach malowane byly amerykanskimi farbami, ale jest tez informacja, ze Anglicy starali sie przemalowywac je na swoje oryginalne kolory jak najszybciej, czyli juz przy pierwszym remoncie. Czyli zasada moze byc taka:

samolot nowy - farby amerykanskie.

Obrazek

samolot po remoncie - farby angielskie lub mieszanka.

Obrazek

Szkoda, ze jest tak malo informacji na ten temat, ciekawy i kolorowy temat.
Zdjecia byly kilka razy publikowane na HS.
Pozdrawiam,
Czarek.
Czarek.
Avatar użytkownika
CzarekB
 
Posty: 1205
Dołączył(a): niedziela, 14 października 2007, 23:30
Lokalizacja: Naples, FL.

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Jacek Bzunek » wtorek, 25 marca 2008, 00:23

Jeszcze jedno, jak pomalować wnętrze kadłuba za płytą pancerną widoczne za małymi okienkami typowymi dla F6F3? Na logikę powinien być Zinc Chromate Yellow ale skoro Grumman miał własną logikę to może lepiej dać Interior Green podobnie jak we wnętrzu osłony silnika?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Gienek » wtorek, 25 marca 2008, 23:22

Rzekłbym podobnie jak w przypadku osłon silników. F6F3 – IG , późniejsze trójki – Grumman Grey (GR).
Jacek Bzunek napisał(a):Na logikę powinien być Zinc Chromate Yellow ale skoro Grumman miał własną logikę to może lepiej dać Interior Green podobnie jak we wnętrzu osłony silnika?

No właśnie. Tak, logiczne wydawałoby się że ZCY ale:
cały cykl zabezpieczania antykorozyjnego polegał na nakładaniu GR+ZCY - tak robiono z zewnętrz i wewnątrz. Z zewnątrz nakładano kamuflaż a od wewnątrz do kokpitu jak i za płytę pancerną – IG (dlatego wnętrze pozostawało ZCY ale nie kokpit i nie za płytą).
Później poszerzono ochronę antykorozyjną i nakładano GR+ZCY+IG do całego wnętrza a na zewnątrz GR+ZCY+GR. Czyli nadal za płytą mamy IG.
Z niewiadomych mi powodów w pewnym momencie pojawiła się zmiana. Za pytą pancerną nie było już jak w kokpicie IG ale GR (o tym świadczą liczne zdjęcia późnych trójek – za płytą widać szary kolor). Zbiega się to również z okresem w którym znikła zarówno ZCY jak IG z takich elementów jak wewnętrzne części konstrukcyjne skrzydeł widoczne po ich złożeniu (teraz widoczne w kolorze GR lub kolorze kamuflażu).

1. IG w kokpicie i za płytą – kadłub w ZCY:
Obrazek

2. wczesny F6F-3 – za płytą IG:
Obrazek

3. F6F-3 - tu kokpit IG ale za płytą już GR:
Obrazek
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hellcat - barwa kokpitu

Postprzez Jacek Bzunek » środa, 26 marca 2008, 00:47

Wielkie dzięki Gienek :!:
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości